PDA

View Full Version : Hoelang duurde et bij jullie?



FridoowW
28 mei 2008, 08:52
Hoelang heeft het ong. bij jullie geduurd voordat je vond dat je echt een beetje aardig kon gitaarspelen? ik speel nu zelf een ongeveer een jaar.. en van dat jaar zit ik 2 maand op les.. en et gaat wel goed.. en met de dag beter.. maar om nou te zeggen dat ik al echt goed kan gitaarspelen.. nee dat nog niet. hoelang duurde et bij jullie?

Rinze
28 mei 2008, 09:06
Bijna dertig jaar, tenminste, dat is het streven. Als het goed is haal ik dat deze zomer :cooler:

Dark_Tranquillity
28 mei 2008, 09:16
Ligt eraan wat je doel is. Ik heb nog niet op lesgezeten (2 jaar spelen), maar speel een aardig stukje rythem. Nu net begonnen met de basis van soleren, verwacht dit over een jaar redelijk goed te kunnen. Note: ik speel 3 uur per dag.

Fender75
28 mei 2008, 09:38
Ik speel sinds mijn 19e, waarbij ik in het begin even les heb gehad. Ik ben niet erg goed, kan niet supersoleren en de ene dag gaat het beter als de andere....maar ik speel gemiddeld ook maar 0,5 uur per dag.

Wou dat ik meer kon, maar het leven is te druk geworden..:)

Kim Wilson
28 mei 2008, 09:46
Wat is de definitie van goed gitaarspelen? Ik vind dat ik een redelijk stukje rhythm kan spelen na 8 jaar, maar soleren is nog allemaal erg lastig. Vooral om het een beetje soepel aan elkaar te breien vind ik nogal een kunst. Maar puur qua rhythmgitarist denk ik dat ik wel aardig goed ben.

Dark_Tranquillity
28 mei 2008, 09:53
Wat is de definitie van goed gitaarspelen?

Mee eens, ieder zijn ding, voor wat ik nodig heb vind ik dat ik redelijk goed kan spelen. Bovendien is optimisme beter als dat eindeloze degraderen van het eigen persoon.

Fender75
28 mei 2008, 11:21
Klopt als een bus, maar zelfkennis is ook iets...ik kan best aardig spelen, maar voor mijn eigen gevoel is het niet altijd zo. Er zijn altijd beter gitaristen. En sommige dingen zal ik nooit kunnen spelen, makkelijk zat. Maar die behoefte is er ook niet gelukkig..:)

Kim Wilson
28 mei 2008, 11:23
Zelfkennis, zelfreflectie, zelfkritiek, allemaal erg belangrijk. Je moet wel kritisch naar jezelf blijven luisteren om je te kunnen ontwikkelen. Als je 5 akkoorden strummen al goed vindt, zul je nooit verder komen. Opnames maken van je gitaarspel, daar kun je erg veel van leren.

En dan is het ook nog de vraag hoe ver je wilt/moet. Ik kan als slaggitarist prima fungeren bij ons in de band. Maar als enige gitarist ga ik er niks van bakken. Ik moet mensen om me heen hebben die de solo's oppakken, en dan ben ik een prima gitarist. Als sologitarist wordt het helemaal niks.

Dekkz0r
28 mei 2008, 11:37
Mja ik speel nu 3,5 Jaar waarvan ik periodes heel actief heb gespeeld (uurtje per dag, heb nog een leven ook) en periodes waar ik amper heb gespeeld (2x per week een half uurtje).

Mijn doel toen ik begon met gitaar spelen was de solo van plug in baby (muse) te kunnen spelen. Echter heb ik dit pas na 2 jaar écht geprobeert, en toen lukte het eigenlijk meteen. Maarja, zit nu in een band enzo en ik ben gewoon nog LANG niet zover als ik wil zijn, en ik denk niet dat dat ooit gaat gebeuren, omdat je toch altijd je verwachtingen vanjezelf hoger bijsteld als je de huidige hebt benaderd :speed: :gitarist: .

zeiler
28 mei 2008, 12:01
ik kan he tnu leuk na een kleine 2 jaar, maar echt goed? :)

dat nog lange niet... :hippie:

Woml
28 mei 2008, 12:08
En alweer zo'n dooddoener :):
Van een aantal dingen die ik op een gitaar kan spelen, vind ik dat ze best aardig klinken, maar er zijn genoeg andere aspecten waarin ik mezelf niet goed genoeg vind.
Bijvoorbeeld solo's, improviseren, da's niks voor mij. Samen met anderen spelen is nog zoiets. Laat mij maar lekker op de bank zitten prutsen. Het is ook een beetje een kip-en-ei-verhaal: Ik vind mezelf niet goed genoeg om anderen met mijn gepingel lastig te vallen, maar als je het nooit doet, zul je er ook nooit beter in worden...

Joey Handsome
28 mei 2008, 12:18
Ik speel bijna 9 jaar en ben superslecht in conventioneel spelen. Gebruik m'n gitaar meer als een halve synth met vet veel effecten overal over. Ik heb er lol in, dus het zal me allemaal wat.

