PDA

View Full Version : tung/truoil vs shellak



Orpheo
27 mei 2008, 12:03
Ik zit te denken aan een finish voor een projectje, later dit jaar.

het word een rosewood back met een padouk top. deze houtsoorten hoeven niet gelakt te worden, maar ik heb liever wel iets van bescherming, en het zorgt ervoor dat de kleuren mooier uitkomen.

wat zijn de voordelen en nadelen van tungoil/truoil en shellak?

Mattia
27 mei 2008, 13:17
Tung oil, puur, raad ik af. Is geen slijtvaste finish, droogt traag, suboptimaal in ieder opzich. Zo ook alle andere 'pure' oliesoorten.

TruOil of Danish Oil werken wel prima, trekken mooi in, geven goede tot matige gloed. Kunnen ook boven op de schellac aangebracht worden als je niet wil dat het te diep intrekt. Schellac voelt net zo goed aan, gewoon met een stukje keukenpapier aangebrengen werkt prima, politoeren mag maar hoeft echt niet, ziet er wal wat 'glimmender' aan.

Voor palisander zou ik geneigd zijn om een paar dunne laagjes olie aan te brengen, wel eerst even testen of het werkt; sommige houtsoorten hebben olieen die ervoor zorgen dat oliefinishes niet goed/helemaal niet drogen. Schellak kan dan juist de oplossing bieden.

Orgasmocaster
27 mei 2008, 16:08
Na 8 of 9 Tru Oil finishes gedaan te hebben ben ik nu bezig met mijn eerste pure Tung oil finish.. inderdaad extra werk, lang wachten tussen coats, maar zeker de moeite waard! en het lijkt vooral mooi op Rosewood!

een tip!! tussen de lagen grainfiller, schuur de Rosewood niet met 220 zoals normaal, maar met 320! het is enorm moeilijk om alle krasjes er weer uit te krijgen!

Ik heb er 3 lagen (transparent) filler op zitten en weer afgeschuurd, en nu net 3 lagen 50/50 Tung Oil/Thinner op zitten.. en het lijkt nu al erg goed op het rosewood en black korina.
Als dit goed droog en hard is dan ga ik over op 100% Tung Oil (zonder Thinner).. een laagje of 6, 7 en dan een paar weken laten harden

Orgasmocaster
27 mei 2008, 16:11
wat zijn de voordelen en nadelen van tungoil/truoil en shellak?

oops, om je vraag nog even rechstreeks te beantwoorden:
Tru oil wordt harder en meer glossy
Tung oil is minder hard maar de finish lijkt wat dieper.. maar je zal nooit een spiegel finish krijgen.
CB noemt het een "Heirloom finish"

Orpheo
27 mei 2008, 16:26
ah, kortom, ik ga shellaken tegen die tijd :D

Orgasmocaster
27 mei 2008, 16:45
Aha, je gaat er plat gestampte kevers op smeren! :)

Mattia
27 mei 2008, 17:41
Gestampte keeverpoep, eigenlijk.

Verder: TruOil kan redelijk glossy worden, danish oil daarentegen heeft een meer satijnen/warme look. Erg 'natural'.