PDA

View Full Version : Word gek van vervangen batterij



LaurentB
28 mei 2008, 07:59
Ok, nu heb ik er genoeg van: de batterij van het element van mijn Crafter zit op een onmogelijke manier bevestigd in een klemmetje in de klankkast, waar je hem dus in- en uit moet friemelen door het klankgat heen. Dit gaat zo goed als niet wanneer de snaren erop zitten, en als de batterij bij een optreden leeg raakt heb je dus een probleem.

Ik had al eens de oplossing bedacht er dubbelzijdige tape in te plakken, en daar de batterij op te drukken, maar na verloop van tijd valt de batterij daar af en rammelt die dus in de klankkast rond.

Heeft iemand van jullie misschien wel eens een handige oplossing voor dit domme systeem bedacht? (ik bedoel: testen die lui nu zelf niet of zoiets wel werkbaar is??).

sanderz
28 mei 2008, 08:40
De dubbelzijdige tape was waarschijnlijk niet van de juiste kwaliteit :sneaky:

Maar probeer eens Tesa Powerstrips (volgens mij zelfs bij de super(?)markt verkrijgbaar). Dan zit het echt goed vast, maar kan het nog los wanneer je wilt. Moeilijk uit te leggen, maar het is heel eenvoudig als je het ziet.

En anders gewoon écht akoestisch gaan spelen... als een gróte jongen ;)

LaurentB
28 mei 2008, 09:45
De dubbelzijdige tape was waarschijnlijk niet van de juiste kwaliteit :sneaky:

Maar probeer eens Tesa Powerstrips (volgens mij zelfs bij de super(?)markt verkrijgbaar). Dan zit het echt goed vast, maar kan het nog los wanneer je wilt. Moeilijk uit te leggen, maar het is heel eenvoudig als je het ziet.

En anders gewoon écht akoestisch gaan spelen... als een gróte jongen ;)

Volgens mij héb ik tesa powerstrip gebruikt. Thuis speel ik ook altijd echt akoestisch hoor, maar zo af en toe kun je hem toch eens live nodig hebbeen.

--=HANS=--
28 mei 2008, 09:56
Het hout is onbehandeld aan de binnenkant van je gitaar en dat is een slechte ondergrond voor tape. Wat je zou kunnen doen is met wat goede lijm (voor een poreuze ondergrond) een stukje klitteband erin lijmen. Dit hoeft maar een of twee vierkante cm te zijn ofzo. Op het batterijtje plak je dan de andere kant van zelfklevende klitteband en voila!
Zo bevestigde ik vroeger batterijenpacks in modelbouw zeilboten en dat werkt uitstekend.

Groet, Hans

remcol
28 mei 2008, 10:09
Ik heb in mijn gitaar op het hielblok aan de binnenzijde een groot stuk van het 'zachte' gedeelte van klitteband zitten. Mijn batterij zelf (gewoon een 9V blok) zit in een zakje die je ook met klitteband kunt afsluiten. Aan de achterkant van dit zakje zit ook weer klitteband, en die plak ik dus gewoon tegen mijn hielblok aan.
Moet dus wel de snaren eraf halen om bij mijn batterij te kunnen, maar volgens mij ging dat ding ook 5000 uur mee ofzo. Voor de zekerheid vervang ik hem eenmaaljaarlijks. Vind het zelf ook jammer om er een gat in te zagen voor een externe batterij houder. Dan maar eventjes vervangen wanneer ik er nieuwe snaren opzet.

sanderz
28 mei 2008, 10:30
Het nadeel van zelfklevend klittenband is dat de lijm vaak uitdroogt en dus loslaat. Dus gewoon klittenband nemen en dan met Bisonkit lijmen, juist ook vanwege de poreuze ondergrond.

Vreemd dat Powerstrips loslaten. Ik gebruik het ook altijd voor mijn schoonmoeder en ik heb er nooit problemen mee (d.w.z. met de tape).

harrie-beton
28 mei 2008, 10:42
in mijn akoestische gitaar zit binnenin op de hiel van de hals een metalen batterijhouder met schroeven vast.

blindfaith85
28 mei 2008, 11:19
Vooral niet vergeten snoertje uit je gitar te halen ook niet verkeerd! gaan de batterijen erg lang mee, duurde bij mij bijna 4 jaar voordat ik hem hoefde te vervangen en speel in de oefenruimte 2x pw versterkt ermee en dan met optredens.

LaurentB
28 mei 2008, 11:32
Ok, bedankt voor jullie reacties! Die klittenband lijkt me een goed idee. Die batterij is inderdaad niet zo heel vaak leeg, maar als het zover is merk je dat natuurlijk alleen op het moment dat je hem gebruikt, wat in mijn geval tijdens een optreden zal zijn. Daarom wil ik hem snel kunnen vervangen.

