PDA

View Full Version : Amp -> Mic-> effects -> poweramp.



Realeigo
29 mei 2008, 09:00
Omdat mn amp geen fx loop heeft, (en ook geen zal krijgen!) moet er natuurlijk een andere manier gevonden worden om je effectjes na de amp te hebben.
Nu ben ik de laatste tijd wat bezig met moddelin gsoftware in combinatie met cubase. En ik zie elke keer in het programma dat ze dus als volgorde aanhouden:
Preamp fx -> Amp -> Cab -> Mic -> Post amp fx -> " mixer "

Mijn idee was dan om:
Eerst gewoon de wah en extra overdrive pedaal en alles wat nog voor de versterker moet. Dat komt in een looper die schakelt tussen 2 loops.
In de ene loop heb ik dan mn marshall met een gemic'ed met een mic preamp die het signaal weer omzet in een netjes ongebalanceerd signaal.
In de andere loop zit mn Hughes and kettner Tubeman. Voor het cleane werk. Hierna komt een DI, de een stuurt nu het "dry" signaal weg naar de mixer. En dan komen dus de effecten die dus na de preamp horen. Voor thuis wil ik dan een redelijk goedkope actieve monitor erbij doen. Voor live natuurlijk in een DI en dan naar de Mixer toe.

Swan
29 mei 2008, 09:19
wat een gedoe, vraag me echt af of t beter zal klinken dan gewoon ervoor hangen...

Realeigo
29 mei 2008, 09:20
wat een gedoe, vraag me echt af of t beter zal klinken dan gewoon ervoor hangen...

Ik heb verschillende delays en reverb voor mn amp gehad en dat klonk echt nergens naaar...

Jimwoud
29 mei 2008, 09:30
Ik heb verschillende delays en reverb voor mn amp gehad en dat klonk echt nergens naaar...
Gewoon FX loop in bouwen! Wat voor Marshall is het?

paulusdeBKB
29 mei 2008, 09:32
Tja, als delay voor je amp niet klinkt, is dit een goede manier om effecten te gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen een tweede gitaaramp te kopen mét effectloop en te switchen tussen de twee met een A/B switch. Klinkt beter dan een actieve monitor en bezorgt je meer lol, want veelzijdigere gitaarsounds.

(Ik heb het al vaker gezegd, maar als je een goede actieve monitor wilt: de Sound Projects X-Act is de beste!)

vidar
29 mei 2008, 09:52
gebruik een "stereo" looper (bijv Lehle D.Loop: http://www.lehle.com/frameset.php?country=nl&lang=nl&A_Link=products ), dan kun je vanaf je micpre en je tubeman gewoon meteen gebalanceerd verder (er vanuit gaande dat je tubeman een gebalanceerde uitgang heeft):

http://img144.imageshack.us/img144/9667/gebalanceerdelooperer2.jpg

Let zo alleen wel op je levels, zorg dat het signaal van je tubeman en dat van je amp even hard wordt uitgestuurd.

Realeigo
29 mei 2008, 10:29
Gewoon FX loop in bouwen! Wat voor Marshall is het?

Een zelfgebouwde 100 watt plexi.
Nogmaals er is geen ruimte voor n FX loop.


Tja, als delay voor je amp niet klinkt, is dit een goede manier om effecten te gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen een tweede gitaaramp te kopen mét effectloop en te switchen tussen de twee met een A/B switch. Klinkt beter dan een actieve monitor en bezorgt je meer lol, want veelzijdigere gitaarsounds.

Das dikke bullshit... Dan heb ik een amp extra, maar de sound die ik wil nog steeds zonder effecten...

Ik ben eigenlijk meer opzoek naar mensen met ervaring met zon oplossing dan met alternatieven... Die kan ik zelf ook wel bedenken.

Nitefly7
29 mei 2008, 10:48
de befaamde Larry Carlton/Eric Johnson methode..
amp <- mic -> mixer -> 19" effectrack -> mixer stereo-kanalen -> actieve monitors (JBL EON o.i.d.) via de mixer regelen ze dan de mate van effect/direct signaal.. loont de moeite wel, als je ruimte/geduld hebt..

het heeft zeker zin, het is een soort 'grote parallele loop':
wat er gebeurt, is dit:
je mic't je amp (als ware het een instrument)
je stuurt tubeman-geluid door je full range PA/mixer
en je voegt zoals je dat in 'n studio doet (of in het echt) reverb, delay en chorus toe..
je mixer zorgt ervoor dat je altijd het 'droge' signaal hebt, waar je naar je eigen smaak; effecten kunt toevoegen..

