PDA

View Full Version : Harde Brom Marshall Silver Jubilee



kassie
30 mei 2008, 16:37
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een silver jubilee 1x12 combo.

Had hem gelijk naar Dr.Tube in drouwenerveen gebracht voor nieuwe eindbuizen, nieuwe input jack en nieuwe caps. Ik had er ook bij vermeld dat hij wat bromde en hij zou er naar kijken. Toen ik hem ophaalde vertelde hij dat de brom normaal was. Nu kom ik net weer van repetitie en heb daar op een geaard stopcontact gespeeld, en de brom is zo luid dat het nog door de distortion heen komt.

Enkele punten:
1. De brom is echt van der gekkum op het distortion 'kanaal'. doch ook lichtjes aanwezig met clean.

2. De brom is veel heviger als ik de eerste gain stage openschroef, de input gain dus, in mindere mate bij de output gain stage.

3. De brom gaat niet weg als ik de volumeknop van de gitaar dichtschroef.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
1. Er zit net een nieuwe preamp buis in de eerste gain stage in. een Tungsol ecc83 V1. (desalniettemin zou die ook niet kunnen functioneren hoor)
2. De tweede preamp buis heb ik in ieder geval al wel vervangen door een andere maar dezelfde brom bleef.
3. Ander stopcontact
4. Gitaar rechtstreeks ingeplugd (zonder effecten)
5. Een nieuwe gitaarkabel van planetwaves.

Dr.Tube zei wel dat het zo hoorde maar misschien heeft hij hem niet op hard volume getest ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat artiesten als slash of bonamassa met zo'n brommende versterker op het podium kunnen staan. Het is echt een veels te luide brom.

M'n gitaar zou een mogelijkheid kunnen zijn maar volgens mij is die aardig geshield. Bij m'n vorige versterker (jcm900) had ik in ieder geval geen last van brom.

Zou jij enig idee hebben waar het aan zou kunnen liggen en of het te verhelpen is?

Bij voorbaat dank

guitarnijboer
30 mei 2008, 17:42
Een licht brommetje vind ik al twijvelachtig, maar een brom die door je overdrive heen klinkt is echt niet zoals het hoort. Er zijn verschillende oorzaken voor brom en je hebt ook verschillende soorten brom. Voedingsbrom, aardlusbrom, gloeispanningsbrom, brom door slecht afgeschermde kabels, etc.

Ik zou van alles kunnen opnoemen waar je naar zou kunnen kijken, maar ik vindt dat je gewoon terug moet naar DR.Tube en dat die gewoon het probleem moet verhelpen. Dit had ie meteen al moeten doen. Het klopt trouwens wel dat deze serie versterkers vaak iets brom hebben (2205 / 2555), dit kun je overigens verhelpen.

the sure thing
30 mei 2008, 18:28
+1. Zoals jij het omschrijft is zeker niet normaal. Teruggaan naar Dr. Tube !!! En anders naar een andere versterker reparateur. In welke provincie woon je?

kassie
30 mei 2008, 18:57
Ik woon in het rustieke zuidhoekje van Drenthe haha.

Ik heb al met hem daarover contact opgenomen en hij wil me daar graag mee helpen. Ik ook net allemaal nieuwe kabels aangeschaft, vrij dure ook, dus daar zal het niet aan liggen. Ik hoop maar dat het probleem snel opgelost is.

Hoe zit het trouwens met die silver jubs? Ik lees op allerlei fora dat er twee schakelingen zijn. Het gewone circuit en het latere circuit. Wat zijn precies de verschillen?

en ook dat er mod's mogelijk zijn voor de effectsloop, ik had wat effectjes in de loop gezet en niet bepaald om over naar huis te schrijven nee.


Het klopt trouwens wel dat deze serie versterkers vaak iets brom hebben (2205 / 2555), dit kun je overigens verhelpen.
Hoe zit het trouwens met het wegwerken van die lichte brom die gewoon is voor een versterker? is dat een dure ingreep?

ACSlater
30 mei 2008, 23:17
Mijn Silver Jubilee bromt op sommige stopcontacten ook als een gek. Echter nooit zo hard dat het door de distortion heen te horen is. Geaard of niet maakt weinig verschil. Op sommige plaatsen is het erg aanwezig en op andere is er totaal geen brom. Heel apart. Misschien is het dat de stroom niet meer houdbaar is zoals in die reclamespot.

paulusdeBKB
30 mei 2008, 23:44
Hoe zit het trouwens met die silver jubs? Ik lees op allerlei fora dat er twee schakelingen zijn. Het gewone circuit en het latere circuit. Wat zijn precies de verschillen?

en ook dat er mod's mogelijk zijn voor de effectsloop, ik had wat effectjes in de loop gezet en niet bepaald om over naar huis te schrijven nee.


