PDA

View Full Version : eindtrap oversturen



thekid
28 mei 2008, 20:32
hoe overstuur ik men eindtrap van mjn marshall tsl 601.
en wat is het effect daarvan

Chris Winsemius
28 mei 2008, 20:34
Regelaars hetzelfde laten staan maar de mastervolumeregelaar(s) meer open/voluit; meer volume, vetheid en vervorming.

thekid
28 mei 2008, 20:37
dus ook luider is er een oplossing om die eindtrap te oversturen zonder teveel lawaai te krijgen. (powerplate ofzoiets) ik heb nu de master op half staan en dit geeft geen goed geluid klopt het dat het geluid na half veel anders word

zjanke
28 mei 2008, 20:43
Ik heb een TSL602 gehad en daarvan had ik de speakers vervangen (de wolverine is de slechtste speaker die ik ooit heb gehoord van celestion, levenloos en vlak), de V1 vervangen door een 12AT7 en ik had er een THD hotplate achter hangen, de master vol open.
Dan is het een lekkere rockbak met een veel beter regelbare gain.

thekid
28 mei 2008, 21:36
het crunch en lead kanaal hebben wel een apart regelbare volume kan ik de master niet vol open gooien en met die volume lnoppen het geluid regelen.


en wat kost zoon hotplate ongeveer

zjanke
28 mei 2008, 21:57
Dat kan, maar dan loop je met je kanaalvolume te pielen tussen 0 en 1 en heb je altijd last dat het net niet goed op elkaar staat afgesteld, het is teveel gefriemel.

Hotplate tweedehands doet ongeveer 200 euro. Je kunt ook zoeken naar een Koch loadbox of Weber Mass, die zijn ook goed. Marshall powerbrake moet je niet doen en de apparaatjes van ebay voor in je effectloop moet je al helemaal vanaf blijven

Mitch
28 mei 2008, 23:13
Een hotplate kost een paar honderd euro, een beetje interpunctie daarentegen kost je hooguit een seconde van je tijd. Hier en daar een punt en een komma en je posts worden een stuk beter leesbaar :)
Overigens hoef je bij lange na geen eindtrapvervorming om een vetter geluid te krijgen hoor, je moe't gewoon überhaupt de eindtrap meer laten werken, maar goed dat wordt hierboven in feite al gezegd.

thekid
29 mei 2008, 12:07
Geld voor een hotplate heb ik momenteel niet dus het zal improviseren worden. Hoe zouden jullie het doen in mijn situatie.


(Let op de punten en hoofletters, netjes he :p )

gerritje tralalalala
29 mei 2008, 12:23
Is het niet zo dat je een distortion pedaal in je fx-loop kan gooien.

zoiets heb ik in ieder geval een keer opgevangen.
is volgens mij ook ff goedkoper dan zo'n powerdinges.

pol
29 mei 2008, 13:12
Ik blijf eindtrapoversturing overschatte onzin vinden en vind het eigenlijk niks beter klinken, zeker niet als je moet gaan terugschroeven met een hotplate.

dikwijls genoeg getest : marshall jcm800 2203 met een hotplate erachter, volume op 7-8, volume wat omlaag gehaald met de hotplate, klonk slechter en minder dynamisch dat gewoon de versterker met master op 3.

nu gaan de meeste speakers wel beter klinken als je lekker veel vermogen binnenkrijgen, en echt gaan beginnen te leven.

maar dat heeft niks met eindtrapoversturing te maken.

Kim Wilson
29 mei 2008, 13:16
IMO werkt een PPIMV beter dan een Loadbox o.i.d. Het is namelijk niet de eindtrap die je overstuurt, maar de voortrap. En natuurlijk klinkt een amp op volle power anders dan eentje die net voor de eindtrap geknepen wordt, maar dat komt mede door hoe de speakers zich gaan gedragen.

pol
29 mei 2008, 13:25
master voor of na de fasedraaier hebben wel beide hun voor -en nadelen, ik ga ze beide laten installeren in mijn superbass, gewoon om te kunnen vergelijken.

nu zit er al eentje in na de fasedraaier, klinkt wel ok, maar moet nog steeds luid staan om echt goed te klinken, heb mijn twijfels nog of het echt beter is dan een gewone master zoals in een jcm800 2203

Lexvandoef
29 mei 2008, 13:39
master voor of na de fasedraaier hebben wel beide hun voor -en nadelen, ik ga ze beide laten installeren in mijn superbass, gewoon om te kunnen vergelijken.

nu zit er al eentje in na de fasedraaier, klinkt wel ok, maar moet nog steeds luid staan om echt goed te klinken, heb mijn twijfels nog of het echt beter is dan een gewone master zoals in een jcm800 2203

Ik vind van wel, ik heb er ook eentje in mijn 2203 zitten, die gebruik ik al volume knop, en de oorspronkelijke master als gain knop samen met de preamp gain knop.
De preamp gain knop zorgt voor een aggresievere sound, veel oversturing en ook wat meer hoog en felheid in je sound. En de oorspronkelijke mastervolume, voor dat extra sappige randje en body en oomph in het geluid.
En de PPIMV controleert dan je uiteindelijk volume.

zjanke
29 mei 2008, 15:10
dikwijls genoeg getest : marshall jcm800 2203 met een hotplate erachter, volume op 7-8, volume wat omlaag gehaald met de hotplate, klonk slechter en minder dynamisch dat gewoon de versterker met master op 3.


Ik heb nu een 2204 met ppimv en daar is het inderdaad zo dat die met een hotplate geknepen klinkt. Bij mijn TSL was het een hele verbetering om wel met een hotplate te spelen. Ligt dus ook aan de amp.

Chris Winsemius
29 mei 2008, 16:00
Ff wat opmerkingen:

- puur alléén 'n post pi mv in 'n 2204/2203 raad ik af (als men de ultieme oplossing verwacht) maar met wat extra tweaks (zonder karakter-verlies) werkt het gewoon zeer goed.

- pre pi mv in 'n 1959/1987/1992/1986 model verandert de "voicing" v/d amp wat, ook als die mv op 10 staat, toonregeling werkt subtiel wat anders door de extra belasting van die regelaar

- 'n Bass of PA model heeft behoorlijk wat laag in het circuit, op het moment dat je dan de PI gaat oversturen wordt de sound wat muddy/zompig, (super)lead-circuit leent zich daar (ook in stock uitvoering) wat beter voor, meestal doe ik hier dan wat tweaks

- de basis v/d amp/circuit moet gewoon goed zijn, als dat niet zo is hoor je de tekortkomingen nog beter/ook met welke MV dan ook, waardes componenten in het circuit en de kwaliteit v/d trafo's spelen hier mee

thekid
29 mei 2008, 18:43
dus geen eindtrap oversturen allemaal bullsh*t volgens sommigen.

Ik kamp met het probleem als ik wat hardere rock speel selecteer ik het crunch kanaal. maar als ik dan wat akkoorden zoals in keep on rocking in a free world verzuipt het geluid. Ook losse noten verzuipen. en als ik dan een lichte overdrive nodig heb wat moet ik dan doen clean met een pedaaltje of men crunch kanaal wat terug draaien. Nu ik eindelijk in een band speel wil ik men geluid wel optimaliseeren.

guitarnijboer
29 mei 2008, 19:25
@ TheKid: Noten die verzuipen als je akkoorden speelt kan aan veel dingen in je opstelling liggen zoals elementen en de versterker. Bij een goede versterker en goede elementen in de gitaar (goede moet je hier ook een beetje zien als: goed voor het gebruik met vervorming) verzuipen noten niet, ook al gebruik je heel veel distortion. Je speeltechniek kan ook een grote rol spelen.

On the subject:

Eindbuisoversturing is kolder. Natuurlijk klinkt een versterker lekkerder als ie een beetje open staat, maar dat heeft met heel andere dingen te maken dan dat je eindbuizen oversturen. Voordat je eindbuizen echt oversturen moet je wel heel hard spelen, bij een goed ingestelde en ontworpen versterker moet je dicht in de buurt of voorbij het opgegeven sinus (RMS) vermogen. Daarvoor vervormt de eindtrap vaak maar heel weinig. Daarbij komt dan ook nog dat een overstuurde klasse A/B eindtrap helemaal niet echt lekker klinkt. De crossover vervorming neemt namelijk ook erg toe bij oversturing van een A/B eindtrap en dit klinkt zoals iedereen weet niet fris.

Klasse A eindtrappen oversturen werkt overigens wel goed en kan wel heel lekker klinken.

Dat een versterker op laag volume niet klinkt heeft bijvoorbeeld veel meer te maken met potmeters die dichtgedraaid veel hoog opvreten of een bright cap op de potmeter die juist op laag volume zorgt voor een iel en dun geluid, met name bij oversturing (JCM800 bijvoorbeeld) Zo zijn er nog tal van dingen die zorgen voor klankverandering en die niets te maken hebben met eindbuisoversturing.

Zoals POL al terecht opmerkte overstuur je ook niet echt je eindbuizen, maar je eindtrap waaronder ook de fasedraaier wordt gerekend. Het is het oversturen van de fasedraaier die voornamelijk zorgt voor de lekkere scheur waar oversturing van eindbuizen mee geassocieerd wordt.

Het gebruik van een powersoak zou ik zelf nooit doen. het continu op vol vermogen laten werken van je versterker zorgt voor veel warmte ontwikkeling en is met name belastend voor de eindbuizen, voeding (PT en Elco's) en OT.

Yves Pexsters / TAS
29 mei 2008, 19:29
[QUOTE=thekid]dus geen eindtrap oversturen allemaal bullsh*t volgens sommigen.
QUOTE]

Volgens mij nog niet eens een slechte opmerking

Ik vrees er een beetje voor dat het begrip "oversturing van de eindbuizen" of “eindtrapoversturing” in zijn zuivere vorm, in gitaarversterkers een begrip is dat niet echt aan de orde is. Anders uitgedrukt, dat het toch de voorversterker, fasedraaier en speakers zijn die de feel geven van een amp die voluit gespeeld wordt.

