PDA

View Full Version : Nog een eigen pedalenplank



Clox
28 mei 2008, 19:32
Jaja, ik wil ook maar is gaan beginnen. Vandaag mn laatste examen gehad (wat goed klote ging, dus zal wel her worden). Heb wat geld, niet veel dus het wordt ook zo budget als mogelijk. Ben dan wel een NLer, maar dan ook echt zonder geld.

Alles wordt in ieder geval zelfbouw. Het is dan ook mijn plan al mijn zelfbouwpedaaltjes in een board te bouwen (zoiets als Ponq, alleen dan wat simpeler;)). Het wordt vooral een overdriveplank.

Het hele verhaal is begonnen met mijn profielwerkstuk waarvoor ik toendertijd de Nijboer buizenoverdrive heb gemaakt. Daarnaast heb ik toen ook nog een Big Muff, Rangemaster en een Dynacomp (ross switch moet ik er nog aan maken) compressor gemaakt. Nu is mijn plan deze samen met een Tubescreamer (weet nog niet welke), een Marshall Bluesbreaker en een RAT in een mooi board te bouwen. Is misschien wat veel van het goede, maar ik had dit gewoon voor ogen dus ga gewoon kijken hoever ik kom. Ik zou nog de bluesbreaker of tubescreamer kunnen laten afvallen.

Wat betreft de volgorde. Ik had dit nu in gedachten:
Input-->Volumepedaal-->Newtone buffertje-->Ross/Dynacomp-->Rangemaster-->Bluesbreaker-->Tubescreamer-->
Nijboertje-->RAT-->Big Muff.
Misschien zijn er nog suggesties wat betreft standaard volgorde (ik ga kijken of ik iets kan verzinnen om met een schakelaar van volgorde te wisselen).

Kijkend naar de volgorde heb ik daar nog wel een paar vraagjes over. Ik wil als het mogelijk is zelf een volumepedaal maken. Is dit gewoon een kwestie van een potmeter, met daarnaast evt nog een filter/buffer? Of zit hier meer achter? Dan ook een vraagje over die buffer: Is het verstandig deze vooraan te zetten, of kan ik die beter ergens in het midden plaatsen?

Het ontwerp, daar ga ik de komende dagen aan werken. Eerst mijn electrische gitaar goed maken (Lekker bij de Feedback. Ben je hem twee weken kwijt vanwege een defect element. Kom je na twee weken zeuren dat het wel erg lang duurt, is ie na een kwartiertje klaar. Krijgen ze het voor mekaar het element uit fase te plaatsen).
Ik denk dat het een houten kistje wordt (beetje afgekeken van Ponq), waarbij ik in gedachten had hem in 2en of 3en te splitsen zodat je bij wijze van ook de 'zware' distortions thuis kan laten. Dit geeft dan misschien wel weer complicaties met het plaatsen van de buffer?

Hier laat ik het dan even bij, lijkt me wel genoeg gezever voor het moment. Hoop dat jullie me kunnen helpen met die buffer vragen enzo. Ben nog niet echt expert op dat gebied.

EDIT: volgorde klopte niet helemaal, nu wel.

ponq
28 mei 2008, 20:00
Leuk project! Foto's van het hele proces mogen natuurlijk niet ontbreken he ;)

Buffer zou ik aan het begin van de keten zetten. Volume-pedaal zou ik of helemaal vooraan, of juist helemaal achteraan zetten.

B_2_the_a
28 mei 2008, 20:10
tip:
redsnapper!


ff googele and you'll be happy

Clox
28 mei 2008, 20:25
Heb net even op youtube zitten luisteren, en klinkt erg lekker inderdaad. Zou je deze dan als vervanger aanraden voor de tubescreamer of bluesbreaker?

Even voor de duidelijkheid: John Mayer, David Gilmour, Rory Gallagher en SRV zijn mn voorbeelden zegmaar. Een combinatie van die sound, daar ben ik dus zo ongeveer naar opzoek. Mijn toekomstige amp wordt 90% zeker een Hot Rod deluxe...Fender Clean dus.

B_2_the_a
28 mei 2008, 20:26
ter vervaning van een tubescreamer!


je hebt wel weer de moeilijkste gitaristen gekozen om de soudn van te kopieren :P

BrotherFox
28 mei 2008, 22:50
Eej clox!! Ik heb een fender deluxe en een red snapper; iets anders wil je echt niet :) supervette combinatie, die snapper is echt onwijs lekker!! ik ben benieuwd naar je project, lijkt me leuk om te volgen!!

