PDA

View Full Version : enige gitarist, 2 versterkers voor dikke sound



rupke
29 mei 2008, 11:02
Hoi,

Ik zou graag wat advies willen.

Ik ben de enige gitarist in een rockband. Nu heb ik sinds kort de Boss GT10 gekocht. Deze heeft de mogelijkheid om 2 verschillende versterkers uit te sturen naar een stereo eindtrap (dual mono functie heet dat).

Nu wil ik dus twee mono signalen naar mijn stereo eindtrap sturen en daaraan 2 cabinetten.

hebben jullie ervaring hoe dan een zo dik mogelijke sound te creeren. Oftewel kan ik dan het beste twee verschillen preamps pakken met verschillende klankleur en overdrive of 1 preamp clean en de andere met overdrive.

Ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven over het spelen over twee versterkers tegelijk en hoe je dan je sound samensteld, met modulaties, delay, noem maar op alle informatie is welkom.

Greetz Rupke

JelmerOnGuitar
29 mei 2008, 11:14
Hey,

Vet idee, ik heb het wel eens gedaan met een gewoon boss chorus pedaaltje.. Dus dat is hoogstwaarschijnlijk heel anders dan wat jij wil. Alleen als je op de ene versterker een licht od. geluid hebt, en op de andere een zware, klinkt dat wel heel dik moet ik zeggen!

Verder heb ik er niet echt verstand van, ik weet wel dat delay's stereo supervet zijn... Ze kunnen dan zeg maar van links naar rechts gaan.. Das super..

Succes!:D

pimmetje
29 mei 2008, 11:22
Bij sommige optredens werk ik dan niet met een stereo eindtrap, maar met twee amps. Op zich natuurlijk 'tzelfde.

Daarbij gebruik ik een oud bakkie goed opengedraaid om een lekkere grom erin te krijgen en een koch twintone (met yellowjackets, dus eigenlijk studiotone) op clean tot op 't punt dat 't cleane die andere versterker alleen maar iets harder en vetter lijkt te laten klinken... vrij zacht dus.

Bij solo's gaat de twintone net ietsje harder, waardoor die niet meer het OD-geluid ondersteunt, maar juist de overhand neemt en van die OD-versterker geluid "leent". Het totaalgeluid wordt dan net ff iets cleaner/helderder, maar houdt sowieso lekker die vette rand van dat oversturende versterkertje.

Soms ook een tremolo op 1 van de versterkers. Maar ik ben er nog niet uit op welke ik dat mooier vindt... ik neig naar 't cleane...

ben vanhoof
29 mei 2008, 11:22
Maak een soort van wet dry voor je lead geluid: Op de ene kant je "droog" gitaargeluid zonder effecten etc, aan de andere kant een lichte delay/reverb en eventueel een iets andere equilizer instelling (bv een lichte mid cut/bas boost). Wat ook wel gedaan wordt op cd's is op de ene kant het droge gitaargeluid en aan de andere kant de delay van het geluid, zodat het iets later daar door de boxen komt (je delay naar 1 kant pannen). Dit maakt het geheel wat voller klinken.

caliban
29 mei 2008, 13:42
Over twee amps spelen geeft inderdaad een heel vet geluid. Een dik jaar geleden eens een band gezien, die normaal met twee gitaristen zijn, en eentje zal niet gekunnen hebben. Nu had de andere gitarist aan elke kant van het podium een amp staan. Een rectifier en een 5150 gecombineerd, en dat klonk vet.

VanBiLL.com
29 mei 2008, 13:49
Gitarist van Dredg doet dat standaard ook, die speelt stereo over twee Marshall heads met een 4*12 cab aan weerszijden van het podium en die heeft een waanzinnig breed geluid (maar niet erg vet - maar dat is zijn stijl niet). Maar goed, daar wordt standaard met erg veel reverb en delay gewerkt. Zoek maar eens op youtube...

Bigfoot414
29 mei 2008, 14:47
Ik heb mn ME-50 wel es op mn Kitty Hawk en mn Trace Elliot basamp aangesloten.
Echt, je weet niet wat je meemaakt :)
Vooral lompe stoner-achtige riffs zijn dan ubervet :P

Rormo
29 mei 2008, 19:00
Ben ooit een keertje in de Art of sound studio geweest. Die eigenaar had daar een Mesa Roadking 4 kanaals (met Mesa cab) gekoppeld aan een London City Bulldog (met LC cab). Van te voren had ik zoiets van "waarom hang je een Mesa van een paar duizend euro aan een LC van een paar honderd?". Maar hij zette de boel aan en dat geluid was echt ongeloofelijk. Hij zette die Bulldog op een gegeven moment uit en het effect was weg. Tuurlijk was de Mesa in z'n eentje ook vet, maar die goedkope Bulldog maakte het echt fantastisch. Zeker een aanrader! Als ik ooit het geld heb en ik ga echt nog eens veel optreden op grote podiums, dan ga ik dat ook doen. Het staat ook nog eens fucking geil natuurlijk 2 stacks achter je.