DJ_HOEK
28 mei 2008, 12:19
als ik mezelf vergelijk met vrienden van me die een stuk langer spelen, denk ik datk na anderhalf jaar aardig wat bereikt heb:) maar het zit in mijn karakter dat ik altijd meer en beter wil, (ook omdat ik slecht tegen m'n verlies kan)... dus ik ben er nog lang niet :chicken:

Harry
28 mei 2008, 13:14
ik speel nu zo'n 27 jaar, en of ik goed ben.... ik denk het wel. Maar daar kunnen de meningen over verdeeld zijn, en terecht.

Ga gewoon spelen en geniet ervan, en ga je niet afvragen of je wel goed genoeg ben, want dan kun je je de eerste 10 jaar wel in je kamertje opsluiten.

Jason34
28 mei 2008, 13:25
Ik ben in februari begonnen, ben nu 4 a 5 maanden verder maar ik moet zeggen dat ik aardig op weg ben. Ik ben vooral al best goed in soleren met benden, shredden, slides. Hammer ons en pull offs gaan me ook al redelijk goed af. Ik heb me alleen nog niet zo verdiept in akkoorden maar wel powerchords lukken al. Al met al heb ik echt het idee dat ik heel snel leer, maar ik steek er dan behoorlijk wat tijd in. Ik speel elektrisch overigens. Ik heb zelfs al mijn eerste speed metal track opgenomen met virtuele drums in Cubase en snoeiende solo`s. :speed:

EuroCinema
28 mei 2008, 13:26
Ik durfde na 2 jaar wel punk te spelen en na 20 jaar jazz :) maar als ik erover nadenk...
Je bent klaar om op te treden als je je gitaarpartijen kan laten kloppen binnen de groepssound. Of ze nou simpel zijn (Johnny Ramone, Keith Richards) of moeilijk (George Benson, Eddie Van Halen), traditioneel (BB King) of experimenteel (Thurston Moore), alle goeie gitaristen zijn zich superbewust van wat hun gitaar moet toevoegen aan de totale muziek en wat-ie teweeg moet brengen bij het publiek.

Mitch
28 mei 2008, 13:34
Eigenlijk valt dit in de categorie: vinden jullie je piemel lang genoeg ;)

Ik ben op mijn 19e begonnen, eigenlijk iets te laat naar mijn idee, jaar of twee les, daarna jarenlang zelf een beetje middelmatig zitten klooien. Pas rond mijn 27e weer wat serieuzer begonnen met spelen en vrij kort daarna in een band gegaan. Een jaar of twee daarna had ik een keer en repetitie waar ik een aantal dingen improviseerde en speelde die zó lekker klonken dat ik bij mezelf dacht: nu mag ik van mezelf zeggen dat ik een beetje kan spelen.
En dat ik besloot dat ik van mezelf een custom gitaar mocht laten bouwen, maar dat terzijde...
Wat ik er maar mee wil zeggen: het aantal jaar dat je speelt hoeft totaal niet in relatie te staan met hoe je speelt.

Joey Handsome
28 mei 2008, 13:48
Nee, ik zie wel eens van die jonge ventjes die korter spelen dan ik en die spelen me er uit. Ik vind het niet erg. Ik vind het heerlijk om te spelen en daar gaat het om.

st.robot
28 mei 2008, 14:43
ik speel nu ongeveer 4 jaar denk ik, het eerste anderhalf jaar heel intensief leren spelen, heel veel bijgeleerd. dan zowat 2 jaar eigenlijk wat aanmodderen, wel spelen maar niets nieuws proberen te leren. sinds een klein jaar heb ik er weer veel zin in en ben ik weer veel aan het spelen. Maar of ik goed ben??? ik denk het eigenlijk niet, dat zal waarschijnlijk pas met jaaaaaren spelen komen, en heel veel oefenen.

Ik kan aardig wat spelen en voornamelijk liedjes die ik leuk vind kan ik wel meespelen. Maar vraag me niet om een solo op te bouwen uit m'n kop . Het is maar wat je zelf goed vind. Ik amuseer me, en over 10 jaar kan ik misschien zeggen dat ik goed ben, Ik heb geen haast.

m'n neef is nu 1 jaar bezig en is in mijn ogen écht goed op weg, in veel opzichten kan ie nu al beter spelen als mij. maar die is er natuurlijk ook héélemaal weg van.

