PDA

View Full Version : Telecaster of SG



Spencer
29 mei 2008, 23:01
Ik ben me momenteel aan het orienteren op een nieuwe elektrische gitaar. Aangezien ik er vooral wat stevigere muziek zoals post-hardcore en southern-rock mee ga maken zat ik zelf te denken aan een SG model met twee humbuckers of aan een Telecaster model. Heb eerlijk gezegd niet echt een voorkeur voor één van beiden, afgezien van het feit dat een Telecaster voor mij misschien wat veelzijdiger is, aangezien ik ook nog wel eens wat indie-achtige projectjes heb. Mijn inziens is een telecaster daar toch nog net wat beter voor.

Ik moet de volgende afwegingen maken, mijn budget is niet superruim, tot maximaal 400 euro, maar het liefst een stuk minder.

Een Epiphone SG zou mooi binnen mijn budget passen maar ik heb hier echter al wat negatieve verhalen over gehoord. Waarschijnlijk kun je er zelf wel het één en ander aan modificeren, maar aangezien ik daar zelf niet tot toe in staat ben lijkt me dat niet zo handig.
In een gitaarwinkel heb ik op een LTD Viper gespeeld, maar die gitaar was me iets te veel metal. Op internet ben ik al veel goede verhalen over de London City Comet tegen gekomen, dat is een gitaar die mooi binnen mijn budget zou passen.

Nu is mijn vraag aan jullie, zijn er binnen mijn budget nog andere goede alternatieven? Zo zijn er veel merken die een SG achtig model hebben, maar ik ben daar zelf niet zo in thuis. En is de SG van Epiphone echt zo slecht en de Comet van London City echt zo goed?

Ik hoor graag van jullie.

Luke-wannabe
30 mei 2008, 00:04
Opzich zijn er best veel bands die metal op een tele spelen. Als jij een lekkere versterker/pedaal hebt haal je dat aardig.
Als je het zo bekijkt is de tele denk ik veelzijdiger.
En trouwens, de EPI SG is prima net zoals de LC Tele. Ga proberen en kies de beste!

Spencer
30 mei 2008, 07:40
Ik ga er dus alleen geen metal mee spelen. Heb je zelf ervaringen met de Epi SG dan?

wikwakka
30 mei 2008, 08:14
Ik ga er dus alleen geen metal mee spelen. Heb je zelf ervaringen met de Epi SG dan?

Hij zegt alleen dat het wel mogelijk is. Met mijn tele kan ik van alles spelen, maar het ligt natuurlijk ook aan het model.

Mr.Fingers
30 mei 2008, 10:02
Porsche 911 of Lada Niva?
Audi A8 of Fiat 500
Privejet of bakfiets
Telecaster of SG

Telecaster natuurlijk. En mocht je nood hebben aan een dikker geluid, koop dan een Squier Telecaster Custom I. Iets van een 250€ nieuw, en qua kwaliteit vergelijkbaar met een Mexicaanse Fender.

Dekkz0r
30 mei 2008, 10:12
Ik ga er dus alleen geen metal mee spelen. Heb je zelf ervaringen met de Epi SG dan?


Zolang je de Special niet neemt zit je wel goed met een Epi SG hoor, die SG-400 schijnt wel goed te zijn. Heb zelf de Epi SG Special en daar ben ik iig allerminst tevreden over (m'n Keiper is beter :stop: ).

JipStoop
30 mei 2008, 10:14
Mijn Epiphone G400 met DiMarzio Super Distortion (bridge) en DiMarzio PAF Pro (neck) kan prima scheuren :)

Bram+
30 mei 2008, 10:48
Om nog even antwoord te geven op de vraag of er andere alternatieven zijn binnen je budget:

Een Ibanez SA260FM
http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg2008/SA260FM_AMB_27_01.gif

Ze komen niet voor veel minder dan 400 EUR, maar je haalt er dan wel heel veel uit: HSS-pickupconfiguratie met fabrieksaf al de optie om de brughumbucker te splitten, mahogany body met maple top, een zeer strakke hals en toch best classy looks, zeker met de 'meegekleurde' headstock. Maar het wordt dan wel een Ibanez. Dat staat anderzijds wel weer garant voor speelcomfort (hoewel dat misschien ook enigszins smaakgebonden is).

Of in het Lavendel:
http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg2008/SA260FM_TLB_27_01.gif

Aimé
30 mei 2008, 12:39
Porsche 911 of Lada Niva?
Audi A8 of Fiat 500
Privejet of bakfiets
Telecaster of SG

Telecaster natuurlijk. En mocht je nood hebben aan een dikker geluid, koop dan een Squier Telecaster Custom I. Iets van een 250€ nieuw, en qua kwaliteit vergelijkbaar met een Mexicaanse Fender.

Volléééédig akkoord, die customs zijn super!

Ash ketchum
30 mei 2008, 12:44
Een SG natuurlijk, alleen om het feit dat elke malloot (waaronder ondergetekende) een telecaster heeft.

de_stoffel
30 mei 2008, 13:52
Een SG natuurlijk, alleen om het feit dat elke malloot (waaronder ondergetekende) een telecaster heeft.

