PDA

View Full Version : engl powerball weinig vermogen



wizzie1982
27 mei 2008, 16:22
Hoi,

de gitarist van mijn band heeft afgelopen weekeind een engl powerball gekocht bij musik produktiv in duitsland..

nu hebben we gisteravond bandrepetitie gehad en kwamen we tot de conclusie dat hij pas voldoende vermogen had als hij z'n volume op 3/4 had staan..

In mijn andere band speel ik zelf op engl rackspul (e530 en e840/50).. die zet ik ver onder een kwart en dan heb ik meer dan voldoende volume.

Onze andere gitarist heeft een engl invader 100. Beide versterkers zijn 100 watt dus qua vermogen zouden ze ongeveer gelijk moeten zijn dachten we.. We hebben ze naast elkaar gezet, om de beurt het hetzelfde cabinet, met dezelfde eq en knoppen instellingen en beide zonder fx in de loop. Nu bleek dat de invader op hetzelfde volume VEEL MEER vermogen had..

Niet goed lijkt me.. Ligt dit aan specifiek deze powerball en waar zou het precies aan kunnen liggen?

Ik had zelf het idee dat de preamp buizen misschien niet goed zijn, want als ik de gitaar rechtstreeks in de return van de fx loop steek heeft ie gelijk veel meer vermogen. Desalniettemin lijkt mij dat de preamp buizen van een gloednieuwe versterker wel ok moeten zijn ;)

iemand tips?

alvast bedankt!

Arvoitus
27 mei 2008, 16:30
Dan is er zeker iets mis met jouw powerball.

Met wat voor cabinet speel je?

wizzie1982
27 mei 2008, 16:36
engl standard cabinet.. we hebben hem ook getest op de bogner van de andere gitarist..

RedBuell
27 mei 2008, 16:40
Hoi,

de gitarist van mijn band heeft afgelopen weekeind een engl powerball gekocht bij musik produktiv in duitsland..

nu hebben we gisteravond bandrepetitie gehad en kwamen we tot de conclusie dat hij pas voldoende vermogen had als hij z'n volume op 3/4 had staan..

In mijn andere band speel ik zelf op engl rackspul (e530 en e840/50).. die zet ik ver onder een kwart en dan heb ik meer dan voldoende volume.

Onze andere gitarist heeft een engl invader 100. Beide versterkers zijn 100 watt dus qua vermogen zouden ze ongeveer gelijk moeten zijn dachten we.. We hebben ze naast elkaar gezet, om de beurt het hetzelfde cabinet, met dezelfde eq en knoppen instellingen en beide zonder fx in de loop. Nu bleek dat de invader op hetzelfde volume VEEL MEER vermogen had..

Niet goed lijkt me.. Ligt dit aan specifiek deze powerball en waar zou het precies aan kunnen liggen?

Ik had zelf het idee dat de preamp buizen misschien niet goed zijn, want als ik de gitaar rechtstreeks in de return van de fx loop steek heeft ie gelijk veel meer vermogen. Desalniettemin lijkt mij dat de preamp buizen van een gloednieuwe versterker wel ok moeten zijn ;)

iemand tips?

alvast bedankt!


Een buis kan natuurlijk altijd de geest geven, net als een accu van een auto of motor die zomaar kapot kan gaan ook al is de accu niet oud, ik zou de optie
van een kapotte buis niet zomaar uitsluiten anders zoek je mischien tot je een ons weegt.

Heb dat eens gehad met een O2 censor van mijn motor die ik had vervangen, de motor liep na 3 minuten weer honds verrot. Na uren zoeken en frustratie kwamen we erachter dat die nieuwe O2 censor ook stuk was :(

jw009
27 mei 2008, 17:09
Kan het zo zijn dat er verschillende soorten potmeters zijn gebruikt? Liniair oplopend en exponentieel (of hoe noem je dat).

guitarnijboer
27 mei 2008, 18:08
Meteen terug met dat ding en naast een andere powerball proberen indien je verschil hoort direct omruilen.