B_2_the_a
28 mei 2008, 11:43
Ok, bedankt voor jullie reacties! Die klittenband lijkt me een goed idee. Die batterij is inderdaad niet zo heel vaak leeg, maar als het zover is merk je dat natuurlijk alleen op het moment dat je hem gebruikt, wat in mijn geval tijdens een optreden zal zijn. Daarom wil ik hem snel kunnen vervangen.

tjah
van te voren testen en altijd bij twijfel vervangen
Je hoeft hem niet elk optreden te vervangen maar je kan wel eens in de zoveel tijd gewoon vervangen uit zekerheid

LaurentB
28 mei 2008, 11:52
tjah
van te voren testen en altijd bij twijfel vervangen
Je hoeft hem niet elk optreden te vervangen maar je kan wel eens in de zoveel tijd gewoon vervangen uit zekerheid

Dat laatste dan, want zo'n batterij houddt er van het ene op het andere moment mee op. Van tevoren merk je niets.

remcol
28 mei 2008, 12:36
Ow, grappig, bij mij hoor ik het juist wel wanneer de batterij ermee ophoudt of minder wordt. Het is dan net of je wat power mist, en een minder sterk uitgang signaal.
Heb dan ook alleen een volume regelaar in mijn klankgat en geen EQ, tuner of iets dergelijks.

blindfaith85
28 mei 2008, 13:11
Ik heb er zo'n lampje op die aangeeft als de batterij leeg raakt

Blend
28 mei 2008, 19:52
Het nadeel van zelfklevend klittenband is dat de lijm vaak uitdroogt en dus loslaat. Dus gewoon klittenband nemen en dan met Bisonkit lijmen, juist ook vanwege de poreuze ondergrond.

Vreemd dat Powerstrips loslaten. Ik gebruik het ook altijd voor mijn schoonmoeder en ik heb er nooit problemen mee (d.w.z. met de tape).

Maar waarom gebruik je Powerstrips om je schoonmoeder vast te maken? Kan toch ook gewoon met een stuk touw?

edit; je hebt toch ook van die long-life achtige batterijen? iig batterijen waar mee je kneiterslang kan doen, is dat geen oplossing? of een passieve pre-amp inbouwen..

LaurentB
28 mei 2008, 19:55
Maar waarom gebruik je Powerstrips om je schoonmoeder vast te maken? Kan toch ook gewoon met een stuk touw?


Of anders met klittenband. Kun je d'r ook weer makkelijk losritsen als je haar toch even nodig hebt.



edit; je hebt toch ook van die long-life achtige batterijen? iig batterijen waar mee je kneiterslang kan doen, is dat geen oplossing? of een passieve pre-amp inbouwen..

Ik kan het gewoon niet hebben dat steeds als die batterij op is ik zo'n ontiegelijk gedoe heb.

remcol
28 mei 2008, 20:34
Dan zit er maar een ding op. Gat zagen en een externe battery box plaatsen.
Elke gitaarboer kan dit voor je doen, of kan ze wel leveren. En ze kosten echt geen fluit. Als het meer is dan 10 euro dan zijn het afzetters.

http://www.pierreschwartz.com/5ABB13H_2X_01.jpg

sanderz
28 mei 2008, 20:45
Misschien de volgende gitaar met een D-TAR systeem?

http://www.harmony-central.com/ProductImages/Large/000002192.jpg

LaurentB
28 mei 2008, 20:46
Dan zit er maar een ding op. Gat zagen en een externe battery box plaatsen.
Elke gitaarboer kan dit voor je doen, of kan ze wel leveren. En ze kosten echt geen fluit. Als het meer is dan 10 euro dan zijn het afzetters.

http://www.pierreschwartz.com/5ABB13H_2X_01.jpg

Aan die optie heb ik ook al gedacht. Is eigenlijk wel het mooiste. Nou ja, dat D-tar is nog mooier (kende ik nog niet!), maar dat kun je niet zomaar inbouwen, toch?

richwoodplayer
28 mei 2008, 22:47
ik zat nog te kijken bij mijn richwood, toen zat ik ook te denken hoe ik de batterij dan moest verwisselen, toen dacht ik dat als ie leeg raakt je het element eruit kan schroefen en dan de batterij kan vervangen?
dan hoef je niet zo te klote.
als het kan dan he, nooit geprobeerd maar wel n idee?

LaurentB
28 mei 2008, 22:50
ik zat nog te kijken bij mijn richwood, toen zat ik ook te denken hoe ik de batterij dan moest verwisselen, toen dacht ik dat als ie leeg raakt je het element eruit kan schroefen en dan de batterij kan vervangen?
dan hoef je niet zo te klote.
als het kan dan he, nooit geprobeerd maar wel n idee?

