PDA

View Full Version : Koch load box 2



brampk8
30 mei 2008, 15:32
He allemaal,

Via marktplaats probeer ik een Koch Load Box 2 te bemachtigen, om aan mijn versterker te hangen. Nu heb ik een stereo versterker met een 4x16ohm speakerkast er aan. Dat betekent: 2x8 ohm aansluiting achter op mijn versterker.
Ik wil die load box gebruiken om thuis te spelen en op te nemen en met hoofdtelefoon te spelen. Het betreft een 8 ohm load box. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om gewoon het volume van de linker 2 speakers dicht te draaien (dat kan) en de load box alleen maar tussen de amp en de rechter twee speakers aan te sluiten (vervangingswaarde: 1 x 8 Ohm).

Is er kans dat als je de boel zo aan sluit je ergens iets sloopt? Als ik optreed gebruik ik gewoon geen load box en staan de instellingen voor beide "speakergroepen" gelijk.

Alvast bedankt voor de reacties!
Martijn

Jimwoud
30 mei 2008, 15:54
Hey, denk dat je even wat meer info moet toevoegen zoals:

- Wat voor spullen gebruik je nu.
- Hoeveel Ohm is je loadbox.
- Hoeveel Ohm is je speakerkast Mono en Stereo.

mvanroermund
30 mei 2008, 16:35
Een kort overzichtje:

Stereo versterker met uitgangen (alles dubbel uitgevoerd):
1x16 (voor een enkele 16 ohm speaker)
2x16 (voor een paar 16 ohm speakers of een enkele 8 ohm speaker)
2x8 (voor een paar 8 ohm speakers)


Stereo buikkast:
2 aansluitingen met per aansluiting 2 x 16 ohm speakers.
Dus het zijn 4 16 ohm speakers die per paar aangesloten worden.

De load box is 8 ohm.


Mono/stereo is dus meer een kwestie van mono/stereo effecten, dan van het aansluiten van de speakers. Ik bedoel: het mono/stereo aansluiten van de speakers verandert niets aan de weerstandswaarden.

Groeten,
Martijn

PS. Ik was zojuist ingelogd onder de naam van een huisgenoot van me, vandaar de brampk8.

Jimwoud
30 mei 2008, 17:56
Zonde dat je geen 4x 8 Ohm speakers hebt, ander had je hem mono en stereo kunnen bedraden en dan op Mono 8 Ohm en 2x4Ohm of 2x16 Ohm Stereo. Of je moet je Load box kunnen ruilen? voor een 4 of 16 Ohm versie.

Trouwens de antwoord op je vraag, dat kan gewoon. Hoewel je hem gewoon stereo moet aansluiten en dan het ene kanaal dicht.

x.a.d
31 mei 2008, 10:42
Je zet toch gewoon je loadbox tussen 1 kant van 8 ohm, en de andere 8 ohm sluit je aan zonder loadbox op de andere kant en dan zet je dat volume uit. Je kan dan over 1 kant met de loadbox spelen....

mvanroermund
1 juni 2008, 00:55
Dat was ook mijn plan, maar ik vroeg me af of je bij langdurig spelen met die setting, geen schade aan richt aan de speakers, of versterker. Blijkbaar kan het dus geen kwaad.

Bedankt allemaal!

Martijn