skabouter
29 mei 2008, 19:17
het meest brede geluid maken de mics en de zaalversterking en de geluidsman he, wat je ook op t podium hebt staan, met 1 stereo 2x12 of 4x12 kan je hetzelfde bereiken. Op het podium zou het puur voor je zelf zijn (tenzij je niet wordt doorversterkt)

en stereo heeft altijd het probleem van 2 mics.. maar als je de enige gitarist bent in de band is dat vast niet zo`n probleem.

kzou verder zeggen dat je 2 verschillende soorten drive door elkaar moet gebruiken, dat is wel lekker. 1 heel ruig en minder gain, maar niet clean. en ander wat smoother met gveel gain.. dat geeft lekkere mix, hier wel tenminste.

Wilco
29 mei 2008, 21:11
Deels waar, deels niet waar, naar mijn bescheiden mening tenminste. Uiteraard maakt de PA een wereld van verschil en kan het je sound maken of breken, mee eens.
Toch denk ik dat het wel dikker kan klinken als je bv. twee verschillende cabs, met dus verschillende karakteristieken en speakers, tegelijk gebruikt. Beetje het effect van een Fender en een Marshall amp tegelijk gebruiken. Dat kan elkaar ook goed aanvullen.
Het voorbeeld van het goedkope LC Bulldog cab illustreert dit ook: die cab op zich hoeft niet briljant te klinken, maar het vult kennelijk wel iets aan in geluidskarakteristieken op het Mesa cab.
Zelfde heb ik zelf gedaan in m'n Marshall 18Watt DIY clone: Celestion G12H30 gecombineerd met Celestion Blue. Andere speaker-karakteristieken, vult elkaar in dit geval erg mooi aan, klinkt derhalve veel dikker.

caliban
29 mei 2008, 21:33
Een mesa-achtige en een marshall-achtige amp samen gebruiken is super vind ik. Mijn mark III tesamen met mijn cae 3+ clone is geweldig. De strakheid van de mesa samen met de cruchyness en dikheid van de CAE.

vidar
29 mei 2008, 21:57
Wat je ook kunt doen, en bij rock ook veel gebruikt wordt is rechts en links net een paar cents detunen, bijv rechts 2 omhoog en links 2 omlaag. Geeft ook een dik geluid!

Negative K3 fan
29 mei 2008, 22:37
wat naar mijn ervaring ook lekker werkt, ook met twee dezelfde amps.

Van de gitaar naar een stereo chorus, deze stel je in met level op max, depth op max en de rate of speed op het allerlaagst, een hele langzame, diepe stereo chorus die je geluid ontzettend de breedte ingooit. Voordeel hiervan is dat het effect al genoeg is bij twee precies dezelfde amps met dezelfde instellingen, krijg je meer van hetzelfde. Mixen van twee verschillende sounds is eigenlijk al niet meer nodig.

rupke
30 mei 2008, 08:01
hallo allemaal,

Bedanakt voor jullie reacties. Ik zal eens aan de gang gaan met wat experimenteren. mijn setup is:

gisbon gary more -> Boss GT10 -> mesaboogie 20/20 --> framus 2x12" (2 maal)

ik wil gaan starten met twee dezelfde amp onstelling, waarvan 1 met minder gain en ander EQ.). Daarna een skijkne met twee verschillende amp instellingen. Daarna een swat met effecten gaan uitproberen.

Uiteraard ook eens kijken wat een delay kan doen.
(geen idee trouwens hoe ik dat dan in moet stellen ;-))

Moch ter nog mensen zijn met meer tips & trick dan hoor ik dat uiteraard graag.

ik zal eens kijken of ik in d eloop der tijd wat mp3's kan laten horen van het resultaat.

Greetz Rupke

skabouter
30 mei 2008, 10:46
ik denk dat met een chorus (zoals lennart zegt) beter resultaat krijgt. een chorus is een soort (hele korte) delay he!
als je dan toch delay gebruikt, zet dan de delaytijd zo krap mogelijk, maar je kan net zo goed een chorus nemen dus.

CatchDude
23 juli 2008, 11:12
Ergens begint bij mij een plan te vormen dat ik wil gaan spelen over m'n Vox AC30 en een fender bassman (Die laatste zal ik nog moeten kopen, dus dat duurt nog even.)

Dit omdat ik over niet al te lange tijd een bassgitaar wil kopen (voor erbij), en daar uiteraard een bassamp bij moet. ;) Hoewel de Bassman tegenwoordig onder de gitaarversterkers wordt geschaard, moet die prima werken met een bassgitaar. Het grote extra pluspunt: Met scheur over de vox en tegelijk clean over de bassman moet je geluid wel echt supermoddervet maken!

Iemand toevallig ervaring met het bijpluggen van een Bassman?

Unicron
23 juli 2008, 11:24
Je kan ook gewoon naar de tweede amp een significant langere kabel nemen, minieme vertraging en toch ietsje dikker...