PDA

View Full Version : Wat vind je nou een echt slecht gitaargeluid?



Onkelpazuzu
29 mei 2008, 22:28
Om maar even een tegenhanger te lanceren... :)

Mike Oldfield heeft soms een verbazend slecht geluid - alsof hij direct de mengtafel in gaat, zonder versterker of versterkersimulatie of wat dan ook. Brrr.

JazzBass
29 mei 2008, 22:41
Steve Lukather vind ik echt verschrikkelijk..























Just joking :hippie:

Dekkz0r
29 mei 2008, 23:11
jimi met z'n wah

/me rent heel hard weg

En notenpoeperij over het algemeen natuurlijk :stop:

B_2_the_a
29 mei 2008, 23:14
tjah
van die travestiet, yngwie

JazzBass
30 mei 2008, 12:01
Yngwie who..? ;)

Mr.Fingers
30 mei 2008, 12:30
Metallica
Guns 'n Roses
Rammstein
Satriani
Vai
...

... de hardere werken dus + notenpoepers

de_stoffel
30 mei 2008, 14:22
Hüsker Dü, maar stiekem vind ik ze toch nog leuk... :p

jonesd
30 mei 2008, 19:31
Uiteindelijk vind ik dat iets zeer relatief. Een afschuwelijk gitaargeluid kan ook zeer functioneel zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het volgende:

linkje (http://www.deezer.com/track/37292)

SGbanez
30 mei 2008, 22:06
idd ja! Afschuwelijk hoeft niet nagatief te zijn.

Maar wat wel negatief is is van die idioten van bands als slayer en slipknot(meer weet ik niet eens =p). Echt gewoon te leip om in woorden uit te drukken. De optredens zijn alleen altijd wel erg grappig. De bewegingen die ze maken bedoel ik dan he :B

Ik vind Vai trouwens ook niet zo geweldig. Diep respect voor z'n vaadigheid enzo hoor, maar z'n stijl vind ik niet echt geweldig.

Danieldg
30 mei 2008, 22:38
idd ja! Afschuwelijk hoeft niet nagatief te zijn.

Maar wat wel negatief is is van die idioten van bands als slayer en slipknot(meer weet ik niet eens =p). Echt gewoon te leip om in woorden uit te drukken. De optredens zijn alleen altijd wel erg grappig. De bewegingen die ze maken bedoel ik dan he :B

Ik vind Vai trouwens ook niet zo geweldig. Diep respect voor z'n vaadigheid enzo hoor, maar z'n stijl vind ik niet echt geweldig.
Toevallig hebben Slayer en Slipknot het wel gemaakt in de muziekindustrie, en hebben ze hun stempel op de muziek gedrukt. Echt idioten zou ik ze niet noemen.

Vonk
31 mei 2008, 00:17
idd ja! Afschuwelijk hoeft niet nagatief te zijn.

Maar wat wel negatief is is van die idioten van bands als slayer en slipknot(meer weet ik niet eens =p). Echt gewoon te leip om in woorden uit te drukken. De optredens zijn alleen altijd wel erg grappig. De bewegingen die ze maken bedoel ik dan he :B

Ik vind Vai trouwens ook niet zo geweldig. Diep respect voor z'n vaadigheid enzo hoor, maar z'n stijl vind ik niet echt geweldig.

Volgens mij begrijp je de bedoeling van dit topic niet helemaal: het gaat hier om gitaargeluid, niet over vaardigheden, stijl of bewegingen.
En wat vind je negatief aan "idioten van bands"? Gooi je nu gewoon het complete metal-genre op 1 hoop, alsof die allemaal een kutgeluid hebben?

Ik ben eigenlijk niet zo kritisch op gitaargeluid. Ik ken geen enkele professionele gitarist waarvan ik meteen zou zeggen: "Wat heeft die een kutgeluid!".

artnaz
31 mei 2008, 00:28
tjah
van die travestiet, yngwieEcht? Ik vind dat absoluut één van de betere sounds... :satisfie:

Pepe
31 mei 2008, 00:59
Mike Oldfield heeft soms een verbazend slecht geluid - alsof hij direct de mengtafel in gaat, zonder versterker of versterkersimulatie of wat dan ook. Brrr.

... en dat is precies wattie deed, op de eerste 2 albums iig. Oude Sg special direkt in het mengpaneel. Maar het klopt op die platen. Net zoals Johnny Guitar Watson op Real Mother for ya en dat klinkt ook niet verkeerd.
Soms brengen lowbudget oplossingen het goeie resultaat. Blues Explosion of die gammelbakjes van Cake.. geen mooie geluiden maar met Boogies en PRS' en zou het nergens naar klinken.

Echt een heel lelijk geluid heeft vooral te maken met totaal geen idee over frasering, notenkeuze en dynamiek.
Een boss metal zone voluit zetten en dan met je tele en Marshall amp op 2 een Guns en Roses cover doen, dat doet pijn.

Geoffrey
31 mei 2008, 10:24
Maar wat wel negatief is is van die idioten van bands als slayer en slipknot(meer weet ik niet eens =p). Echt gewoon te leip om in woorden uit te drukken. De optredens zijn alleen altijd wel erg grappig. De bewegingen die ze maken bedoel ik dan he :B


Wow.. lees ik dit echt wel goed?
Jij bent toch één van de zeer weinige die Slayer een idiote band durft te noemen.. Wie aan metal denkt denkt aan Slayer, dus dan trek je er het hele genre ook gelijk maar door?

Naar wat luister jij dan.. ik gok op Brittpop

Onkelpazuzu
31 mei 2008, 12:14
... en dat is precies wattie deed, op de eerste 2 albums iig. Oude Sg special direkt in het mengpaneel. Maar het klopt op die platen.

Op zijn eerste platen vind ik zijn klank ook helemaal niet zo verkeerd. Maar ik luisterde laatst weer eens naar QE2 en daar is de gitaar zo doods, dat ik hem weer heb afgezet.

beruk
2 juni 2008, 14:56
Ik vind het geluid van josh homme tijdens zijn kyuss periode niet te harden en dat terwijl het een van mijn favo bandjes is. Als een kazoo achter een fluwelen gordijn, zo akelig veel fuzz (denk ik) en gitaren met piëzo element bah..

