PDA

View Full Version : Biffy Clyro



JipStoop
27 mei 2008, 17:45
Gitarist van Biffy Clyro is ook tof.
Ontbloot bovenlijf, gitaar voor je middenrif en met gebalde vuisten je nummers raggen op je stratocaster.

Live gezien in de HMH als support act voor Queens of the Stone Age.
Ben gelijk fan geworden van de band :)

Arts
27 mei 2008, 18:03
heb ze ook gezien in HMH ..
had er niet veel van verwacht ( na de cd's geluisterd te hebben ) .. vond het echt geen goede cd (nog steeds niet)
maar live zijn ze wel echt vet

JipStoop
27 mei 2008, 18:12
Live zijn ze stuk beter dan op de cd. Stuk rauwer.

Herman
27 mei 2008, 18:55
Vorig jaar als "verassing" gezien op Lowlands, net nadat ik een cdtje van ze gekocht had. Super vette show! Goeie live band.

JipStoop
27 mei 2008, 19:00
Goed voorbeeld hoe goed ze live zijn is het fantastische nummer "Living is a problem 'cause everything dies".
Op de cd hoor je een koor en orkest en alles, maar live heb je dat niet en spelen ze het recht-toe-recht-aan, en dat klinkt zoveel beter...

Brum
30 januari 2012, 17:48
Klein kickje, hehe... Vandaag even de Revolution Live At Wembley cd/dvd gescoord. Erg fijn dvdtje! Ik miste wel een paar nummers, maar dat hou je toch altijd. Ik weet het, hij is al een tijdje uit, maar voor de liefhebbers toch een aanrader!

Filmpies d'r bij dan:


http://www.youtube.com/watch?v=_XuOTIIb4p4&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=wbRsa0jG4Vs&feature=related




http://www.youtube.com/watch?v=K-_6WLzbO-M&feature=related

Herman
31 januari 2012, 18:21
Aah leuk, Biffy! Tijdens het tikken van mijn vorige post was ik dus bezig met het ontdekken van de band, en ik kan tegenwoordig met een gerust hart zeggen dat Biffy Clyro tot mijn favoriete bands behoord (misschien zelfs wel dé favoriet?).

Alleen nou moet ik betreft het live album wel zeggen dat ik vind dat het een vertekend beeld geef vergeleken met hoe ze live zijn. Hetgeen wat ik live aan Biffy juist zo vet vind is dat het zo ontzettend rauw is, en vol energie. Op de dvd herken ik weinig van die rauwe sound wat ik bij concerten van ze wel al gezien heb.

Mike Vennart (ex Oceansize) is de extra live gitarist tegenwoordig, aan de ene kant vind ik dat hij die rol perfect op zich neemt en de extra partijen live erg goed uitvoert, aan de andere kant vond ik een van de andere charmes van Biffy Clyro live juist dat ze met z'n drieën zo'n ongelofelijke muur aan geluid hadden staan. En ik blijf denk ik toch wel een zwak hebben voor goeie 3 mans formaties live.

Ben erg benieuwd naar het komende album, ik vond het laatste album zeker niet slecht, maar in vergelijking met het oudere werk vind ik het tot dusver denk ik wel de zwakste cd die ze uitgebracht hebben. Maar op youtube zwerft al ergens (in slechte kwaliteit) een opname van een nieuw nummer, live, die wat mij betreft goed in de smaak valt. Hopelijk gaan ze weer ietsjes meer experimentele dingen doen!

Brum
31 januari 2012, 19:15
Yep, heb ik ook, wat betreft het laatste album. Mijn favoriet blijft persoonlijk Infinity Land. Het laatste album is wel wat poppy geworden, wat je zegt, minder experimenteel. Die weg zijn ze eigenlijk al een beetje ingeslaan op Puzzle. Gek genoeg zijn Semi-Mental en Shock Shock dan weer m'n favoriete nummers.:chicken:

Ik heb sterk het idee dat op de dvd vooral aan de stem is geschaafd, want een goed zanger is die Simon Neill nu niet bepaald, erg licht uitgedrukt. Wel een erg goed gitarist, erg goed gevoel voor timing!

Herman
9 februari 2012, 18:43
Klopt, een hoop lui vinden ook dat Puzzle al te commercieel zou zijn. Ik denk wel dat dat het album wat voor hun "doorbraak" zorgde, maar persoonlijk vind ik dat nog op en top een Biffy album, en op Blackened Sky na is dat zelfs wel mijn favoriet.

De zang is heel erg aan geschaafd. Klinkt totaaaaal niet natuurlijk en wat je zegt idd, Neil is niet bepaald een sterk zanger. Normaal gesproken kan ik hem wel hebben, dat rauwe past er juist goed bij vind ik en daarom vind ik het ook jammer dat het zo bijgewerkt is (ik vermoed dat er een flinke pak autotune overheen gejaagd is).

Wat je zegt dat het een goede gitarist is, ben ik het ook niet per se mee eens. Niet dat ik de beste man nu wil afkraken want dat is absoluut niet mijn bedoeling, het is zelfs een van mijn grote helden! Maar ik denk dat je in zijn geval vooral kunt zeggen dat hij vooral erg muzikaal is. De partijen waar hij mee op komt vind ik zelf vaak erg creatief en inderdaad, hij weet ook smaakvol om te gaan met rare maatsoorten en grooves etc. Dat maakt hem voor mij wél een goede muzikant, ondanks dat ik hem technisch niet heel sterk vind.

En wat ik daar ook erg gaaf aan vind, is dat hij iemand is die imo laat zijn dat je niet perfect hoeft te spelen om toch muzikaal erg sterk te zijn. Als je maar met goeie songs komt en het vervolgens met overtuiging kan brengen, en dat doet hij wat mij betreft zeker!

Brum
25 februari 2012, 16:59
De zang is heel erg aan geschaafd. Klinkt totaaaaal niet natuurlijk en wat je zegt idd, Neil is niet bepaald een sterk zanger. Normaal gesproken kan ik hem wel hebben, dat rauwe past er juist goed bij vind ik en daarom vind ik het ook jammer dat het zo bijgewerkt is (ik vermoed dat er een flinke pak autotune overheen gejaagd is).

En toch kom ik daar een beetje op terug... Ik heb meer recent live werk van hun op YouTube Gezien en ik moet zeggen dat ie beter is gaan zingen. Uiteraard is er hier en daar bijgeschaafd op de dvd, maar ik denk toch minder dan ik in eerste instantie dacht.


Wat je zegt dat het een goede gitarist is, ben ik het ook niet per se mee eens. Niet dat ik de beste man nu wil afkraken want dat is absoluut niet mijn bedoeling, het is zelfs een van mijn grote helden! Maar ik denk dat je in zijn geval vooral kunt zeggen dat hij vooral erg muzikaal is. De partijen waar hij mee op komt vind ik zelf vaak erg creatief en inderdaad, hij weet ook smaakvol om te gaan met rare maatsoorten en grooves etc. Dat maakt hem voor mij wél een goede muzikant, ondanks dat ik hem technisch niet heel sterk vind.

Daarin verschillen wij dan absoluut van mening. ;) Juist de punten die je opnoemt, maakt het voor mij een erg goeie gitarist. De timingen, het met gemak omgaan met oneven maatsoorten, zonder dat het onnatuurlijk gaat klinken, de grooves (ondanks de maatsoorten), compositorisch allemaal erg sterk. Ik kan het grotendeels wel naspelen, maar het zo verzinnen, I wish... Bovendien kan ik het zeker niet met zoveel overtuiging toch behoorlijk vlekkeloos spelen, toch een kwestie van techniek mijns inziens. Natuurlijk zijn er maar zat gitaristen die je de complete hals van hun gitaar in één nummer laten horen, vlekkeloos, maar de kwaliteiten van dergelijke gitaristen als Simon Neil hebben ze dan weer niet allemaal. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een erg goeie gitarist vind, met een herkenbare stijl. Het is toch een behoorlijk slaggitarist in ieder geval. Maar dat spreekt dan ook meer tot mijn verbeelding dan de uiterst technische solisten.

De toevoeging van een tweede live gitarist vind ik persoonlijk wel erg vet klinken, maar ik ben dan ook juist weer vaak voor bands met twee gitaristen.

Toch even m'n favorietje toevoegen:


http://www.youtube.com/watch?v=QhHYk_5svOU

HaroldA
25 februari 2012, 17:19
Mike Vennart (ex Oceansize) is de extra live gitarist tegenwoordig, aan de ene kant vind ik dat hij die rol perfect op zich neemt en de extra partijen live erg goed uitvoert, aan de andere kant vond ik een van de andere charmes van Biffy Clyro live juist dat ze met z'n drieën zo'n ongelofelijke muur aan geluid hadden staan. En ik blijf denk ik toch wel een zwak hebben voor goeie 3 mans formaties live.

