PDA

View Full Version : Wie kan er wat vertellen over m'n nieuwe gitaar (Schecter)



Petekay
28 mei 2008, 23:30
Beste GN'ers,
Met hier en daar eens een strat achtige gitaar te proberen, ben ik met toeval tegen een 2e hands Schecter aangelopen, en heb deze aangeschaft omdat ik hem uitzonderlijk gaaf vind klinken. Lekker vol geluid op één of andere manier, maar wel met een fendertone erin.

de verkoper schatte dat hij uit de (eind) jaren 80 stamt, maar volgens iemand op een ander forum, uit het jaar '92 n.a.v. de headstock.

Hoe dan ook, wie kan er meer vertellen over dit model? Enige dat ik weet is dat Mark Knopfler ook een tijd een Schecter gebruikte.

P.S. De pickups die erin zitten zijn 'Anderson Monstertone pickups'. Ik kan zo gauw geen serienummer vinden. Op het neckplaatje achterop staat alleen 'Schecter' ingegraveerd.

http://img373.imageshack.us/img373/3070/68970359th5.jpg

http://img158.imageshack.us/img158/4729/20252219vl6.jpg

Orpheo
28 mei 2008, 23:36
denk ook na dat 't niet een heel erg oude gitaar is, als je kijkt naar 't headstock. oude schecter strats hebben een fender-kop (onderdelen-gitaar, ala warmoth enzo). dit is dus denk ik een echte schecter-strat, niet uit parts gemaakt. maar goed, ik ben geen schecter-kenner, dit is wat ik zo schat.

LP_CL
28 mei 2008, 23:52
had Knopfler ook niet zo'n schecter strat?

Ace 1.15.19
29 mei 2008, 00:14
Zie post #1:


Hoe dan ook, wie kan er meer vertellen over dit model? Enige dat ik weet is dat Mark Knopfler ook een tijd een Schecter gebruikte.

LP_CL
29 mei 2008, 01:45
oh, my bad, niet goed gelezen...

Orgasmocaster
29 mei 2008, 05:44
het is volgens mij wel een uit de late jaren tachtig..
ik heb zelf ook een USA Schecter uit die tijd en er valt enorm weinig info over te vinden.
Ik heb wel uitgevonden dat die van mij in Texas is gemaakt (Fort Worth) en uit de Strategy serie komt. Verder weet ik ook niets :)
wel is het zeker dat die van jou van na de "replacement parts" tijd was van Schecter. Tom Anderson is in de vroege 80s vertrokken dus ik weet niet waarom er anderson pickups in zitten..
ik heb zelfs een keer gelezen dat Schecter in die tijd grotendeels of gedeeltelijk in bezit was van Pete Townsend.. maar dat is volgens mij een beetje een bullshit verhaal. hij speelde in de 80s wel op schecter tele's

Petekay
30 mei 2008, 09:01
Inderdaad niet veel info te vinden. Er is wel een wikipediapagina en een schecterforum , maar ook daar weten ze niet zo heel veel over dit model. 1 kenner vertelde dat hij is gemaakt in California door de 3e eigenaars.

Ach, maakt ook niet zoveel uit verder, hij klinkt in ieder geval (heel erg) goed!

Edit:
Its 100 per cent an oringinal Schecter strat, Californian made by the people who haved owned Schecter since the late 80's (3rd owners).
It was made any time after about 92 up to now, but if it was made from about 92 - 97ish its probably a stock model.
From the late 90's they have stopped the USA high quality boutique guitars in favour of the new Korean models, (bastards) lol.

B_2_the_a
30 mei 2008, 09:19
hijs rood met witte slagplaat..

Petekay
30 mei 2008, 09:22
Edit:
@ B_2_ the weetikveelwat: wil je niet van die nutteloze opmerkingen in m'n topics zetten... Dank u.

Braindead
30 mei 2008, 14:40
hijs rood met witte slagplaat..

En chrome stemknoppen...

Harm
30 mei 2008, 15:36
Bel anders eens met Dick Dijkman:
double-d.nl

Hij heeft volgens mij wel eens wat gedaan voor schecter....


Harm

guitartub
31 mei 2008, 08:05
Lijkt mij een te gekke strat!!

groovieguitarguus
31 mei 2008, 18:08
En ja hoor... daar is B_to_the_a uit de originele locatie: 'Damn of the fucking Schie' weer. Zat ook al een topic van mij met nodeloze input te zieken.
....Oftewel... Nokken daarmee! Anders gaat er een waarschuwing naar de site master!!! Misschien kan die je I.p. nummer blokken...