als je je directe amp signaal ook nog in het midden zet, door bijvoorbeeld de actieve monitors of studio monitors aan weerszijden van je amp te zetten, dan heb je ook een erg mooi wet/dry/wet-oplossing; als je de ruimte hebt, zou ik dit zeker aanraden...



je gebruikt dus ook in feite 2 versterkers,
Marshall <- Mic ->mixer
en
Tubeman -> kabel -> mixer?

begrijp ik het goed dat je A/B't tussen de Marshall en Tubeman?

in de regel kun je dit doen (1 amp)
1. wah/overdrive -> amp <- Mic -> mic pre/mixer
2. mixer fx-send/aux send -> effecten -> fx-return /stereo kanaal op mixer
3. mixer outputs naar PA of studio monitors

live kun je deze setup gebruiken, maar dan ga je van je mixer naar de PA, ipv naar studio monitors..

2 amps:
1. wah/overdrive -> a/b switcher
2. a/b switcher (A) -> amp -> mic -> mic pre/mixer
3. a/b switcher (B) -> Tubeman -> (DI) -> mixer
4. mixer fx-send/aux send -> effecten -> fx return/stereo kanaal op mixer
5. mixer outputs naar PA /studio monitors


---------
zelf doe ik iets soortgelijks:
via een True Bypass looper, heb ik
- de preamp van mijn Koch Studiotone (looper -> Koch input/Koch DI-out -> looper input)
- mijn M-Audio Blackbox (looper -> Black Box input/Black Box output -> looper)
- looper gaat naar Rocktron Replifex,
- Replifex gaat naar stereo-kanaal van mixer..

als ik de Koch aan laat staan, interne speaker, heb ik een wet/dry/wet systeem (Koch zonder Replifex-fx, stereo speakers met Replifex)
via mijn mixer maak ik een balans tussen direct signaal en stereo-fx..

als het wat stiller moet, zet ik de interne speaker uit en speel ik via mijn studio monitors..
eventueel zou ik nog een extra direct-out van mijn Koch naar de mixer kunnen sturen, zodat ik via de mixer 3 signalen heb:
Koch direct
Replifex L/R



Omdat mn amp geen fx loop heeft, (en ook geen zal krijgen!) moet er natuurlijk een andere manier gevonden worden om je effectjes na de amp te hebben.
Nu ben ik de laatste tijd wat bezig met moddelin gsoftware in combinatie met cubase. En ik zie elke keer in het programma dat ze dus als volgorde aanhouden:
Preamp fx -> Amp -> Cab -> Mic -> Post amp fx -> " mixer "

Mijn idee was dan om:
Eerst gewoon de wah en extra overdrive pedaal en alles wat nog voor de versterker moet. Dat komt in een looper die schakelt tussen 2 loops.
In de ene loop heb ik dan mn marshall met een gemic'ed met een mic preamp die het signaal weer omzet in een netjes ongebalanceerd signaal.
In de andere loop zit mn Hughes and kettner Tubeman. Voor het cleane werk. Hierna komt een DI, de een stuurt nu het "dry" signaal weg naar de mixer. En dan komen dus de effecten die dus na de preamp horen. Voor thuis wil ik dan een redelijk goedkope actieve monitor erbij doen. Voor live natuurlijk in een DI en dan naar de Mixer toe.

paulusdeBKB
29 mei 2008, 10:49
Oké dude. :hippie:

Nitefly7
29 mei 2008, 10:57
Tja, als delay voor je amp niet klinkt, is dit een goede manier om effecten te gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen een tweede gitaaramp te kopen mét effectloop en te switchen tussen de twee met een A/B switch. Klinkt beter dan een actieve monitor en bezorgt je meer lol, want veelzijdigere gitaarsounds.

(Ik heb het al vaker gezegd, maar als je een goede actieve monitor wilt: de Sound Projects X-Act is de beste!)

ook erg goed plan idd, zo'n 2e amp..

Nitefly7
29 mei 2008, 10:58
Oké dude. :hippie:

heej, welke Godin gebruik jij?

Binnenkort ook een Intellifex voor mij, hoewel de Belgische Post die is kwijtgeraakt ...!
Godin + Rocktron = nice combo..

paulusdeBKB
29 mei 2008, 11:12
@ Nitefly: yup... Ik gebruik een Godin LGXT Synth Access (dus met piezo en zo'n 13-pins stekker voor een Roland GR-serie). Jammer genoeg doe ik niet zoveel met gitaarsynthesizer maar daar komt hopelijk verandering in als ik weer een nieuw bandje begin. Eerst even de werk- en geldperikelen achter de rug hebben en dan een fijn clubje goeie muzikanten bij elkaar zoeken.

