PDA

View Full Version : Eerste zelfbouw, wat vraagjes.



Jeroen_K
27 mei 2008, 17:47
Dit wordt mijn eerste zelfbouw project, en ik heb wat twijfels.

Ik zit een beetje te kijken welke brug en nut ik zal nemen.
Ik wil een Les Paul stijl brug, kan ik deze beter van Gotoh of Tunomatic kopen? Ik weet dat Gotoh een degelijk merk is (toch?) maar over tuneomatic weet ik niks. Iemand tips/ervaringen?

Verder de nut, een Graphtech (ik wil een zwarte)? Wat is het voordeel aan een bepaalde maat nut? alleen hoe het speelt met andere spacing of zit er meer achter.

Laatste vraag,.. hoe zit het met frethoogte? Dit is toch ook gewoon wat je lekkerder vind spelen?


Edit: nog een vraagje,..

het fretten, dat doe je pas als hij op de neck is gelijmt lijkt me? kan ik het gewoon met een kunstof hamer doen of is het een goede investering om bijvoorbeeld een 'jaws' fretpers te kopen bij stewmac

Edit2: en nog een,..

Wat is het voordeel aan de neck lijmen? Voordeel aan schroeven is betere sustain toch? en natuurlijk dat je hem er weer af kunt halen maar dat ben ik niet van plan (als ik het goed doe dan).

Alvast bedankt!

pueblo
27 mei 2008, 17:53
ik wacht op de vraag

Jeroen_K
27 mei 2008, 17:55
teveel gelul over de rest van mn gitaar in eerste post, sorry =P ik heb het nu aangepast.

G.G.
27 mei 2008, 18:05
1. Tune - O - Matic is een type benaming, geen merk. Gotoh maakt prima spul. Kan je gerust nemen.


2. Er is geen voordeel aan een bepaalde maat. Een LP heeft gewoon een bapaald model nodig. Meet de breedte van je hals en neem daarbij de juiste.

3. Frethoogte, je je kan gewoon nemen wat je lekker vind. Ik neem altijd 6100 omdat ik die fijn vind. Een ander vind juist kleintjes fijn. Het is maar net wat je zelf wilt.

Let wel op bij hoge frets. Zijkanten niet te schuin afwerken!!!

Jeroen_K
27 mei 2008, 18:09
Ooh haha ik snap het al,.. een TOM brug is gewoon een LP stijl brug.

Nou met jou post zijn gelijk al mijn vragen beantwoord, bedankt!

Edit: nog een vraagje,..

het fretten, dat doe je pas als hij op de neck is gelijmt lijkt me? kan ik het gewoon met een kunstof hamer doen of is het een goede investering om bijvoorbeeld een 'jaws' fretpers te kopen bij stewmac

KoenB
27 mei 2008, 18:33
pers kan, maar is duur. Je kan gaan hameren maar dat geeft een beetje schade. Wat ik deed: blokje hout op de fret, hals ondersteunen, en dan aandraaien met een lijmklem. Zo plette ik de fret makkelijk in de gleuf.

G.G.
27 mei 2008, 18:35
Ik doe dit met een strook hout, waar ik een stuk van een oude leren riem op gelijmd heb. Dan met een hamer rammen.


Bij een verlijmde hals zou ik hem eerst fretten, omdat je de zijkanten moet afwerken boven de top is de kans groot dat je beschadigingen maakt.

Jeroen_K
27 mei 2008, 19:00
Oke bedankt! dat lijken me inderdaad betere ideeen dan met de hamer.

Nu je het over verlijmen hebt,.. wat is het voordeel aan lijmen? voordeel aan schroeven is langere sustain toch? en natuurlijk dat je hem er weer af kunt halen maar dat ben ik niet van plan (als ik het goed doe dan).

barno
27 mei 2008, 19:23
Oke bedankt! dat lijken me inderdaad betere ideeen dan met de hamer.

Nu je het over verlijmen hebt,.. wat is het voordeel aan lijmen? voordeel aan schroeven is langere sustain toch? en natuurlijk dat je hem er weer af kunt halen maar dat ben ik niet van plan (als ik het goed doe dan).

ik vind hameren best kunnen voor de fretjes, "tikken" is een betere naam, want de truuk zit hem in rustig gedoseerd tikken, zo'n fretje kan dat gerust hebben.