Wat betreft de Scheckter... Mooie instrumenten. Je mist alleen 1 bevestigings knop voor je riem. Op een Schekter zitten er 2. Is de gitaar stabieler als je hem zonder standaard op de grond tegen b.v. je versterker plaatst.
Best uniek idee!!!
Elementen zien er ook uit in de lijn van de gitaren van Mark Knopfler.
Volgens mij extra output...
Zegt ook wel wat dat meneer Knopfler voor dit soort gitaren koos.
Hij ging (nog) niet voor de grote Endorsement deals maar speelde op gitaren waar hij echt graag op speelde. O.a. ook Pensa Suhr. Bedrijven die geen grote bedragen op de plank hadden liggen. Hoogstens een gratis gitaar.

Mooie gitaar. Denk zeker een goede en waardevaste koop.

Petekay
1 juni 2008, 23:49
Grappig wat je zei over de missende bevestigingsknop, ik dacht dat de vorige eigenaar de knop op een andere plek had geschroefd om onduidelijke redenen,

De pickups klinken idd ook erg knopfler, wat ik nog was vergeten te vertellen is dat je de elementen zowel single coil als humbucker kan schakelen door de tune knop omhoog te pushen. Erg veelzijidig dingetje dus!

Er is maar 1 nadeeltje, en dat is dat ie behoorlijk ontstemd als je de tremolo gebruik. Misschien eens een Wilkinson VS100 bridge er in laten zetten.

Thomas-z
2 juni 2008, 07:17
Kijk anders effe op www.groovefactory.nl die had ook shecters staan op zn site en in de winkel

maar volgends mij zag ik deze daar ook staan
en vond die man het maar een skraal gitaartje

groovieguitarguus
2 juni 2008, 08:40
Als ik het zo zie, ziet de tremelo er niet verkeerd uit.
Zou er eerder voor kiezen om b.v. Sperzel of Schaller locking tuners op te plaatsen. Zo te zien heb je al een grafieten top kam.
Als je echt 'duikvluchten' wil maken met je tremelo, moet je aan heftigere oplossingen denken, maar dat lijkt me zonde van deze gitaar.

Mooi ook dat je er zoveel sounds uit kunt halen.

Succes...

B_2_the_a
2 juni 2008, 08:56
Er is maar 1 nadeeltje, en dat is dat ie behoorlijk ontstemd als je de tremolo gebruik. Misschien eens een Wilkinson VS100 bridge er in laten zetten.

Ok Guus, hier een nuttige inbreng ;)
Ik denk dat je minder stemproblemen hebt als je de topkam vervangt (indien het nog geen graphtech is) en misschien kan je ook eens kijken voor locking mechanieken, dat scheelt ook al een hoop.

Orpheo
2 juni 2008, 10:05
Als ik het zo zie, ziet de tremelo er niet verkeerd uit.
Zou er eerder voor kiezen om b.v. Sperzel of Schaller locking tuners op te plaatsen. Zo te zien heb je al een grafieten top kam.
Als je echt 'duikvluchten' wil maken met je tremelo, moet je aan heftigere oplossingen denken, maar dat lijkt me zonde van deze gitaar.

Mooi ook dat je er zoveel sounds uit kunt halen.

Succes...

ik raad schaller heel erg af. die dingen hebben de neiging om wat te slippen. Ik zou sperzel nemen (is nog vaak iets goedkoper ook!) of planet waves.

groovieguitarguus
2 juni 2008, 17:22
Ok Guus, hier een nuttige inbreng
Ik denk dat je minder stemproblemen hebt als je de topkam vervangt (indien het nog geen graphtech is) en misschien kan je ook eens kijken voor locking mechanieken, dat scheelt ook al een hoop.


Nuttige inbreng... mmmm... lezen kan je ook al niet.
Volgens mij had ik exact deze info al gemeld in mijn opmerking...
Lees nog maar eens goed mr. B_2_theA

B_2_the_a
2 juni 2008, 17:33
Nuttige inbreng... mmmm... lezen kan je ook al niet.
Volgens mij had ik exact deze info al gemeld in mijn opmerking...
Lees nog maar eens goed mr. B_2_theA

ah, die post zag ik niet vanochtend in z'n geheel (heb laatste tijd beetje problemen op gitaarnet, ik denk dat het aan mijn internet explorer ligt..)

pueblo
2 juni 2008, 18:02
ah, die post zag ik niet vanochtend in z'n geheel (heb laatste tijd beetje problemen op gitaarnet, ik denk dat het aan mijn internet explorer ligt..)

bij mij ging hij een half uurtje geleden ook niet

Petekay
2 juni 2008, 18:03
Ik had niet verwacht dat de tuners de boosdoener zou zijn. De tuners die erop zitten lijken me wel van goeie kwaliteit, zogenaamde 'schecter deluxe' , lijken sterk op de Kluson tuners die ik op m'n Tokai heb zitten.