Nee, dat heeft geen zin bij die van mij. Dat is dan alleen maar het bedieningspaneeltje dat je losschroeft. Nee, het zit werkelijk zo onhandig dat je niet begrijpt hoe men dat heeft kunnen bedenken.

Jim Haagmans
28 mei 2008, 23:18
Vreemd dat Powerstrips loslaten. Ik gebruik het ook altijd voor mijn schoonmoeder en ik heb er nooit problemen mee (d.w.z. met de tape).

muhahaha :d

harrie
29 mei 2008, 08:59
Maar waarom gebruik je Powerstrips om je schoonmoeder vast te maken? Kan toch ook gewoon met een stuk touw?

edit; je hebt toch ook van die long-life achtige batterijen? iig batterijen waar mee je kneiterslang kan doen, is dat geen oplossing? of een passieve pre-amp inbouwen..

De batterij uit je schoonmoeder halen is ook een goede oplossing!

harrie
29 mei 2008, 09:06
In mijn oude crafter heb ik, voor een paar tientjes, een batterijhouder laten plaatsen net boven de Jackingang.

Voor optredens heb ik overigens altijd een back-up gitaar mee. Als plotseling een snaar breekt, of als de batterij plotseling leeg blijkt te zijn hoef je niet in de stress te zitten. Er zijn gitaristen die dermate stressbestendig zijn dat ze tijdens een optreden rustig een snaar of batterij vervangen. Bij het vervangen van een snaar heb je vooral bij nylon snaren eerst ook nog het probleem van niet op stemming blijven. Al met al kan ik me niet voorstellen dat je zonder backup gitaar gaat optrden.

sanderz
29 mei 2008, 10:25
Mag ik zo onbenullig zijn en de vraag stellen waarom er een batterij in een gitaar moet?

Is versterking niet mogelijk met een externe voeding door de kabel die je er toch in moet prikken?



De batterij uit je schoonmoeder halen is ook een goede oplossing!
Ik heb al eens voorgesteld om de stekker eruit te trekken, maar dat was wat voorbarig: ze lag er nog niet aan.

En eerlijk gezegd: ik durf niet te vragen waar ze haar batterijen heeft zitten...

LaurentB
29 mei 2008, 10:59
Mag ik zo onbenullig zijn en de vraag stellen waarom er een batterij in een gitaar moet?

Is versterking niet mogelijk met een externe voeding door de kabel die je er toch in moet prikken?...

Het Shadow-element dat ik op mijn klassieke Hopf heb zitten heeft inderdaad geen batterij. Zal wel met actieve toonregeling te maken hebben.

harrie
29 mei 2008, 11:28
Mag ik zo onbenullig zijn en de vraag stellen waarom er een batterij in een gitaar moet?

Is versterking niet mogelijk met een externe voeding door de kabel die je er toch in moet prikken?



Ik heb al eens voorgesteld om de stekker eruit te trekken, maar dat was wat voorbarig: ze lag er nog niet aan.

En eerlijk gezegd: ik durf niet te vragen waar ze haar batterijen heeft zitten...
De meeste hebben een behoorlijke batterij. Dus zal de zoektocht niet lang in beslag nemen.

harrie
29 mei 2008, 11:29
Actief systeem is met batterij. Passief systeem is zonder batterij.

harrie-beton
30 mei 2008, 10:52
Voor optredens heb ik overigens altijd een back-up gitaar mee. Als plotseling een snaar breekt, of als de batterij plotseling leeg blijkt te zijn hoef je niet in de stress te zitten. Er zijn gitaristen die dermate stressbestendig zijn dat ze tijdens een optreden rustig een snaar of batterij vervangen. Bij het vervangen van een snaar heb je vooral bij nylon snaren eerst ook nog het probleem van niet op stemming blijven. Al met al kan ik me niet voorstellen dat je zonder backup gitaar gaat optrden.






Als ik in het voorprogramma van iets sta neem ik soms een backup mee, meestal niet, het heeft namelijk alleen zin als de backup gitaar vergelijkbaar is qua toon en kwaliteit. Ik verzorg mijn gitaren goed en heb goede gitaren. In mijn tas op het podium ligt altijd een EHBO kit: batterij, diverse pakjes snaren van alle diktes, tangetje, maglite en een mulitmeter... Ik zet op de pakjes ook de datum van snaren verwisselen.

In 22 jaar is 5 keer live een snaar geknapt geloof ik, ik speel dan ook altijd gewoon door. Een keer was wel kudt, toen knapte live op de radio een snaar(Radio Noord). Gewoon doorgespeeld.