PDA

View Full Version : Gitaarkabel; aargh



Chroxy
28 mei 2008, 23:33
Frustratie!

Haha.. altijd heb ik alles zelfgesoldeerd; gitaar kabels, gitaar, amp, footswitches.. Alles werkte altijd soort van.. Maar sinds we steeds serieuzer beginnen te spelen met onze band wordt ik moe van die kleine dingen die me eerst niet stoorden..

Wat ik nu bijvoorbeeld ontdekt heb: Oude kabels die ik heb (dus niet zelf gesoldeerd), prima geluid, als ik ze laat vallen: geen geluid door de versterker.

Nu had ik nieuwe kabels gemaakt: tasker kabel met Neutrik pluggen.. en als ik de kabel op de grond laat vallen hoor je dit duidelijk door de versterker..!

Waar ligt dit aan!? Doe ik wat fout? Is de kabel slecht?

Frits van Mourik
29 mei 2008, 00:51
Nee hoor,je doet nix fout! En Tasker is toch redelijk onverdacht...
De oorzaak is, dat de afscherming van de kabel beweegt ten opzichte van de kern.
De afscherming vormt met de kern een kleine condensator.
Stel, dat er een piepklein spanninkje tussen die twee "polen" staat,
dan laat de variatie in afstand tussen die twee polen het spanninkje variëren, wat resulteert in knisper/ruis/plokgeluiden.
Je kabel is "microfonisch".
Ik heb zelfs eens een stuk strakgespannen microfonische kabel laten feedbacken...
C-ducer contactmicrofoons zijn gebaseerd op dit effect.

Mijn ervaring is, dat kabels met een extra geleidend plastic
afscherming er het minst last van hebben.
Maar - als ik me niet vergis - hebben Tasker gitaarkabels die extra afscherming.
't Is een lastig probleem, waar ik geen directe oplossing voor weet, behalve 'n ander soort kabel proberen.

Ik zou 'es kontakt opnemen met de importeur van Tasker;
daar vind je vriendelijke, gemotiveerde mensen, die je wellicht verder kunnen helpen.
If so, laat het dan ook hier ff weten; je probleem komt vaker voor!

Chroxy
15 juni 2008, 14:14
ik ga komende week eens bellen/mailen.

Heeft iemand misschien nog meer hierover te zeggen? AFgelopen optreden waren de kabels zwaar irritant, bij iedere slag van het drumstel, bewoog het podium en knisperde mijn versterker door de 'microfonische' kabels..

guitarnijboer
15 juni 2008, 14:40
Zoals Frits zegt ligt het aan de kabel. Tasker sucks, ik heb er zelf ook eens een kabel van gehad met het zelfde probleem. Ik gebruik nu eurocable. Deze is volledig kraak, ruis en plop vrij, geeft het signaal goed door en heeft een super goede afscherming. (vele malen beter dan spectraflex bijvoorbeeld). Niet vergeten de zwarte coating op de binnenmantel te strippen natuurlijk!

DeiDRagonas
15 juni 2008, 15:49
Ik had ook dat verschijnsel dat als je op je kabel tikt je dit dan door de amp hoort. Ben nu sinds een half jaar overgestapt op Klotz kabels (die signature serie van zo'n 34,- met feloranje pluggen) en heb nergens meer last van.. Echt, totale stilte..

Roy

JeroenSchaaf
15 juni 2008, 16:18
Jah lekker hea goeie kabels ;)

Chroxy
15 juni 2008, 16:30
Hmm, dan maar weer op zoek naar wat anders.

Ik zou graag kabels kant en klaar kopen, maar enige soldeerkennis heb ik wel, een kabel van 34 euro kan ik dus ook zelf maken (zeker gezien ik alleen kabel nodig heb; ik heb immers nog neutrik pluggen liggen).

Welke kabel kan ik het beste kopen? en waar ka ik deze (online?) halen voor een goeie prijs. Ik heb me namelijk toen ook al rotgezocht naar tasker!

DeiDRagonas
15 juni 2008, 16:40
Wat voor kabel en plug je ook koopt.. En hoe goed je ook kunt solderen.. Ik ben van mening dat een kant-en-klaar fabrieksgesoldeerde kabel altijd beter is.

Oftewel.. Ik heb geen flauw idee welke kabel je zou moeten gaan halen dan.

@ J-man.. Het is voor mij t belangrijkste DAT er een kabel tussen zit... Hoewel ik in de studio altijd al erg goede Planet Waves gebruik vermaak ik me met elke kabel wel. Tis dat jij zo'n bitch qua sound bent. ;) lol

Later Roy!

JeroenSchaaf
15 juni 2008, 16:46
Wat voor kabel en plug je ook koopt.. En hoe goed je ook kunt solderen.. Ik ben van mening dat een kant-en-klaar fabrieksgesoldeerde kabel altijd beter is.

Oftewel.. Ik heb geen flauw idee welke kabel je zou moeten gaan halen dan.

@ J-man.. Het is voor mij t belangrijkste DAT er een kabel tussen zit... Hoewel ik in de studio altijd al erg goede Planet Waves gebruik vermaak ik me met elke kabel wel. Tis dat jij zo'n bitch qua sound bent. ;) lol

Later Roy!

Haha;) kan er niks aan doen ......

@ ts, ik zou niet weten wat voor kabel je er tussen zou moeten stoppen, Klotz?

Frits van Mourik
15 juni 2008, 21:20
Mogami....

Chroxy
16 juni 2008, 01:19
frits; enig idee waar ik dat (online) kan halen?

rhcp_schipper
16 juni 2008, 08:47
Aanradertje van mijn kant, SOMMER CABLE THE SPIRIT XXL. Geweldige kabel, te koop per meter bij thomann. Echt geweldige kabel, maar je moet ze wel zelf ff solderen. Paar goede neutrik jacks eraan, en je hebt geweldige kabels. Believe me. :)

Linkje:http://www.thomann.de/nl/sommer_cable_the_spirit_xxl.htm