PDA

View Full Version : (soortvan review) Marshall Valvestate 80V (8080)



Liquid_Metal
30 mei 2008, 18:57
Sinds een jaar of 2 speel ik via de Marshall 8080 en deze bevalt me prima. Sinds eind 2007 gebruik ik een preamp uit de Boss GT8 en sinds een paar weken een distortion uit de Blackstar Distortion X.
Nu was ik op zoek naar een tweede versterker van ongeveer hetzelfde kaliber als de 8080, maar tot op heden waren de 8080's die aangeboden te ver weg (bv Maastricht of Groningen. Ik woon in Almere) of te duur (300+ euro).
Tot gistermiddag. Toen heb ik een advertentie gespot van een 8080 voor 175 euro, alles compleet, en minder dan 90 kilometer rijden. Morgen ga ik er heen en binnenkort krijgen jullie van mij te horen hoe goed dual amp channel gaat over 2 (!! :D) Marshall 8080 versterkers :D.
Overigens, om deze topic nog een beetje nuttig te maken, een kleine review over de Valvestate series van Marshall (btje basic, maar de mensen die m kennen lezen mn topic wss toch niet :))

De preamps hebben, in vergelijking met bijvoorbeeld de JVM of MG, een nogal dun geluid. Redelijk schel, terwijl ik van het laag ben. Dit is redelijk op te lossen door de achterkant dicht te maken want het is een open back combo.
In de boost-channel (tweede preamp channel) zit een 12AX7 buis (zo'n typische :P) waardoor je een lekker scheurgeluid krijgt. Met de contour-knop kun je hier vrij veel variatie in aanbrengen en ik vind dit een erg lekkere distortion.

Nu ik echter een preamp uit mn Boss GT8 tover heb ik de preamp van mn 8080 niet meer nodig. Ik gebruik deze enkel als poweramp (kort door de bocht: een speaker aan het lichtnet) en prik mn GT8 dus ook in via de Effect Return. Op deze manier bypass ik de preamp van de 8080 wat een veel schoner geluid geeft. Als ik zometeen twee 8080's heb staan kan ik 'dual amp' spelen, wat vooral heel gaaf gaat worden bij effecten als delay, chorus en phaser.
Meer nieuws morgen.

Zoek je nog een goede en goedkope amp uit de middenrange (80 Watt, 1 12" speaker) dan is de Valvestate van Marshall zeker aan te raden. Het zijn redelijk oude transistor-versterkers. Ze staan als een huis en gaan erg lang mee. Dit is de waarom ik er een tweede bij koop en niet voor een andere amp ga. 200-250 euro is de gemiddelde prijs op marktplaats, dus met mijn (aankomende) aankoop ben ik zeer te spreken.

styrons
30 mei 2008, 21:29
Had ook al gereageerd, in Almkerk. Je was me voor. Heb nog geen versterker en deze leek me een mooie eerste aanschaf.. Jammer voor mij dus.. Als het niet doorging zou hij mij bellen, maar als hij mij belt, zal er wel iets mis mee zijn aangezien je er zelf al 1 hebt.
Maar goede keus deze..? Hou van funky clean Frusciante sound..

Liquid_Metal
30 mei 2008, 22:05
met de 8080 kun je zéker een mooi funky clean geluid creëren. je kunt je boost kanaal op OD1 of OD2 zetten en als je m op OD1 zet en de gain laag houdt (en dus het volume hoog) kun je een mooi crunchgeluid creëren. Zelf ging ik altijd voor de OD2 met maximale gain. Tot ik mn Blackstar had :P.
Of de koop succesvol is laat ik je uiteraard nog even weten (P.M.). wss is dat omdat de amp niet in orde is. Mocht er toch een andere reden zijn dan hoor je dat.
Maar wees gerust, er zijn zát 8080's of soortgelijke amps in omloop. De Valvestate's waren vroeger erg populair en omdat veel mensen die meer willen overstappen zijn er dus behoorlijk wat te vinden op de tweedehands markt. Je zou ook bv de 8280 kunnen overwegen (zelfde model maar dan met 2 12" speakers). Dit vind ik zelf ook een héle mooie, maar voor mijzelf is die niet erg bruikbaar of n kleiner model zoals de 8040 (40 watt), ligt er maar net aan wat je er mee wilt.
Valvestates zijn qua prijs/kwaliteit héél erg goed en aan die van mij is nog nooit iets mis geweest.

Mocht mijn koop niet doorgaan dan is dat

styrons
31 mei 2008, 16:04
en gekocht..?

Baker
31 mei 2008, 18:00
Ik heb de 8008 eindtrap. Deze is te vergelijken met de 8080.
Met een jackson buizen pre-amp en een marshall cabje klinkt ie waanzinnig!

Blijft leuk spul, die ouwe valvestate meuk.

styrons
31 mei 2008, 18:01
een aanrader dus de valvestate 8080, hou van funky, clean sound..?

Baker
31 mei 2008, 18:05
voor het geld is het wel een aanrader.
bedenk echter wel dat ze al erg lang uit productie zijn.
Let dus wel op dat de pots niet kraken.

Want als dat zo is en je moet er nieuwe pots inzetten is de prijs kwaliteitsverhouding ineens niet zo leuk meer.....

koentjo
31 mei 2008, 18:11
voor het geld is het wel een aanrader.
bedenk echter wel dat ze al erg lang uit productie zijn.
Let dus wel op dat de pots niet kraken.

Want als dat zo is en je moet er nieuwe pots inzetten is de prijs kwaliteitsverhouding ineens niet zo leuk meer.....

hier wil ik wel wat sterkte bijzetten:

heb zelf onlangs een valvestate uit de 2e serie gekocht, de vs265 stereo-chorus.

nu begint de amp af en toe tijdens het spelen, of zonder te spelen gewoon als ie aanstaat, te kraken. als een soort spetter.

ik denk zelf dat het een kapotte condensator is ofzo, niet erg van belang hier.

maar het is dus zo dat ik hem kan laten nakijken, en fixen, maar dit kost waarschijnlijk best veel geld tov aankoopprijs.

dus is de prijs/ kwaliteit verhouding toch niet zo leuk meer.

Liquid_Metal
31 mei 2008, 19:23
ik heb de 8080 inderdaad meegenomen. De potmeters kraken echter behóórlijk. vooral de volumeknop van het boost-kanaal is extreem.
gelukkig speel ik alleen via de effect loop en heb ik de preamp dus niet nodig.
toch ga ik binnenkort de amp maar ns openmaken en de binnenkant inspecteren. de verkoper zei dat ie de pods al wel es ingespoten had, maar dan alleen aan de buitenkant :P. dat werkt natuurlijk niet dus ik ga ze grondig aanpakken. ik verwacht dat ze het daarna een stuk beter doen. En mochten ze het niet meer doen dan is dat (voor mij) geen ramp. Als je de preamp wel gebruikt (wat de meeste gitaristen doen :P) zou ik zo'n amp toch links laten liggen.