PDA

View Full Version : Effectloop trouble..



Classic
27 mei 2008, 21:00
Vraag: Hoe kan het dat als ik 2 pedalen op mijn effectlus
aansluit dat het volume van mijn amp vanzelf zachter gaat ???!!???
Dit is zeker niet fijn als je aan't spelen bent zeg maar :angry:

Dit is de setup:

Telecaster-->Boss TU2-->MXR microamp-->Vox wah clydeMccoy-->T-rex moller-->MXR Custom audio overdrive&boost-->engl classic 2x12

in de effectloop: send-->carboncopy delay-->MXR stereo chorus-->return

kortom, welke techneut kan me hier mee helpen?

Il_Falco
27 mei 2008, 21:08
ik vrees dat je last hebt van ToneSuck. (jaja met hoofdletters)

Classic
27 mei 2008, 21:11
ik vrees dat je last hebt van ToneSuck. (jaja met hoofdletters)

ja? en hoe kan dat en hoe los ik dat op? :???:

Rude Perception
27 mei 2008, 21:50
ja? en hoe kan dat en hoe los ik dat op? :???:

andere pedalen, maar ik denk niet dat het tonesuck is, zulke slechte pedalen zijn het namelijk niet.
Heb je het ook als je alles voor de versterker aansluit?

Daemon
27 mei 2008, 22:02
Aahhh, grappig dat ik dit probleem hier ook zie (ok, niet voor jou natuurlijk).

Ik had 't zelfde probleem toen ik op m'n triamp m'n fx loop paraleel gebruikte. Oftewel: ik mixte m'n dry signal met de effecten door middel van een fxloop mix knop op de front van m'n amp. Nu merkte ik dat ik als de fx loop geactiveerd was, ik een volume drop had. Oplossing: ik zette de fx mix knop vol open zodat hij werkt als een serieële fx loop. Oftewel: dry signal + wet signal = je geluid.

Achterop jouw amp zit als het goed is ook zo'n knop. Kijk eens of je de volume drop ook hebt als je die dus vol open zet.

Als dat niet werkt dan weet ik niet of er een switch op je amp zit die de fx loop van paraleel naar serieel schakelt, zo ja, schakel deze naar serieel.

Good luck ermee!!

Liquid_Metal
27 mei 2008, 22:25
een groot deel van het antwoord is boven mij al gegeven. amps hebben een seriele of parallelle fx-loop en bij sommige amps is dit schakelbaar. mijn amp (Marshall Valvestate 8080) heeft een seriele fx-loop en deze kan ik uit (0) of aan (10) zetten (gradueel dus). ernaast zit een heel belangrijk knopje: aan: 0dB; uit: -20dB. Als ie uitstaat heb ik een normaal signaal, dat ik wil hebben omdat ik mn preamp niet uit de amp haal maar extern (Boss GT8) aansluit via de fx-return. Als ik m op 0dB zet krijg ik n ontzettende verkleuring.
Bij jou kan het goed zijn dat het andersom moet. Check je amp dus even voor een eventueel knopje en uiteraard voor de manier hoe je effect-loop in elkaar zit (in je amp)

succes!

Yek1
28 mei 2008, 08:55
Dit heeft in principe niets met het verschil tussen een seriële en parallel loop te maken! Je hebt hier te maken met het verschil tussen instrument level en line level.

Sommige fx loops zijn bedoeld om pedalen in te plaatsen. Die werken op instrument level, meestal -10 dB.

Andere fx loops zijn juist bedoeld om 19" fx apparaten op aan te sluiten. Die werken op +4 dB. Als je een pedaal daarop aansluit, verlies je volume (en geluidskwaliteit). En dat is bij jou het geval. Want in de handleiding van de Classic staat dat de loop bedoeld is voor signal processors, oftewel 19" gear op +4 dB.

Bij sommige versterkers is instelbaar of de loop op -10 of +4 werkt. Zoals bv. bij Marshall JVM.

Ook sommige 19" apparaten, zoals van Rocktron of TC Electronics, laten je switchen tussen gebruik in -10dB of +4dB loops. Bij pedalen kan dat meestal niet. Uitzondering zijn o.a. de twin pedals van Boss.

Als je toch pedalen in je fx loop wilt plaatsen, wat af te raden is omdat je dan 2 lange extra kabels nodig hebt, kun je een apparaatje kopen dat het level van de loop omzet. Ik geloof dat oa Nobels zo'n ding heeft.

Daemon
28 mei 2008, 11:25
Dit heeft in principe niets met het verschil tussen een seriële en parallel loop te maken! Je hebt hier te maken met het verschil tussen instrument level en line level.

Sommige fx loops zijn bedoeld om pedalen in te plaatsen. Die werken op instrument level, meestal -10 dB.

Bij mij maakte het geen bal uit hoe ik de knop had staan en wat er in de fx loop hing, de volume drop was er altijd als ik de fx loop paraleel gebruikte, dus het lijkt me wel degelijk iets ermee te maken te hebben.

Yek1
28 mei 2008, 13:43
Bij mij maakte het geen bal uit hoe ik de knop had staan en wat er in de fx loop hing, de volume drop was er altijd als ik de fx loop paraleel gebruikte, dus het lijkt me wel degelijk iets ermee te maken te hebben.

Okay, dat kan bij bepaalde amps (helaas) best voorkomen. Maar da's incidenteel. Ik heb 2 amps thuis die geen volumeprobleem hebben met een parallele loop.

Op zich is het omschakelen naar serieel het omzeilen van het probleem. Effecten als delay en chorus zijn immers normaliter prima parallel toe te voegen (100% wet).

Aan de andere kant: hij gebruikt pedalen die waarschijnlijk geen mix control hebben. Dan moet hij de fx loop wel naar serieel omschakelen. Want anders mengt hij direct signaal (buiten de loop) met direct signaal + effects (via de loop), en dat levert vaak phase problemen op (dun geluid) vanwege de minieme vertraging.

Daemon
29 mei 2008, 00:59
Het zal inderdaad ook wel bij sommige amps verschillen. Ik ben ook benieuwd ondertussen of het probleem al verholpen is.

Classic
29 mei 2008, 19:21
andere pedalen, maar ik denk niet dat het tonesuck is, zulke slechte pedalen zijn het namelijk niet.
Heb je het ook als je alles voor de versterker aansluit?

Dan geen enkel probleem!

Classic
29 mei 2008, 19:29
Het zal inderdaad ook wel bij sommige amps verschillen. Ik ben ook benieuwd ondertussen of het probleem al verholpen is.


Het probleem is zeker opgelost: dat verhaal met die +4 db en -10 db klopt inderdaad. Ik ben met het hele zwikje( nou ja, de amp en de 2 pedalen ) teruggegaan naar de winkel. Het verhaal uitgelegd. Ze hebben alles teruggenomen/ingeruild. Heb het ingeruild voor een Engl thunder reverb ( zelfde versterker!!) 1x12" ipv 2x12. Het enige verschil buiten het enorme prijsverschil. en een GT 10 van Boss. ben het nu samen aan het uitproberen.
Tot nu toe ben ik zeer in mijn nopjes!! :hippie:
Trouwens, er zit achterop de "oude" amp geen schakelaar voor het db verschil.
wet en dry kan ik wel regelen maar dit maakte niets uit.