PDA

View Full Version : Telling: Gibson Les Paul's worden banaal



Braindead
30 mei 2008, 14:32
Mijn stelling spreekt denk ik voor zich maar toch maar even een toelichting. Nu de dollar steeds verder wegzakt en je al een Gibson Les Paul studio voor (veel minder)dan 1000 euro kunt kopen (de bfg 899 en sommige (faded/special) voor +/- 799 of zelf 699) lijkt de "magie" er een beetje af. Dit wordt nog eens versterkt door de mindere kwaliteit die de laatste tijd wordt geleverd. De vraag is ook hoeveel goedkoper die planken nog gaan worden en hoe veel minder de kwaliteit?

Wat denken jullie ervan? Zijn ze nog steeds de holy grail? of zijn het banale planken aan het worden?

Orpheo
30 mei 2008, 14:33
absolute holy grail. Les paul, en niks anders :)

Fender75
30 mei 2008, 14:50
De prijs maakt natuurlijk wel dat zo'n model meer verkocht wordt. In het verleden keek ik wel op tegen een gitarist als ie een echte Gibson had..nu niet meer ;)

Als de kwaliteit inderdaad minder is geworden in combinatie met de prijs dan worden ze bereikbaarder, maar niet banaal. Het wordt dan meer mainstream net als de stratocaster. :)

bass blom
30 mei 2008, 14:52
ach ze zijn er toch ook tot over de 6000?
plenty magie, trek je poeplap :satisfie:

JipStoop
30 mei 2008, 14:58
Vind ik juist wel makkelijk, komt mijn (classic) white LP steeds dichterbij :)

En die afnemende kwaliteit, is dat niet al tientallen jaren zo ?

Bram+
30 mei 2008, 15:03
De prijs maakt natuurlijk wel dat zo'n model meer verkocht wordt. In het verleden keek ik wel op tegen een gitarist als ie een echte Gibson had..nu niet meer ;)

Als de kwaliteit inderdaad minder is geworden in combinatie met de prijs dan worden ze bereikbaarder, maar niet banaal. Het wordt dan meer mainstream net als de stratocaster. :)
Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat een Les Paul toch op de markt gezet werd als een exclusievere gitaar destijds: mooier hout, een 'set neck', fijne afwerking met bindings en gestoken top etc. in vergelijking met de rechttoe-rechtaanbenadering van de 'telecaster' die er vooral op ontworpen is om snel en goedkoop geproduceerd te worden. Veel zelfbouwers beginnen met een teleachtige gitaar om diezelfde redenen, een Les Paul is een stuk ingewikkelder.

Maar als je nu kijkt, is een Les Paul niet (veel) duurder meer dan een Fender. Gibson heeft misschien wel eigenhandig dat excusieve imago om zeep geholpen. Niet dat het ertoe doet, die dingen worden toch wel verkocht. Omdat het zo'n ikoon is, kunnen ze het zich waarschijnlijk toch niet veroorloven om de gitaar weer 'exclusiever' te maken door bijvoorbeeld weer de prijs op te jagen, dan zoekt een grote groep weer zijn heil bij de goedkopere kopieerders, maar de mensen die het zich dan wel nog kunnen veroorloven, kijken waarschijnlijk ook wel twee keer uit voordat ze zo'n ineens dure les paul gaan kopen.

frekie
30 mei 2008, 15:29
Ach je kan ze heel duur krijgen in allerlei CS uitvoeringen. En de laatste tijd (Thomann!) ook tegen een prijs die maar iets boven een China Epi ligt. Krijg je idd wel een kale plank maar toch. Ik vind het nog wel wat hebben ook, eerlijk stuk hout, what you see is what you get.

barno
30 mei 2008, 15:39
LP goedkoper, dan koopt de jeugd gewoon meerdere exemplaren. Ik zie nog niet veel verzamelaars van ES 335's en consoorten. Pakken duurder, maar ook pakken beter en veelzijdiger.

Orpheo
30 mei 2008, 15:47
LP goedkoper, dan koopt de jeugd gewoon meerdere exemplaren. Ik zie nog niet veel verzamelaars van ES 335's en consoorten. Pakken duurder, maar ook pakken beter en veelzijdiger.

veelzijdiger dan een LP? no way! die dingen feedbacken veel te snel.

barno
30 mei 2008, 15:54
veelzijdiger dan een LP? no way! die dingen feedbacken veel te snel.

in een klein kroegje of op de slaapkamer ja

Rick trodat
30 mei 2008, 16:06
Ik heb er nog één gekocht voor €2500,-. Ach prijs zegt niet alles.

