PDA

View Full Version : slide gitaar



philbee
21 februari 2003, 14:56
Hela wie van jullie speelt ook slide, zoja vertel eens wat over je 'opstelling', gebruik je dikkere snaren, staan je snaren hoger als normaal, welke stemming gebruik je?

Wie zijn jullie favo slide gitaristen?

Mijn top 3
1) Lowell George
2) Rory Gallagher
3) Bonnie Raitt

philbee
21 februari 2003, 14:57
foute plaats voor deze topic zie ik nu, kan iemand die verplaatsen??

hoofd
21 februari 2003, 15:04
Hey Phil, paar dagen geleden stond er een bijna precies hetzelfde topic onder "electrische gitaren".

Harry
21 februari 2003, 15:11
maar toch; mijn favorieten zijn George Thorogood (lomp maar effectief) en Jaap Castricum (vooral lapsteel)

pimmetje
21 februari 2003, 15:16
Dan verplaatst die persoon 'm maar lekker inclusief deze reactie :grin:.

Ik speel wel 'ns slide. Meestal in standaard stemming, soms in open G. M'n action heb ik denk ik vrij normaal staan; niet tegen de frets aan zoals vele metaal-arbeiders, maar ook geen km ervanaf om lekker de ruimte te hebben bij 't sliden.

Doordat ik op .012 snaren speel in standaard stemming, is de spanning op de snaren vrij hoog. Hierdoor wordt ik net iets geholpen bij het sliden. Die spanning houdt de slide zeg maar vanzelf een beetje van de frets af.

Ik ben zelf vooral fan van 't slidewerk van Muddy Waters en Johnny Winter (vooral in z'n Waters-tijd). Van Rory Gallagher kan ik ook op z'n tijd zeer genieten. Ook het recht-toe-recht-an werk van George Thorogood is op z'n tijd wel heel fijn... alleen moet je daar al wel een beetje voor in de feeststemming zijn. Homesick James (williamson) vind ik ook een hele gave stijl hebben... lekker hakkerig.

Bouke
21 februari 2003, 23:52
Hey,

Actie verhoogd (brug omhoog), dikkere snaren op de slide gitaren (Epi LP en een acou Ovation-imi), mic-statief-slides (?? ja, gewoon een oud statief in slides verdeeld en weer even over de polijstschijf gehaald, prima slides, lekker zwaar en... passen perfect om mijn pink, weet je ook meteen waar 'ie zit).

Open-G en gewone (Eb) stemming met af en toe de hoge-e naar d getuned (van Harry gejat) zo de situatie er om vraagt.

Johnny Winter is erg fijn idd, mevrouw Raitt ook, zeker, Dave Hole is goed maar veel van het zelfde, evenals SRV op slide. Ry Cooder is cool, Aynsley Lister heeft mij aangestoken tijdens een live optreden hier in een kroeg. Hij opende zijn set met 3 slide nummers. Zooooo goed! Naast lekker slidewerk deed hij zeer veel met ritmes slaan op de gitaar (op de snaren, body, dempslagen, etc tijdens het slide, te gek).

Acoustisch slide is leuk, maar powersliden is nog leuker! Met een vette boost over de Twin, mjammie!

Overigens is het ook leuk om met de slide hele subtiele dingen te doen...

Bouke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bouke op 2003-02-24 22:34 ]</font>

sash
22 februari 2003, 01:29
Ik speel slide op m'n akoestische, die staat gewoon in open G tuning.
Soms doe ik het ook wel op m'n strat, want met een lekkere overdrive (zoals Bouke al zei) klinkt dat heel erg vet.
Echt favo slide artiesten heb ik niet, want ik heb me er nooit echt in verdiept, maar ik vind Muddy Waters toch wel erg gaaf.

moretel
22 februari 2003, 21:15
Ik ben nu gestart met een setje van 10,
ook op mijn normale strat nu 10 gezet, maar voor slide begrijp ik nog wat aan de dunne kant.
Welke dikte snaren met flink hoge actie is nog normaal te bespelen voor een gewone sterveling in combinatie met slide :smile:

philbee
24 februari 2003, 09:23
het is toch aan te raden om als je regelmatig slide speelt een gitaar er aan op te offeren.

Als je bv voor de hoge E een 013 neemt en bij open G deze snaar naar beneden tuned op D, klinkt het op en top. 010 is echt te dun om een vet slide geluid te krijgen bovendien raak je dan snel de frest en klinkt het bagger.

Een hoger kammetje plaatsen is ook wel handig, ik heb het zelf gedaan met een stukje lucifer van dezelfde afmeting, door de spanningop de snaren blijft alles mooi op zijn plaats.

Ik had een slide Strat die gepikt is (zie het gepikt deel) daar had ik een messing kammetje op laten maken, klonk ook top.

telecastermaster
24 februari 2003, 17:46
The mighty Ry Cooder

Mr.Jay
24 februari 2003, 18:03
[quote]
Op 2003-02-24 09:23, schreef philbee:
het is toch aan te raden om als je regelmatig slide speelt een gitaar er aan op te offeren.

Ligt eraan wat je wilt natuurlijk. Ik heb dit ook gedaan met een 70's EPI die toch al versleten frets had > HOGE actie, nw. HOGE topkam , de dikste snaren die de hals nog kan trekken en JE !!!
Maar zoals gezegd, wil je ook nog bij je slide normaal spelen, of gecombineerd, moet je dit niet doen dus..

Ik speel in e-akkoord open, teruggezet naar D. VETTE toon op alle posities !
Cheapo gitaar met dito sound, mara perfect voor slide á la DUANE ALLMAN b.v.


Jay

philbee
24 februari 2003, 21:54
Op 2003-02-24 18:03, schreef Mr.Jay:
[quote]
Op 2003-02-24 09:23, schreef philbee:
het is toch aan te raden om als je regelmatig slide speelt een gitaar er aan op te offeren.

Ligt eraan wat je wilt natuurlijk. Ik heb dit ook gedaan met een 70's EPI die toch al versleten frets had > HOGE actie, nw. HOGE topkam , de dikste snaren die de hals nog kan trekken en JE !!!
Maar zoals gezegd, wil je ook nog bij je slide normaal spelen, of gecombineerd, moet je dit niet doen dus..

Ik speel in e-akkoord open, teruggezet naar D. VETTE toon op alle posities !
Cheapo gitaar met dito sound, mara perfect
voor slide á la DUANE ALLMAN b.v.


Jay


jaja veel van die gasten spelen op een Danelectro of zoiets, volgens mij heeft Guy Forsyth ook zo'n postorder plank, klinkt wel top.