PDA

View Full Version : ik krijg mijn gitaar niet zuiver?



frankiiee
29 mei 2008, 11:41
Hallo,

Ik heb een klein probleem met mijn akoestische gitaar denk ik, want als ik hem stem met een stembakje en ik stem de lage E-snaar open juist, dan lukt het natuurlijk om hem op juiste stemming te krijgen, maar als ik dan op de 5de fret van de lage E-snaar druk en de snaar aansla dan zou ik normaal toch een zuivere A moeten krijgen, maar dat krijg ik niet. Ik fret mijn snaar nochtans normaal ik druk hem niet op ofzo. Heeft er iemand een idee hoe dat komt of is dat gewoon normaal? Dit is alleen zo bij de lage E-snaar, als ik dit bij de rest van de snaren probeer dan werkt het wel.

groet

Minda
29 mei 2008, 11:52
Of je brug is niet goed, maar zo erg fout zal hij niet zijn; ik gok dat je een slechte / oude snaar te pakken hebt. Ik had dat bij een goedkoop dingetje uit het verre oosten. Een nieuw setje snaren deed wonderen.

Succes,

Heynis
29 mei 2008, 11:54
Dat komt wel vaker voor bij akoestische gitaren, meestal bij de wat goedkopere modellen. Het probleem is dat de afstand tussen de topkam en brug niet gelijk is aan de ideale lengte voor de snaar die erop zit. Een ander merk of dikte snaar kan soms helpen, maar er zijn te veel variabelen om dat zeker te weten.

Mogelijk druk je de snaar te hard in. Met name met hoge fretten of een hele hoge actie krijg je dan een noot die net ietsje te hoog is.

Wat je ook zou kunnen doen is stemmen in flageoletten. Als je op de E snaar een flageolet speelt boven de 5e fret, is dat dezelfde noot als de flageolet boven de 7e fret op de A snaar. Dit trucje werkt tot en met de G snaar. De B en e kun je op je huidige manier stemmen, of met een flageolet op de 9e (?) positie op je E en A snaar. Als je het een keertje ziet snap je waarschijnlijk beter wat ik bedoel.

frankiiee
29 mei 2008, 14:11
het is een washburn d10sce, wat nochtans geen slechte gitaar is denk ik en de actie is ook mooi laag, dus ik denk niet dat het daaraan ligt maar ik zal er eens nieuwe snaren opleggen, en moet ik er dan dunnere of dikkere snaren opleggen?

Bestaat er trouwens een trucje om te weten of je je actie nog lager kan laten zetten zonder dat je overdreven fretbuzz krijgt, want hij staat nu al behoorlijk goed, maar als hij nog lager zou kunnen zou ik dat nog liever hebben.

Pais
29 mei 2008, 14:13
Hoor je zelf de toon ook zweven, of zie je het enkel op je stemmertje?

frankiiee
29 mei 2008, 14:17
Ik merk het alleen op mijn stemmertje, ik heb er geen last van als ik liedjes speel. Maar ik vond het gewoon raar. Als ik een snaar pluk, dan hoor ik soms ook wel een soort trillend "flflflflflflflflfl" geluid. Maar dat is ook weer niet zo luid dat je het hoort bij akkoorden of melodieen enkel als je een enkele snaar plukt.

Don Capo
29 mei 2008, 15:07
Hoe oud zijn je snaren?


Die van mij zijn op een gegeven moment ook niet meer te stemmen...

frankiiee
29 mei 2008, 15:48
Ik denk zo'n 3 maanden, ze beginnen er wel al wat dof uit te zien, maar het is enkel op de E-snaar, niet op de andere snaren. Maar ik heb hier nog een setje liggen, ik zal ze eens vervangen als ik er de tijd voor vind want ik zit vlak voor de examens.

Otje
29 mei 2008, 19:13
Wil de lage E zuiver klinken als je gefrette noten speelt, dan moet 'ie op de meeste gitaren een tikkie lager worden gestemd. Anders klinkt bijv. een G accoord niet lekker. Ook sommige andere snaren moeten op sommige gitaren een ietsiepietsie hoger of lager worden gezet dan 440. En dan nog blijft het een compromis. Ik ben er zéér gevoelig voor en er zijn dagen dat ik er stapel-fucking-gek van wordt. Op andere dagen accepteer ik het als een eigenschap van mijn gitaar en ga ik gewoon lekker spelen :).

Voor het hoe-en-waarom hiervan --> zie bijvoorbeeld deze site (http://www.guitargear.be/repairstuningsystems).