B_2_the_a
2 juni 2008, 15:00
Ik vind het geluid van josh homme tijdens zijn kyuss periode niet te harden en dat terwijl het een van mijn favo bandjes is. Als een kazoo achter een fluwelen gordijn, zo akelig veel fuzz (denk ik) en gitaren met piëzo element bah..
ik vind het wel weer iets hebben

Dekkz0r
2 juni 2008, 15:04
ik vind het wel weer iets hebben

Ja ik houw ook wel van lekker veel fuzz ;)

Braindead
2 juni 2008, 23:41
Ik zal wel erg veel gelazer krijgen met deze opmerking, maar

IK HAAT het geluid van Carlos Santana!!! En die mongool zelf erbij. :-)

AAAAAAAAhhhhhhhhhh dat lucht op zeg!

Pep
7 juni 2008, 10:11
Ik zal wel erg veel gelazer krijgen met deze opmerking, maar

IK HAAT het geluid van Carlos Santana!!! En die mongool zelf erbij. :-)

AAAAAAAAhhhhhhhhhh dat lucht op zeg!

Dat vind ik eigenlijk ook, hij heeft de tand des tijds niet doorstaan.

Krikkeden 1ste
7 juni 2008, 10:37
Ik zal wel erg veel gelazer krijgen met deze opmerking, maar

IK HAAT het geluid van Carlos Santana!!! En die mongool zelf erbij. :-)

AAAAAAAAhhhhhhhhhh dat lucht op zeg!

Ik wou zeggen: "op welk ampje speel jij dan wel..." maar het is dezelfde dan de mijne :satisfie: (de gitaar trouwens ook...)

Santana is verre van mijn idool, maar zo weinig respect voor de Carlos vind ik bizar horen uit de mond van een gitarist...

Ik erger me soms aan Britpop groepjes die daar dan een mooie Orange of ander lampenbak neer ploffen, en er dan een geluid mee produceren dat door een microcube gemakkelijk plat kan gespeeld worden...

Goestingen zijn goestingen natuurlijk, maar een gitaar mooi laten scheuren is volgens mij stukken moeilijker dan ze een murw cleane sound te laten produceren zoals in andere genres gebruikt dan bv Metal...

Pepe
7 juni 2008, 12:23
Carlos heeft een signature geluid dat je er overal uitpikt. Dat heeft niks met zijn gitaren en amps te maken als je iets van hem afweet.
Dat is zo'n beetje de hoogste trap die je kan bereiken he, klinken als het unieke individue dat je bent.

Dat je niet van zijn geluid houdt, dat kan. Verder schijnt hij 1 van de meest symphatieke en zachtaardige mensen te zijn in een wereldje waar haat en nijd de boventoon voeren. Een mongool genoemd te worden door iemand die zichzelf Braindead noemt... dat zegt me helemaal niks :seriousf:

Braindead
9 juni 2008, 13:47
Helemaal gelijk, ik ben ook respectloos geweest. Maar dat uiterlijk is natuurlijk een vrije keuze, Wie loop ter ook nog met een snor en zo'n wazige pet op rond?

Zijn geluid is natuurlijk ook een keuze, maar het is niet "hoe dikker hoe beter " in mijn ogen. Hij heeft een veel te dik en warm geluid, zo dik dat de tone er bijna niet meer doorheen gaat. Zeg maar zingend maar dan te zingend. Er is toch nog wel een vershcil tussen Slash en Santana als je begrijpt wat ik bedoel. En de manier waarop hij speelt vind ik gewoon uiterst irritant. Alles volspelen terwijl de creativiteit in mijn ogen een beetje ontbreekt. Maar das mijn mening.


\QOTE=Krikkeden 1ste]Ik wou zeggen: "op welk ampje speel jij dan wel..." maar het is dezelfde dan de mijne :satisfie: (de gitaar trouwens ook...)


Duh, 5150 en Axis is THA SHIT :-) Maar daar weet jij alles van.





Santana is verre van mijn idool, maar zo weinig respect voor de Carlos vind ik bizar horen uit de mond van een gitarist...


Ik erger me soms aan Britpop groepjes die daar dan een mooie Orange of ander lampenbak neer ploffen, en er dan een geluid mee produceren dat door een microcube gemakkelijk plat kan gespeeld worden...

Goestingen zijn goestingen natuurlijk, maar een gitaar mooi laten scheuren is volgens mij stukken moeilijker dan ze een murw cleane sound te laten produceren zoals in andere genres gebruikt dan bv Metal...[/QUOTE]

Braindead
9 juni 2008, 13:55
Daar heb je gelijk in. Dat is dan zijn verdienste, je herkend het inderdaad meteen. Dat dat niks met gitaren en amps te maken heeft waag ik te betwijfelen. Hij speelt PRS (mahonie voor zijn dikke ronde toon en vroeger speelde hij dacht ik Yamaha SG (beetje hetzelfde) en zo te horen altijd op de neckpickup.

Maar je hebt helemaal gelijk, iemand afzeiken is altijd makkelijk. Toch vind ik die gozer irritant (ook zijn tone), en daar ging dit topic ook over. Niet over hoe sympathiek hij misschien mag zijn, Dat mag hij thuis bij zijn vrouw doen. lol

Anyway, kan ik uit deze post concluderen dat je Santana toch vind dan Gohminister Pepe?







Carlos heeft een signature geluid dat je er overal uitpikt. Dat heeft niks met zijn gitaren en amps te maken als je iets van hem afweet.
Dat is zo'n beetje de hoogste trap die je kan bereiken he, klinken als het unieke individue dat je bent.

Dat je niet van zijn geluid houdt, dat kan. Verder schijnt hij 1 van de meest symphatieke en zachtaardige mensen te zijn in een wereldje waar haat en nijd de boventoon voeren. Een mongool genoemd te worden door iemand die zichzelf Braindead noemt... dat zegt me helemaal niks :seriousf:

Izegrim
9 juni 2008, 19:08
Michael Romeo. Viel me eigenlijk recent pas met wat voor geluid hij weg komt. Gelukkig zit hij nu bij Engl ipv Line 6 dus er is nog hoop...

