PDA

View Full Version : Jazz sound?



frank44
30 mei 2008, 18:31
Hoi,

Hoe krijg je een goede 'jazz sound'? Welke effecten?

dano
30 mei 2008, 18:33
geen effecten:) hals element en tone beetje dicht...ligt er trouwens aan watvoor jazz. Misschien klein beetje chorus/delay/reverb

the sure thing
30 mei 2008, 18:33
eeeeehhhhh... Wat voor amp heb je? En welke gitaar? Ik zou het niet zo in de effecten zoeken. Behalve een compressor misschien...

frank44
30 mei 2008, 19:01
Ik heb een epiphone les paul, met een orange crush 30 r versterker

Nitefly7
30 mei 2008, 19:37
Hoi,

Hoe krijg je een goede 'jazz sound'? Welke effecten?

flatwound snaren, lekker dik..
met je duim spelen
en idd geen effecten, misschien klein beetje chorus..

echte jazz-jazz vind ik gewoon droog, toonpot beetje dicht en veel majeur spelen ;)

the sure thing
30 mei 2008, 19:41
Ik heb een epiphone les paul, met een orange crush 30 r versterkerHier moet het zeker mee lukken! Halselementje gebruiken en de treble-pot lekker terugdraaien.

Jirre
30 mei 2008, 20:32
Ik gebruik een ietsiepietsie klein beetje reverb en een korte slapback delay bij jazz solo's.. bij slag haal ik de delay er af..

David1223
30 mei 2008, 21:01
Je kan ook wat proberen met een Equalizer.

frank44
30 mei 2008, 23:47
Dank voor de adviezen, ik ga wat proberen..

Andere tips en visies blijven welkom!!

EuroCinema
31 mei 2008, 10:07
Ik heb een aardige collectie pedalen maar uiteindelijk speel ik 99% van de tijd zonder :chicken: Mijn recept zou zijn Halselement, flatwound snaren (.11 is een mooie dikte, Thomastik Infeld Swing is een topmerk), plectrum van 1 mm of meer (duim gebruiken is ook erg mooi), amp clean of een klein randje en de rest zit in je vingers en je hoofd!

Edit: een jazzound is dus eigenlijk gewoon hoe een elektrische gitaar klonk voordat er effecten, dunne snaren en brugelementen werden uitgevonden :satisfie:

frank44
31 mei 2008, 12:46
Ah, ok, the real sound dus :)

En qua gitaren en versterkers, what is typically jazz?

heinz3110
31 mei 2008, 13:13
Ik heb een aardige collectie pedalen maar uiteindelijk speel ik 99% van de tijd zonder :chicken: Mijn recept zou zijn Halselement, flatwound snaren (.11 is een mooie dikte, Thomastik Infeld Swing is een topmerk), plectrum van 1 mm of meer (duim gebruiken is ook erg mooi), amp clean of een klein randje en de rest zit in je vingers en je hoofd!

Edit: een jazzound is dus eigenlijk gewoon hoe een elektrische gitaar klonk voordat er effecten, dunne snaren en brugelementen werden uitgevonden :satisfie:

Precies. Het maakt eigenlijk ook allemaal niet zoveel uit qua apparatuur, als je maar de juiste mindset en intentie erbij hebt. Maar dat geld voor alle muziekstijlen, of dat nou jazz, metal, country, funk of blues is.


Ah, ok, the real sound dus :)

En qua gitaren en versterkers, what is typically jazz?

Er is niet één typische "real sound" en er is niet iets als "typisch jazz"
Joe pass speelde ook een tijdje op een fender jaguar bijvoorbeeld. Niet echt een typische " jazzgitaar", me dunkt.

Met je Epi het halselement gebruiken en een beetje relaxte toonbeheersing in je spel en voila. Be cool.

David1223
31 mei 2008, 17:09
Ah, ok, the real sound dus :)

En qua gitaren en versterkers, what is typically jazz?

Ik zou dus idd een beetje basic doen en dan kan je er nog een Equalizer bij zetten. Dat heeft mijn gitaarleraar ook eens geprobeert en het klonk best goed.

dunnoaname
1 juni 2008, 10:21
Joe pass speelde ook een tijdje op een fender jaguar bijvoorbeeld. Niet echt een typische " jazzgitaar", me dunkt.



Hij speelde op die jaguar toen ie in de afkickliniek zat waar geen andere gitaar was :p .

'typisch' jazz, voorzover dat er is, vind ik wel een hollowbody. Qua versterkers zijn de Roland Jazz Chorus (transistor), polytone versterkers (transistor) en Fender buizenversterkers populair. Je ziet ook nog regelmatig mesa/boogie voorbij komen (geen rectifiers natuurlijk).

EuroCinema
1 juni 2008, 17:08
Ah, ok, the real sound dus :)

En qua gitaren en versterkers, what is typically jazz?
Overal zijn uitzonderingen op, maar als je naar 100 jazzoptredens gaat, dan zie je 90 keer een dikke hollowbody of 335-achtige als gitaar. De uitzonderingen zitten vaak in de fusion-hoek en hebben dan ook een meer rockachtige sound (Mike Stern bijvoorbeeld).
Kwa versterkers heb je twee scholen: superclean en iets minder clean. Supercleane klasseversterkers zijn bijvoorbeeld de Roland Jazz Chorus en de verschillende Polytone modellen (transistor). Ook de Fender twin is dan wel een buizenamp, maar met zoveel headroom dat ik de eerste jazzer nog moet horen die hem dik de overdrive in duwt. Jazzers die wat meer een buizenrandje willen gebruiken bijvoorbeeld Fender 40 watters, Vox AC30´s zoals Scofield en wat daarop lijkt. Zeer weinig jazzgitaristen touren trouwens met een versterker: ze laten die huren door de zaal.