Hee Kassie, ik ben wel geïnteresseerd in de links naar de mods en threads over de schakelingen die je hier noemt. Heb je die toevallig bewaard? (anders zoek ik zelf wel een keertje).

kassie
10 juni 2008, 15:16
Hee Kassie, ik ben wel geïnteresseerd in de links naar de mods en threads over de schakelingen die je hier noemt. Heb je die toevallig bewaard? (anders zoek ik zelf wel een keertje).

hey paulus,

op harmony central zou je naar reviews kunnen kijken van silver jub's. verder staat op youtube een gemodde silver jub, en kun je ook schema's bekijken op de site van dr. tube.

anyway, ik heb m'n versterker weer terug en het was een combinatie van brommende preamp buisjes (terwijl ze nog vrij nieuw waren) en iets met een spanningsvoeding ofzo. hij bromt nu niet meer, alleen een beetje ruis. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat hij ook de fx loop zou bufferen, maar daar was hij voor gisteren niet meer aan toe gekomen. Ik zit nu dus te denken aan een bufferpedaaltje in de fx loop samen met een decimator noise reduction en de rest van de pedalen.

Ik heb er nu 2 jj ecc83s in de v2 en v3 in laten zetten. de tung sol ecc83 in v1 was nog een goede buis. Opmerkelijk hoezeer het karakter van de amp veranderd. Ben er niet zozeer tevreden mee, de bas klinkt echt belabberd nu, en over het algemeen wel warm, maar weinig gearticuleerd. denk er toch over om nog een paar tung sols erbij te bestellen.

pol
10 juni 2008, 15:26
geaarde stopcontacten hebben dan ook niks met het geluid of brom of wat dan ook van de versterker te maken, die aarding zit er voor de veiligheid, logisch dat dit geen verschil maakt.

het kan natuurlijk wel aan je stroomnet liggen.

ACSlater
10 juni 2008, 19:26
Heb je de DI al eens gebruikt van je SJ kassie? Normaal wordt het gemic'ed maar dat was door het niet aanwezig zijn van een goeie mic niet mogelijk bij m'n laatste optreden en dus heb ik de DI eens geprobeerd. Tjeminee wat een kudtgeluid. Totaal onbruikbaar dus in mijn geval.

Chris Winsemius
10 juni 2008, 19:32
Heb je de DI al eens gebruikt van je SJ kassie? Normaal wordt het gemic'ed maar dat was door het niet aanwezig zijn van een goeie mic niet mogelijk bij m'n laatste optreden en dus heb ik de DI eens geprobeerd. Tjeminee wat een kudtgeluid. Totaal onbruikbaar dus in mijn geval.

Die DI-ouput is niet of nauwelijks "speaker-simulated" dus 'n kudt-geluid over 'n fullrange (PA) tafel...

@TS

Balen van die kaduke Tungsols, JJs hebben idd. niet bijzonder veel definitie, EHs zijn behoorlijk "metal" qua klank... anders 'n goeie Chinees?

kassie
10 juni 2008, 19:51
Heb je de DI al eens gebruikt van je SJ kassie? Normaal wordt het gemic'ed maar dat was door het niet aanwezig zijn van een goeie mic niet mogelijk bij m'n laatste optreden en dus heb ik de DI eens geprobeerd. Tjeminee wat een kudtgeluid. Totaal onbruikbaar dus in mijn geval.

nee nooit gebruikt ACSlater. in de repetitieruimte hebben we een relatief klein PA systeempje --> vermogen van de zang is ongeveer gelijk aan de helft van mijn mastervolume op od mode op een 4x12 weliswaar. Combo alleen kan wat harder maar dan ook een minder vol geluid. Is die DI mode dan bedoelt om bijvoorbeeld door te lussen naar een andere versterker als hij niet speaker simulated is?


Die DI-ouput is niet of nauwelijks "speaker-simulated" dus 'n kudt-geluid over 'n fullrange (PA) tafel...

@TS

Balen van die kaduke Tungsols, JJs hebben idd. niet bijzonder veel definitie, EHs zijn behoorlijk "metal" qua klank... anders 'n goeie Chinees?

Ik had er eerst Groove Tubes 12ax7c in, die bevielen mij eigenlijk wel uitstekend qua sound, en dan met name de bas, ondanks dat ze bromden. Maar aangezien GT alleen maar een label bedrijf is wat niet zelfstandig buizen produceert ben ik op zoek naar 'ongeveer' dezelfde ecc83 buis. Maar dan voor minder geld. Zijn Tungsols dan een juiste keuze? Ik zie bijvoorbeeld ook bij tonefactory dat ze tungsols aanbieden met 20% meer gain ofzo. Verder weet ik niet zoveel af van de werking van de verschillende preamp trappen in de silver jub. Weet jij daar iets meer van Chris?

En ik zit ook te denken aan een soort bufferpedaal of een versterkingstrap voor in de effectsloop om die meer kracht bij te zetten ivm signaalverlies. Zijn daar suggesties voor? Een black box of white box van masotti of is er een andere oplossing?