Er zijn ook hele exclusieve Fenders. Grappig want net als de tele was het bedoeld als een simpele rechtoe rechtaan gitaar.

Wabbie
30 mei 2008, 16:47
Waarom zou het prijskaartje iets toevoegen aan de " magie" van de gitaar? Het gaat er toch om hoe die gitaar klinkt en speelt? En als die gitaar dan ook nog eens een keertje niet al te duur is, dan is dat toch mooi meegenomen.

Het is toch alleen maar mooi dat gibsons nu eindelijk beter betaalbaar worden? Misschien dat ik dan ook ooit nog wel eens een Studio koop als ik uitgekeken raak op mijn fenders ;).
En verder, vroeger was alles toch beter. Dus voor verhaaltjes over afnemende kwaliteit ben ik een beetje imuum geworden, dat beoordeeld ik zelf wel als ik zo' n gitaar in mijn handen heb.

Otje
30 mei 2008, 17:14
En verder, vroeger was alles toch beter. Dus voor verhaaltjes over afnemende kwaliteit ben ik een beetje imuum geworden, dat beoordeeld ik zelf wel als ik zo' n gitaar in mijn handen heb.Precies! Prima dat sommige Gibsons goedkoper worden. En er zitten ongetwijfeld gitaren tussen waar de koper héél veel jaren héél erg blij mee zal zijn. Da's het enige wat telt.

Heb veel gelezen over de BFG hier. Veel mensen vinden het nix. Ik heb er een paar bespeeld en vind het prima gitaren. OK ze zijn lelijk, maar dat maakt 'm niet slecht. Koop een paar gewone knoppen voor op de potmeters en met zo'n BFG ben je spekkoper. Veelzijdig, perfect bespeelbaar, goed klinkend. Hettis dat ik al genoeg gitaren heb, anders kocht ik er een. Zou een leuk puberend broertje zijn voor mij volgroeide Les Paul Gem Series.

grayfink
30 mei 2008, 18:19
Ik heb een Studio (Thomann 649€), dat is geen holy grail, maar wel een fijne gitaar, zeker geen banale plank en een pak beter dan een Chinese Epiphone. Helemaal niet zo erg dat ze wat goedkoper worden :) Een standard met een mooie top vind ik wel mooier, maar dan betaal je zeker 1500€ meer voor zo'n beetje dezelfde gitaar met een wat sjiekere afwerking, dat vind ik weer te veel, maar als de prijzen blijven dalen, zal de tweedehands prijs ook naar beneden gaan en dan wil ik misschien nog wel eens een 2ehands classic of zo.
Misschien ook wel niet :satisfie:

Dit is de mijne trouwens:
http://img135.imageshack.us/img135/2526/dscn1477kx6.jpg

Braindead
30 mei 2008, 18:47
Ik kan me wel een beetje in jouw woorden vinden, maar in dit verband kan je toch op zijn minst stellen dat het product erg verandert getuige de nieuwe met gaten gevulde bodies. Of dat slechter is, de een zal vinden van niet, de ander van wel.

Met de magie bedoel ik een beetje het onbereikbare. ZO'n exclusief prijskaartje geeft hem toch een ander aanzien vind ik. ALs ik zie dat ze zo snel in waarde zakken (verkoopprijs daalt hard) dan koop ik toch liever iets wat wat waardevaster is (en wellicht iets duurder).
Qua uiterlijk en design is het natuurlijk nog steeds een originele GIbson en een heel eigen gitaar, ook al zijn er mega veel kopieen.

En Grayfink, je hebt een mooie gitaar, voor een goede prijs kwaliteit verhouding! Ik zit er stiekem ook wel op te gassen maar vond de stelling wel leuk om over te leuteren.




En verder, vroeger was alles toch beter. Dus voor verhaaltjes over afnemende kwaliteit ben ik een beetje imuum geworden, dat beoordeeld ik zelf wel als ik zo' n gitaar in mijn handen heb.

bass blom
30 mei 2008, 19:33
nouja, die ene die armageddon? gehaald heeft bij thomann is ook niet mis en way plenty magic :p
prijskaartje 1700 tegenover 2900 :cheerup:

voor mij als joch van 19 was het ook een heel spannend gebeuren een les paul te gaan halen voor 2000 gulden toen.

geen dag spijt van gehad :satisfie:

vulvasonic
30 mei 2008, 21:20
Dit is de mijne trouwens:
http://img135.imageshack.us/img135/2526/dscn1477kx6.jpg


In mijn bescheiden mening is dit een van de mooiste Les Pauls die ik ook heb mogen aanschouwen. Dan is het toch alleen maar geweldig dat je zoiets voor een relatief laag bedrag kunt kopen?

Fender heeft, ondanks de vele goedkopere varianten, ook nog steeds een magische klank voor vele gitaristen. Voor Gibsons zal dat niet veel anders zijn.

Eerst klaagt iedereen over de 'slechte kwaliteit' van Gibson en dat je er veels te veel voor moet betalen. Nu worden ze goedkoper en dan is het NOG niet goed!

Het zal wel weer iets typisch Nederlands zijn. Mij zul je in ieder geval niet horen klagen. :)

Orpheo
30 mei 2008, 21:30
in een klein kroegje of op de slaapkamer ja

een es335 feedbackt helemaal snel op een groot podium, met al die monitors en superdikke amps enzo...

barno
30 mei 2008, 21:46
een es335 feedbackt helemaal snel op een groot podium, met al die monitors en superdikke amps enzo...

veel ervaring met 335's op grote podia? lijkt me sterk gezien je LP-itis.
Ik heb die ervaring en heb er nooit problemen mee gehad.

richwoodplayer
30 mei 2008, 21:48
wou dat ik een mooie gibson LP had, dan wil k geen nieuw model.
als ik er een wil wil k er een uit een beetje de jare 60 t/m 90 of anders toch een slash signature.
nu nog maar ff lol hebben met mijn supervette richwood :cooler:
en spare maar xD

bass blom
30 mei 2008, 21:54
of worden ze banaal gemaakt? :chicken:

http://www.hetgelegevaar.nl/banaal.jpg

Lexvandoef
30 mei 2008, 22:31
Jij weet toch altijd wel net een stapje verder te gaan he, bass? :satisfie:

bass blom
30 mei 2008, 22:34
pompompompompom :hippie:

grayfink
30 mei 2008, 22:46
Ik dacht even dat het een internetplaatje was, tot ik de p90's in humbuckerformaat herkende :D

bass blom
30 mei 2008, 22:50
:seriousf:

Noid
30 mei 2008, 23:38
Persoonlijk denk ik dat de oude Gibsons hun magie wel blijven behouden. Maar qua productieproces zijn voor mij (in de prijsklasse waar veel Gibsons zich tot kort bevonden) al decennia voorbijgestreefd door merken die de kwaliteit veel beter voor elkaar hebben. Kijk je dus naar de prijs/kwaliteit verhouding, dan is het wat mij betreft terecht dat de prijzen van de Gibsons (eindelijk) dalen.

@bass: gave foto! Lekker ranzig :)

Orpheo
30 mei 2008, 23:41
veel ervaring met 335's op grote podia? lijkt me sterk gezien je LP-itis.
Ik heb die ervaring en heb er nooit problemen mee gehad.

zelf niet, maar wel vaak genoeg gehoord met andere gitaristen.

cardinal
31 mei 2008, 00:40
heb zelf een wat oudere les paul standard en een nieuwe bfg. Maar beiden klinken echt geweldig. Ook de bespeelbaarheid van beiden is super.

De bfg speel ik wat vaker op de laatste tijd en dat is echt een sound om te zoenen. Behoorlijk wat complimentjes gehad al daarvoor. En dat het betaalbaar is, is alleen maar super.

Koop nu een gibson en de kans bestaat dat je met een paar jaar behoorlijk wat meer voor je gitaar kan vangen. Dollar blijft niet eeuwig laag neem ik aan.

barno
31 mei 2008, 01:52
zelf niet, maar wel vaak genoeg gehoord met andere gitaristen.

geloof nooit zomaar andere gitaristen, meestal hebben ze het ook maar gehoord van andere gitaristen...

vulvasonic
31 mei 2008, 01:59
of worden ze banaal gemaakt? :chicken:

http://www.hetgelegevaar.nl/banaal.jpg


En weet zij hiervan?
Onder welke valse voorwendselen heb je haar zover gekregen? :D

vulvasonic
31 mei 2008, 02:06
veel ervaring met 335's op grote podia? lijkt me sterk gezien je LP-itis.
Ik heb die ervaring en heb er nooit problemen mee gehad.

Ook met mijn ES heb ik daar nooit problemen mee gehad. Ze beginnen iets eerder rond te zingen, maar dan alleen in de laatst aangeslagen noot. Eindeloze sustain is het gevolg. Met een beetje techniek kun je alles makkelijk in toom houden.

Maar helaas blijven de prijzen van de ES aan de hoge kant, in vergelijking tot andere modellen.

bass blom
31 mei 2008, 09:51
En weet zij hiervan?
Onder welke valse voorwendselen heb je haar zover gekregen? :D

:satisfie:

geheel en al wederzijds vrijwillig enzomeer :seriousf:

PS, LOL net het clipje gezien, mijn brievenbusje zit er in :seriousf:

kijkt allen:

http://nl.youtube.com/watch?v=99EMwLsoZn0&eurl=http://zingendefresias.hyves.nl/

jerome
31 mei 2008, 11:03
of worden ze banaal gemaakt? :chicken:

http://www.hetgelegevaar.nl/banaal.jpg

Sj*z*s, ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen.... :o

He Bass, jij moet een hypertevreden mens zijn... :cooler:

bass blom
31 mei 2008, 11:10
ik klaag niet :satisfie:

almarvk
31 mei 2008, 18:32
Heb je voor 30 jaar erwtensoep in huis gehaald?! ;)

Mitch
31 mei 2008, 18:49
Een gescheurd paar kousen en we zijn meteen de weg kwijt :chicken:

Ik vind die prijsverlagingen zeker niet verkeerd. Banaal zijn ze Gibsons niet gewordn ermee, maar da's een taalkundige discussie ;) Ze worden er in ieder geval bereikbaarder mee voor een hoop mensen die anders een Epi hadden gekocht. Effe doorsparen en je hebt een Thomann-aanbieding...
Anyway, met eerst al het gezeik dat ze hun geld niet waard zijn lijkt deze discussie een beetje tegenstrijdig. Stellen ze hun prijzen eindelijk naar beneden toe bij (of in ieder geval het gamma is naar beneden toe uitgebreid) en dan is het nog neit goed, hahaha!

bass blom
31 mei 2008, 18:53
Heb je voor 30 jaar erwtensoep in huis gehaald?! ;)

nee zeg, wat denk je wel :D

Mr.Fingers
31 mei 2008, 18:58
of worden ze banaal gemaakt? :chicken:

http://www.hetgelegevaar.nl/banaal.jpg

Oei bass, je hebt precies wat onscherp getrokken ter hoogte van het hoofd...


is dat nu je nieuwe vlam?;)

joskedentweede
31 mei 2008, 21:53
ik ben deze week naar de plaatselijke handelaar geweest.
daar had ik ongeveer een jaar geleden mijn tele gehaald, ik twijfelde toen tussen een SG en de tele. Uiteindelijk voor de tele gegaan voor de sound, maar ook voor de prijs.
Wat zag ik nu? Diezelfde SG kostte nu evenveel als mijn tele. Dat vroeg om uitleg.
De verkoper zei me dat inderdaad Gibson een beetje een bredere markt opzoekt, maar dat in Amerika de prijzen helemaal niet zo hard dalen.
Het heeft meer te maken met de dollar, daarvoor hielden ze de prijs in dollar en euro een beetje gelijk, maar nu is het verschil te groot en dus zakken ze hier plots in waarde.
Dat is wat ik heb gehoord

richwoodplayer
31 mei 2008, 22:34
is eigenlijk wel beter, vond ze eigenlijk wel heel duur.
worden de echte gibson teminste nog n beetje bereikbaar voor de niet zo rijke mensen.
sparen maar zou k zeggen :satisfie:

Minstreel
31 mei 2008, 22:35
of worden ze banaal gemaakt? :chicken:

http://www.hetgelegevaar.nl/banaal.jpg

Hé Bass, te gekke foto met bekende gitaar en het model is mij al even bekend! Nieuw vriendinnetje, model, of leenminnares?

joskedentweede
31 mei 2008, 22:37
sparen is inderdaad de boodschap, als je een gibson wilt

Minstreel
31 mei 2008, 22:43
Hé Bass, te gekke foto met bekende gitaar en het model is mij al even bekend! Nieuw vriendinnetje, model, of leenminnares?

Eh, ff vraagje: zou ze ook met mijn gitaren op de foto willen? Lijkt me leuk om die hier ook te kunnen posten.....
Breng wel wat bij je langs! Mijn PRS-custom24?

bass blom
31 mei 2008, 22:51
sparen is inderdaad de boodschap, als je een gibson wilt

toen ik de mijne kocht in 1976 leende ik 2000 gulden van de rambobank.

in de kleine lettertjes stond dat als ik onverhoopt de pijp uit zou gaan dan was de schuld kwijtgescholden.

leven met schuld is doodgaan met winst™ bedacht ik toen :satisfie:

joskedentweede
31 mei 2008, 22:53
2000 maal 20 is ongeveer 40 000 BF,
ja, een 900 tal euro's
maar ja, dit is in '76, toen was alles beter!

bass blom
31 mei 2008, 22:54
2000 maal 20 is ongeveer 40 000 BF,
ja, een 900 tal euro's
maar ja, dit is in '76, toen was alles beter!

iets tussen 1200 en 1400 gulden per maand verdiende ik toen.
wat dat betreft is het tegenwoordig niet zo anders..

joskedentweede
31 mei 2008, 22:56
ja, het enige dat ze nooit indexeren zijn de lonen van harde werkers

welcome to the liberal world

Speeddemon
31 mei 2008, 23:16
om je eerlijk te zeggen vind ik een Gibson van na '69 al snel een risico. Het kan vriezen met die krengen, het kan dooien.

Koop ik een Burny (of Orville, Greco, Tokai) uit de mid 80's, dan is de kans al tig keer groter dat ik een degelijk stuk hout heb. Misschien niet de beste gitaar van de wereld, maar wel super veel waar voor je geld.

En een gitaar kopen voor 2000-3000 euro, waarbij je jezelf moet aanpraten dat ie goed is, omdat er Gibson op staat, ook al laat de afwerking te wensen over, zitten er gaten (of Yamchammbers) in de body... tja, dat zit dan toch tussen de oren. Ik weet een goeie Gibson echt wel op waarde te schatten, 't is alleen zo jammer dat de verhouding goed/slecht die van Epiphone begint te benaderen... Zodra ik meer dan 1000 euro voor een gitaar moet lappen, verwacht ik een serieus goed instrument. Punt.

vulvasonic
31 mei 2008, 23:55
Als de lage dollarkoers de belaangrijkste reden is dat de Gibsons momenteel wat gunstiger geprijsd zijn, waarom betalen we dan nog steeds evenveel voor de Amerikaanse Fenders?

macwilliams
1 juni 2008, 00:01
Als de lage dollarkoers de belaangrijkste reden is dat de Gibsons momenteel wat gunstiger geprijsd zijn, waarom betalen we dan nog steeds evenveel voor de Amerikaanse Fenders?
Om de kostprijs eruit te halen? :seriousf: :seriousf:

joskedentweede
1 juni 2008, 09:48
Omdat Gibson met hervormingen bezig is en het buitenlands beleid anders aanpakt dan Fender.

Trouwens, wat je zegt is niet helemaal waar. Hier bij mij in de buurt wordt een nieuwe Fender American Telecaster aangeboden voor 799 euro, terwijl een vriend van me in New York 1099 dollar betaalt voor dezelfde gitaar.

Omgerekend is dit inderdaad ongeveer 709 euro, die 90 euro is nog te veel dan.

Orpheo
1 juni 2008, 11:13
Omdat Gibson met hervormingen bezig is en het buitenlands beleid anders aanpakt dan Fender.

Trouwens, wat je zegt is niet helemaal waar. Hier bij mij in de buurt wordt een nieuwe Fender American Telecaster aangeboden voor 799 euro, terwijl een vriend van me in New York 1099 dollar betaalt voor dezelfde gitaar.

Omgerekend is dit inderdaad ongeveer 709 euro, die 90 euro is nog te veel dan.
verzendkosten etc etc lijkt me dan?

toneblo
1 juni 2008, 11:16
Met z'n allen maar aan de "adonis" dan?!!!!

....wordt dat de nieuwe graal?.........:seriousf:

macwilliams
1 juni 2008, 11:26
Met z'n allen maar aan de "adonis" dan?!!!!

....wordt dat de nieuwe graal?.........:seriousf:

Nou heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat
Richwood het opkomende merk is. Ik heb er gelijk
10 van elke uitvoering besteld.
Nu gewoon wachten en voor €2500,-
per stuk verkopen.

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/worshippy.gif

joskedentweede
1 juni 2008, 11:44
verzendkosten etc etc lijkt me dan?

Ja! Dat was het woord dat ik zocht :p

LP_CL
1 juni 2008, 16:25
Omdat Gibson met hervormingen bezig is en het buitenlands beleid anders aanpakt dan Fender.

Trouwens, wat je zegt is niet helemaal waar. Hier bij mij in de buurt wordt een nieuwe Fender American Telecaster aangeboden voor 799 euro, terwijl een vriend van me in New York 1099 dollar betaalt voor dezelfde gitaar.

Omgerekend is dit inderdaad ongeveer 709 euro, die 90 euro is nog te veel dan.
jah, dat is ook niet moeilijk. Alles in NY is reteduur. Dat komt omdat die winkels daar te maken hebben met afgrijselijk hoge huurprijzen en taxen om een winkel te mogen openhouden enzo. DAAROM is alles in new york stukken duurder dan ergens anders in amerika.

joskedentweede
1 juni 2008, 21:49
Toch denk ik dat de Dollarkoers meespeelt...