Tho
9 juni 2008, 19:12
Het gitaar van Entombed.. dat is pas kut

Dark_Tranquillity
9 juni 2008, 19:19
Het gitaar van Entombed.. dat is pas kut

Nu ga je wel te ver Tho. Entombeds geluid op bijv. Clandestine <3 Net zoals de Grave en Dismember sounds, geweldig!

Pepe
9 juni 2008, 19:49
Anyway, kan ik uit deze post concluderen dat je Santana toch vind dan Gohminister Pepe?

Hmm, not sure wat je daarmee bedoeld.

Ik ben geen fan van Carlos. Niet van zijn dikke syruppie "mag het een onsje meer zijn slager" sound en ook niet van zijn "het universum is van ons allemaal" attitude.
Maar soit. In die hoek ken ik ze wel erger. Mcclaughlin met zijn tandartsboor (om Jan Akkerman te citeren) en dan heb ik het nog niet eens over Akkerman zelf. Maar alle drie gitaristen herken ik binnen 3 sec. met een blinkdoek voor. Dat lijkt me nou echt fantastisch. Dat ze zeggen.. hee... da's Pepe op die single van Candy Dulfer.. Maar nee hoor. Daar zijn nog een paar reincarnaties voor nodig zo blijkt.

Nog erger dan dat ze je niet lusten is dat ze je niet kennen.

tidalwave_sideburns
9 juni 2008, 19:59
Pete Townshend. Punt

G.G.
9 juni 2008, 20:29
Slecht geluid: Tamas


Santana vind ik niet geweldig, maar vraag iedereen, maakt niet uit wie, zelfs het meisje bij de kaasboer naar een stukje te luisterne, en iedereen roept: "da's Santana". Dat is wel redleijk uniek.

Geoffrey
9 juni 2008, 22:00
Slecht geluid: Tamas


Santana vind ik niet geweldig, maar vraag iedereen, maakt niet uit wie, zelfs het meisje bij de kaasboer naar een stukje te luisterne, en iedereen roept: "da's Santana". Dat is wel redleijk uniek.

Santana komt dan ook regelmatig eens in een clipje..
zoals bvb met de black eyed peas dacht ik en met nog andere groepjes waar ik de naam niet van weet.
Hij heeft een herkenbaar geluid..en speelt dan ook meestal iets in dezelfde richting..

Izegrim
10 juni 2008, 11:11
Nu ga je wel te ver Tho. Entombeds geluid op bijv. Clandestine <3 Net zoals de Grave en Dismember sounds, geweldig!

Yeah! Sunlight Studio man... vette zaagsound!! :D

Tho
10 juni 2008, 17:24
Nu ga je wel te ver Tho. Entombeds geluid op bijv. Clandestine <3 Net zoals de Grave en Dismember sounds, geweldig!

Dismember - Pieces, en Entombed - Serpent Saints wel eens gehoord?

Kutsound



en aan gezien het een "wat vind jij" topic is, ga ik helemaal nergens ver in

budje
10 juni 2008, 17:26
anal cunt scoort altijd hoog op het gebied van een k*tgeluid

http://www.youtube.com/watch?v=CMoiZ2ebpy8

darkrazer
12 juni 2008, 13:14
Waar ik niet tegen kan is van dat jazz gepiel, ik vind dat er geen samenhang tussen zit en al die bandleden spelen niet zozeer in een band gezamelijk, maar het lijkt soms alsof het individuen zijn die tegelijk hun nummertje doen.

(The white sripes kunnen daar ook wat van (gepiel))

jonesd
12 juni 2008, 14:37
Waar ik niet tegen kan is van dat jazz gepiel, ik vind dat er geen samenhang tussen zit en al die bandleden spelen niet zozeer in een band gezamelijk, maar het lijkt soms alsof het individuen zijn die tegelijk hun nummertje doen.

(The white sripes kunnen daar ook wat van (gepiel))

Hier kan ik niet mee akkoord gaan (en dat is dan nog een groot understatement). Ik denk dat het belangrijkste bij jazz net het naar mekaar luisteren is...

Gepiel zou ik het dan ook niet durven noemen.
Voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=-R8NjNkFbxs&feature=related

Braindead
12 juni 2008, 22:07
Ik speel zelf zelden of nooit meer jazz maar ik vind John Scofield om naar te luisteren erg vet op zijn tijd. Die gast is wel fenomenaal!


Hier kan ik niet mee akkoord gaan (en dat is dan nog een groot understatement). Ik denk dat het belangrijkste bij jazz net het naar mekaar luisteren is...

Gepiel zou ik het dan ook niet durven noemen.
Voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=-R8NjNkFbxs&feature=related

johnnyz
20 juni 2008, 22:06
Pete Townshend. Punt

Zeker nog nooit "Live at Leeds" gehoord! Uitroepteken

pannekoek
22 juni 2008, 01:46
de man met de valse gitaren en afschuwelijke sound, maar toch zoooo brilliant!: tom waites!

Mr.Fingers
22 juni 2008, 14:21
Waar ik niet tegen kan is van dat jazz gepiel, ik vind dat er geen samenhang tussen zit en al die bandleden spelen niet zozeer in een band gezamelijk, maar het lijkt soms alsof het individuen zijn die tegelijk hun nummertje doen.

(The white sripes kunnen daar ook wat van (gepiel))

Ik wil het u graag zien na doen... http://www.youtube.com/watch?v=aWa6aChSf1w

richwoodplayer
22 juni 2008, 14:39
Ik wil het u graag zien na doen... http://www.youtube.com/watch?v=aWa6aChSf1w

:o
kan ik niet hoor!
maar ik speel dan ook geen jazz.

belfrink
23 juni 2008, 11:30
Tjah, het gaat hier om meningen maar ik hoor dingen voorbijkomen; Santana kutgeluid, Satriani kutgeluid, Vai kutgeluid etc ... sorry hoor maar het mag dan niet je ding zijn maar die spelers hebben verre van een kutgeluid ;)

erwin_ve
23 juni 2008, 11:51
Mijn eerste cd van Jimi Hendrix was een live registratie. Daar had hij echt een vreselijk geluid. Gelukkig hoorde ik 2 weken later een andere cd met een meesterlijk geluid. Geluid zit natuurlijk in de vingers, maar de beste man had oook een goede amp nodig om het eruit te krijgen...

