PDA

View Full Version : uitlijnen pickup



no 1 hops
27 mei 2008, 15:22
misschien domme vraag, maar ik heb hier een gitaar body(tje) met een single coil.
nu wil ik daar misschien een humbucker in zetten.
waar moet ik nu van uitgaan als ik de pickup holte wil vergroten.
coil 1 van de humbucker moet op dezelfde plaats als waar de single coil zit, of moet ik het midden tussen de twee coils op de hartlijn van de single gebruiken?

barno
27 mei 2008, 15:57
geen idee

die srv clip in je sig: kende ik niet. is idd goed, die band is mss zelfs beter dan DT

no 1 hops
27 mei 2008, 16:02
geen idee

die srv clip in je sig: kende ik niet. is idd goed, die band is mss zelfs beter dan DTben op zich niet zo'n srv fan maar deze knalt er echt in, gewoon super ,hier klopt gewoon alles.

KoenB
27 mei 2008, 16:12
Kun je niet gewoon een bouwplan van een strat ergens vandaan halen, en dan de maten overnemen? moet te doen zijn. Je kunt ook gewoon een geschikt plaatje googlen en de verhoudingen afleiden. Een paar mm verschilt maakt weinig uit.

no 1 hops
27 mei 2008, 16:47
ik weet de plaats wel waar die moet, maar heb wel eens iets gehoord over de trilling van de snaar en dat de plaatsing van een pickup hiermee te maken heeft.
maar een humbucker is dubbel zo breed en misschien moet de plaatsing dan anders?

G.G.
27 mei 2008, 17:47
De positie in de lengterichting maakt niet heel veel uit. Hou wel rekening, wanneer je een tremelo hebt, dat er genoeg "vlees" voor de tremelo schroeven over moet blijven.


Zogenaamde sweetspots voor elementen is onzin, want met iedere andere gefrette positie veranderd deze sweetspot ook.

Als het een schuin geplaatst brugelement betreft (zoals bij een strat) en je wilt die humbucker ook schuin plaatsen, houd dan het midden van de singlecoil aan als het punt tussen de beide spoelen van de humbucker. Dan lopen de snaren netjes tussen de polepieces in.

no 1 hops
27 mei 2008, 17:52
De positie in de lengterichting maakt niet heel veel uit. Hou wel rekening, wanneer je een tremelo hebt, dat er genoeg "vlees" voor de tremelo schroeven over moet blijven.


Zogenaamde sweetspots voor elementen is onzin, want met iedere andere gefrette positie veranderd deze sweetspot ook.

Als het een schuin geplaatst brugelement betreft (zoals bij een strat) en je wilt die humbucker ook schuin plaatsen, houd dan het midden van de singlecoil aan als het punt tussen de beide spoelen van de humbucker. Dan lopen de snaren netjes tussen de polepieces in.heb gelukkig geen problemen met pole pieces, tis een dubbel blade en zo ik nu begrijp kan ik hem plaatsen waar ik wil, als het maar onder de snaren is.
als mijn projectje slaagt dan post ik het wel op GN.
eerst ploeteren ;-)