Op die "live" youtube filmpjes lijkt het wel alsof die zanger/gitarist eerst de linker gitaarpartij speelt en later de rechter. Achterafstudiotrukerij?

Herman
9 maart 2012, 13:26
Zou prima kunnen hoor. Ondanks dat ik het erg jammer zou vinden vrees ik toch wel dat er redelijk wat gesleuteld is aan de opnames achteraf. Ik moet ook zeggen dat het me bij de dvd meer opvalt dan bij de cd om de een of andere reden. Wanneer je de beelden er bij ziet lijkt het soms ietwat onnatuurlijk over te komen. Daarnaast is het me ook al opgevallen dat ie in een nummer (ik geloof mountains) halverwege het nummer ineens op een andere gitaar staat te spelen. Ook vreemd als je het mij vraagt.

@ Brum,
Begrijp me niet verkeerd hoor, op zich ben ik het helemaal met je eens, en nogmaals; ik ben groot fan van Simon Neil. ;) Jij noemt het alleen anders dan ik (of andersom natuurlijk). Ik zeg goede muzikant, jij gitarist. Maakt niet uit, het komt er inderdaad op neer dat hij te gekke songs schrijft en op een erg creatieve manier met z'n partijen om gaat. Maar ik denk dat we aan het eind van de rit gewoon aan dezelfde kant staan. :)

Jammer dat ik niet eerder door had dat er hier weer op gereageerd was, had graag een beetje het topic levendig gehouden.

Brum
25 januari 2013, 06:38
Het nieuwe album zal maandag officieel uitkomen, maar is toch al mondjesmaat uitgelekt. Ik heb 'm net beluisterd en ik vind 'm echt gruwelijk vet! Het is minder experimenteel dan voorgaande albums, hoewel Only Revolutions dat al niet echt meer was natuurlijk, maar wel een hele fijne plaat. De toekomstige hitjes moet je gauw overslaan als Biffy Clyro fan denk ik, dat wel, maar ze zijn nu eenmaal groot geworden. Al met al, een goeie plaat!

Kan niet wachten tot 18 februari...:crazyhappy:

Brum
26 januari 2013, 22:20
Dit nummer raakt me echt aan alle kanten. Prachtig...


https://www.youtube.com/watch?v=tLoqwH7ewyk

Brum
19 februari 2013, 09:05
Gister naar Biffy in de Melkweg in Amsterdam geweest en het was me toch een potje akelig strakheid, kolere! Echt een heel vet optreden, weer eentje die hoog in m'n tofste optredens staat. Daar waar ik eerder dacht dat er wel gesleuteld moest zijn aan de zang van Simon Neil op de Revolutions dvd, daar moet ik echt van terug komen, hij heeft kennelijk echt zangles gehad en kan tegenwoordig gewoon stemvast zingen. De nieuwe nummers komen live trouwens gigantisch goed tot z'n recht, je krijgt er echt een heel ander gevoel bij dan op het album. Ook kom je live ineens tot de ontdekking dat er hier en daar toch wat meer oneven maatsoortjes en vernuftigheidjes in zitten dan ik dacht. Die drummer ramt zich daar nog 's zonder moeite doorheen en zingt er dikwijls ook nog even bij, die gast is echt gruwelijk goed. Ik ben weer een beetje meer fan.:)

De Hayden kasten van die Neil zijn wel diep zeg, had ik nog niet eerder gezien. Hier een fotootje, onder de Peavey en Fender combo's:

http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Brummert/DSC00356_zps0b585d21.jpg

Herman
19 februari 2013, 18:59
Die Hayden kasten zijn leeg. Althans, dat waren ze 2 jaar geleden iig wel.

Brum
19 februari 2013, 20:03
Het zijn wel andere kasten dan z'n ouwere Hayden kasten in ieder geval, ander kleur logo en dieper, maar je zou best gelijk kunnen hebben.

Die Mike Vennart had trouwens o.a. nog zo'n nieuwere, kleinere Rectifier top staan, was wel geinig om te zien bij zo'n grote band.:)

Luke-wannabe
21 februari 2013, 11:35
http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Brummert/DSC00356_zps0b585d21.jpg
Ik vind die 8x10's zo op zijnn kant er zo bruut uit zien!!