RobertoL
23 juni 2008, 13:00
ja, steve vai z'n geluid is wel heel vervelend

zeiler
23 juni 2008, 13:06
METAL :zz:

Speulert
24 juni 2008, 10:03
Van spaans/klassiek tot vol effecten/shred kan et allemaal waarderen.
Ligt er maar net aan in welke stemming ik ben.En het ligt er natuurlijk ook aan in welke context een bepaalde tone word gebruikt.

EuroCinema
26 juni 2008, 23:39
Waar ik niet tegen kan is van dat jazz gepiel, ik vind dat er geen samenhang tussen zit en al die bandleden spelen niet zozeer in een band gezamelijk, maar het lijkt soms alsof het individuen zijn die tegelijk hun nummertje doen.

Dan moet je toch echt beter gaan luisteren. De hele essentie van jazz is het samenspel. Je vult elkaar aan en bouwt samen iets op. De drummer kan de gitarist bijvoorbeeld ideetjes aanreiken tijdens een soloos. Een klein roffeltje waarmee hij zegt, probeer deze timing eens. Of de pianist herhaalt iets dat de saxofonist in zijn solo heeft gespeeld in de begeleiding. Hij zegt daarmee, dat was te gek, bouw het nog wat verder uit! De begeleider kan opeens iets andere akkoorden kiezen, de solist daarmee uitdagen om uit zijn vaste routine te stappen. De kunst is om elkaar niet te dupliceren. Als 1 iemand een duidelijke basnoot speelt, is het voor jazzers onzin om die noot ook te spelen. het is immers wel duidelijk in welke toonaard je op dat moment zit. Als 1 iemand een sterk ritme neerzet, ga je daar een subtiel tegenritme of verrassende accenten aan toevoegen. Niet doodleuk datzelfde ritme spelen, dat voegt voor een jazzer niks toe. Een nummer is altijd een gesprek tussen muzikanten. In de rock zeggen die dan vaak hetzelfde, in de jazz vullen ze elkaar aan en dagen ze elkaar uit. De een stelt een vraag, de ander beantwoordt die. De een zegt iets en de ander vraagt, is dat echt zo.... Etc. Of je van jazz houdt is een kwestie van smaak, maar voor elke muzikant is het nuttig en leuk om te gaan horen hoe goeie jazzmuzikanten via hun instrumenten met elkaar communiceren. Maar daarvoor moet je wel aandachtig luisteren, je krijgt niks voorgekauwd.

tidalwave_sideburns
27 juni 2008, 09:40
Dan moet je toch echt beter gaan luisteren. De hele essentie van jazz is het samenspel. Je vult elkaar aan en bouwt samen iets op. De drummer kan de gitarist bijvoorbeeld ideetjes aanreiken tijdens een soloos. Een klein roffeltje waarmee hij zegt, probeer deze timing eens. Of de pianist herhaalt iets dat de saxofonist in zijn solo heeft gespeeld in de begeleiding. Hij zegt daarmee, dat was te gek, bouw het nog wat verder uit! De begeleider kan opeens iets andere akkoorden kiezen, de solist daarmee uitdagen om uit zijn vaste routine te stappen. De kunst is om elkaar niet te dupliceren. Als 1 iemand een duidelijke basnoot speelt, is het voor jazzers onzin om die noot ook te spelen. het is immers wel duidelijk in welke toonaard je op dat moment zit. Als 1 iemand een sterk ritme neerzet, ga je daar een subtiel tegenritme of verrassende accenten aan toevoegen. Niet doodleuk datzelfde ritme spelen, dat voegt voor een jazzer niks toe. Een nummer is altijd een gesprek tussen muzikanten. In de rock zeggen die dan vaak hetzelfde, in de jazz vullen ze elkaar aan en dagen ze elkaar uit. De een stelt een vraag, de ander beantwoordt die. De een zegt iets en de ander vraagt, is dat echt zo.... Etc. Of je van jazz houdt is een kwestie van smaak, maar voor elke muzikant is het nuttig en leuk om te gaan horen hoe goeie jazzmuzikanten via hun instrumenten met elkaar communiceren. Maar daarvoor moet je wel aandachtig luisteren, je krijgt niks voorgekauwd.

Interessante manier van muziek maken. Mij werkt het wel op de zenuwen. Van die saxofoonstrofes zonder begin of eind. De geluidsman van een tent waar we vaak spelen draait altijd van die hele nerveuze jazz knetter- knetterhard als we de boel aan het opzetten zijn. Met elkaar overleggen is er niet meer bij. Werkt me ontzettend op de zenuwen.

Terug On-Topic: veel psychobilly bandjes hebben een rotgeluid. Slainderin, Elvis Hitler (achterlijkste naam ooit), Los Gatos Locos om er een paar te noemen. Of het is van dat kiespijn geluid, of van die veel te wollige fuzz, of zo'n natte scheet klank zonder pit.

Mooiste gitaargeluid : Gretsch, Fender 'clean', met een mooie rauwe overdrive, a mineur, flinke bak galm, en een zwengel aan je bigsby.

M Kactus
27 juni 2008, 10:08
Er worden hier veel muziekgenres genoemd die mensen niet liggen. Maar dat was toch de vraag niet ?
Kutgeluid:
1. Dimebag Darrell
2. Wolfmother

De muziek van beiden is goed tot geweldig. Dime heeft fantastische liedjes, de muziek van Wolfmother spreekt me ook erg aan, maar de verschrikkelijke scooped sound van Darrell met treble omhoog vind ik maar niks, terwijl de muziek van Wolfmother vaak enorm aan de mids zit... Kutgeluid, maar goeie bands.

EuroCinema
27 juni 2008, 10:44
Oh ja, on topic. Ik vind het e-norm jammer dat Joe Pass op Virtuoso niet gewoon een mooie jazzy versterkertoon heeft gebruikt. Verder vind ik het erg lelijk als gitaristen blues spelen met een shred-sound, waarbij de subtiliteiten van de gitaartoon verdwijnen in distortion en delay. Dat klopt voor mij niet met elkaar, alsof je zit door te zakken in je stamkroeg in een Armani smoking.