@ TS: besef wel dat als je met WDW-achtige opstellingen wilt gaan werken zoals Nitefly hier beschrijft, je flink zult moeten investeren in een mixertje en een goeie eigen powered monitor (of 2). Of je zult je moeten verlaten op de kennis en kunde van de geluidsman en mijn ervaring is dat je dat beter niet kunt doen. Die heeft tijdens een soundcheck en een optreden meer aan zijn hoofd dan alleen ingewikkelde gitaarsetups.

Nitefly7
29 mei 2008, 11:34
@ Nitefly: yup... Ik gebruik een Godin LGXT Synth Access (dus met piezo en zo'n 13-pins stekker voor een Roland GR-serie). Jammer genoeg doe ik niet zoveel met gitaarsynthesizer maar daar komt hopelijk verandering in als ik weer een nieuw bandje begin. Eerst even de werk- en geldperikelen achter de rug hebben en dan een fijn clubje goeie muzikanten bij elkaar zoeken.

@ TS: besef wel dat als je met WDW-achtige opstellingen wilt gaan werken zoals Nitefly hier beschrijft, je flink zult moeten investeren in een mixertje en een goeie eigen powered monitor (of 2). Of je zult je moeten verlaten op de kennis en kunde van de geluidsman en mijn ervaring is dat je dat beter niet kunt doen. Die heeft tijdens een soundcheck en een optreden meer aan zijn hoofd dan alleen ingewikkelde gitaarsetups.

Wat leuk, LGX-T, ik heb de LGX-SA, iets meer body qua klank; helaas geen tremolo erop..
Voor big band, fusion-spul is 't geweldig.. en ook in m'n bandje/bandjes komt hij goed tot z'n recht..
hoewel ik daar soms wat snappy geluidjes mis, daar ik er flatwounds op gezet heb .. gitaar die ik tot nu toe het langste bij me weet te houden (als je de Frankenstrat niet meetelt, die heb ik al vanaf dag 1, toen ik nog klassiek gitaarles had..)

on-topic:
de WDW-achtige opstelling, of W/D die ik gebruik, gebruik ik vooral thuis/jammen/opnames
live heb ik meestal een 4+1 pedalboard, zonder fx-loop spul
of een Replifex met fx-loop'd amps...

peter_heijnen
29 mei 2008, 13:51
Voor live natuurlijk in een DI en dan naar de Mixer toe.
Heb je ook al overwogen de mic te vervangen door een di met speakersimulator (palmer/redbox/enz...) tussen je eindtrap en speaker?

Op die manier krijg je probleem en moeiteloos een schoon en gebalanceerd signaal dat rechtstreeks naar je post amp fx kan en van daar uit naar de monitor. Je spaart zo naast al het gedoe met microfoon ook een mixer uit.

Realeigo
29 mei 2008, 14:00
Ok heel erg bedankt voor de extra inzichten.
Die mixer is denk ik wel een slim idee om er bij te hebben.
Zijn daarvan nog goede, redelijk geprijsde, 19" versies? Of zoeen die bovenop een 19" kan.(liefst 200-300 euro) En volgens mij kan ik dan ook de mic preamp weglaten. Of is het wel handig om die erbij te houden?

Het was ig de bedoeling dat ik over de loop van 2008/2009 langzaam aan gewoon mn setje uitbreid. Het moet weer niet te gek worden.
Ik had het iig ongeveer zo bedacht.


- Eerst een microfoon en een mbox, omdat ik die dan voor opnames kan gebruiken. Als mic weet ik nog niet zo precies wat ik wil, ik kan gaan voor een sm57 of E906, maar er zal vast nog wel meer op de markt zijn wat misschien wel beter kan zijn.
- N Wah
- Dan dus die mixer en monitoren.
- Effecten, di's, weet ik veel.


Edit:

Heb je ook al overwogen de mic te vervangen door een di met speakersimulator (palmer/redbox/enz...) tussen je eindtrap en speaker?

Op die manier krijg je probleem en moeiteloos een schoon en gebalanceerd signaal dat rechtstreeks naar je post amp fx kan en van daar uit naar de monitor. Je spaart zo naast al het gedoe met microfoon ook een mixer uit.

Ja..

Edit2: FF uitleggen over de tubeman.

De Hughes & Kettner Tubeman is een preamp met Speaker sim.
Er zit een lekker warm clean op. En voor een metal achtige scheur is hij ook zeer bruikbaar. Daar tussen in vind ik hem waardeloos..
De line out/to power amp uitgang is ook knap waardeloos. Word hij te schel van.

Nitefly7
29 mei 2008, 14:24
De Behringer RX1602 is best aardig, ligt er ook aan hoeveel effect-units je gaat gebruiken.. de Behringer heeft 1 fx-send...
Een rackmountable unit heb je ook van Behringer, maar als je het geld hebt, zou ik voor Mackie gaan; hebben ook erg mooie mic-pre's

misschien kun je op larrycarlton.net kijken voor 'n voorbeeld van zijn setup:
mic -> mackie VLZ mixer -> Lexicon MX400/Roland Echo/nog iets.

daar zie je ook dat hij 'n MOTU 828mkII gebruikt, dat kan ook 'n idee zijn; bespaart je Mbox aanschaf (en 'gedwongen' Pro Tools-gebruik, tenzij je PT fijn vindt... zoals ik..)

zo'n 828 kan trouwens ook prima dienst doen als mixer... maar 'n rackmount of 'n top/rackmountable is wel meer hands-on..

wat voor apparatuur heb je nu ? en is de uitbreiding vooral voor live ? of live + opname?
want dan is meer gear... meer gesleep..



a propos mics; een 57 is altijd mooi meegenomen, is 't niet voor speakers, dan is het wel voor zang of akoestische gitaren.. en niet zo kwetsbaar als condensator-mics..

wah: RMC, is 'helaas' toch vaak 2ehands goed te vinden

mixer + monitor + fx.. ? = Mackie of Yamaha mixer + Mackie/Yamaha of Phonic/Behringer (ben erg blij met mijn Behringers, wel 8inch woofer-versie..oude serie) + Lexicon MX-serie + Roland SDD/SDE

maar niets let je om bijvoorbeeld een Lexicon MPX-1 met een Rocktron Intellifex o.i.d. te combineren; een erg uitgebreid en lekker klinkende combinatie..


Ok heel erg bedankt voor de extra inzichten.
Die mixer is denk ik wel een slim idee om er bij te hebben.
Zijn daarvan nog goede, redelijk geprijsde, 19" versies? Of zoeen die bovenop een 19" kan.(liefst 200-300 euro) En volgens mij kan ik dan ook de mic preamp weglaten. Of is het wel handig om die erbij te houden?

Het was ig de bedoeling dat ik over de loop van 2008/2009 langzaam aan gewoon mn setje uitbreid. Het moet weer niet te gek worden.
Ik had het iig ongeveer zo bedacht.


- Eerst een microfoon en een mbox, omdat ik die dan voor opnames kan gebruiken. Als mic weet ik nog niet zo precies wat ik wil, ik kan gaan voor een sm57 of E906, maar er zal vast nog wel meer op de markt zijn wat misschien wel beter kan zijn.
- N Wah
- Dan dus die mixer en monitoren.
- Effecten, di's, weet ik veel.


Edit:


Ja..

Nitefly7
29 mei 2008, 14:28
Heb je ook al overwogen de mic te vervangen door een di met speakersimulator (palmer/redbox/enz...) tussen je eindtrap en speaker?

Op die manier krijg je probleem en moeiteloos een schoon en gebalanceerd signaal dat rechtstreeks naar je post amp fx kan en van daar uit naar de monitor. Je spaart zo naast al het gedoe met microfoon ook een mixer uit.

dat is eigenlijk zoals ik het doe in het klein:

Koch Studiotone heeft 'n DI/Speakersim out -> Replifex -> (mixer+) studiomonitors
als ik de interne speaker 'mute', dan heb ik dus een geheel 'nat' signaal..
laat ik de interne speaker aan, dan kan ik met de output van de Replifex (of mixer-kanaal), de verhouding direct/fx regelen..

als je geen mixer gebruikt, kun je na je speakersimulator wel 'eigenlijk' maar naar 1 apparaat; tenzij je de verschillende apparaten mooi achter elkaar instelt..
meer controle is natuurlijk een aux send, apart voor ieder effectapparaat..

Realeigo
29 mei 2008, 14:47
Kan ik bijvoorbeeld de Yamaha MG 124 (http://www.thomann.de/nl/yamaha_mg_124_cx.htm) gebruiken als mixer.

Die heeft iig 2 sends met stereo return. Mocht ik daar niet genoeg aan hebben. Dan heb ik nog een paar vrije kanalen op de mixer die ik als returns kan gebruiken en dan dus de sends te splitten.

henkr
29 mei 2008, 15:10
Een zelfgebouwde 100 watt plexi.
Nogmaals er is geen ruimte voor n FX loop.

In het chassis misschien niet, maar eventueel wel bovenop (links te zien):

http://homepages.cwi.nl/~henk/img_0042.jpg

Parallel/serieel schakelbaar, buizen gebufferd en de controls+inputs zitten gewoon achterop de versterker zelf.

Zie: http://www.vernetamps.com