Wicked Willy
28 mei 2008, 15:26
Ongeveer op mijn 9e begonnen (een oom leerde me wat akkoorden spelen). Vanaf mijn 12e tot mijn 20e les gehad en altijd veel in bands gespeeld. Vind mezelf een matige gitarist, kan aardig soleren in rock/blues genre. Sterke punt is mijn akkoordenwerk en krijg regelmatig complimenten over mijn sound en performance. Ben zelf fan van 'less is more' en speel altijd in dienst van het nummer. Al met al weet ik goed raad met mijn beperkingen, een snelheidsmonster zal ik niet worden en ook technisch ben ik niet geweldig, gewoon lekker functioneel en met veel speelplezier. En experimenteren met weirde sounds vind ik ook erg lekker!

janpetrarca
28 mei 2008, 15:34
Ben net een half jaartje bezig, en het gaat zeer langzaam. Ik had gehoopt dat het wel sneller zou gaan. Maar we zetten door, met een jaartje hoop ik toch de meeste nummers van SRV te kunnen spelen :)

Dit laatste is natuurlijk sarcastisch bedoeld!

samthegreat4
28 mei 2008, 15:53
Heey,

Ik speel nu 1,5 maand, en ik moet zeggen dat het toch al aardig gaat.
Ik kan de meeste dingen die ik wil spelen al wel spelen (Stairway to heaven was m'n eerste, Black Dog, Higway to Hell, Back in Black, Layla en nog veel meer), ik kan zelf accoorden bouwen (alle accoorden). Ik kan zelf solo's bouwen, soleren (natuurlijk niet supersnel)ik kan snel wisselen van accoorden (alle accoorden) en powerchords.
Nou moet ik wel zeggen dat ik al 6 jaar saxofoon speel en 2 jaar piano.
Dus daar zal het ook wel aan liggen.

GruB :hippie:

Dreed
28 mei 2008, 16:39
ik speel ruim een jaartje, les van me oom. Vindt het zelf wel goed gaan maar nog niet wat ik en me oom helemaal wil. Probeer solotje te improviseren(aan de hand van zelfbedacht thema/riff) speel ook akkoorden+wat jazz akoorden. Ik oefen best gevarieed kwa tijd, een keer is het 30min(omdat ik dan weinig tijd heb) soms oefen/speel ik zo'n 5uur (zondag meestal :)) gemiddeld zo 1,5 uur p/daag denk ik.

@samthegreat4
hej, ik ben ook begonnen met saxafoon en daarna piano, je hebt dan al best een grote voorsprong kwa ritme enzo. Alleen ben ik veel vergeten wat ik heb geleerd heb, omdat het weer zon 6 jaar geleden is.

En me eerste nummer was ook Stairway to Heaven :)

schizo910
28 mei 2008, 16:58
Ik speel gitaar vanaf mijn 19e ben nu 34 en ik kan er vor mijn gevoel no geen barst van :satisfie:

Het moment dat ik denk "nu kan ik het!" stop ik met gitaarspelen...

Dude
28 mei 2008, 17:32
same here... speel nu een jaar of 10 waarvan zeker 7 jaar in bandjes maar verkloot nog met enige regelmaat zo ongeveer alles wat ik kon.

QueenSRVJW
28 mei 2008, 17:38
Ik zit nu in mijn eerste jaar op gitaarles. Ik weet niet precies hoe het gaat eigenlijk, ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Ik kan al wel veel nummers van b.v. John Mayer en Little Wing van onze Jimi. Maar zoals ik al zei, geen vergelijkingsspul.

samthegreat4
28 mei 2008, 17:52
Heey Dreed, lache dat je ook Sax en Piano speelt, wat speel je zoal op de piano ? Ik vooral jazz en dat soort zooi, Bill Evans moet je is een keer naar luisteren die kerel is goed.

JazzBass
28 mei 2008, 18:01
Bassisten mogen ook wel reageren toch ? ;)

Ik speel nu zo'n 3 jaar gitaar ( moddert wat aan ) en sinds anderhalf jaar basgitaar. Ik zit nu in een band waar ik eerst gitaar speelde, dit ging dus totaal niet goed :p
Toen ben ik later een basgitaar wezen halen, met de trein van Meppel naar Bergen Op Zoom :P Toen kwam ik weer in contact met de toetsenist, en ben ik er als bassist bijgekomen. Er was toen al een gitarist, en nu zijn we ruim een jaar bezig, steeds meer optredens, en het gaat erg lekker. Ik heb vooral leren spelen omdat ik meteen weer in de band ben gestapt en alle nummers heb geleerd.
Nu leer ik natuurlijk nog iedere dag bij, en ik ben er erg ( lees: té ) druk mee. Ik kan wel zeggen dat ik verder ben dan een gemiddelde bassist die anderhalf jaar speelt, maar dit komt puur door het feit dat ik meteen weer in die band ben gestapt, en dat ik 3 uur per dag speel, als het niet langer is :P

gitaarvrouwtje
28 mei 2008, 18:19
ik speel eigenlijk pas sinds drie jaar weer echt een beetje..
heb ooit wel een blauwe maandag gespeeld maar dat mag nauwelijks naam hebben

als folkie red ik me prima, beheers aardig wat leuk tokkeltjes en techniekjes, kan mezelf goed begeleiden terwijl ik zing , kan aardig meekomen

als rythm gitarist kom ik net een beetje kijken maar er zit flink groei in..

solo= don t ask :cooler:

rock 'n roll
28 mei 2008, 18:33
ik Speel nu zo'n 7maanden, nooit les gevolgd wou gewoon een leuke hobby die veel van men tijd in beslag zou nemen.
De ene dag denk ik van mezelf "hé dit is wel een mooi geluidje dat eruit komt" en de volgende dag is het van "Wat voor kutgeluid produceer ik hier nu weer".
Maarjah als ik ooit (binnen een jaar of 10-15) een mooi stukje kan spelen ben ik blij.
Zoalng ik me maar amuseer

Blend
28 mei 2008, 18:46
Ik vind mezelf niet goed.. Ik speel nu 2, 2,5 jaar ofzo, en het enige waar ik aardig in kan meekomen is slag/ritme. Soleren kan ik voor geen meter, alleen wat standaard riffjes en wat blues.