Overigens kan een lelijke sound ook wel weer mooi werken. Een slappe 60's fuzz is niet mooi, maar roept wel een lekker retro-sfeertje op. (moeten je luisteraars dat wel ook herkennen!) Of zo'n gore 70's wah-sound zoals op de eerste 2 Funkadelic-platen: eigenlijk heel lelijk maar oh zo heerlijk sleazy. Het omgekeerde geldt ook: een superstrat met actieve elementen door een heel rack aan effecten, dat geeft een aangename, muzikale, zingende klank. Maar in de verkeerde context kun je een nummer volstrekt verpesten met zo'n sound.

Pepe
27 juni 2008, 19:30
exactly, alles in context gezien bestaat er geen slechte sound, het kan alleen min of meer out of place zijn.
RL Burnside zijn goedkope pawnshop sound is perfect voor wattie doet, je zou niet willen dattie een metallica rig achter zich zou hebben, en andersom ook natuurlijk.
Een goed voorbeeld van "out of place" sound is Mclaughlin's iele Mustang gepiel op zijn jazzrock odysee albums. Mustangs zijn geweldig voor GarageBeat stuff, daar moet je geen progressieve dingen mee doen.

eggen_h
16 augustus 2008, 15:21
luister es naar walter becker (gitarist Steely Dan), die man heeft pas echt een lekkere sound, toch wel een rolmodel qua lekkere sound hebben en goed soleren.. het rare vind ik dat hij altijd klinkt als een vette strat, alleen dat niet speelt (niet altijd thans).

scott henderson, ook een erg vette sound :strat:

oh ja en over dat 'niet van dat jazzgepiel houden', luister anders naar de akkoordenschema's, die zijn vaak heel vet.. hele mooie liedjes. wat je zegt over gepiel, ik snap wel wat je bedoelt, maar je moet er naar leren luisteren, als je goed luisterd hoor je dat alles wel bij elkaar past. ik vind het ook niet echt leuk om te spelen, (wel leuk, maar niet je van het) maar dat heeft meer met onkunde te maken dan met smaak denk ik. als je je er nog niet in thuis voelt dan is het ook niet leuk, en niet herkenbaar. dat is denk ik vaak ook een punt, je herkent de licks en het spel niet, dan is het ook minder leuk om naar te luisteren denk ik.

jazz gaat soms net iets te ver, maar dat is met alle muzieksoorten zo, maar ik vraag me af of je wel eens hebt geluisterd naar wes montgomery, pat metheny (alleen qua composities al briljant) of miles davis etc. daar worden echt hele mooie dingen gespeeld.

wen er eerst eens aan en ga dan oordelen lijkt me..

the mars volta is ook wennen, maar zeker vet

Lacoste
19 oktober 2008, 11:48
Ik wil het u graag zien na doen... http://www.youtube.com/watch?v=aWa6aChSf1w

Inderdaad, gepiel :)

samthegreat4
20 oktober 2008, 16:01
Dit ook gepiel?
http://www.youtube.com/watch?v=lwhkPSEXs1Q
Hier slaat de: ''Jazz isn't dead, it just smells funky'' dus op :cheerup:
Lekkere, funky, groovy, fusion... met John und Jaco!

CardioClash
28 oktober 2008, 15:08
Was Satriani al genoemd hier? (had geen zin zes pagina's door te kijken ;) )

Wat een schijtgeluid met die stinkchorus van hem.

Bram78
28 oktober 2008, 20:03
Hahaha! Stinkchorus!? Da's een goeie!
Ben ook geen Satriani-fan maar om het een schijtgeluid te noemen? En die stinkchorus hoor ik ook niet... Maar wel een leuke uitdrukking om gitaristen mee gek te maken!

CardioClash
28 oktober 2008, 22:15
Ja hij doet er heel vaak zo'n chorus overheen, check bijvoorbeeld Crystal Planet maar. Okay het is geen hele duidelijke chorus, maar gewoon dat gepiel van hem staat me niet aan... Zijn skills zijn natuurlijk helemaal top maar als luistermuziek is het mij iets te "rare dingetjes omdat dat moet".

wietse
29 oktober 2008, 07:17
Elvis Hitler (achterlijkste naam ooit)

die kerel kan er ook niks aan doen dat hij zo heet, ik vind het van lef getuigen om dan toch nog met je eigen naam op te gaan treden.

klote gitaargeluid??
dan komt toch REM bij mij in beeld, vooral die ene hit waar een enorm valse solo in zit.
en slipknot, die gitaren kan ik ook niet lekker vinden klinken.

Daan_B
29 oktober 2008, 11:04
Alle karakterloze tien tonnen gain sounds ala Slayer, Metallica en weet ik veel hoe die lui zichzelf noemen.

budje
29 oktober 2008, 11:08
Curt Cobain. http://www.youtube.com/watch?v=koDpHQXAB0w wat een kutgeluid

Lotoreo
29 oktober 2008, 14:13
Een akoestische gitaar :noob: Waar is m'n overdrive! :sneaky:

Maar ff serieus, de meeste Stratocaster klinken naar mijn mening kut. Niet elke (Jimi), maar de meeste, zoals Robert Cray of zo. Dat "twangy" geluid staat me niet aan. Dat noemen ze percussief, maar volgens mij is dat gewoon je tone die vlak na de aanslag wegsterft. :strat:

Ook vind ik van die geprocessede Jackson of Ibanez Metal sounds niet mijn ding, vooral niet als je dan gaat shredden, zoals DragonForce. :gitarist:Het zijn net flipperkasten of zo. :D Al is DragonForce weer zoo snel dat ik het stiekem weer leuk vind. :satisfie: En och, de muziek van Robert Crayis ook best leuk.

Doe mij maar een lekkere buizentop met vette humbuckers, zonder te veel gekloot. Misschien wat ouderwets, maarr wel vet. :hippie:

artnaz
29 oktober 2008, 14:19
Curt Cobain. http://www.youtube.com/watch?v=koDpHQXAB0w wat een kutgeluidInderdaad zeg! :o En wat een klotenummmer! :stop:

Madcow
29 oktober 2008, 21:56
Metallica heeft een matige sound. En zowat alle blackmetal bandjes die denken dat je 'True' bent als je alles expres kut afmixt Kughgorgorothkugh.

Renin
30 oktober 2008, 12:36
Dismember - Pieces, en Entombed - Serpent Saints wel eens gehoord?