Waarom zouden Telecaster eigenaars malloten zijn? Een Tele is toch gewoon een klassieker, een goede gitaar en bovenal, they're built like a tank! :satisfie:

@TS, ik ben niet zo goed thuis in het wereldje van de post-hardcore maar ik weet dat Rat Beard van Alexisonfire (naar mijn weten toch een post-hardcore band, correct me if I'm wrong) zijn Les Pauls geregeld afwisselt met Tele's (zowel de gewone klassieke als de hierboven vermelde custom). Ook denk ik dat de meeste indie beter met een Tele dan met een SG gaat.

Spencer
30 mei 2008, 22:54
Alexisonfire is inderdaad wel een naam die binnen de stijl valt.

Jirre
30 mei 2008, 23:18
Telecaster!!

Echt waar.. de meeste epi sg's zijn kut.. lopen aan als de moddafokker, kut geintoneerd.. en dat valt vaak niet te herstellen omdat ze ook gewoon vaak klote gefret zijn.. En de overhangende hals is ook klote als je snel wilt spelen.. het voordeel van die dingen is wel dat je hoog op de hals kunt komen vanwege de dubbele cut away..

Ik heb er zelf 1 en koop echt nooooit meer een epi sg

Greetzz

vulvasonic
31 mei 2008, 02:20
Jouw rol binnen de band is ook van belang bij je overweging. Speel je slag en heeft de andere gitarist, zo daar al sprake van is, een gitaar met humbuckers, dan zou IK kiezen voor een telecaster, omdat je daarmee veel beter door de mix kan snijden. Dat komt de ritmiek en de power ten goede.

Met een SG loop je het risico het totaalgeluid ongedefinieerd en zompig te maken.

Mocht je de enige gitarist zijn, dan is de SG voor het soort muziek wat je wilt spelen echter net zo geschikt als een tele.

Een ander voordeel van een tele is dat die onverwoestbaar is en goed tegen een stootje kan. Een SG wil nog wel eens gaan zwabberen en je moet er wat meer mee uitkijken als je een keertje uit je dak gaat (niet dat ze niks kunnen hebben hoor, we moeten het ook niet overdrijven).

guitartub
31 mei 2008, 08:11
Als je twijfelt over een Epi sg kijk dan eens naar een INDIE sg. Indie bouwt zeer goede gitaren voor niet al teveel geld (binnen je budget). Ook hebben ze tele achtige modelletjes die zeer goed klinken. (De gitarist in mijn rockbandje heeft er een en die bevalt hem prima.)

gerrekat
31 mei 2008, 09:03
Porsche 911 of Lada Niva?
Audi A8 of Fiat 500
Privejet of bakfiets
Telecaster of SG

Telecaster natuurlijk. En mocht je nood hebben aan een dikker geluid, koop dan een Squier Telecaster Custom I. Iets van een 250€ nieuw, en qua kwaliteit vergelijkbaar met een Mexicaanse Fender.


haha een cheapo bolt on vergelijken met een rockicoon, tuurlijk is de SG vetter ;-0

G.G.
31 mei 2008, 09:05
haha een cheapo bolt on vergelijken met een rockicoon, tuurlijk is de SG vetter ;-0

Ik zal eens een cheapo bolt on rectaal bij je inbrengen, overdwars!

grayfink
31 mei 2008, 09:19
:seriousf:

Wat een kul weer, alsof een tele geen icoon is en alsof een bolt-on slechter is dan gelijmd. :satisfie:

Yannicks
31 mei 2008, 14:24
Anders koop je een combinatie van bijden. Squier heeft telecasters met humbuckers en p90's.

Parasite
31 mei 2008, 19:07
.............sg...........

Mitch
31 mei 2008, 19:29
Als je twijfelt over een Epi sg kijk dan eens naar een INDIE sg. Indie bouwt zeer goede gitaren voor niet al teveel geld (binnen je budget). Ook hebben ze tele achtige modelletjes die zeer goed klinken. (De gitarist in mijn rockbandje heeft er een en die bevalt hem prima.)
Ik heb eens een tes gedaan met een aantal Indie's en Epi's en dat verschil was behoorlijk schokkend. Het zit momenteel eigenlijk een tikkie bovne je budget maar ik zou er toch eens naar kijken, het is je misschien best een zomerbaantje exta waard!

Thomas-z
31 mei 2008, 21:06
SG is kut hij ziet er mooi uit maar speelt voor geen meter heb er vandaag nog op gespeeld in de gitaar winkel heb hem gelijk weer terug gezet niks aan dat ding

joskedentweede
31 mei 2008, 23:00
hebben we het hiet over een Gibson SG, en heb je het dan over de klank of de feeling?

Ash ketchum
31 mei 2008, 23:27
SG is kut hij ziet er mooi uit maar speelt voor geen meter heb er vandaag nog op gespeeld in de gitaar winkel heb hem gelijk weer terug gezet niks aan dat ding
Jij speelde waarschijnlijk over een ander soort SG, want de bereikbaarheid van de frets is naar mijn inzien alleen maar overtroffen door superstrats. Over de hals(vorm) valt te twisten want dat is smaakgebonden.

Kietterd
1 juni 2008, 00:05
Als je even doorspaart kan je denk ik wel een Gibson SGtje 2e hands kopen ;o

Spencer
2 juni 2008, 14:32
Het valt mij op dat alle Gibson SG's op internet net zo duur zijn als in de winkel..