PDA

View Full Version : Impedantie speakers "kunstmatig" veranderen



the sure thing
29 mei 2008, 16:15
Hallo,

Allereerst: ik heb de Imedantie FAQ doorgelezen. Ik snap het allemaal. Maar.... Wat ik niet begrijp is het volgende: als ik een 8 ohm speaker heb en ik soldeer er een weerstand van 8 Ohm naast (sluit ik paralel aan), dan heb ik toch een "speaker" van 4 Ohm?

Mijn vraag is dus: kan ik een weerstand van 8 Ohm kopen (bestaan die) en dan bovenstaand doen?

Mijn Fender bandmaster top kan een maximale load aan van 4 Ohm, en aangezien de meeste cabs 8 of 16 Ohm zijn, zou dit een prima oplossing zijn....

Kim Wilson
29 mei 2008, 16:17
Dan moet je wel een weerstand hebben die minimaal 25 watt aankan.

8 ohm pakt ie trouwens ook prima, ik draai al een jaar met een load van 8 ohm.

Wat je ook zou kunnen doen, nu dat ding toch bij Chris staat, is een multitap output trafo erin laten zetten, zodat je de keus hebt tussen 4, 8 of 16 ohm.

Mr Molenberghs
29 mei 2008, 16:21
Als je niks aan je amp wil veranderen, kan je ook je speakercab herbedraden. Als je een 2x12 hebt met 8Ohm speakers, dan krijg je 4Ohm als je ze parallel aansluit. Moest je van plan zijn een cab te kopen, kijk dan eens bij Kool & Elfring. Die kunnen vast wel een cab op 4Ohm maken.

Kim Wilson
29 mei 2008, 16:24
Als je niks aan je amp wil veranderen, kan je ook je speakercab herbedraden. Als je een 2x12 hebt met 8Ohm speakers, dan krijg je 4Ohm als je ze parallel aansluit. Moest je van plan zijn een cab te kopen, kijk dan eens bij Kool & Elfring. Die kunnen vast wel een cab op 4Ohm maken.
Dat helpt toch niks in zijn geval? Een 2x12 met 8 ohm speakers kun je op 2 manieren bedraden, serie (16) of parallel (4). Met één 8 ohm speaker wordt herbedraden wel lastig, niet?

Thijssie
29 mei 2008, 16:24
Impedantie is niet hetzelfde als weerstand....


(dacht ik altijd :chicken: )

the sure thing
29 mei 2008, 16:37
Impedantie is niet hetzelfde als weerstand....


(dacht ik altijd :chicken: ) ????????? Dan snap ik het ook niet meer.

Laten we het dan concreet houden: Hoe kan ik een 8 Ohm speaker zo "manipuleren" dat ie 4 Ohm wordt? Bestaan er weerstanden van 8 Ohm die ook een bepaald wattage aankunnen?

Lexvandoef
29 mei 2008, 16:41
????????? Dan snap ik het ook niet meer.

Laten we het dan concreet houden: Hoe kan ik een 8 Ohm speaker zo "manipuleren" dat ie 4 Ohm wordt? Bestaan er weerstanden van 8 Ohm die ook een bepaald wattage aankunnen?

Ja je kan weerstanden in allerlei wattages kopen, tot aan enkele 10-tallen/100-tallen watts.

Over dat impedantie/weerstand ding, het is niet hetzelfde, maar je speaker van 8 ohm gedraagt zich als een weerstand van 8 ohm, dus als je daar een 8 ohm's weerstand parallel aan hangt, dat is de totale weerstand dus 4 ohm:)

hansli
29 mei 2008, 16:45
Over dat impedantie/weerstand ding, het is niet hetzelfde, maar je speaker van 8 ohm gedraagt zich als een weerstand van 8 ohm, dus als je daar een 8 ohm's weerstand parallel aan hangt, dat is de totale weerstand dus 4 ohm:)

De helft van het vermogen van de versterker wordt dan natuurlijk ook opgeslurpt door de weerstand, maw je rendement gaat met zo'n 6 dB omlaag, en het is de vraag of je dat wilt.

the sure thing
29 mei 2008, 16:47
... dus als ik naar een electronicaboer ga en vraag om een weerstand van 8 Ohm die bijvoorbeeld 50 watt aankan, dan snapt ie wat ik bedoel?

En moet die weerstand dan nog vergelijkbaar zijn met de speaker, of mag ik bijvoorbeeld een 5 Ohm weerstand die 100W kan, paralel solderen met een 16 Ohm speaker (die 75 watt aankan) ?

Kim Wilson
29 mei 2008, 16:51
Nogmaals, laat er voor 150 of 200 euri een andere trafo inzetten, ben je overal vanaf. Of, als het niet zo vaak voorkomt, gewoon die 8 ohm kast eraan hangen.

Lexvandoef
29 mei 2008, 16:55
De helft van het vermogen van de versterker wordt dan natuurlijk ook opgeslurpt door de weerstand, maw je rendement gaat met zo'n 6 dB omlaag, en het is de vraag of je dat wilt.

Ja das waar natuurlijk, was ik vergeten erbij te zetten. De heflt van het vermogen gaan dan naar een 'speaker' die geen geluid produceert.

De vermogens van de weerstand en de speaker hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn.

Overigens is een lichte mismatch ook niet echt een ramp hoor, ik heb een hele tijd (met aanbeveling van CMW omdat hij de selector niet los kreeg) met mijn jmp setje ook een mismatch gehad, geen probleem. :)

the sure thing
29 mei 2008, 16:56
Een andere trafo vind ik geen optie: te duur en het is een mod die ik niet wil (ik wil mijn Fender zoveel mogelijk in tact houden). Dan kan ik net zo goed een 2e hands loadbox o.i.d. ertussen hangen, dan kan ik alle typen boxen aan mijn Fender hangen. He.... niet eens zo'n slecht idee :)

hansli
29 mei 2008, 17:02
nogmaals, en voor het goede begrip: die 4 Ohm is een minimum, 8 Ohm vindt die versterker helemaal niet erg, gaat alleen iets minder vermogen leveren, maar die verschillen zijn niet dramatisch.
De 6 dB verzwakking wel, dus ik zou alles lekker zo laten.

Kim Wilson
29 mei 2008, 17:03
nogmaals, en voor het goede begrip: die 4 Ohm is een minimum, 8 Ohm vindt die versterker helemaal niet erg, gaat alleen iets minder vermogen leveren, maar die verschillen zijn niet dramatisch.
De 6 dB verzwakking wel, dus ik zou alles lekker zo laten.
Nee Hans, zo werkt het niet helemaal met buizenamps. In het geval van transistoramps heb je helemaal gelijk, maar hier niet. :)

hansli
29 mei 2008, 17:14
Nee Hans, zo werkt het niet helemaal met buizenamps. In het geval van transistoramps heb je helemaal gelijk, maar hier niet. :)

Ok, vertel, want ik ben leergierig :soul:

G.G.
29 mei 2008, 17:16
Ff aanhaken:


Ik heb een combo met een 8 OHM uitgang en een 8Ohm speaker.

Als ik nou een weerstand van 8 ohm in serie met daaraan een weerstand van 16 ohm paralel zou solderen en dit in een doosje met 2 jacks zou doen. KLopt het dan dat ik mijn versterker verder open kan gooien en dat er minder DB uit komt?

Klinkt interessant...

the sure thing
29 mei 2008, 17:17
Wacht ff, die 6 dB verzwakking was in het geval van een extra weerstand. Da's een andere discussie dan een 8 Ohm cab aan een 4 Ohm uitgang van een buizenamp hangen.

Chris Winsemius
29 mei 2008, 17:21
Ff aanhaken:


Ik heb een combo met een 8 OHM uitgang en een 8Ohm speaker.

Als ik nou een weerstand van 8 ohm in serie met daaraan een weerstand van 16 ohm paralel zou solderen en dit in een doosje met 2 jacks zou doen. KLopt het dan dat ik mijn versterker verder open kan gooien en dat er minder DB uit komt?

Klinkt interessant...

4 ohm weerstand in serie met die 8 ohms speaker en over die speaker nog 'n 8 ohms weerstand geeft het halve vermogen naar die speaker, 3 dB minder volume.

+/- het Koch LoadBox principe, al gedaan.

@sure thing:
mismatch Bandmaster reverb met standaard OT naar 8 ohm is geen probleem

Puerco
29 mei 2008, 17:45
Je kunt een Z-matcher (https://taweber.powweb.com/store/zmatch.htm) proberen, die is speciaal gemaakt voor dit probleem.
Verder lijkt me dat een weerstand parallel aan je speaker je geluid heel erg gaat vervlakken. Let wel ik heb hier geen verstand van ofzo maar dit is mijn redenatie:
De impedantie van een speaker is een gemiddelde van de weerstand over het totale werkgebied van een speaker. In rust zal een 8Ohm speaker iets van 6Ohm ofzo meten dus ik neem aan dat als hij vol staat te blazen hoger is dan 8, dus zeg voor het gemak 10 Ohm ofzo. Een weerstand heeft een vaste weerstand.
Als je deze 2 parallel schakelt zal bij laag vermogen de weerstand dus 8Ohm zijn en de speaker 6Ohm, de meeste stroom zal dus door de speaker blazen want de weerstand is daar lager. Op hoog vermogen echter heeft de weerstand nog steeds 8Ohm maar de speaker mischien wel 10 Ohm en het meeste stroom zal nu dus door de weerstand gaan en niet door de speaker, die zal nu minder hard klinken.
Of dit dan vervolgens een mooie compressie is (zoals bij een AlNiCo speaker) of een hopeloze vervlakking van je geluid weet ik niet, maar het zal wel wat aan je geluid veranderen.
Je kunt ook van weber van die speaker motors (https://amptechtools.powweb.com/truload.htm) kopen, dat zijn speakers zonder cone en geven dus geen geluid maar hebben wel een variabele impedantie zoals een speaker die ook heeft.

the sure thing
29 mei 2008, 20:55
He (Rico de) Puerco,,

Dank voor je antwoord. Die weber Z-matcher is wel een koel en verdomd handig apparaat.... GAS!!!!! Hellup......... :)

Kim Wilson
29 mei 2008, 23:00
Ok, vertel, want ik ben leergierig :soul:
Het fijne weet ik er niet van, maar de ouutput trafo van een buizenamp zorgt ervoor dat je een bepaalde load moet gebruiken. Als ie ontworpen is voor 4 ohm, en je hangt er een 8 ohm load aan, krijgt de trafo dus op zijn falie. Het ligt eraan wat voor amp en bijbehorende trafo je hebt, hoe ver je kunt mismatchen. Een Bandmaster Reverb heeft een 4 ohm uitgang, maar een 8 ohm kast kan geen kwaad.

Lees je ook even mee, Sure Thing? Want het is nu al 4 keer gezegd, maar je leest er elke keer weer overheen. Of moet je gewoon van je geld af? ;)

bass blom
29 mei 2008, 23:09
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=450952

lijkt dus best betaalbaar, waarom kosten die loadboxen dan 2 of 3 of 400 euro? :chicken:

the sure thing
29 mei 2008, 23:32
Het fijne weet ik er niet van, maar de ouutput trafo van een buizenamp zorgt ervoor dat je een bepaalde load moet gebruiken. Als ie ontworpen is voor 4 ohm, en je hangt er een 8 ohm load aan, krijgt de trafo dus op zijn falie. Het ligt eraan wat voor amp en bijbehorende trafo je hebt, hoe ver je kunt mismatchen. Een Bandmaster Reverb heeft een 4 ohm uitgang, maar een 8 ohm kast kan geen kwaad.

Lees je ook even mee, Sure Thing? Want het is nu al 4 keer gezegd, maar je leest er elke keer weer overheen. Of moet je gewoon van je geld af? ;)Ik lees mee en had het al zeker gelezen! Ik heb mijn 2x12 opnieuw gewired en is nu 4 Ohm. GEEN probeem dus. Die 2x12 gaat echter in de oefenruimte blijven staan. Dus wil ik thuis nog een speakerkastje hebben. Probleem is nu dat ik een 16 Ohm speaker heb liggen, dat zorgt voor een te grote mismatch... Ik kan m ruilen voor een 8 Ohm, dan houdt het probleem op. Ik bedoelde naast mijn persoonlijke situatie ook de situatie in het algemeen.

Bass Blom: jouw oplossing is eruug goedkoop :). Ik zou mijn 16 Ohm speaker kunnen paralellen met een ?? weerstand, om op 4 Ohm uit te komen? (ja Kimmiebimmie, 8 Ohm mag ook!).

bass blom
29 mei 2008, 23:35
Ik lees mee en had het al zeker gelezen! Ik heb mijn 2x12 opnieuw gewired en is nu 4 Ohm. GEEN probeem dus. Die 2x12 gaat echter in de oefenruimte blijven staan. Dus wil ik thuis nog een speakerkastje hebben. Probleem is nu dat ik een 16 Ohm speaker heb liggen, dat zorgt voor een te grote mismatch... Ik kan m ruilen voor een 8 Ohm, dan houdt het probleem op. Ik bedoelde naast mijn persoonlijke situatie ook de situatie in het algemeen.

Bass Blom: jouw oplossing is eruug goedkoop :). Ik zou mijn 16 Ohm speaker kunnen paralellen met een ?? weerstand, om op 4 Ohm uit te komen? (ja Kimmiebimmie, 8 Ohm mag ook!).

je 16 par met een 16 maakt 8
dat zaakje weer par met een 8 dan voor 4 ohm

maar als je een speaker meet met een multimeter, neem een 8, dan zie je dacht ik 7
dus moet je dan eigenlijk 7 nemen?
en 14 of 15 voor een 16?

ben vanhoof
29 mei 2008, 23:58
De impedantie van een spoel (speaker) is voor wisselstroom gemeten, en niet voor gelijkstroom zoals jij het meet met je multimeter. Bv een spoel met zelfinductiecoëficient van 290mH heeft een gelijkstroomweerstand van ongeveer 7 ohm. De wisselstroomweerstand hiervan is wortel(2*pi*50Hz*0,290), wat neerkomt op een impedantie (wisselstroomweerstand) van 9.5 ohm.

Hetgene wat jij met je multimeter meet van +/- 7 ohm is dus eigenlijk een impedantie van een dikke 8 ohm...

Ach, maak je er niet druk om. Ik heb nog nooit een versterker weten stukgaan van een mismatch. Zelf heb ik ook lang gespeeld met een mismatch zonder het eigenlijk te beseffen.

bass blom
30 mei 2008, 00:01
De impedantie van een spoel (speaker) is voor wisselstroom gemeten, en niet voor gelijkstroom zoals jij het meet met je multimeter. Bv een spoel met zelfinductiecoëficient van 290mH heeft een gelijkstroomweerstand van ongeveer 7 ohm. De wisselstroomweerstand hiervan is wortel(2*pi*50Hz*0,290), wat neerkomt op een impedantie (wisselstroomweerstand) van 9.5 ohm.

Hetgene wat jij met je multimeter meet van +/- 7 ohm is dus eigenlijk een impedantie van een dikke 8 ohm...

Ach, maak je er niet druk om. Ik heb nog nooit een versterker weten stukgaan van een mismatch. Zelf heb ik ook lang gespeeld met een mismatch zonder het eigenlijk te beseffen.

en hoe moet je dan berekenen dat een weerstand de gewenste impedantie benadert?

ben vanhoof
30 mei 2008, 00:20
Dan moet je gaan werken met impedantiedriehoeken, in dit geval admittantiedriehoeken omdat je de weerstand in parallel schakelt. Binnen 2.5 week heb ik examen elektriciteit, tegen dan zal ik het je zeggen.

Maar zoals hierboven gezegd, dit doet het geluidsniveau met 6 dB dalen en dat is volgens mij toch niet echt de bedoeling. Spelen met een mismatch kan geen kwaad zolang je de amp op een lagere impedantie zet dan de impedantie van je cabinet.

bass blom
30 mei 2008, 00:55
een loadbox doet toch niet anders dan het lawaai verlagen?
zodat je je amp meer op zn flikker kan geven :D

ben vanhoof
30 mei 2008, 13:47
Dat is toch niet de bedoeling van wat de topic starter wil bereiken? Hij wil gewoon dat de impedantie van de speaker verandert of niet?

bass blom
30 mei 2008, 13:52
Dat is toch niet de bedoeling van wat de topic starter wil bereiken? Hij wil gewoon dat de impedantie van de speaker verandert of niet?

ja ok we zijn wat afgedwaald, maar wel interessante materie toch?