The Lo Lands
28 mei 2008, 21:49
Ik speel nu zo'n 18 jaar gitaar en vind dat ik wel goed over weg kan met een gitaar of bas. Ik componeer zelf muziek, speel zowel solo als slag, van funk tot heavy rock en heb wel een eigen sound en stijl. Het moment waarop ik dacht van 'ja ik kan best leuk spelen' was waneer ik met mijn eerste coverband ging spelen en dat is zo'n 10 jaar geleden. Verder heb ik in den beginne 1,5 jaar privéles gehad en daarna middels bladmuziek/tabs en spelen van diverse covers van metal/rock/funk bands verder ontwikkelt tot waar ik nu ben. Het belangrijkste van gitaarspelen is het aanleren een goede plectrumtechniek in mijn beleving. Verder gewoon veel oefenen en improviseren over bestaande muziek is ook zeer leerzaam, doe dit nog regelmatig : )

Pais
28 mei 2008, 21:58
Het is een soort van 'attitude' ben ik erachter gekomen. Als ik doorga met zoals ik me nu ontwikkel, zal ik steeds beter gaan spelen en steeds meer ontevreden worden over wat ik speel. Mocht ik ooit met gitaar spelen stoppen, dan is het presies om deze reden; te hoge verwachtingen voor mezelf tot je daar ZAT van bent.

Maar voorlopig geeft frustratie me nogal veel motivatie. Ik bedoel, als ik even geen zin heb in spelen, dan neem ik mezelf op, luister ik het terug met samengeknepen billen en zit ik vervolgens de hele avond fanatiek te oefenen. :chicken:

RobertoL
3 juni 2008, 20:41
Nou, toen ik het op ging nemen. Toen merkte ik dat het wel heel grappig ging. Ik speel nu 6 jaar vanaf mijn achtste en nu komt dat pas een beetje

Rutger
4 juni 2008, 09:25
Ik begon rond m'n 11de akoestisch te spelen, pas na een paar jaar begon ik echt fanatiek te worden. Ik kon toen wel een lekker slagpartijtje meespelen, maar ik denk dat ik pas goed op dreef was rond m'n 16e. Toen kon ik wel een soort van 'trots' zijn op wat ik speelde.
Pas op m'n 22e begonnen met electrisch gitaar en daar ook een jaar of 5 erg fanatiek mee geweest. Soleren is bij mij altijd wat achtergebleven op de rest, al heb ik daar zelfs nog een tijd voor les genomen. Ieder zo z'n vak :)

Ik speel de laatste jaren een stuk minder fanatiek en dat merk je dan toch in je spel... Het is maar net hoeveel tijd en energie je erin stopt, hoeveel je je in je spel ontwikkelt. Ik speelde vaak niet meer dan een uurtje per dag, als je er meer in stop ontwikkel je je ook sneller natuurlijk. En met een gezonde dosis aanleg en muzikaliteit moet je een end kunnen komen :)

Pep
6 juni 2008, 22:02
ik Speel nu zo'n 7maanden, nooit les gevolgd wou gewoon een leuke hobby die veel van men tijd in beslag zou nemen.
De ene dag denk ik van mezelf "hé dit is wel een mooi geluidje dat eruit komt" en de volgende dag is het van "Wat voor kutgeluid produceer ik hier nu weer".
Maarjah als ik ooit (binnen een jaar of 10-15) een mooi stukje kan spelen ben ik blij.
Zoalng ik me maar amuseer
En dat is het 'm... Je hoort in hoofd wel welk liedje je doet, maar ondertussen klinkt het voor de anderen anders. Dat was tenminste bij mij het geval: bij een opname hoorde ik mezelf......oei.
:gitarist: Als je er maar plezier in hebt.