Technisch gezien zijn er nogal een hoop condities nodig vooraleer je effectief de anodestroom van de eindbuizen kan verzadigen waardoor deze zouden gaan vervormen :

1. De fasedraaier moet voldoende headroom hebben, dus in staat zijn voldoende hoge signaalspanning te sturen naar de eindbuizen, dit is de makkelijkst te bereiken voorwaarde.
2. De uitgangsimpedantie van de fasedraaier moet laag zijn. Naarmate je eindbuizen verder uitstuurt gaat er stroom vloeien naar de ingangen van de deze (stuurroosters), Een klassieke fasedraaier met koppelcondensatoren zoals we in 99% van de gitaaramps vinden gaat op dat ogenblik zelf dan al zwaar in de vervorming alvorens een eindbuis satureert omdat hij kan die stroom niet kan leveren...
3. De fluxdichtheid van de uitgangstransformator moet voldoende laag (grote kern of zeer veel primaire wikkelingen) zijn opdat deze niet al eerder tegen zijn plafond zit (kernverzadiging) zodra de wisselspanningen op de primaire van de orde worden waarbij de anodestroom van de einbuizen zou gaan verzadigen.
4. De zelfinductie van de trafo moet zeer hoog zijn zodanig dat zijn reactantie bij lage frequenties nog steeds zeer groot is t.a.v. de bronweerstand vertegenwoordigd door de eindbuizen zoniet ontstaat er een geheel ander soort vervorming als gevolg van de zeer kromme magnetisatiecurve van de ijzerkern van de uitgangstrafo.

Puur uit speelervaring is mijn voorkeur voor een “loud feel” steeds uitgegaan naar een PI Master Volume vergeleken met hotplates, powerbrakes,….. Mits niet te extreem gebruikt, speakers dragen hun steentje ook nog bij….

thekid
29 mei 2008, 21:04
Ik heb een gibson lp faded met standaard elementen weet niet of dit goede zijn waarschijnlijk wel. Dus de truc van het niet verzuipen zal ook wel aan het dempen en dergelijke liggen. Nu draai ik ook het geluid van men brug ellement wat dicht om zo een goede overdrive te krijgen ala guns n roses. zijn er nog mensen die dit doen of doe ik het helemaal verkeert.

thekid
31 mei 2008, 18:03
geen reactie meer ???

spijtig

Mitch
31 mei 2008, 18:36
Als je geluid teveel verzuipt bij teugdraaien van volume kan het zijn dat je een treble bleed nodig hebt. Zat info over te vinden, check de zoekfunctie of google.
Een andere moglijkheid is dat het niet in de gitaar(electronica) zit maar in de amp. De ene amp kan nou eenmaal veel beter met veranderingen van het volume op de gitar overweg dan de ander. Ik heb amps gehad zie prima klonken, maar altijd meteen 'dicht' sloegen als je je volume iets terug draaide, terwijl het op andere amps wel goed klonk. Dat fenomeen heeft als ik het goed begrijp veel te maken met de totale opbouw van de versterker en niet zo 1, 2, 3 op te lossen.
Ja, met Marktplaats :D

guitarnijboer
1 juni 2008, 02:09
Het terug draaien van je volume is iets wat ik ook altijd doe, ik heb geen pedaal om te schakelen van lead naar crunch naar clean (of wat daar op lijkt), dit doe ik dus met de volumeknop en velen met mij. Treblebleed circuits kunnen zoals Mitch al zei erg helpen, maar ik heb gewoon de tonepotmeter uitschakelbaar gemaakt. Als je de volume terugdraaid heeft de tonepot, ook al staat hij helemaal open, veel meer invloed en kleurt je geluid donkerder. De invloed die je tonepot heeft hangt natuurlijk ook af van de weerstand van de potmeter en het soort condensator. Vergeet daarnaast niet een kwalitatief goede gitaarkabel te gebruiken. Onderschat nooit een goede gitaarkabel. (niks geen spectraflex of planet waves trouwens maar gewoon 'eurocable' per meter en 2 goede neutrik's en vergeet niet het zwarte laagje om de binnenmantel ook af te strippen)

Spelen met een hard plectrum accentueerd daarnaast de afzonderlijke noten ook meer dan zo'n fluberig zompig zachtplastic ding. Probeer maar eens een plectrum die niet meebuigt (1 - 3 mm). Naast een betere toon heb je ook veel meer controle over je toon als je er aan gewend bent. Zelf gebruik ik de big stubby's van 3 mm.

Qua versterkers heb ik nooit problemen. Natuurlijk krijg je nooit een goed geluid uit een versterker van de Blokker... Versterkers die sowieso klinken als dikke soep gaan niet beter klinken als je het volume van je gitaar terug draaid. Ook met veel gain horen afzonderlijke noten hoorbaar te zijn.

Zo genoeg te doen dus! :)