PDA

View Full Version : intoneren telecaster



spike67
28 mei 2008, 01:00
Een bandlid heeft een mezicaanse fender telecaster, ik heb soms het idee dat hij met barre accoorden vals is.

als je een open g snaar speeld dan klinkt die zuiver, ook met boss stem apparaat.

als je de g snaar op de 12de fret speelt dan is die hoger dat geeft het stem apparaat ook aan.

moet de gitaar geintoneerd worden?

de brug van de tele kan alleen 2 snaren tegelijk verstellen.

graag advies

Pepe
28 mei 2008, 01:16
For a vintage three-section bridge, a series of adjustments must be made to compensate for the lack of individual string intonation. Adjust the first bridge saddle to the scale length, measuring from the inside of the nut to the center of the bridge saddle.

Now adjust the distance of the second saddle back from the first saddle, using the combination of the gauges of the second and third strings as a measurement. For example, if the second string is .011" (0.3 mm) and the third is .013" (0.35 mm), you would move the second saddle back .024" (0.65 mm) from the first saddle. Move the third saddle back from the second saddle, using the gauge of the fifth and sixth strings as a measurement.

For the six-section bridge, you will make adjustments for each individual string. Adjust the first-string bridge saddle to the scale length, measuring from the inside of the nut to the center of the bridge saddle. Now adjust the distance of the second-string saddle back from the first saddle, using the gauge of the second string as a measurement. For example, If the second string is .011" (0.3 mm), you would move the second-string saddle back .011" (0.3 mm) from the first saddle. Move the third saddle back from the second saddle using the gauge of the third string as a measurement. The fourth-string saddle should be set parallel with the second-string saddle. Proceed with the fifth and sixth saddles with the same method used for strings two and three.

bert k
28 mei 2008, 11:52
Dit gaat naar Elektrische gitaren.

vulvasonic
28 mei 2008, 12:45
Je kunt ook gecompenseerde zadels krijgen:

http://www.rockinger.com/Media/Shop/2620v.jpg

http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG081&product=2620V

Minda
28 mei 2008, 13:40
Yep, klinkt als intoneren. Zonder gecompenseerde zadels stel je hem af op eem leuk gemiddelde, met komt je dichter in de buurt van ideaal. Nog leuker is een brug met 6 zadeltjes.

Als je in je gegevens je woonplaats vermeldt, zijn er wellicht mensen in de buurt die je willen helpen.

Mitch
28 mei 2008, 14:13
Absoluut de moeite nemen om gecompenseerde zadels te kopen. Niet duur, niet ingewikkeld en intoneren gaat een stuk beter. Overgaan naar een brug met zes zadels vind ik persoonlijk geen optie, dat haalt echt een stuk van je sound weg met een Tele.

RoelTM
28 mei 2008, 14:55
als je een open g snaar speeld dan klinkt die zuiver, ook met boss stem apparaat.

als je de g snaar op de 12de fret speelt dan is die hoger dat geeft het stem apparaat ook aan.
ben ik de enige die het gek vind dat een snaar op de 12e fret hoger klinkt dan los???

RobertoL
28 mei 2008, 15:00
Ik heb het zelf ook gehad, en er een nieuwe snaar opgezet. Nooit meer last er van gehad. Misschien is er iets met de snaren

Mr.Bluesbreaker
28 mei 2008, 15:01
@ RoelTM: Nee hoor. Dit gaat over 'intonatie', oftewel:


Intonatie heeft betrekking op de marge, waarbinnen een toon in hoogte en klankkleur kan variëren, zonder dat hij als een andere toon wordt ervaren.

Ik moet ook maar eens van die gecompenseerde zadels gaan bestellen...
Maakt het nog veel uit qua materiaal/merk?

Hendriks
28 mei 2008, 16:14
Yep, klinkt als intoneren. Zonder gecompenseerde zadels stel je hem af op eem leuk gemiddelde, met komt je dichter in de buurt van ideaal. Nog leuker is een brug met 6 zadeltjes.

Als je in je gegevens je woonplaats vermeldt, zijn er wellicht mensen in de buurt die je willen helpen.

Mijn tele heeft een afstelbeurd gehad bij Rikkers in Groningen deze gaf aan dat een 3 zadelbrug beter is dan een 6 zadel , had iets met verschuiven en rammelende veertjes te maken , hij adviseerde wel een gecompenseerde te nemen.

frekie
28 mei 2008, 19:21
Wellicht ten overvloede...

Met een stem apparaat de gefrette noot op de 12e positie vergelijken met de flageolet. Als de gefrette noot te hoog is, brugzadeltje naar achteren.