PDA

View Full Version : Lessen in muziekcompositie



Sterik
27 mei 2008, 19:56
Hey,

Ik vroeg me af of er ook ergens lessen in muziekcompositie te volgen zijn?
Dus gewoon cursussen of zoiets, dus dat ik niet meteen conservertarium hoef te doen (kan ik niet, en wil ik niet)
en met lessen bedoel ik serieuze lessen, niet iemand die me verteld dat majeur blij klinkt, en mineur droevig, en dat 1 4 5 schemas goed klinken, of wat een relatieve mineur is, en waar het goed in werkt, dat weet ik zo ondertussen wel, alleen is dat in 90% van de gevallen wat je krijgt als je het op internet opzoekt
maar ook weer niet iets waar je alle modes feilloos leert toepassen, heel leuk en aardig allemaal, maar echt lekker in het oor ligt het meestal niet

dus... weet iemand iets?
ik weet dat het niet echt duidelijk is wat ik wil, maar ik kan ook niet zeggen dat ik iets wil leren, als ik het bestaan er van niet af weet he... :satisfie:
alvast bedankt

Pais
27 mei 2008, 20:36
Ik weet dat een muziekschool bij mij in de buurt zoiets doet ja, maar daar heb jij niets an he :)

Benader eens een goede docent zou ik zeggen. En niet alleen op advertenties reageren zoals 'gitaarles aangeboden' maar je stoute schoenen aantrekken en jezelf in contact brengen met een gitarist die je bewondert in het genre waar je intresse ligt.

Zo heeft een kennis van me het ook gedaan. Die gitarist is eigenlijk helemaal geen docent maar wilde uiteindelijk wel een goed gemotiveerde leerling verder helpen.

gitaarvrouwtje
27 mei 2008, 20:59
op iedere goede muziek school wordt solvege gegeven, een amv (algemene muzikale vorming ) cursus zal je ook al een heel eind verder helpen
dat mineur droevig klinkt en majeur blij is overigens ook niet altijd waar
het is veel belangrijker te weten dat bij een majeur toonladder de halve tonen op een andere plek zitten dan bij de mineur toonladder. daar begint ook je begrip van toonladders en dus akkoorden en ook schema s..

compositieleer is dan weer een ander gebiedje, dat gaat niet alleen over akkoordschema s en opbouw, maar ook over de structuur van muziek..hoe zit het in elkaar, hoe maak je een nummer interessant (neem bijv eens een mooie modulatie op een interessant moment, probeer eens asymetrisch te componeren etc etc)

een goede solvege leraar zal je dat ook kunnen leren
dus gewoon naar de plaatselijke muziekschool en uitleggen wat je wilt

gorgasm
28 mei 2008, 12:38
solfege;)

Martijn hooningsite vind ik voor zoiets goed!

gitaarvrouwtje
28 mei 2008, 14:06
haha ik dacht al dat ik t fout schreev