Ik zal n.a.v. het gegeven advies eens met Sperzel expirementeren

@Thomas-Z: Ik denk dat je geen idee heb waar je het over heb, dit geeft een verkeerde indruk aan iedereen. Als je ooit eens een oude Schecter tegen kom, zou ik iedereen adviseren deze te proberen!

groovieguitarguus
2 juni 2008, 19:52
Hoi Petekay,

Je tuners zijn allicht van een prima kwaliteit. Het probleem met gewonde tuners en een tremelo zonder 'lock-nut'. Je deze wellicht... voornamelijk toegepast bij 'Rock' - 'Hard Rock' gitaren met een floyd rose tremelo.
Heb je een standaard tremelo, zoals jij en velen anderen, dan is het probleem met standaard tuners het volgende:
De snaren moeten zeker 3 tot 4 keer om de tuner zijn gedraaid. Anders slipt de snaar er uit. Dan ga je de snaar spannen en stemmen.
Als het ware is de snaar op het mechaniek een strakke veer.
Als je nu de tremelo beweegt, wordt de spanning minder of meer. Als de tremelo weer in de gewone stand staat, is de kans dat deze 'veer' strakker of minder strak staat. Dus snaar hoger of lager van toon, dus vals.

Met een locking tuner trek je de snaar zo strak mogelijk door de tuner. Dan draai je een schroef in de tuner aan. De snaar slipt niet en met circa een halve tot hele omwikkeling is de snaar op stemming. Het 'veer' effect is daarmee gereduceerd. Een 'Locking-nut' is beter. Maar veel rock gitaristen (o.a. Steve Lukather) zijn weer terug bij een 'standaard' tremelo en locking tuners. Uiteraard is een goede topkam (grafiet) onontbeerlijk.

Sperzel lijken mij een prima keus. Heb ik al jaren op 1 gitaar. Probleemloos.

Bijkomend voordeel is dat bij snaarbreuk tijdens b.v. een optreden, je vrij snel kan wisselen.

Succes

Petekay
2 juni 2008, 20:16
Hi Guus,

dank voor je deskundigheid!

p.s. de tremelo gebruik ik maar heel af en toe, en ook niet zo uitbundig. Alleen bij surf muziek vaak/veel trem, maar daar gebruik ik weer een ander stratje voor.

groet Peter

EvoX
23 november 2008, 19:08
Even een 'kort' verhaaltje over Schecter.

Het bedrijf is in 1976 opgericht door Dave Schecter. Oorspronkelijk maakten ze daar in Van Nuys, California alleen onderdelen voor Fender. Maar de onderdelen waren vaak van véél betere kwaliteit dan Fenders eigen spul, dus bracht Schecter in 1979 een eigen gitaar op de markt, de Dream Machine (strat). Vernieuwend op vele gebieden, zoals F500T pickups (singlecoil, maar 2x de output van Fender singles = humbucker output, verder te tappen = splitsen naar fender singlecoilsound), het beste hout ter wereld etcetc. Mark Knopflers schecters Echter werd het bedrijf in '84 opgekocht door een stel durfkapitalisten uit Texas, die dachten het bedrijf te verbeteren, maar ze takelden het juist af. De kwaliteit ging ziek hard omlaag (slechter dan Fenders) en het bedrijf liep imagoschade op. Daarom is Schecter nu zo onbekend. Anyway, gelukkig is het in 1987 weer verkocht en teruggegaan naar Californie om alles weer te herstellen.

Jouw gitaar komt uit 1992 of later, vanwege de niet-Fender like headstock. Hij heeft monstertone pickups, een variant van de oude F500T's. Ze zijn bijna hetzelfde behalve dat deze ceramische magneten hebben wat ze meer geschikt maakt voor metal. Ze geven in normale stand een humbucker achtige output, als je ze split krijg je een dun fender geluid. Dit doe je door de tone knop omhoog/omlaag te trekken/duwen. Het is een topkwaliteitgitaar. Normale Schecters zijn zo €700 maar omdat dit een strat is en hij dus uit de customshop komt, schat ik hem op €1000-1200,-. Echt een collectors item, hoewel hij niet zo kostbaar en goed is als de oude Dream Machines.

Petekay
24 november 2008, 11:51
interessante feitjes vertel je me daar EvoX !

In de tussentijd had ik wat vragen over deze gitaar voorgelegd aan de Schecter firma zelf, en kreeg binnen 1 dag antwoord:

----------------
This guitar is from probably early 90's to mid 90's.
any late 90's guitar should have serial numbers on the neck plate.

We don't really separate stock model and custom shop models, all comes from custom shop anyway.
String Tree on this one is probably not original.
Someone installed it after the purchase of this guitar, although we do install those type of string tree lately.

You can stil order those standard models from our custom shop.
Starting price would be $1,995 + Case
----------

uitendelijk toch weer een boel te weten gekomen!