Hals lijmen/schroeven... schroeven lijkt me voor een eerste zelfbouw aan te raden. Ga ervan uit dat niet alles dadelijk perfect is. Een geschroefde hals geeft je meer opties. Gelijmd is gelijmd en moet dadelijk echt juist zijn. Heel dat verhaal tussen vermeende verschillen tussen schroef en lijmverbinding vind ik voor groot stuk gezever.
Ik begin binnenkort beginnen aan mijn vierde zelfbouw en zal dus eerste keer zijn dat ik een gelijmde hals ga maken. Maar mss werk jij wel veel nauwkeuriger dan ik

Jeroen_K
27 mei 2008, 19:44
als er geen echt duidelijk verschil in zit lijkt schroeven me ook wat veiliger.

bedankt voor de hulp allemaal!

richwoodplayer
27 mei 2008, 20:20
leuk filmpje gevonde van hoe gibsons worden gemaakt :sssh:

http://youtube.com/watch?v=3vARFwbhLOM

pueblo
27 mei 2008, 21:02
leuk filmpje gevonde van hoe gibsons worden gemaakt :sssh:

http://youtube.com/watch?v=3vARFwbhLOM

ken ik al een tijdje, die van fender fabriek zijn ook wel nice
http://nl.youtube.com/watch?v=ERV5E5uhLAM&feature=related

orreltak
27 mei 2008, 21:20
Ooh haha ik snap het al,.. een TOM brug is gewoon een LP stijl brug.

Nou met jou post zijn gelijk al mijn vragen beantwoord, bedankt!

Edit: nog een vraagje,..

het fretten, dat doe je pas als hij op de neck is gelijmt lijkt me? kan ik het gewoon met een kunstof hamer doen of is het een goede investering om bijvoorbeeld een 'jaws' fretpers te kopen bij stewmac

hou er wel rekening mee dat een TOMbrug een bepaalde halshoek vereist.

Jeroen_K
27 mei 2008, 21:33
ja dat wist ik, 13 graden. Het is ook beter om de headstock dmv een scarf joint te verlijmen aan de rest van de hals toch? of valt het wel mee hoe zwak het anders is.

st.robot
27 mei 2008, 21:43
ik ben niet zeker , maar is 13 graden niet een beetje te veel ?? is dat niet eerder iets van een 4 à 5 graden

orreltak
27 mei 2008, 21:47
ja dat wist ik, 13 graden. Het is ook beter om de headstock dmv een scarf joint te verlijmen aan de rest van de hals toch? of valt het wel mee hoe zwak het anders is.

13 graden?!ik denk dat je daarmee de hoek van je headstock bedoelt.
maar ik heb het over de halshoek (vanuit je neckpocket).die is ong. 3,5 a 4,5 graden.

Jeroen_K
27 mei 2008, 22:23
oh haha ja ik dacht dat je headstock bedoelde.

3.5 tot 4.5 graden omlaag dus, omdat de TOM brug relatief hoog staat.
ik wist wel dat datm oest maarn iet hoveel graden, bedankt! hoe weet ik trouwens precies hoeveel graden?

kpt zwartbaard
27 mei 2008, 23:05
ben ook bezig met een gehoekte hals
zit me echt zorgen te maken over hoe nauwkeurig het allemaal moet zijn :chicken:
heeft er iemand een plan van een jig constructie
en hoe hoog moet het fretbord juist uitsteken en zou ik het omligend (top) hout in dezelfde hoek schaven of gewoon recht laten

barno
27 mei 2008, 23:05
de hoek van de hals hangt van aantal dingen af en varieert idd meestal tussen de 2 en 4 graden. maar die bepaal je zelf aan de hand van de hoogte van je brug en de topkam. Best is om het geheel 1op1 uit te tekenen. Ahv de mensuur de brug op de juiste plaats tekenen. Dan rechte lijn van brug evenwijdig over fretboard naar de topkam. De hoek die deze lijn vormt met de vlakke body, is wat je wil weten.

Soronil
28 mei 2008, 10:49
@ richwood en pueblo.
Is altijd wel grappig om te zien, maar die mensen die daar werken die hebben echt niet meer het idee dat ze gitaren maken, die hebben zoiets op het eind van verrek, dr komt nog een gitaar uit ook:P die doen de hele dag door het zelfde klusje... wordt je ook gek van, alleen maar die snaren erdoorheen stouwen. en dan beginnen je handen natuurlijk net te trillen :P xD

Mattia
28 mei 2008, 11:25
Ik heb echt nog nooit een halshoek van meer dan 3.5 graden nodig gehad, eerder richting de 3, ook met TOM.

Teken het aub goed uit, en vertrouw niet alleen op wat er op een bouwtekening staat!

Jeroen_K
28 mei 2008, 16:13
Aangezien ik mijn eigen ontwerp maak heb ik geen bouwtekening waar ik eventueel op zou kunnen vertrouwen.

Ik zal naar jullie luisteren en een 1:1 tekening maken.
Ik ga waarschijnlijk vandaag mijn TOM brug, nut en nog wat dingen kopen. met de brug, de nut, het fretboard en het model van de body die ik gemaakt heb moet ik wel een tekening kunnen maken waarin ik kan zien hoe groot de hoek moet zijn.

thx allemaal!