Clox
31 mei 2008, 19:25
Afgelopen dagen eens even genoten van mn vakantie, en wat kleine gitaarklusjes gedaan. Ook even wezen kijken bij de bouwmarkt voor hout...denk dat het toch gewoon MDF gaat worden aangezien dat mij het stevigst leek. Ik blijf denk ik toch hangen bij de pedaaltjes die ik in gedachten had, dus ik ga zsm de spullen bestellen. Mijn plan is om eerst alles te bouwen en daarna even naar een goede layout van het board te kijken om het zo compact mogelijk te houden .

Nog even een vraagje over het bestellen, oa aan Ponq. Ik zat laatste op die partspite store op ebay te kijken. Hier waren met name de schakelaars erg goedkoop en dus aantrekkelijk:P. Ik dacht me te herinneren dat jij hier wel eens spullen had besteld. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee? Duurt dit lang met het levern etc? 4 euro per schakelaar verschil vindt ik nogal mooi aangezien ik er toch nog wel een paar nodig heb.

B_2_the_a
31 mei 2008, 19:54
ik zou niet bezuinigen op schakelaars btw ;)

Frits van Mourik
1 juni 2008, 00:50
B2 heeft ernstig gelijk:
Ik heb laatst een aantal cheapo switches aangeschaft, gewoon om 'es te proberen.
Wat een zooi!
Het schakelen ging al stroef en bij het solderen smolten de kontakten in hun plastic omhulling.
Ach ja, joh... ook hier: alle waar naar z'n geld.

En MDF is helemaal niet zo stevig; het brokkelt/breekt vrij snel en daarbij is het loodzwaar!
Berkentriplex/multiplex is een stuk degelijker.
Mijn voorkeur gaat uit naar grenen "timmerpanelen" voor zowel behuizingen als luidsprekerkasten,
maar daar hoor je hier nooit iets over.
Best wel raar, eigenlijk...

ponq
1 juni 2008, 13:28
Ik heb wel eens bij hongkong superseller (Ebay) besteld. Prima levering, goede prijs. Maar... dat ging om knoppen (chrome dome knobs). Hoewel daar weinig mechanisch aan fout kan zijn, heb ik toch eerst een sample bestelling gedaan.

Gewoon es 5 knoppen besteld om te kijken of ze echt zo zijn als op de foto en of de diameter correct was (ik had er ~80 nodig...t zou n mooie grap zijn als bleek dat ze niet op onze europeese potmeters passen...).

Die 5 knoppen werden snel geleverd en de kwaliteit was (voor mij) boven verwachting. Diezelfde knoppen kosten bij elders (Banzai, newtone, smallbear etc) 3-5 euro per stuk, ik had ze nu voor minder dan 1 euro.

Kortom: goeie deal!

Maar jij wilt switches. Wat hierboven gezegd wordt: bespaar niet op de kwaliteit van zulke elementaire onderdelen. Een footswitch gebruik je elke keer dat je het effect aan zet.
Ik weet niet hoeveel switches je nodig hebt, maar al bespaar je 15-20 euro... zodra er 1 stuk gaat kost dat je een hoop frustratie en extra werk om m te vervangen.

Zijn de switches uit Hong Kong slecht? Soms, ik heb er zelf geen ervaring mee. Wat ik op DIYstomp forum lees is dat de meningen verschillen. Er zijn mensen die prima switches kregen, er zijn mensen die beroerde switches kregen. Die HKSeller zou een periode hebben gehad dat hij slechte kwaliteit switches leverde. Maar, zegt 'men', die periode is voorbij, hij zou nu weer de standaard kwaliteit leveren (maw dezelfde switches als die van newtone, smallbear etc).

Zo... wat n verhaal. Als t om een paar euro gaat: gewoon bij de bekende adressen bestellen. Gaat het om 20+ switches, bestel dan eens een paar switches van HKSeller en beoordeel de kwaliteit zelf.

Clox
4 juni 2008, 00:12
Nou hier komt dan mijn laatste toch wel een beetje noobpost. Vandaag echt bezig geweest met dingen op papier zetten en boodschappenlijstjes maken.

