PDA

View Full Version : Psychedelishe Muziek



Bowlie
21 februari 2003, 10:56
Wanneer is muziek Psychedelish?

hoofd
21 februari 2003, 10:58
wanneer er veel LSD is gebruikt....

Mithrandir
21 februari 2003, 11:00
Als je het gevoel hebt dat je in een LSD trip bent beland...

Negative K3 fan
21 februari 2003, 11:36
Als je van de harde kern bent.

Bowlie
21 februari 2003, 12:26
Ja maar ik bedoel wanneer kan je een band of muziek in de catagorie Psychedelica plaatsen.

En wat is LSD?

moretel
21 februari 2003, 12:47
LSD is een chemisch stofje wat geestverruimend werkt.
Vergelijkbare middelen als mescaline worden door natuurvolken nog steeds gebruikt bij rituelen.
In Nederland zie je de zgn. smartshops met paddestoelen die een hallucinerend effect hebben.
De werkelijkheid wordt vertekend zowel visueel als gehoor, alle zintuigen nemen de wereld om je heen anders waar.
Je kan een mooie trip hebben maar ook een hele slechte, de muziek die daar uit voortvloeit is erg wisselend , van lieflijk tot noise.
De oude Pink Floyd heeft een flinke bijdrage geleverd.
Een zoektocht naar jaren zestig/zeventig muziek zal meerdere bands opleveren die onder invloed hebben gestaan.

In feite kun je zeggen dat psychedelische muziek is gemaakt onder invloed van een bepaald soort drug die hallucinerend werkt.
Tijdens die hallucinaties is wat je ziet en hoort heel anders dan zonder en levert bijzondere bijdragen op zeg maar.

Twan
21 februari 2003, 15:52
Maar die muziek hoeft toch niet altijd onder invloed gemaakt te worden?

HM!
Eigenlijk zijn er weinig bands in die genre die dat niet gebruiken.

moretel
21 februari 2003, 18:17
Jawel,
anders is het geen psychedelische muziek maar een poging.

ColtraneMatrix
21 februari 2003, 20:51
ik ken alleen psychedelische trance en ik dacht dat dit afkomstig was van hippies die dierengeluiden in hun muziek wilden hebben?

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 22:09
porcupine tree - voyage 34?

sash
22 februari 2003, 01:34
Je kan psychedelisch op verschillende manieren opvatten, maar in elk stukje psychedelische muziek zitten wel dingen die alleen de band zelf begrijpt.

vulvasonic
24 februari 2003, 22:40
Het kan mij niet psychedelisch genoeg zijn!
;]

TheCurtainJesse
25 februari 2003, 11:35
heel veel goede psychedelische muziek is gemaakt zonder de invloed van drugs.. ik denk niet dat pink floyd (behalve syd barret dan) de hele dag aan de lsd ofzo zaten..
Ik speel met mijn band soms ook wel eens geimproviseerde psychedelica en daar hoef ik helemaal niet voor aan de drugs te zitten.. een kopje thee werkt ook zeer geestverruimend.. ik geef wel toe dat als ik zeer stoned ben.. dat ik op hawkwind en pink floyd super kan trippen :razz: :grin:

Jesse//

Thought Alive
5 maart 2003, 17:35
Je hoeft niet per se LSD te gebruiken om psychedlische muziek te maken, maar dan op zn minst paddo's of wiet ofzo...

Het omgekeerde geldt ook, Jimi Hendrix hield ook wel van een zegeltje (of 5) op zn tijd maar om dat nou psychedelische muziek te noemen...

En ik zet er ook mn vraagtekens bij dat Pink Floyd geen muziek schreef onder invloed...ik denk persoonlijk dat ze een minderheid van hun nummers helemaal nuchter hebben bedacht...

Lacrimosa
5 maart 2003, 19:33
Die nieuwe cd OSI van Portnoy, Matheos en Moore is toch ook zoiets??Progressive ist wel:D!!

Robs
5 maart 2003, 22:17
Op 2003-02-21 12:47, schreef moretel:

In feite kun je zeggen dat psychedelische muziek is gemaakt onder invloed van een bepaald soort drug die hallucinerend werkt.
Tijdens die hallucinaties is wat je ziet en hoort heel anders dan zonder en levert bijzondere bijdragen op zeg maar.


Psychedelische muziek hoeft helemaal niet in een trip geschreven te zijn, zij roept een psychedelische of trippende sfeer op. Deze muziekvorm is naar mijn mening dan ook zowel te maken als te luisteren door mensen die geen drugs tot zich hebben genomen...

Enneh, stukje voorlichting van iemand uit het drugsparadijs op aarde (A'dam): LSD= vooral NIET doen...(als je een beetje op je herseninhoud gesteld bent in ieder geval).