Ibanez666
6 juni 2008, 23:04
2 jaar en daarna weer 20 jaar om beter dan toen te zijn...

classicrooock
6 juni 2008, 23:09
na 4 jaar kan ik wel al een aardig wat solo's spelen,vind ik van me zelf. (houd van solo's) speel zo'n 2.5uur per dag,nu wat minder met tentamens.
ik vind eigelijk wel dat het goede materiaal enz me hebben aangemoedigt meer te spelen.

budje
7 juni 2008, 09:24
vergeet niet dat de een sneller leert dan dan ander! Zelf speel ik vanaf mijn 7e en ik ben nu 37, maar dat wil niet zeggen zat ik beter ben dan iemand die misschien "maar" 8 jaar speelt! (verre van vaak in veel gevallen)

Variabelen zijn: Talent, inzet, hoe goed je leraar is, enthousiasme, (toch wel) de kwaliteit van je gear, je improvisatievermogen, soms zelfs het nivo van de vrienden waar je mee leert spelen!

en dan vergeet ik er vast wel een hoop, maar ik ben nog niet zo lang wakker...

bloodgulge2
8 juni 2008, 20:23
ik speel nu sinds september elektrische gitaar. wel 10 jaar piano ervaring vooraf :) alles ging zo zijn gangetje van akkoorden en riffjes enzo tot ik voor de kerstvakantie sweet child of mine van guns n roses hoorde... En ik móest en zou dat met solo en al kunnen spelen he (ge kent dat, mix van een hele boel complexen) :) daar heb ik mij toen toch behoorlijk aan geforceerd want dat was heel wat boven mij niveau xD uiteindelijk een aantal maanden later toch geleerd (nog zoiets was dat ik het niet kon verdragen als er een paar vuile nootjes ofzo waren...) Ik speelde om zo snel mogelijk de beste van de wereld te worden, ten koste van techniek enzo. Ik ga deze zomervakantie besteden om bepaalde dingen af te leren en de nodige dingen bij te leren xD Ook een leuke tip: koop iets nieuws voor de muziek (pedaaltje of zo) dat motiveert ook :p

richwoodplayer
8 juni 2008, 22:51
ik speel nu 4 jaar, ik vind zelf dat ik al erg goed kan spelen, zowel slag als solo.
heb al een bandje gevonden waar ik in mee mag spelen dus de band ervaring komt nog ;)

hendrix_appendix
9 juni 2008, 00:29
Juist ja... Hoop praatjes voor een 15 jarige.

Pfff :seriousf:

Il_Falco
31 augustus 2009, 08:45
...vanaf dat de priveleraar zei dat we toonladders gingen bekijken en ik ze direct voor zijn neus speelde :D

Bluze
31 augustus 2009, 22:57
...vanaf dat de priveleraar zei dat we toonladders gingen bekijken en ik ze direct voor zijn neus speelde :D

http://webhollis.com/albums/Funny-Forum/OldThread.jpg

lindstrom
1 september 2009, 12:47
hahahaha, ik lach me kapot hierom!!!!

Lacoste
1 september 2009, 17:46
Bijna dertig jaar, tenminste, dat is het streven. Als het goed is haal ik dat deze zomer :cooler:

+1 voor mij ook :)

mesaman
2 september 2009, 17:59
hoe beter ik leer spelen hoe slechter ik mezelf vind......:chicken:

Il_Falco
2 september 2009, 18:56
http://webhollis.com/albums/Funny-Forum/OldThread.jpg

dus omdat de laatste poster in 2008 gepost heeft, is het niet meer actueel en dus een no-go om hierin te posten? Hmm, lijkt me niet fraai...


Edit: Wel een origineel foto'tje :D

ThaBluesBreaker
4 september 2009, 03:42
Tja het is maar net wat je "goed" vindt. Ik speel sinds mijn 10e, nu dus 9 jaar. Voor 'gewone' mensen speel ik heel goed gitaar. Maar mezelf vind ik niet bijzonder goed, maar dat punt bereik je nooit echt denk ik. Er zijn zoveel dingen te leren en je kan alleen maar beter worden.

Wat wel helpt is spelen met muzikanten die beter zijn dan jou, dat is altijd erg leerzaam en helpt je eigen spel enorm vooruit.

JimiDylan
4 september 2009, 03:48
Ik speel zelf nu 5 jaar, en geef inmiddels een half jaar les (bijna alle stijlen behalve Klassiek, Flamenco en Jazz) dat gaat zeer prima (ik kan ook vrij veel verschillende technieken, aankomende dingen die ik wil leren is wat Jazz en sweepen.) Dus ik denk dat bij mij het antwoord 4 en een half jaar is :P

macwilliams
4 september 2009, 07:35
Ik zou dat gepiel van mij niet echt gitaarspelen willen noemen. Ben op m'n 17e begonnen en heb een pauze gehad van 18jaar ofzo. Nu weer twee jaar bezig en het begint te komen. Maar echt goed wil ik het niet noemen.

chantilly
11 september 2009, 19:34
ik speel nu 2 jaar gitaar en ik moet zeggen dat het me erg goed afgaat vooral improviseren etc gaat lekker. kspeel soms zelfs mensen eruit die het al veeeel langer doen :) en dat is leuk .. aangezien ik géén piemel heb.
kheb wel al langer ervaring met muziek ( 9 jaar pianoles) dus misschien is dat de reden dat ik andere instrumenten snel oppak.
klinkt beetje te geweldig maar .... ik hou gewoon van mezelf sorry..