Ik ga me houden aan de bovenstaande volgorde, waarbij er nog een SHO booster en een equalizer: http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=26 r worden toegevoegd. Dan maar in een keer goed:P. De case moet een soort van modulair systeem worden (klinkt chique, is het niet echt). Dit houdt in principe gewoon in dat ik het geheel in 4 blokken verdeel. Het eerste blok met volumepedaal, buffertje, equalizer en compressor. Het tweede met de boosters, 3e met overdrives en 4e met distortion/fuzz. Elk blok krijgt een aparte DC-plug en jackplug. Zo kan ik bijv kiezen om alleen mijn overdrives of alleen boosters mee te nemen. Leek mij wel handig aangezien ik alleen een fiets heb :hippie:

Ik kwam vandaag echter gelijk een paar 'problemen' tegen. Ten eerste: het volumepedaal, hoe ga ik dat oplossen. Ik heb http://tonepad.com/project.asp?id=12
gevonden, alleen dit is volgens mij meer een uitbreiding/verbetering van een bestaand volumepedaal. En hier zit volgens mij dus ook al een buffer in. Wat kan ik dan het beste kiezen? Dit schema, of een gewoon een potmeter in de signal chain met daarnaast de newtone buffer?

Dan even terugkomend op het switch verhaal. Ik heb nl wat gelezen over die millenium bypass toestanden (oa in het project van Ponq). Nu heb ik daar heel wat over gevonden op geofex alleen ik vat het niet echt? Aangezien de switches van Ponq er erg goed uitzagen zou ik deze ook wel willen maken (scheelt weer wat dradenzooi en een klein beetje geld). Dus als iemand een schemaatje daarvan heeft hou ik me aanbevolen.

Mijn laatste mainproblem op dit moment is de powersupply. Ik dacht nl met mijn simpele hoofd en weinig ervaring dat het gewoon mogelijk is om elk blok een DC-ingang te geven die zich opsplitst naar de bijhorende effecten. Stel ik neem alle blokken mee, dan sluit ik deze aan op een stevige adapter (1000mA leek mij net genoeg) die ik dan via een daisy chain opsplits naar de blokken. Kan dit zomaar of zie ik hier iets gruwelijk over het hoofd? Stel dat dit kan, dan zit ik eigenlijk nog met het probleem van het Nijboertje aangezien deze op 12V werkt. Is deze toch op een of andere manier aan te sluiten op die 9V adapter? Ik wil het nl zo compact mogelijk houden wat stroomvoorziening betreft.

Als laatste nog even een kort noobvraagje misschien. De bedrading die te koop is bij newtone is erg dun, zou het schelen om hiervoor dikkere draad te gebruiken? Dan heb ik het over signaalverlies door de dunne draden.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen wat betreft deze vragen. Ik kom mssn een beetje onervaren over (ben ik ook:P). Punt is dat ik dit wel gewoon wil afmaken aangezien ik nu altijd met broodtrommeltje met losse effecten rondloop. Daarnaast wil ik het wel gewoon zo simpel mogelijk houden, dus geen eigen powersupplies en extra kanalen als het even niet nodig is (respect voor Ponq:P).

Het HongKong verhaal laat ik nog maar even zitten inderdaad. Ik denk dat ik hier wat knobs ga bestellen als het zover is. Ik beperk me nu maar even tot newtone, tonefactory en musikding denk ik.

Clox
4 juni 2008, 20:50
Niemand een idee over een van de vragen in dit veel te lange verhaal? Wil nl graag vanavond bestellen :)

hugo123
4 juni 2008, 21:30
Bedankt voor de site! Heeft iemand al eens een kit daar gekocht, en moet je tax betalen ect. En wat zijn de verzendkosten?

ponq
5 juni 2008, 00:06
ff kort een antwoord op je vragen. Let op, tis laat en ik heb al genoten van het gerstenat...

-dunne draden van newtone: deze zijn prima voor jou toepassing
-volumepedaal van ggg: prima, gewoon doen. Dat printje is een volledig volume pedaal. T enige wat je nog nodig hebt is de shell.
-ps: daisychain kan. 1000mA is meer dan genoeg. 12V zul je apart moeten voeden. Ik weet niet hoeveel mA t Nijboertje trekt. Zoek dat uit. Als dat minder is dan 30 mA dan kan je 9V omvormen naar 12V via een max1044 en een spanningsregelaar.
-millenium bypass 2 is prima ;) maar wel lastiger dan een mechanische switch. Zoveel euro spaar je ook weer niet uit (ik maakte zeventien switches... dan scheelt het al flink) 3pdt is erg fijn om een true bypass switch te maken zonder met transistoren te rommelen. Mocht je bereid zijn ook de footswitches te troubleshooten, bouw dan de mil2bypass. Koop wel t dubbel aantal transistoren van wat je nodig hebt... gegarandeerd gaan er enkele stuk in het bouwproces.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes!