PDA

View Full Version : Vraagje (als beginner) gelamineerde hals..!!



TIMBER
29 mei 2008, 10:18
Wil een gelamineerde hals gaan maken van kersen & beuken.
Waarom..?? omdat ik het heb liggen..;)
Verstandig..?? of kan ik toch beter ander hout gebruiken.

G.G.
29 mei 2008, 10:46
Als je het toch hebt liggen.... Ik heb weleens een hals gemaakt van twee dikke stroken beuken met daartussen 3 mm wenge. Beuken is best fijn om mee te werken, en kersen is vaker gebruikt bij gitaren.


Het enige nadeel van beuken is (niet zelf ervaren, maar recent gelezen) dat het jaren stabiel kan zijn, en ineens kan gaan werken in een extreme vorm.

Dus, kijk goed hoe je het verzaagd en hoe je het erna verlijmd en ik zou niet te weinig stroken gebruiken.

TIMBER
29 mei 2008, 10:49
Ik zelf werk al jaren met beuken (niet als gitaarbouwer) en idd het kan soms erg werken. Daarom wil ik het ook gaan lamineren uit meerdere stroken en dan het liefst met een andre houtsoort. Zoals het nu staat maak ik hem uit 5 stroken. 3x beuken en 2x kersen.

G.G.
29 mei 2008, 10:52
Ik zelf werk al jaren met beuken (niet als gitaarbouwer) en idd het kan soms erg werken. Daarom wil ik het ook gaan lamineren uit meerdere stroken en dan het liefst met een andre houtsoort. Zoals het nu staat maak ik hem uit 5 stroken. 3x beuken en 2x kersen.

Moet prima kunnen. Ik vond beuken trouwens qua geluid prima. Het heeft iets weg van esdoorn, maar dan net ietsjes minder fel (beetje moeilijk vergelijken, want iedere gitaar klinkt anders natuurlijk).

no 1 hops
29 mei 2008, 13:02
Moet prima kunnen. Ik vond beuken trouwens qua geluid prima. Het heeft iets weg van esdoorn, maar dan net ietsjes minder fel (beetje moeilijk vergelijken, want iedere gitaar klinkt anders natuurlijk).
misschien twee carbon strips erin verwerken zoals mattia doet?

niekb
29 mei 2008, 13:21
Hoe stug is dat hout? Hoe meer lamineer hoe stugger de hals. Je wil natuurlijk niet dat ie helemaal niets meegeeft ivm met je holling.
Ik heb een halsje van sapelle gelamineerd en die is erg stug. Nu zit hier wel een vierkante abm trussrod in met aluminium profiel. Met die carbon strips zou ik dus oppassen. 5 laags met truss lijkt me erg stevig. Het is natuurlijk de vraag hoe het hout dan nog gaat werken.

Verder is het natuurlijk mooi om dingen te proberen.
Wat wil je er prescies van gaan maken?

Ik ben benieuwd.

G.G.
29 mei 2008, 13:31
Hoe stug is dat hout? Hoe meer lamineer hoe stugger de hals. Je wil natuurlijk niet dat ie helemaal niets meegeeft ivm met je holling.
Ik heb een halsje van sapelle gelamineerd en die is erg stug. Nu zit hier wel een vierkante abm trussrod in met aluminium profiel. Met die carbon strips zou ik dus oppassen. 5 laags met truss lijkt me erg stevig. Het is natuurlijk de vraag hoe het hout dan nog gaat werken.

Verder is het natuurlijk mooi om dingen te proberen.
Wat wil je er prescies van gaan maken?

Ik ben benieuwd.

Hoeft geen probleem te zijn. Voordat je de toets gaat vlakken breng je de halspen een beetje op spanning zodat de hals achterover buigt. Dan ga je hem vlakken. Als je hem gefret hebt laat je de spanning wat verminderen en heb je een mooie holle hals.

Mattia
29 mei 2008, 13:40
Kersen is een prachtige houtsoort om halzen mee te maken. Lekker stijf, qua gewicht iets meer dan mahonie, wat minder dan maple, stabiel, mooi, bref, een aanrader, wat mij betreft. Moet nodig eens een mooie balk inslaan maar als ik daar aan begin krijg ik op m'n kop van mijn vriendin, vrees ik....

TIMBER
29 mei 2008, 14:14
Wat wil je er prescies van gaan maken?

Ik ben benieuwd.

Een LP-achtige plank.. zal binnenkort wel even wat in een aparte topic plaatsen. Thanks voor de tip's

TIMBER
29 mei 2008, 14:15
Hoeft geen probleem te zijn. Voordat je de toets gaat vlakken breng je de halspen een beetje op spanning zodat de hals achterover buigt. Dan ga je hem vlakken. Als je hem gefret hebt laat je de spanning wat verminderen en heb je een mooie holle hals.


Thanks..!!

TIMBER
5 juni 2008, 11:31
Zal er maar niet gelijk een nieuwe topic voor openen maar kwam laatst een basgitaar tegen met een Merbau body. Is dat wat..?? wie heeft daar ervaring mee... tis wel mooi hout maar bloed nogal. Maar qua toon zou ik niet weten of het gechikt is voor het maken van een body en/of hals voor een normale gitaar.

G.G.
5 juni 2008, 18:54
Zal er maar niet gelijk een nieuwe topic voor openen maar kwam laatst een basgitaar tegen met een Merbau body. Is dat wat..?? wie heeft daar ervaring mee... tis wel mooi hout maar bloed nogal. Maar qua toon zou ik niet weten of het gechikt is voor het maken van een body en/of hals voor een normale gitaar.

Ik heb het ooit eens gebruikt om een necktrough testje van te maken. Vond het nou niet bepaald fijn werken. Sommige stukken waren goed te bewerken, en dan ineens vloog er zo een dikke splinter uit. Ik vond het persoonlijk een behoorlijk onvoorspelbare houtsoort.