FruscianteFan
11 september 2009, 23:20
Al ligt het voor iedereen anders, ongeveer een half jaar geleden begon ik te beseffen dat ik het gitaarspel beheers. Ik kwam erachter dat ik bij een paar bandjes waar ik bij speelde, heel goed meekwam en dat we dan samen echt iets neer kunnen zetten. Toen ik anderhalf jaar speelde, vond ik het nog heel bijzonder dat ik met anderen kon spelen en dat zij mij goed vonden spelen (voor iemand die zo kort speelde als ik). Nu heb ik meer een niveau bereikt waar ik en anderen ervan uit kunnen gaan dat ik het kan.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik, na 6,5 jaar, nog oneindig veel te leren heb, en dat mijn spel in veel opzichten nog heel beperkt is.

The-snippo11
15 september 2009, 15:22
ik speel nu zo ongv.. bijna 2 jaar en t gaat best goed!!!:punk::gitarist:

gr.roy!!!

xSophie
15 september 2009, 16:11
Om zo ver te komen... ehh... ongeveer 3 jaar. Ik kan nu goed meekomen in m'n band (big band achtig idee) en ik kan makkelijk een populair nummer spelen (niet dat die zo moeilijk zijn)

bagheera
15 september 2009, 17:14
Het belangrijkste is dat je jezelf gewoon de tijd geeft te evolueren.
Het ligt em ook in de kleine dingetjes.
Het is niet omdat je liedjes kan na spelen dat je kunt spelen.
Kunnen spelen is techniek hebben en dat duurt wel een paar jaar.

Ik speel nu een jaar of 6 - 7 ( daim is het al zo lang ) en ik vind van mezelf dat ik helemaal niet goed speel.
Toen ik een jaar speelde vond ik mezelf geweldig :).
Ik draai mooi mee in een band, ik kan dingetjes doen waar sommige mensen hun ogen van opentrekken maar ik heb nog erg veel te leren.

Mathidal
19 september 2009, 00:16
Goed zijn vind ik persoonlijk niet alleen het kunnen spelen, maar ook het kunnen interprenteren van stukken.

Het enige wat ik nog niet goed kan zijn akkoordenschema's lezen.

Solo's waarvan staat: F Bb C snap ik dus niets van. :p

Als je een paar thrills kunt spelen, een paar slides doet, speedpickt, een paar pinch harmonics doet, combineert met een hele bend, die je laat vibreren op die hoogte, en vervolgens speedpickt naar beneden, dan weet je dat je al wat aardige techniek hebt.

Zo hilarisch: webcam-sessie met een gitarist aan de andere kant van het land. Ik speelde hem dat voor, half improvisatie... hij zo van: kun je daar tabs van krijgen?

Ik: improvisatie.

Hij: Oh...

Hij speelt langer dan mij!!! Ö

Chocola
19 september 2009, 11:12
Ik speel nu zo een 2 jaar en heb geen een keer les gehad. Ik speel gemiddeld zo een 15-20 minuten per dag (had ik maar tijd voor meer :() en vind dat ik niet slecht speel als ik kijk naar de tijd die ik erin stop. Goed spelen? Geen enkele sprake van... Denk dat dat nog zo een 20-30 jaar zal duren ;). Bij goed spelen denk ik aan écht goed.

Kay-hogenkamp
20 september 2009, 09:19
Ik zit nu al 3 jaar op les en ik zeg eerlijk gezegt dat ik best wel kan spelen.

Ezyduck
20 september 2009, 10:19
mjah, in het rock- en bluescliche kan ik aardig meekomen. Dit betekent niet dat ik het niet moet bijhouden en ik heb een vrij belabbderde techniek. Ben nu bezig met fingerpicking met continue bas en dan klinkt het nergens naar. Dus goed, neh, zou ik niet willen zeggen, maar wordt nog altijd een beetje minder slecht.

http://www.youtube.com/watch?v=g58AmLPSNCk (uiterst rechts met les paul)

budje
20 september 2009, 10:22
Toen ik 7 was kreeg ik mijn eerste lessen. Toen ik 20 was dacht ik dat ik aardig wat kon, nu ben ik 38 en ik moet zeggen, zo sinds mijn 30ste begin ik in de buurt van aardig goed te komen:cheerup:

m@rijn
23 september 2009, 13:58
tja, hoe lang moet je spelen...

ik speel intussen 10 jaar viool, en toen ik 4 jaar geleden startte met gitaar was ik er direct mee vertrokken. Het gevoel en de snelheid van de linkerhand had ik al. Ik vind van mezelf dan ook, na slechts 4 jaar spelen, dat ik er al aardig mee overweg kan.

het is gewoon iets heel persoonlijks, hangt van persoon tot persoon af en of je aanleg hebt of niet.

Hiro
23 september 2009, 14:13
ja hiewr zijn helaas geen richtlijnen voor, zodat je een datum in je agenda kunt zetten en vanaf dat moment kan zeggen dat je goed gitaar kunt spelen.

Het is voor iedereen anders het gaat er gewoon om,kan je wat je wilt spelen vloeiend en met je hart spelen.

En neem nooit genoegen met waar je qua nivo bent, streef altijd om verder beter sneller soepeler te spelen!

j3r03n
23 september 2009, 14:45
Ik speel sinds 2004 gitaar (voor de wiskundig minder onderlegden, da's zo'n 5 jaar) en ik ben een matige gitarist. Wel speel ik in twee bands en daarmee heb ik een aantal leuke wapenfeiten bereikt. Met als doel: meer/grotere wapenfeiten.
Word ik daar een betere gitarist van? Mwa, niet echt, er is vooruitgang, maar daar is ook alles mee gezegd ;)

Mathidal
23 september 2009, 15:21
Ik speel sinds 2004 gitaar (voor de wiskundig minder onderlegden, da's zo'n 5 jaar) en ik ben een matige gitarist. Wel speel ik in twee bands en daarmee heb ik een aantal leuke wapenfeiten bereikt. Met als doel: meer/grotere wapenfeiten.
Word ik daar een betere gitarist van? Mwa, niet echt, er is vooruitgang, maar daar is ook alles mee gezegd ;)

Het is wel altijd zelfverrijkend. :)

daghengst
24 september 2009, 15:58
ja hiewr zijn helaas geen richtlijnen voor, zodat je een datum in je agenda kunt zetten en vanaf dat moment kan zeggen dat je goed gitaar kunt spelen.

Damn right, was dit maar zo, Hiro....

Ik ben zelf nu een jaar of vier bezig met gekluns op de gitaar, heb ongeveer een jaar les maar om nou te zeggen dat ik het kan...

Zit nog steeds alleen achter de computer in de huiskamer tot grote ergernis van mijn vrouw, die almaar vroeger gaat slapen... dit omdat ik van mezelf vind dat ik niks kan, anders ging ik wel in een of ander modderfiguur bandje spelen om enigszins mijn vrouw en kinderen te onzien...

Hiro
24 september 2009, 16:03
Damn right, was dit maar zo, Hiro....

Ik ben zelf nu een jaar of vier bezig met gekluns op de gitaar, heb ongeveer een jaar les maar om nou te zeggen dat ik het kan...

Zit nog steeds alleen achter de computer in de huiskamer tot grote ergernis van mijn vrouw, die almaar vroeger gaat slapen... dit omdat ik van mezelf vind dat ik niks kan, anders ging ik wel in een of ander modderfiguur bandje spelen om enigszins mijn vrouw en kinderen te onzien...

toch in een bandje gaan spelen.

Ik speel nu net een jaar en ben door de gast waar ik les van krijg gevraagd met hem een bandje te beginnen, je kan er alleen maar van leren, ik ben er enorm door vooruit gegaan, en je leert tenmiste volledige nummers spelen.
En niets geeft een beter gevoel als een te gekke set maken met andere, dit soort dingen lukt niet in je eentje met een backingtrack.
Probeer het maar eens, je zal steeds meer gevoel gaan creeeren.

Hiro
24 september 2009, 16:09
Damn right, was dit maar zo, Hiro....

Ik ben zelf nu een jaar of vier bezig met gekluns op de gitaar, heb ongeveer een jaar les maar om nou te zeggen dat ik het kan...

Zit nog steeds alleen achter de computer in de huiskamer tot grote ergernis van mijn vrouw, die almaar vroeger gaat slapen... dit omdat ik van mezelf vind dat ik niks kan, anders ging ik wel in een of ander modderfiguur bandje spelen om enigszins mijn vrouw en kinderen te onzien...

Gewoon doen, toch in een bandje gaan spelen!

Ik speel nu net een jaar en ben door de gast waar ik les van krijg gevraagd met hem een bandje te beginnen, je kan er alleen maar van leren, ik ben er enorm door vooruit gegaan, en je leert tenmiste volledige nummers spelen.
En niets geeft een beter gevoel als een te gekke set maken met andere, dit soort dingen lukt niet in je eentje met een backingtrack.
Probeer het maar eens, je zal steeds meer gevoel gaan creeeren.

pietvanbuiten
24 september 2009, 23:24
Ik speel al gitaar vanaf 1964, en wat is er nog veel te leren.........
Dat zal altijd wel zo blijven denk ik, je bent nooit uitgeleerd, maar dat maakt het nou net zo leuk en zo interessant.
Er is altijd wel weer iets in het gitaarspel van een ander dat je kan gebruiken in je eigen gitaarspel, zo gaaf.......

lindstrom
25 september 2009, 10:42
De hamvraag is, wanneer ben je goed?

ik bedoel,... er is toch geen geeikt punt waarop je kunt zeggen "nu ben ik goed"

dat is voor iedereen anders, en persoonlijk heb ik altijd een doel voor ogen, als ik deze behaald heb zijn er weer nieuwe doelen. en ik denk dat dit voor de meeste gitaristen geld.

