PDA

View Full Version : Bolling in bovenblad semi akoustische gitaar



piet elektron
27 mei 2008, 21:09
Ik kan hier niet 123 iets over vinden. Ik vroeg me af hoe ze eigenlijk zo'n gewelfd bovenblad maken in een semi akoustische gitaar. Zeg maar zoals ook violen dat hebben.
Het lijkt me onmogelijk om een plaat hout in een dubbel-gekromde vorm te persen, wordt het dan geschaafd? Wordt het blad dan ook aan de binnenkant in vorm geschaafd? En hoe krijg je dan precies die complexe vorm?

Overigens ben ik niet van plan om er zelf een te gaan bouwen, maar als meubelmaker ben ik gewoon benieuwd hoe zoiets wordt gedaan. Er bestaan bijvoorbeeld ook 17e eeuwse roccoco-meubelen die "gebombeerd" zijn, oftewel met dubbel gekromde vlakken.

nevyn292
27 mei 2008, 21:20
een manier is inderdaad schaven.

netjes doen door eerst dieptegaatjes te boren, en dan schaven totdat de gaatjes niet meer te zien zijn.

Javaca
27 mei 2008, 21:56
Het kan wel, maar dan wordt het blad gemaakt van meerdere lagen.
Gibson doet dit met z'n ES-335's

nevyn292
27 mei 2008, 22:13
Het kan wel, maar dan wordt het blad gemaakt van meerdere lagen.
Gibson doet dit met z'n ES-335's

zag anders bij jullie 1 groot blad esdoorn liggen voor een viooltop

Javaca
27 mei 2008, 22:18
Heb het niet over violen maar over archtops.

Op school doen we die gelamineerde dingen niet. Dat is fabriekswerk.

Een vioolbovenblad is samengesteld uit een gesplit blok vuren. De rug uit een gesplit blok Esdoorn.

piet elektron
27 mei 2008, 22:33
een manier is inderdaad schaven.

netjes doen door eerst dieptegaatjes te boren, en dan schaven totdat de gaatjes niet meer te zien zijn.

Slim! :cool: Goeie truuk. Ga ik zeker eens wat mee doen...



Het kan wel, maar dan wordt het blad gemaakt van meerdere lagen.
Gibson doet dit met z'n ES-335's

Bedoel je dat ze daarbij het blad in die vorm geperst hebben? Welk hout laat zich zo goed vormen dan?

Mattia
28 mei 2008, 07:31
Geschaafd, gestoken inderdaad, en bij fabrieksgitaren uit dunne lagen fineer gelamineerd. Is geen echte reele optie voor de thuisbouwer.