PDA

View Full Version : Ultieme wiring voor een tele



G.G.
29 mei 2008, 12:07
Wat zouden jullie doen met een tele met singlecoil bij de brug, humbucker bij de hals, een 5-way switch en twee pots? Er zijn zoveel mogelijkheden. Wie heeft er een leuk idee?

RoelTM
29 mei 2008, 12:09
ik zou zeggen:
5 way:
1- single coil
2- single + humbucker
3- single coil + coil tap
4- coil tap
5- humbucker

en dan gewoon die aansluiten op de volume en tone...

Orpheo
29 mei 2008, 12:11
een gewone 3weg switch voor het snelle schakelen, en een single/serie/parallelschakelaartje voor de humbucker :)

Bram+
29 mei 2008, 12:13
Dat wat Orf zegt lijkt mij ook het handigst, maar anders ongeveer hetzelfde als RoelTM geloof ik:
1 neck
2 neck parallel
3 neck + bridge
4 neck inner coil + bridge
5 brigde

Misschien nog een faseschakelaar als push-pull?

Mr.Fingers
29 mei 2008, 13:01
Tonecaster

5 way-switch

neck
neck + condensator (esquire-bassig geluid)
neck+brug serie
neck+brug parallel
brug

1e Push-pull pot om hals-element uit fase te zetten met brugelement
2e Push-pull pot om halsbucker te splitten.

G.G.
29 mei 2008, 13:04
Tonecaster

5 way-switch

neck
neck + condensator (esquire-bassig geluid)
neck+brug serie
neck+brug parallel
brug

1e Push-pull pot om hals-element uit fase te zetten met brugelement
2e Push-pull pot om halsbucker te splitten.

Klinkt lekker veelzijdig, vind alleen geen schema. heb jij iets?

Orpheo
29 mei 2008, 13:07
ik zou met een 2pupgitaar geen 5weg gebruiken. is onhandig en onoverzichtelijk met schakelen... Maar goed, dat is mijn mening :)

G.G.
29 mei 2008, 13:14
ik zou met een 2pupgitaar geen 5weg gebruiken. is onhandig en onoverzichtelijk met schakelen... Maar goed, dat is mijn mening :)

Ach... heb er met strats ook geen moeite mee. Jij hebt een stuk of 10 gitaren om verschillende sounds uit te halen. Ik wil eigenlijk maar twee of 3 gitaren voor alles.

Mr.Fingers
29 mei 2008, 13:18
Klinkt lekker veelzijdig, vind alleen geen schema. heb jij iets?

Ik heb die eens ergens op het internet gezien... Ik weet wel dat je voor die 5-way switch GEEN gewone 5-way strat-switch kan gebruiken... ik zal eens op de gemak zien of ik het schema nog kan namaken of niet...

Riky
29 mei 2008, 13:25
3 way

1 neck
2 neck + brug
3 brug

en dan de humbucker met push/pull knop splitten

gewoon lekker simpel houde:)

robostrat
29 mei 2008, 14:45
neck + condensator (esquire-bassig geluid)
weet niet of dit hetzelfde is als waar een '52 ri, standaard mee wordt
geleverd, die heb ik er gelijk afgehaald kan je helemaal niets mee imo.....

Yannicks
29 mei 2008, 15:33
Ik heb in mijn tele (2x SC) gewoon iedere Pu zn eige pot gegeven voor volume. Tone gebruikte ik toch niet. Dit alles met een 3weg switch

1 nek PU
2 nek + brug PU
3 brug PU

En zo kun je in het midden standje de PU naar hartelust mixen, en dat klinkt goed.

Mr.Fingers
29 mei 2008, 15:33
weet niet of dit hetzelfde is als waar een '52 ri, standaard mee wordt
geleverd, die heb ik er gelijk afgehaald kan je helemaal niets mee imo.....

Ja, dat is hetzelfde... Ik heb zo'n 52 eens bespeeld, en ik vond dat best een leuk geluidje...

Onkelpazuzu
29 mei 2008, 15:36
Ik heb in mijn tele (2x SC) gewoon iedere Pu zn eige pot gegeven voor volume. Tone gebruikte ik toch niet. Dit alles met een 3weg switch

1 nek PU
2 nek + brug PU
3 brug PU

En zo kun je in het midden standje de PU naar hartelust mixen, en dat klinkt goed.

Dat is wat ik zelf ook overweeg voor mijn eigen Tele. Als ik ooit eens een keertje minder treble in mijn toon wil, draai ik wel aan mijn versterker of mijn overdrive.

Chris Winsemius
29 mei 2008, 15:40
5 weg schakelaar (waarschijnlijk zo'n 4 polige), van links (hals) naar rechts (brug):

1) N HB
2) N SC
3) N HB + B
4) N SC + B
5) B

Toonregelaar: no-load master-tone-regelaar of (dmv. de switch) toonregelaar alléén aan in standen waarbij het brug-element (ook) wordt gebruikt.

Verder heeft de exacte plaatsing v/d hals-HB invloed op de sound van dat element, waar de pooltjes dus zitten, meer of minder richting de hals...

G.G.
29 mei 2008, 15:42
Tonepot wil ik juist houden. Heb mijn controlplate omgedraait zodat de beide potmeters beter bereikbaar zijn. De tonepot wordt een 1meg, zodat het hele verloop op een kort stukje zit. Dan kan je van die lekkere wahwah achtige dingen doen.

Lexvandoef
29 mei 2008, 15:56
5 weg schakelaar (waarschijnlijk zo'n 4 polige), van links (hals) naar rechts (brug):

1) N HB
2) N SC
3) N HB + B
4) N SC + B
5) B

Toonregelaar: no-load master-tone-regelaar of (dmv. de switch) toonregelaar alléén aan in standen waarbij het brug-element (ook) wordt gebruikt.

Verder heeft de exacte plaatsing v/d hals-HB invloed op de sound van dat element, waar de pooltjes dus zitten, meer of minder richting de hals...

Zo zou ik het ook doen :) Lijkt me lekker veelzijdig en toch simpel.

leif
4 juni 2008, 17:11
ik zou zeggen:
5 way:
1- single coil
2- single + humbucker
3- single coil + coil tap
4- coil tap
5- humbucker

en dan gewoon die aansluiten op de volume en tone...

+ een midboost. dat klinkt zo geweldig!!!

Meneer I.
4 juni 2008, 19:39
G.G.,
als je een super 5 way switch wil gebruiken moet je waarschijnlijk de control cavity iets ruimer maken anders loopt ie aan. Ik ga trouwens mijn 5 way switches weer terugbouwen naar 3 way, om net zoals Orph zegt sneller te kunnen schakelen.

Mijn zelfbouw wordt nu: P90/BrugSC/BrugHB
Mijn USA tele is weer standaard geworden, phase geluidjes er ook weer uit voor mij niet praktisch toepasbaar in nummers.
Tele elementen in serie heb ik ook weer teruggebouwd, toch te 'somber' geluid voor mij.

G.G.
4 juni 2008, 20:33
+ een midboost. dat klinkt zo geweldig!!!

Geen ruimte voor.



G.G.,
als je een super 5 way switch wil gebruiken moet je waarschijnlijk de control cavity iets ruimer maken anders loopt ie aan. Ik ga trouwens mijn 5 way switches weer terugbouwen naar 3 way, om net zoals Orph zegt sneller te kunnen schakelen.

Mijn zelfbouw wordt nu: P90/BrugSC/BrugHB
Mijn USA tele is weer standaard geworden, phase geluidjes er ook weer uit voor mij niet praktisch toepasbaar in nummers.
Tele elementen in serie heb ik ook weer teruggebouwd, toch te 'somber' geluid voor mij.

Ik wil in iedergeval een gewone 5 way gebruiken. Ben nog ff aan het tekenen wat het moet gaan worden, maar heb hier wel lekkere ideeën opgedaan.

Elementen komen waarschijnlijk eind van de week binnen. Hardware staat nu "snel oud" te worden

Mr.Fingers
4 juni 2008, 21:14
Geen ruimte voor.




Ik wil in iedergeval een gewone 5 way gebruiken. Ben nog ff aan het tekenen wat het moet gaan worden, maar heb hier wel lekkere ideeën opgedaan.

Elementen komen waarschijnlijk eind van de week binnen. Hardware staat nu "snel oud" te worden

Hoe doe jij dat, dat turbo-roesten? (ik zoek het zelfde te doen voor een Relic-Jazzmaster project)

st.robot
4 juni 2008, 21:54
Hoe doe jij dat, dat turbo-roesten? (ik zoek het zelfde te doen voor een Relic-Jazzmaster project)

howla mate ... gij doet chemie :o Ga zelf de reacties uitschrijven

't staat wel in een van z'n topics. iets met azijn en zout dachtik

G.G.
5 juni 2008, 06:01
Inderdaad, gewoon azijndamp.

no 1 hops
5 juni 2008, 09:48
http://homepages.ihug.co.nz/~online/nocaster/bltele5waywithhalfoutofphase.jpg

of deze

http://img.photobucket.com/albums/v686/lgbclp/Guitars/EsquireWiring.jpg
laatste gebruikt bill lawrence zijn q filter

Mr.Fingers
5 juni 2008, 10:58
howla mate ... gij doet chemie :o Ga zelf de reacties uitschrijven

't staat wel in een van z'n topics. iets met azijn en zout dachtik

Het azijn & zout-procedé ben ik ook al tegengekomen, maar ook boven een pot rokende HCl-oplossing laten liggen, begraven in de grond, bewerken met waterstofperoxide,...

Maar jij doet het dus met azijnzuur & zout, bedankt!

G.G.
5 juni 2008, 18:47
Maar jij doet het dus met azijnzuur & zout, bedankt!

Nou niet helemaal. Ik gebruik alleen de damp van gewone schoonmaakazijn van de C1000 (die goedkope rotzooi van €0.45 per liter.

Dat spul werk niet zo snel als die troep voor printplaten, dus is lekker contoleerbaar om mee te werken.

Na twee dagen is dit het resultaat (brug en knoppen waren helemaal nieuw. Afgelopen weekend gekocht op de DGBM):

http://img77.imageshack.us/img77/8049/p1010498gl7.jpg

Denk dat 1 nachtje de rest wel zal doen

G.G.
5 juni 2008, 19:07
http://homepages.ihug.co.nz/~online/nocaster/bltele5waywithhalfoutofphase.jpg



Deze lijkt mij zeer veelzijdig wanneer ik de coilsplit van het halselement aan de volume push/pullpot hang. In 4 van de 5 standen is het hals element actief, wat dus zou betekenen dat ik 9 bruikbare standen zou moeten hebben. Ik ga denk ik maar met deze schakeling beginnen.

Bedankt!!!