Kutsound



en aan gezien het een "wat vind jij" topic is, ga ik helemaal nergens ver in

Laat ik nu ook net het geluid van Entombed - Clandestine echt helemaal geweldig vinden (voor hun stijl dan), en dan bedoel ik beide gitaaraprtijen, zowel de combinatie als het totaal geluid. Wat een ongelooflijk vette muur van grafklanken :rockon: ~

Slecht geluid:

1) Nieuwe metallica
2) November rain (wat een kwijlende wijverige *&%solo is dat toch * rent naar een teiltje *)
3) Jaren 50 rock 'n roll (met name de akoestische slag(t)partijen)
4) Britpop
5) Jack Johnsen (zo heet die surf dude toch)

vulvasonic
12 november 2008, 01:22
Ik zal hier waarschijnlijk niet veel vrienden mee maken, maar ik heb het gitaargeluid op het ruigere werk van Jimi Hendrix altijd een ware verschrikking gevonden. Zijn cleanere stukken zijn goed te pruimen, maar zodra die fuzz aangaat dan moet ik me echt door zijn muziek heen bijten om zijn spel op waarde in te schatten.

Als gitarist was hij groots, maar sjeeses wat had ie vaak een kutgeluid!
:confused:

rijsberman
12 november 2008, 08:24
hmmmz.

Dan heb je mij nog niet gehoord... :(

iWishmaster
12 november 2008, 08:47
Ik zal hier waarschijnlijk niet veel vrienden mee maken, maar ik heb het gitaargeluid op het ruigere werk van Jimi Hendrix altijd een ware verschrikking gevonden. Zijn cleanere stukken zijn goed te pruimen, maar zodra die fuzz aangaat dan moet ik me echt door zijn muziek heen bijten om zijn spel op waarde in te schatten.

Als gitarist was hij groots, maar sjeeses wat had ie vaak een kutgeluid!
:confused:

Mee eens, maar dat vind ik eigenlijk van alle fuzz effecten op solo's / veel enkele noten (bij stoner vind ik t wel te pruimen). Wie heeft dat rot-pedaal eigenlijk uitgevonden???

Onze gitarist heeft ook een HEEL dun solo geluid met een vies fuzzy high-gain randje.

Shaggy
12 november 2008, 10:48
Onze gitarist heeft ook een HEEL dun solo geluid met een vies fuzzy high-gain randje.



hehehehe lol .. hopelijk leest hij dit niet, daar trap je hem mee op zijn ziel :D (heet hij toevallig Santana)



Santana heeft voor mijn oren een veels te dominante sound met een ranzige fuzz, weinig subtiel.

_M_P
12 november 2008, 11:11
clap your hands say yeah......

wat een kutgeluid

ik krijg er koppijn van......

M Kactus
12 november 2008, 11:19
clap your hands say yeah......

wat een kutgeluid

ik krijg er koppijn van......

+1. Groot gelijk, maar wel geweldige liedjes!

iWishmaster
12 november 2008, 11:33
hehehehe lol .. hopelijk leest hij dit niet, daar trap je hem mee op zijn ziel :D (heet hij toevallig Santana)



Santana heeft voor mijn oren een veels te dominante sound met een ranzige fuzz, weinig subtiel.

Je kunt veel zeggen over Santana, maar een dun geluid toch absoluut niet ... Ik vind zn sound bij nummers als Black Magic Women ook niet subliem. Maar bij bijv. Into The Night met Chad Kruger vind ik het geweldig mooi!

Overigens ben ik onze gitarist stiekum aan t uitleggen hoe die zn solo geluid wat beter kan maken met wat echo enzo ... Komt nog wel goed:satisfie:

Rutger
12 november 2008, 11:48
Santana's geluid is gewoon irritant. Ik weet niet precies wat het is, maar mij klinkt daardoor alles wat ie doet hetzelfde. Die dikke dichtgesmeerde toon zonder enige nuance.... neh

iWishmaster
12 november 2008, 12:03
Santana's geluid is gewoon irritant. Ik weet niet precies wat het is, maar mij klinkt daardoor alles wat ie doet hetzelfde. Die dikke dichtgesmeerde toon zonder enige nuance.... neh

Ik vind dat juist wel mooi af en toe. Het geluid is 'af', het is helder aanwezig en het heeft iets mysterieus. Ieder zn smaak he ... Iedereen is altijd vol lof over SRV en Hendrix en ik kan niet zeggen dat ik dat geweldig vind klinken. 'tis ook niet slecht hoor, maar verder ...

Mark Knopfler daarentegen heeft een geweldige sound met (vaak) vrijwel dezelfde setup als bovengenoemde: fender strat en fender amps

Hiddie
12 november 2008, 14:58
Toevallig hebben Slayer en Slipknot het wel gemaakt in de muziekindustrie, en hebben ze hun stempel op de muziek gedrukt. Echt idioten zou ik ze niet noemen.


Zelf respecteer ik die band wel al vind ik wel hun sound en muziek saai (ik heb er wel goed naar geluisterd voordat ik dit zeg). Ik keur eigenlijk bijna geen genres zomaar af en ik ben ook niet het type dat zegt: "ik luister metal" en dan alles wat metal is goed vind. Ik bedoel, ik vind Metallica, Megadeth, Iron Maiden, Black Sabbath echt mega vet maar ik houd totaal niet van bands als Slayer, Slipknot, Anthrax, Korn, System Of A Down. Toch zijn beide groepen echt wel metal :rockon:

Mensen moet eens wat breder kijken en respectvoller omgaan met andermans mening :hippie:

Beetje off-topic, maar toen ik het las wou ik toch graag mijn verhaal kwijt.

soup
12 november 2008, 15:04
Metallica
Guns 'n Roses
Rammstein
Satriani
Vai
...

... de hardere werken dus + notenpoepers
Same

Respect voor wat ze kunnen op hun gitaar maar ik vind er niks van emotie in terug. Gewoon wat noten achter elkaar. ;)

Mr.Fingers
12 november 2008, 15:44
Ohja, de moderne Eric Clapton! VERSCHRIKKELIJK gewoon! Ik vind meer emotie terug in een Midi-track van Guitar-Pro 5 of PowerTab dan in dat steriel geneuzel van hem!