MattellicA
27 mei 2008, 18:22
Meteen terug met dat ding en naast een andere powerball proberen indien je verschil hoort direct omruilen.

ff naar Duitsland rijden? trlk! :stop:

guitarnijboer
27 mei 2008, 18:31
ff naar Duitsland rijden? trlk! :stop:

Oh nou ja, ik woon er vlakbij en had er niet aan gedacht dat dit voor anderen een obstakel zou zijn. Maar goed, je hebt toch niet voor niets garantie. Ik zou niet meteen zelf beginnen met het verwisselen van buizen. Je kunt misschien ook vergelijken bij een plaatselijke muziekwinkel en terugsturen als je een duidelijk verschil hoort.

caliban
27 mei 2008, 18:34
ff naar Duitsland rijden? trlk! :stop:
Lijkt me toch ook wel het beste om te doen. De volumepot doet trouwens inderdaad veel. Bij mijn e530 zit er het meeste volumeverschil achter 3 'o clock, terwijl bijvoorbeeld mijn mesa zijn volumeknop tot stand drie het effectiefste is. Volgens mij is niet enkel het lineair of logaritmisch zijn belangrijk maar ook de waarde van de pot.

pol
27 mei 2008, 18:48
engl standard cab gaat ook niet luid, die speakers hebben amper een rendement van 96 Db, is 3db minder dan een V30 cab.

maar wat maakt het uit als je de amp op 3/4 moet zetten als die dan luid genoeg is ? die invader gaat misschien nauwelijks harder als die voorbij 1/2 komt, mijn amp doet dat ook, als die een kwart open staat is het al luid genoeg voor repetities, boven de helft komt er niks meer bij qua volume, enkel eindtrapvervorming.

of er scheelt iets aan 1 van de voorbuisjes of eindlampen, kan altijd.

MjS
27 mei 2008, 18:49
Je kunt versterkers niet goed vergelijken qua volume, tenzij je het volume helemaal opengooit. Als je meer dan genoeg volume hebt nu, lijkt me er niks mis. Klinkt gewoon goed? Probeer anders een keer een andere Powerball ergens en vergelijk ze dan...

wizzie1982
27 mei 2008, 19:01
nouja ik heb niet het idee dat dit normaal is voor een powerball..

een 100 watt buizenversterker moet je niet helemaal open hoeven draaien voor een fatsoenlijk volume, zeker niet als je twee vergelijkbare 100watters ernaast zet en die met 1/4 van dat vermogen die powerball al omver blazen..

lijkt me idd sowieso een goed plan om even terug te gaan naar duitsland, maar ik vroeg me meer af of er misschien nog een verborgen instelling bij de powerball is waar ik aan moet denken ofzo ;)

MjS
27 mei 2008, 19:23
Invader heeft EL34's, Powerball 6L6, het kan zijn dat die buizen verschillend reageren en dat de EL34's luider klinken bij dezelfde instellingen. Maar gooi 'm eens serieus open, volgens mij wil je daar niet naast staan.

Bernd Veenema
27 mei 2008, 19:26
Ik heb zelf ook een Powerball gehad die ik gebruikte met een 2x12 (V30). Die heb ik nooit verder gehad dan halverwege (Kanaalvolume voluit en Master op de helft) en dat is echt vreselijk luid. Flapperende broekspijpen zeg maar. Als die van jou op 3/4 moet, is er echt iets mis of je speelt echt veel te hard, waardoor je doof bent geworden.

kassie
27 mei 2008, 19:45
Invader heeft EL34's, Powerball 6L6, het kan zijn dat die buizen verschillend reageren en dat de EL34's luider klinken bij dezelfde instellingen. Maar gooi 'm eens serieus open, volgens mij wil je daar niet naast staan.

volgens mij gaan 6l6's harder dan el34's heur. behalve de E34Ls die gaat 20% harder dan de el34.

pol
27 mei 2008, 19:49
maakt nauwelijks verschil, als ze al harder gaan zou de amp al hogere spanningen op de buizen moeten hebben.

MjS
27 mei 2008, 20:38
volgens mij gaan 6l6's harder dan el34's heur. behalve de E34Ls die gaat 20% harder dan de el34.

100 watt is 100 watt. Ik heb ook wel gehoord dat de 6L6's meer vermogen leveren, maar als beide amps 100 watt zijn heb je daar niks mee te maken. Wel met het karakter van de buizen! Het zou best kunnen dat die Invader harder lijkt te gaan omdat de EL34's er wat beter doorheen prikken.

casper innosence
27 mei 2008, 20:52
100 watt is 100 watt. Ik heb ook wel gehoord dat de 6L6's meer vermogen leveren, maar als beide amps 100 watt zijn heb je daar niks mee te maken. Wel met het karakter van de buizen! Het zou best kunnen dat die Invader harder lijkt te gaan omdat de EL34's er wat beter doorheen prikken.

100 watt mag 100 watt zijn, maar hier kan wel degelijk veel verschil in zitten. Mijn Triple recto (150 watt dus op 6L6) was HEEL ZEKER minder luid dan mijn Soldano Avenger van 100 Watt (op 5881)

Maar ik heb wel gehoord dat het te maken kan hebben met de potmeters die gebruikt zijn.

Arvoitus
27 mei 2008, 21:24
Je kan het beste even op Tho wachten.

Die heeft namelijk ook een Powerball icm een ENGL cabinet.

x.a.d
27 mei 2008, 23:55
Gewoon effe terug gaan....tsja, das het lastige als je in duitsland koopt. Maar daar heb je garantie voor. Een ding is zeker niet alle 100 watters gaan even hard. Het ligt ook aan rendement van je speakers, en de druk van je kast enzo. Niemand kan je verzekeren of je powerball goed is. Het lijkt mij dat hij niet goed is, want ik moet die van mij zeker niet 3/4 open zetten..... Buizen kan zeker een probleem zijn. Engl heeft veel problemen met buizen (zoals alle merken overigens) dus laat dit goed nakijken!

MjS
28 mei 2008, 00:06
100 watt mag 100 watt zijn, maar hier kan wel degelijk veel verschil in zitten. Mijn Triple recto (150 watt dus op 6L6) was HEEL ZEKER minder luid dan mijn Soldano Avenger van 100 Watt (op 5881)

Maar ik heb wel gehoord dat het te maken kan hebben met de potmeters die gebruikt zijn.

Ja, dat is precies waar ik op doelde. Het vermogen wat de buizen kunnen leveren is geen betrouwbare indicatie voor het maximum volume. Trouwens, alsof iemand hier z'n amp consequent vol open heeft... Maar ik bedoel dus te zeggen dat het niet uitmaakt dat een 6L6 een ander vermogen levert dan een EL34, want zowel de Invader als de Powerball zijn 100 watt. Dat heeft te maken met het design van de amp. Ik denk ook dat het karakter van de buizen meer zegt over de het waargenomen volume dan het wattage.

Misschien is de TS z'n mastervol wel kapot... 3/4 is ook wel erg ver inderdaad. Ik las eerst 1/4, maar 3/4...

Marc Oblivian
28 mei 2008, 09:13
nouja ik heb niet het idee dat dit normaal is voor een powerball..

een 100 watt buizenversterker moet je niet helemaal open hoeven draaien voor een fatsoenlijk volume, zeker niet als je twee vergelijkbare 100watters ernaast zet en die met 1/4 van dat vermogen die powerball al omver blazen..

lijkt me idd sowieso een goed plan om even terug te gaan naar duitsland, maar ik vroeg me meer af of er misschien nog een verborgen instelling bij de powerball is waar ik aan moet denken ofzo ;)

Hey,

Ik heb er ook 1. Die gaat hard genoeg: repetities en gigs bijna nooit harder dan een derde van het volume, want meer is echt ongelooflijk hard.
Het is inderdaad wel zo dat de instellingen bij de Powerball veel te maken hebben met het uiteindelijke volume.
Een aantal factoren:
- gain van het betreffende kanaal heeft invloed op het volume
- de afzonderlijke kanalen hebben elk hun eigen volumeknop (buiten het mastervolume dus)..ik heb die afzonderlijke volumes ongeveer op 70% staan
- de open/focussed functie heeft veel invloed op het volume dat je ervaart. Mijn ervaring is een betere hoorbaarheid met deze knop op de amp ingedrukt (zo'n klein grijs knopje). Als je de footswitch van Engl erbij hebt, dan is het de knop waarbij oa reverb staat (aan de rechterkant, naast volume)...indrukken (lampje brandt dan).

Verder kan het inderdaad zo zijn dat de volumeknop van verschillende amps anders reageren. Bij het testen van een Mesa naast mijn Powerball viel mij bijvoorbeeld op dat de Mesa op het zelfde standje (2) heel veel harder ging dan de Powerball. Sterker nog: de Mesa kon eigenlijk niet zacht. De Powerball wel.
Of dat ook het verschil is tussen de Invader en de Powerball weet ik niet....
Het kan tenslotte ook zo zijn dat er wel iets mis is met de Powerball. Even naast een andere zetten dan weet je het snel genoeg. Ik woon te ver weg, maar er is vast wel een andere in jullie buurt te vinden.
Succes!

vidar
28 mei 2008, 13:03
Ik vind het een beetje een vaag verhaal... ik heb nu het idee dat het zo is gegaan:
Je hebt bij beide versterkers de knoppen gelijk ingesteld (eq, en master bijv allemaal op 5) en hebt toen het volume vergeleken op hetzelfde cabinet. Dit zegt natuurlijk niets over het daadwerkelijke volume:
1.
Het hangt heel erg af van de versterker hoe de volume knop werkt: bij sommige versterkers geeft hij al op 3 het halve vermogen en bij anderen pas op 8, ook bij hetzelfde merk kan dat aanzienlijk verschillen
2.
Jou ervaring van hard en zacht heeft niet alleen te maken met het vermogen. Het hangt ook heel erg af van welke frequenties het geluid bevat. je hebt dan wel de eq knoppen gelijk gezet maar ook dat zegt niets. Het zou zomaar kunnen dat die powerball meer laag geeft en in verhouding minder midden dan de invader, je ervaart het geluid dan niet even hard, ook al wordt precies hetzelfde vermogen geleverd.
3.
de enige manier waarop je iets over het volume van een versterker is bij beide versterkers alles voluit zetten/meten/ de preamp bypassen en een precies gelijk signaal insturen en met een decibelmeter.
4.
stel dat er iets mis is met een preampbuisje, breng hem dan niet gelijk terug maar koop voor 8/9 euro een preampbuisje, en probeer even of dat helpt. Kost je minder dan heen en weer rijden en, zolang je normaal doet, doet dat echt niets met je garantie.

ik zie trouwens dat het niet jouw versterker is dus alle 'je' kan worden vervangen door 'hij' :)

iig veel succes ermee
Vidar

wizzie1982
6 juni 2008, 14:28
heyy.. gisteravond hebben we de powerball toch even open gehad.. de preamp buizen een voor een verwisseld met een buis uit mijn e530 en bij de derde buis was het volume gelijk dubbel zo hard..

toch een kapotte buis dus.. volgens mij is het goedkoper om nu gewoon hier een nieuwe buis te komen dan terug te gaan naar musik produktiv om hem daar proberen om te ruilen voor een goeie ;)

probleem is in ieder geval getackled. Bedankt voor het meedenken!

x.a.d
6 juni 2008, 15:31
Hee, das beter !! Nu dus eindelijk optimaal van je engl genieten ;) Suc6 !