FruscianteFan
25 september 2009, 11:12
De hamvraag is, wanneer ben je goed?

ik bedoel,... er is toch geen geeikt punt waarop je kunt zeggen "nu ben ik goed"

dat is voor iedereen anders, en persoonlijk heb ik altijd een doel voor ogen, als ik deze behaald heb zijn er weer nieuwe doelen. en ik denk dat dit voor de meeste gitaristen geld.
Het is ook voor iedereen anders, maar voor mij is het wel een herkenbaar gevoel. Dat je gewoon beseft dat je echt een gitarist bent.

Ook al is er geen drempel waar je overheen moet om dat te zijn. Ik word steeds beter, dat hoop ik tenminste. In elk geval blijf ik mijn gitaarspel ontwikkelen.

Hiro
25 september 2009, 12:36
je bent nooit de gitarist die je wilt zijn, dat zal heel wat jaren duren voor je die ene stage hebt bereikt maar als je zover bent heb je al weer hogere doelen ;)

FruscianteFan
25 september 2009, 13:05
je bent nooit de gitarist die je wilt zijn, dat zal heel wat jaren duren voor je die ene stage hebt bereikt maar als je zover bent heb je al weer hogere doelen ;)
Ik ben precies de gitarist die ik wil zijn.

Hiro
25 september 2009, 13:07
heb je dan zulke lage standaarden, of ben je de beste gitarist van de wereld? :P

FruscianteFan
25 september 2009, 13:14
heb je dan zulke lage standaarden, of ben je de beste gitarist van de wereld? :P
Ik ben gewoon tevreden met wie en wat ik ben. Het heeft ook geen enkele zin om dat niet te zijn.

Ik bedoel ook niet dat ik niet beter wil worden dan ik nu ben.

Hiro
25 september 2009, 13:21
en dat bedoelen we, je kan tevreden zijn, dat ben ik ook af en toe, als ik een solo improviseer bv. maar dat wil niet zeggen dat ik meer wil leren en beter wil kunnen spelen.

FruscianteFan
25 september 2009, 13:56
en dat bedoelen we, je kan tevreden zijn, dat ben ik ook af en toe, als ik een solo improviseer bv. maar dat wil niet zeggen dat ik meer wil leren en beter wil kunnen spelen.
Maar dat wil op zijn beurt weer niet zeggen dat je niet de gitarist bent die je wilt zijn.

Hiro
25 september 2009, 14:16
oh maar da ben ik na een jaar nog lang niet hoor ;)
ben nog steeds elke dag flink aan t oefenen.

FruscianteFan
25 september 2009, 14:27
Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Nee, ik snap best dat je nog niet de gitarist bent die je zou willen zijn als je net een jaartje speelt :)

Hiro
25 september 2009, 14:30
nee maar die illusie heb ik ook niet, als ik naar sommige mensen kijk die al meer dan 10 jaar spelen maar nog steeds aan t leren zijn, weet ik zelf ook dat ik nog nergens ben.

j3r03n
25 september 2009, 14:50
persoonlijk heb ik altijd een doel voor ogen, als ik deze behaald heb zijn er weer nieuwe doelen. en ik denk dat dit voor de meeste gitaristen geld.

Mijn doel is: plezier beleven in het gitaarspelen. Dat doel heb ik al vrij snel (meteen) bereikt, maar het is nog steeds mijn doel :)

Ik heb in elk geval niet als doel een supergoede gitarist te worden, maar gaandeweg het verwezenlijken van mijn echte doel (plezier) word ik stiekem vast wel een beetje beter. En als ik dan een stapje beter ben, heb ik vast weer plezier van het gitaarspel wat daaruit volgt :soinnocent:


(bla bla bla)

FruscianteFan
25 september 2009, 15:51
Mijn doel is: plezier beleven in het gitaarspelen. Dat doel heb ik al vrij snel (meteen) bereikt, maar het is nog steeds mijn doel :)

Ik heb in elk geval niet als doel een supergoede gitarist te worden, maar gaandeweg het verwezenlijken van mijn echte doel (plezier) word ik stiekem vast wel een beetje beter. En als ik dan een stapje beter ben, heb ik vast weer plezier van het gitaarspel wat daaruit volgt :soinnocent:


(bla bla bla)
Dit is mooi :). Het is namelijk een verkapte versie van Aristoteles' onderscheid tussen 'praxis' en 'poièsis'. De één is een handeling waarbij het doel in de handeling gesloten zit, de andere is de handeling waarbij het doel buiten de handeling ligt. Met andere woorden: je kunt gitaarspelen om een riff te leren, en zodra je dat riff kunt spelen, heb je je doel bereikt. Je kunt ook gitaarspelen om er plezier in te hebben - dan ga je niet stoppen zodra je er plezier in hebt.

acousticmats
28 september 2009, 11:25
heb eerst 2 jaar een gitaar gehad, maar heb dat ding nooit aangeraakt ;)

ben toen ik op kot kwam beginnen gitaar spelen, is nu een tiental maand geleden, ik ben zeker nog niet goed, maar als ik zie vanwaar ik kom...

volg nu ook 3 weken academie en notenleer, dus we zulle wel zien waar dat gaat eindigen ;)