PDA

View Full Version : Duesenberg



habberdoedas
30 mei 2008, 16:48
Wie heeft er een Duesenberg gitaar en wat zijn je bevindingen. Heb nl een Duesenberg Starplayer TV met tremelo op het oog. Ze zien er prachtig uit maar hoe speeld en klinkt het. Heb de site reeds bezocht, ook die van Leomuziek in Stadskanaal. Maar graag jullie mening en tips. Alvast thanx voor de reakties

blindfaith85
30 mei 2008, 17:10
GA HEM ASAP PROBEREN!! zou ik zeggen

Funkblaster
30 mei 2008, 23:23
Ik heb er een, een starplayer TV. Echt een topding, blinkt voor mij vooral uit in de cleane tot de smerige overdrive sounds. Met een flinke bak gain klinkt ie ook nog best fijn maar ik kan me voorstellen dat je voor dit werk toch liever wat anders (solidbody) pakt. Ik was aanvankelijk op zoek naar een les paul-achtige maar ben met dit thuis gekomen:) Ga proberen! Oja, hij speelt ook nog eens als boter:)

http://i12.photobucket.com/albums/a247/mhandlogten/SP_A0012nieuw.jpg

barno
31 mei 2008, 09:28
't zijn bovendien van de mooiste gitaren ever en dat voor een relatief nieuw merk.

wikwakka
31 mei 2008, 09:57
Ik ben nog altijd aan het sparen voor een 49er of een Starplayer special. Maar ik kan geen keuze maken :P. En ze komen niet zo heel veel voor in Nederland, dus het is moelijk om ze uit te proberen. Heeft er iemand ervaringen met een van de twee?

piet elektron
31 mei 2008, 10:10
Ziet er mooi uit. In welke prijsklasse zitten die gitaren?

epiphone4life
31 mei 2008, 11:44
tussen de 800 en 1500 euro

habberdoedas
31 mei 2008, 16:50
So dan das wel een hele mooie Startplayer TV Funkblaster. En ja voor het heftige scheurwerk heb ik een Gibby Les Paul Classic. Maar voor erbij dacht ik aan een mooi Les Paul achtige gitaar voor dat smerige vuige rock soundje. Wat heb jij voor je Starplayer TV betaald en waar heb je hem gekocht (als ik vragen mag) En hoe werkt de tremelo, blijft die redelijk op stemming. Ben niet van plan om echte duikvluchten te maken maar heb ook geen zin in een valse gitaar als ik de tremelopook maar aanraak.

ben vanhoof
31 mei 2008, 17:17
Klinkt clean en crunch wel zwaar en goed, maar voor een strak geluidje moet je toch n ander element steken. Ik heb het over de starplayer dan.

joskedentweede
31 mei 2008, 22:01
wel, ik ga even gebruik maken van deze topic om iets anders te vragen.
Ik zou ook wel graag zo'n gitaar hebben, maar het probleem ligt erin dat ik tot nu toe enkel een fender in mn handen heb gehad (ben dus een fenderman)
maar ik wil ook graag een hollowbody (of semi zoals deze)
is deze dan ook aan te raden?

groeten,
Jonathan

kalmah
31 mei 2008, 22:10
give it a try, kom je er snel genoeg achter.. :rockon: :punk:

richwoodplayer
31 mei 2008, 22:28
probeer er eens 1 uit in n winkel;)
denk dat je dan gouw genoeg beslisse kunt :)

joskedentweede
31 mei 2008, 22:41
heb eens rondgekeken
ze hebben duesenbergs in merksem
die ga ik na de examens eens een bezoekje brengen :D

Gerlach
28 augustus 2008, 15:27
Sinds drie maanden heb ik een Duesenberg Starplayer TV.
Ik ben erg enthousiast over deze gitaar.
Ik zal vertellen hoe ik tot mijn keuze ben gekomen en wat ik goed vind aan deze gitaar.

In de eerste plaats speelt bij mij emotie een hele belangrijke rol bij de keuze van apparatuur.
De vorm, de kleur, het merk, als dat niet klopt voor mij dan speel ik niet lekker.
Techniek vind ik ook belangrijk, dus houtsoorten, de mensuur, snaardikte, elementen; ik lees er over.

Het doel van dit alles is een ‘eigen geluid’ te krijgen en ook af en toe bijna net zo te klinken als een van m’n idolen.
Af en toe moet ik mezelf er wel weer even aan herinneren dat in m’n favoriete gitaartijdschrift regelmatig wordt geschreven dat de toon vooral uit de vingers komt.
Wat beter oefenen kan dus soms meer helpen dan een nieuw speeltje aanschaffen.

Het geld
Enkele grote klassieke gitaarmerken zijn Fender, Gibson, Gretsch, Rickenbacker.
De popmuziek is met deze merken opgegroeid.
De bekende gitaarmodellen worden al tientallen jaren door heel veel fabrikanten nagemaakt.
Wat mag nu een goede gitaar kosten?
Kijken we als voorbeeld naar een Gibson Les Paul dan is die te koop vanaf 488,- euro tot 5890,- euro (prijzen bij thomann.de).
Hier begrijp ik niets van. Waar is dat prijsverschil op gebaseerd? Nu doet de magie z’n intrede. Een ‘echte’ Les Paul moet dan uit die en die fabriek komen of beter nog: de Custom Shop.
Om mijn grens te bepalen heb ik gekeken naar een andere topfabrikant; Yamaha.
Ik heb een Yamaha SA2200 (een ES335 kopie) gehad. Het topmodel van Yamaha. Duurder maakt Yamaha ze niet. Voor 1300,- euro bij Thomann.
Eenzelfde verhaal kun je vertellen over Ibanez.
Voor mij is het nu zo: is een solid body gitaar duurder dan laten we zeggen 1300,- euro dan is het aandeel magie voor mij te groot.

Het is heel goed mogelijk om voor 1300 euro een Gibson Les Paul te kopen. Maar dit zou mij niet een gevoel geven van het aanschaffen van een topgitaar. Die kost een kleine 6000,- euro bij Gibson. Ik wil een topgitaar voor een prijs zonder magie!


De techniek
In de jaren vijftig van de vorige eeuw was het maken van een gitaar voornamelijk handwerk.
Als de gitaarbouwer een kater had dan werd er wat slordiger gewerkt.
Nu wordt er gezaagd, gefreesd en gepolijst door computers en lasertechnologie.
Dit maakt dat er geen verschil meer is tussen twee gitaren van hetzelfde model.
Je hoeft niet meer op 10 exemplaren van een Les Paul te spelen om die ene goede eruit te kunnen halen. Dat is wel heel erg iets van de vorige eeuw.
Het maakt niet uit waar de fabriek staat, het gaat om de kwaliteitscontrole in die fabriek.

De Duesenberg
De fabrikant van Duesenberg (Rockinger) is een gitaar onderdelen firma. Alle onderdelen voor de Duesenberg gitaren zijn ontworpen door de eigen firma.
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind de gitaren er heel mooi uitzien.

Qua techniek is goed gekeken naar de grote klassieke voorbeelden.
Van Fender komt de mensuur van 25,5”, van Gibson het Les Paul-achtige model, van Gretsch de Bigsby en de ‘Twang Sound’.
De elementen (1 single coil en 1 humbucker) zijn in Duesenbergs eigen huis ontworpen.

Dit alles was voor mij reden om de gitaar uit te proberen.
Het grote voordeel van op internet kopen is toch wel dat alles wat je bestelt retour gestuurd mag worden als het niet bevalt.
Terugsturen kwam echter niet in me op; de gitaar speelt heerlijk, de mensuur past beter bij mijn handen (ik ben 1,91 mtr en heb dus redelijk grote handen) dat maakt voor mij een heel verschil. Het geluid vindt ik erg mooi, vooral de middenstand.
Het verschil met de Yamaha SA2200 is meer sustain bij de Duesenberg en een duidelijker geluid van de lage snaren in de middenstand. De lage snaren zijn ook wat dikker bij de Duesenberg, dat helpt ook.

Ik wilde een wat ruiger (R&R) uiterlijk en een wat ruiger geluid. Dat heb ik gekregen.
Ook het idee echt iets nieuws te hebben, door de combinatie van al die klassieke elementen, spreekt mij ook aan.

Uitproberen als je de kans hebt!

barno
28 augustus 2008, 15:34
congrats met je Duesenberg, hele mooie gitaren, met name de hardware enz... van eigen signatuur is echt smaakvol. De stichter is dan ook een designer als ik me niet vergis.

Dat alle fabrieksgitaren van eenzelfde model tegenwoordig hetzelfde zijn, is toch niet zo hoor. Het is ook nu nog belangrijk een "goed" exemplaar uit te zoeken. Vanaf het moment dat men volledig kunststof gitaren zal gaan maken, valt die factor weg, maar nu is er nog steeds het immer onvoorspelbare hout...

hezz
28 augustus 2008, 17:02
Duesenberg's zijn prachtig! Waar heb je de gitaar besteld? En nog belangrijker, wanneer kunnen wij wat foto's verwachten van je gitaar? :)

MarkV
28 augustus 2008, 17:30
De elementen (1 single coil en 1 humbucker) zijn in Duesenbergs eigen huis ontworpen.

Ik heb geen Duesenberg, maar heb wel een dergelijk setje elementen in mijn Italia gestoken: een Rio Grande Humbucker en de P90 in de nek.

Geweldige elementen voor een goede prijs die in de meeste gitaren wel een upgrade zijn. Een aanrader, mocht je niet een fullblown Duesenberg willen kopen.

Gerlach
28 augustus 2008, 17:41
Ik heb de gitaar besteld bij http://rockinger.com/
Dat is ook de fabrikant.
Er staan daar ook prachtige fotoos. Daar kan ik niet tegenop fotograferen!
2 filmpjes om een indruk te krijgen:
http://www.youtube.com/watch?v=rq8kzPFKJ1o
http://www.youtube.com/watch?v=vbHOys62MOM
Tom Petty's gitarist speelde op een Starplayer TV in de pause van Super Bowl:
http://www.youtube.com/watch?v=6bHy67jMyBc
(Een blauwe met witte strepen)
Verder zijn er geluidsfragmenten op
http://www.duesenbergusa.com/

Veel plezier!

wikwakka
28 augustus 2008, 17:58
Ik heb dus sinds juli al een honey Duesenberg 49er. Ik kan alleen maar zeggen wat een fantastische gitaar het is, voor weinig geld. Alles voelt aan als kwaliteit, en elke stand heeft een bruikbaar geluid dat je met de tone/volume knobs nog beter kan laten klinken. Ik zit al weer te denken aan een volgende Duesenberg!

Ik heb hem trouwens gekocht zonder dat ik erop gespeeld heb, maar de fabriek heeft hem perfect afgesteld.

Ze hebben er ook handige extra's bij gedaan zoals een soort van locking tuners en strapholders waar ook standaard schaller straplocks op passen.

hezz
28 augustus 2008, 18:02
Er staan daar ook prachtige fotoos. Daar kan ik niet tegenop fotograferen!

Dat is ook de bedoeling niet hoor, we vinden het hier op gitaarnet alleen heel erg leuk om de gitaren te zien in een normale omgeving in plaats van opgemaakt in de studio. ;)

gorgasm
28 augustus 2008, 18:25
http://i12.photobucket.com/albums/a247/mhandlogten/SP_A0012nieuw.jpg
meer foto's van dit ding aub!

Gerlach
28 augustus 2008, 18:28
Ik heb dus sinds juli al een honey Duesenberg 49er.

Is er wat te beluisteren ergens van je 49er?
Nieuwsgierig!

Funkblaster
29 augustus 2008, 00:31
http://i12.photobucket.com/albums/a247/mhandlogten/SP_A0009nieuw.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a247/mhandlogten/100_0577.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a247/mhandlogten/DSC_0751.jpg

Niet de beste foto's maar goed

wikwakka
29 augustus 2008, 08:41
Is er wat te beluisteren ergens van je 49er?
Nieuwsgierig!

Hmm, mischien moet ik maar eens wat opnemen... Maar om nou voor lul te staan voor heel gitaarnet :sneaky:

Trouwens, Funkblaster, is dat een Duesenberg case? Welke had je gekocht? Ik zat nog te twijfelen welke ik voor mijn 49er moest kopen en ben uiteindelijk maar voor de duurdere gegaan.

Volgend jaar koop ik mischien dezelfde als jou, of een D-caster. Ik weet alleen niet of die ingebouwde effects wel een beetje klinken.

yhcmarc
29 augustus 2008, 09:41
Heeft iemand hier de D-caster al eens aan de tand gevoeld, lijkt me een hele fijne gitaar. Zeker sinds ik tegenwoordig helemaal into P90's ben :)

tidalwave_sideburns
29 augustus 2008, 10:29
Wat een ontzettend mooie gitaren zijn dat zeg. Die pick guard vind ik wat minder, maar ik ben erg onder de indruk.

Hoe klinkt zo'n p90 eigenlijk op een hollowbody? Ik ben nog op zoek naar een nek pick up voor mijn Gretsch 5125, en kan maar niet kiezen.
Bij Musik Produktiv heb je zo'n Duesenberg P90 (http://www.musik-produktiv.de/duesenberg-domino.aspx) pick up voor een 80 euro. Ik ben alleen een beetje bang dat ik er erg veel hum mee op ga pikken. Is die Duesenberg van jou een beetje stil wat dat betreft?

MarkV
29 augustus 2008, 10:39
Wat een ontzettend mooie gitaren zijn dat zeg. Die pick guard vind ik wat minder, maar ik ben erg onder de indruk.

Hoe klinkt zo'n p90 eigenlijk op een hollowbody? Ik ben nog op zoek naar een nek pick up voor mijn Gretsch 5125, en kan maar niet kiezen.
Bij Musik Produktiv heb je zo'n Duesenberg P90 (http://www.musik-produktiv.de/duesenberg-domino.aspx) pick up voor een 80 euro. Ik ben alleen een beetje bang dat ik er erg veel hum mee op ga pikken. Is die Duesenberg van jou een beetje stil wat dat betreft?

Als je echt in Boedapest woont, is het misschien minder handig, maar de DP90 is veel goedkoper bij ToneFactory: http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_23_24_166

tidalwave_sideburns
29 augustus 2008, 10:51
Als je echt in Boedapest woont, is het misschien minder handig, maar de DP90 is veel goedkoper bij ToneFactory: http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_23_24_166

Ja, ik woon hier al een tijdje.
M'n ouders komen in oktober langs, dus die kunnen wel wat voor me meenemen. Bedankt voor de tip, inderdaad veel en veel goedkoper. Maar hoe klinken ze eigenlijk?

Er is niet zoveel over te vinden nl. Op HC staat wel wat , maar niet over die P90's. Maar goed we dwalen af. Ik open zelf wel een topic hierover.

@Funkblaster: nogmaals gefeliciflapsteerd met je prachtige gitaar!

Hendriks
29 augustus 2008, 11:46
Ik heb de pickups op een epi dot gezet , was een enorme vooruitgang , voor nog geen €100 samen.
Volgens mij staat dit dot nu op gitaarmarkt te koop.

Jay75
29 augustus 2008, 12:58
Heb je al gezien dat alles op de duesenberg in 3-en is?
Alle knopjes, logo's etc zijn 3 traps, grappig he, de slagplaat, headstock ook.
:)

Lexvandoef
29 augustus 2008, 13:00
@Funkblaster, gaaf ding is dat man, ik vond de klank wel cool, maar ook een beetje vlees noch vis, het was geen les paul, maar ook geen es. Hij had ook een beetje weg van een tele vond ik.

wikwakka
29 augustus 2008, 13:29
@Funkblaster, gaaf ding is dat man, ik vond de klank wel cool, maar ook een beetje vlees noch vis, het was geen les paul, maar ook geen es. Hij had ook een beetje weg van een tele vond ik.


Ze zijn gewoon lekker veelzijdig (mijn 49er in ieder geval) :P

Lexvandoef
29 augustus 2008, 13:30
Ze zijn gewoon lekker veelzijdig (mijn 49er in ieder geval) :P

Ja dat vond ik ook, en ik bedoelde het ook absoluut niet negatief, maar het was niet wat ik er van verwacht had ;)

gorgasm
25 september 2008, 18:37
JA jongens ik kick dit toppic nog es.
funkblaster, ik heb je n pm gestuurd rond n foto die je poste maar tot op heden nog geen reactie gehad.
tgaat over die starplayer met zwarte slagplaat. Die vind ik nergens. Overal met een chromé achtige...

Bart_Blueprint
26 september 2008, 10:36
JA jongens ik kick dit toppic nog es.
funkblaster, ik heb je n pm gestuurd rond n foto die je poste maar tot op heden nog geen reactie gehad.
tgaat over die starplayer met zwarte slagplaat. Die vind ik nergens. Overal met een chromé achtige...

Die zwarte heeft ie zelf gemaakt dacht ik. Of later gekocht en er toen opgezet. Standaard komen ze niet met zo'n zwarte ;)

Funkblaster
26 september 2008, 22:15
JA jongens ik kick dit toppic nog es.
funkblaster, ik heb je n pm gestuurd rond n foto die je poste maar tot op heden nog geen reactie gehad.
tgaat over die starplayer met zwarte slagplaat. Die vind ik nergens. Overal met een chromé achtige...

Mijn excuses, had m'n inbox nog niet bekeken. Ik heb de gitaar gekocht met een standaard gold sparkle slagplaatje, iets te pimp voor mij. Het was een aardige zoektocht om een vervangend slagplaatje te vinden, tot ik bij Rockinger (http://www.rockinger.de) terecht kwam, die veel duesenberg onderdelen leveren. Ze hadden geen slagplaten op hun site staan maar ik heb er even een mailtje heen gestuurd of ze zoiets hadden liggen of konden leveren. En dat is gelukt zoals je ziet:) Ben benieuwd of je achter zo'n gitaar aangaat, laat het ons even weten.