Op een dag laat ik op al mijn gitaren het Buzz Feiten systeem zetten.

frankiiee
3 juni 2008, 13:41
hallo terug,

Ik heb er nieuwe snaren opgelegd, maar deze waren iets dikker. Het "probleem" blijft echter hoewel ik wel het gevoel heb dat het iets verbeterd is maar zoals gezegd had ik er zowiezo niet echt veel last van was het eerder iets dat ik raar vond en wat uitleg wou rond vragen. Maar met nieuwe snaren op te leggen heb ik nu wel het gevoel dat mn actie een stuk hoger geworden is. Ik heb al wat topics gezocht over het afstellen van de trussrod enzo, maar nu is mijn vraag hoe weet je of het aan de trussrod ligt of aan de snaren. Want ik veronderstel dat met dikkere snaren normaal gezien je actie toch zou moeten verbeteren logischer wijze. Doordat ze dikker worden komen ze toch dichter bij de frets te liggen. Of zie ik dat verkeerd? Ik heb eens iets rechts langs mijn nek gelegd en heb gezien dat mijn nek hol staat tov de snaren is dit normaal? Kan iemand mij helpen bij het vinden van het probleem?

groet
frankiiee

Mr.Fingers
3 juni 2008, 13:47
dikke snaren trekken harder, dus trekken ze uw hals krom, met als gevolg een hogere actie.

frankiiee
3 juni 2008, 13:49
en hoe kan je dit dan oplossen, kan ik als leek dat zelf of zou ik beter naar een gitaarwinkel gaan?

Mr.Fingers
3 juni 2008, 13:54
kan je best mee naar de gitaarwinkel gaan als leek, is waarschijnlijk wat bijvijlen van de brug, en de trussrod adjusten...

Dootch
3 juni 2008, 14:13
hallo terug,

Want ik veronderstel dat met dikkere snaren normaal gezien je actie toch zou moeten verbeteren logischer wijze. Doordat ze dikker worden komen ze toch dichter bij de frets te liggen. Of zie ik dat verkeerd?


Dat zie inderdaad verkeerd. De middenlijn komt verder van de frets, de bovenkant van de snaar komt ook verder van de fret; maar de onderkant komt nog steeds even dicht bij de frets. Het is de onderkant die namelijk rust op de kam en de brug!
Het is de afstand tussen de onderkant van de snaar en de toets die men actie noemt.

Om het te visualiseren: Stel dat uw snaar 10 cm dik is, dan komt die onderkant nog altijd enkele mm van de fret (natuurlijk verschillend per fret). De bovenkant van die 10 cm dikke snaar ligt dan ongeveer 10,3 cm boven de fret...

Kim Wilson
3 juni 2008, 14:31
En bij dikkere snaren wordt de snaarspanning hoger. Dat wil zeggen dat je snaren harder aan de kop van je gitaar trekken, waardoor de hals iets krommer wordt getrokken. Dat is de reden dat je actie toeneemt.

Nou ja, wat de heer Vingers al zei, dus. :satisfie:

frankiiee
3 juni 2008, 14:34
oké, bedankt voor de uitleg.

EDIT: weet er iemand een goede winkel in Gent waar ze dit deftig doen. Ik ga zelf altijd naar keymusic om gitaarspullen, zijn daar zeer vriendelijke mensen. Iemand ervaring met de service in deze winkel, of is dit zo basis dat ze dit echt in elke winkel kunnen.

groet
frankie

TheGoliath
3 juni 2008, 15:01
moet je je gitaar ff laten afstellen

Laser
9 juni 2008, 13:17
Gent:
http://www.the-guitarworkshop.com/

frankiiee
9 juni 2008, 13:38
Bedankt voor de tip, maar het is net te laat want ik heb hem vorige week vrijdag binnen gedaan bij keymusic. Ze gingen hem afstellen en oliebad geven en nieuwe snaren opleggen voor 30 a 35 euro. Valt wel nog mee vond ik. En ik dacht dat ik vroeger al eens naar die een mailtje had gestuurd om mijn vorige gitaar actie te verlagen en hij vroeg daar 50 euro voor. Het is natuurlijk nog afwachten of hij bij key music in orde zal zijn maar ik heb hem morgen terug en dan weet ik meer.

groetjes

frankiiee
11 juni 2008, 12:11
hallo,

Ondertussen ben ik mn gitaar terug gaan afhalen afgesteld en wel en alle problemen zijn opgelost, ze klinkt weer zuiver over alle snaren en speelt weer heerlijk zacht. Ze hebben goed werk verricht.

Nogmaals bedankt voor de hulp nu kan ik hopelijk weer een heel tijdje verder.

groetjes

JeroenSchaaf
11 juni 2008, 13:18
hallo,

Ondertussen ben ik mn gitaar terug gaan afhalen afgesteld en wel en alle problemen zijn opgelost, ze klinkt weer zuiver over alle snaren en speelt weer heerlijk zacht. Ze hebben goed werk verricht.

Nogmaals bedankt voor de hulp nu kan ik hopelijk weer een heel tijdje verder.

groetjes

Mooi !! veel speelplezier!