Rutger
12 november 2008, 15:48
Zijn 'oude' gitaargeluid liet anders ook aardig te wensen over :dontgeti:

Mr.Fingers
12 november 2008, 15:50
Zijn 'oude' gitaargeluid liet anders ook aardig te wensen over :dontgeti:

Bwa, ik vond z'n SG of ES335-periode toch levendiger, rauwer & beterklinkend dan die HIFI-shit van tegenwoordig

Hiddie
12 november 2008, 17:57
Same

Respect voor wat ze kunnen op hun gitaar maar ik vind er niks van emotie in terug. Gewoon wat noten achter elkaar. ;)

HUH!?

Heb je ooit naar Metallica geluisterd? Luister anders maar eens naar One, Fade To Black, The Unforgiven, Nothing Else matters. Dat zijn niet zomaar wat noten achterelkaar. Die solo's hebben weldegelijk gevoel en veel emotie.

Ook als ik naar wat snellere solo's als Ride The Lightning en Master of Puppets luister is het eerste wat bij mij opkomt: "prachtig", "wat een gevoel" en niet "snel".

Ik ben eerlijk gezegt best benieuwd wat jij dan mooie, gevoelige solo's vindt? :satisfie:

Over de rest van dat lijstje verschilt mijn mening wel hoor, ik vindt het alleen raar dat de solo's van Metallica in de categorie notenpoeperij wordt gegooit.

soup
14 november 2008, 19:36
Soit, ik had metallica misschien moeten schrappen maar steva vai etc. zijn zeker mijn ding niet.

pasqual
14 november 2008, 21:01
HUH!?

Heb je ooit naar Metallica geluisterd? Luister anders maar eens naar One, Fade To Black, The Unforgiven, Nothing Else matters. Dat zijn niet zomaar wat noten achterelkaar. Die solo's hebben weldegelijk gevoel en veel emotie.

Ook als ik naar wat snellere solo's als Ride The Lightning en Master of Puppets luister is het eerste wat bij mij opkomt: "prachtig", "wat een gevoel" en niet "snel".

Ik ben eerlijk gezegt best benieuwd wat jij dan mooie, gevoelige solo's vindt? :satisfie:

Over de rest van dat lijstje verschilt mijn mening wel hoor, ik vindt het alleen raar dat de solo's van Metallica in de categorie notenpoeperij wordt gegooit.

je kan veel van kirk hammet zeggen maar niet dat ie een gezonde dosis gevoel in zijn solo's legt. hij kan best wel soleren maar echt subtiel is ie niet.
maar ja, schijnbaar denk jij precies het tegen over gestelde.

een voorbeeld van een gitarist die gevoel in zijn gitaarspel legt?
- eric johnson, SRV, walter trout en nog zo'n 10.000 snarenplukkers en dan komt kirk hammet pas.

groeten Pasqual.

iWishmaster
14 november 2008, 21:32
een voorbeeld van een gitarist die gevoel in zijn gitaarspel legt?
- eric johnson, SRV, walter trout en nog zo'n 10.000 snarenplukkers en dan komt kirk hammet pas.

groeten Pasqual.
Kirk Hammett even buiten beschouwing (ik ben het deels met je eens, deels niet)
Maar ik vind SRV dus helemaal niks, jimi hendrix dan weer wel, maar jammer van die fuzz ...

/duck & cover ...

pasqual
14 november 2008, 22:26
@iwishmaster: je hoeft SRV ook niet mooi te vinden, maar hij legt wel gevoel in zijn spel. wat kirk hammet betreft: spelen kan ie wel maar hij soleert erg vlak en heeft een lelijke vibrato. maar ondanks dat heeft ie meer cd's verkocht als ik.:sneaky: dus kan je stellen dat er liefhebbers genoeg zijn.

groeten pasqual.

iWishmaster
17 november 2008, 15:19
@iwishmaster: je hoeft SRV ook niet mooi te vinden, maar hij legt wel gevoel in zijn spel. wat kirk hammet betreft: spelen kan ie wel maar hij soleert erg vlak en heeft een lelijke vibrato. maar ondanks dat heeft ie meer cd's verkocht als ik.:sneaky: dus kan je stellen dat er liefhebbers genoeg zijn.

groeten pasqual.

Bij Metallica gaat het ook meer om het totaalplaatje: nummers als Fade to Black hebben een geweldige opbouw en de sound en solo's zijn enorm strak. Dat 'klinische' hoort er (vind ik) juist bij. Dat Kirk niet de beste gitarist ooit is doet er niet toe: de sound en het spel 'kloppen', en dat heeft Metallica zo succesvol gemaakt.

Inderdaad, SRV stopt meer emotie en gevoel in zn spel, maar de muziek is er dan ook naar: dynamischer en vooral lichter bijvoorbeeld.

Maargoed, da's mijn mening natuurlijk.

ErikE
17 november 2008, 16:11
Wat Metallica betreft misschien wel goed om te weten dat praktisch alle langzame melodieuze solo's op oa. RTL, MOP, AJFO en TBA door James zijn ingespeeld...

wodkabier
17 november 2008, 20:42
Big log van Robert Plant. Staat op principle of moments uit 1983. Voor mij het meest afschuwelijke geluid wat er bestaat. Clean en toch niet, klinkt voor mijn oren net zoals het wegzakken van snot in mijn keel voelt als ik verkouden ben.
En dat terwijl Led Zeppelin mij dat gevoel absoluut nooit gegeven heeft.

Di Stefano
18 november 2008, 11:59
Wat me enorm stoort is het feit dat eenmaal een solo iets te snel gaat en niet over de pentatonische scale gaat het meteen wordt afgedaan als notenpoeperij. Snelheid is ook een manier om bepaalde emoties uit te drukken en wordt door mensen type Vai vaak zeer functioneel gebruikt.

pasqual
18 november 2008, 22:59
Wat me enorm stoort is het feit dat eenmaal een solo iets te snel gaat en niet over de pentatonische scale gaat het meteen wordt afgedaan als notenpoeperij. Snelheid is ook een manier om bepaalde emoties uit te drukken en wordt door mensen type Vai vaak zeer functioneel gebruikt.

er is helemaal niets mis met notenpoeperij, zolang het maar met gevoel gespeeld wordt ( Vai, Malmsteen, Satriani, etc.... ). maar er zijn er ook bij waar het alleen maar om de snelheid gaat. maar om ff op Kirk Hammet terug te komen; zoals al eerder opgemerkt: het gehele plaatje van metallica klopt inderdaad, dus functioneel. ik ben alleen geen fan van zijn gitaarspel.

maar eigenlijk ging het topic over het slechtste gitaargeluid en niet over de techniek, dus.....

groeten Pasqual.

RB-1
18 november 2008, 23:00
Echt gruwelijk vind ik een akoestische gitaar (en andere akoestische snaarinstrumenten), waarvan het geluid via een pick-up (maakt niet uit welke) uitversterkt wordt.:(

En dat terwijl er hele goede microfoons zijn (Neumann KM-140, U-87, Audix SCR-25).

LaszloVersteeg
24 november 2008, 10:54
Alle karakterloze tien tonnen gain sounds ala Slayer, Metallica en weet ik veel hoe die lui zichzelf noemen.

als je de muziek niet aanstaat, dan moet je er niet naar luisteren en ze zeker niet op hun geluid afkraken.
en het zijn niet tien tonnen gain, waarschijnlijk ken jij metallica van enter sandman, en toevallig weet ik dat de gain daar ong. op 6/7 staat, dus tien tonnen gain? no f*ckin way.

slayer tien ton gain? als je 'n slayer geluid wil hebben dan zet je de gain tussen de 5 en 7 (als je 'n fatsoenlijke gain versterken noemen)

karakterloos? ik weet niet of je agressie (slayer) karakterloos kan noemen....

en hoe ze zichzelf noemen? ze hebben overal gespeeld, waarschijnlijk overal meer dan 2x, ze hebben nog steeds volle stadions, miljoenen fans, en hun albums verkopen nog steeds. dus nu ff niet zo kleinerend tegenover de grootste bands ter wereld.

on toppic; don't get me wrong, ik ben 'n enorme u2 fan (ben ermee op gegroeid) maar ik vind dat the Edge er soms wel wat mindere geluiden bij heeft zitten.

voorderest vind ik het altijd zonde van die beginnende gitaristen, die hun eerste distortion pedaal hebben, de gain op tien zetten, de bass op 10 en de trebble op 9.....zonder middel erin...das gewoon zonde..

beruk
24 november 2008, 11:01
Ik vind alle gitaren waarvan je niet meer kan horen dat het een gitaar is errug lelijk, maar een over de top fuzz is het allerlelijkst, Josh Homme tijdens Kyuss, jakkes... Wel geweldige band en muziek!

interessander
24 november 2008, 11:13
Waarschijnlijk kan ik op niet al te veel begrip rekenen maar ik heb nooit begrepen wat iedereen nou zo geweldig vindt aan de gitaarsound van Tool......

Daan_B
24 november 2008, 11:14
als je de muziek niet aanstaat, dan moet je er niet naar luisteren en ze zeker niet op hun geluid afkraken.
en het zijn niet tien tonnen gain, waarschijnlijk ken jij metallica van enter sandman, en toevallig weet ik dat de gain daar ong. op 6/7 staat, dus tien tonnen gain? no f*ckin way.

slayer tien ton gain? als je 'n slayer geluid wil hebben dan zet je de gain tussen de 5 en 7 (als je 'n fatsoenlijke gain versterken noemen)

karakterloos? ik weet niet of je agressie (slayer) karakterloos kan noemen....

en hoe ze zichzelf noemen? ze hebben overal gespeeld, waarschijnlijk overal meer dan 2x, ze hebben nog steeds volle stadions, miljoenen fans, en hun albums verkopen nog steeds. dus nu ff niet zo kleinerend tegenover de grootste bands ter wereld.


Ookal staat de gain bij die dudes op 2, ik vind het door die gain en harde distortion nergens naar klinken.
NAAR MIJN MENING is het een karakterloos geluid en ik weet ook wel dat je overal "SLAYERRRR!" hoort en het was ook absoluut niet kleinerend bedoeld maar ik vind het nergens naar klinken:stop:.

Han S
24 november 2008, 11:36
Is dit niet een kansloze discussie, het gaat toch puur om smaak lijkt me.

beruk
24 november 2008, 11:51
Ja, maar daar wordt dan ook naar gevraagd, toch? Zoals Debussy ooit opmerkte: over smaak valt wel degelijk te twisten, mits je het hebt.;)

Madcow
24 november 2008, 14:05
als je de muziek niet aanstaat, dan moet je er niet naar luisteren en ze zeker niet op hun geluid afkraken.
en het zijn niet tien tonnen gain, waarschijnlijk ken jij metallica van enter sandman, en toevallig weet ik dat de gain daar ong. op 6/7 staat, dus tien tonnen gain? no f*ckin way.

slayer tien ton gain? als je 'n slayer geluid wil hebben dan zet je de gain tussen de 5 en 7 (als je 'n fatsoenlijke gain versterken noemen)

karakterloos? ik weet niet of je agressie (slayer) karakterloos kan noemen....

en hoe ze zichzelf noemen? ze hebben overal gespeeld, waarschijnlijk overal meer dan 2x, ze hebben nog steeds volle stadions, miljoenen fans, en hun albums verkopen nog steeds. dus nu ff niet zo kleinerend tegenover de grootste bands ter wereld.

on toppic; don't get me wrong, ik ben 'n enorme u2 fan (ben ermee op gegroeid) maar ik vind dat the Edge er soms wel wat mindere geluiden bij heeft zitten.

voorderest vind ik het altijd zonde van die beginnende gitaristen, die hun eerste distortion pedaal hebben, de gain op tien zetten, de bass op 10 en de trebble op 9.....zonder middel erin...das gewoon zonde..

+1 (en 10 tekens)

Blend
24 november 2008, 21:51
Is dit niet een kansloze discussie, het gaat toch puur om smaak lijkt me.

jeah, dan zijn meteen bijna alle discussies overbodig, want er is zoveel een kwestie van smaak...

dat is nou juist het doel van discussieren, Han. Kom op, hoe oud was je ook al weer? 76? :satisfie:

LaszloVersteeg
13 januari 2009, 12:27
+1 (en 10 tekens)

dank je:hippie: