PDA

View Full Version : Nieuwe spullen



moretel
21 februari 2003, 09:13
Een nieuwe buizenversterker staat nog steeds op mijn verlanglijstje maar de financien laten dat nog niet toe.
Mijn interesse is ook gewekt door al die rackjes die je hier ziet, in de folder van Feedback gebladerd maar daar kan ik op dat gebied niet zoveel vinden.
Hoe liggen de prijzen daarvan in vergelijking met de bekende combo's van Koch etc. en wanneer is zo'n rekje min of meer compleet.

Phyrexian
21 februari 2003, 09:57
Ik heb een rack, als je nieuw shopt is het vaak veel duurder dan gewoon een combo of een head.
Een goeie preamp betaal je makkelijk minimum 700-800 euro, maar meestal loopt het op. En dan heb je nog geen poweramp.

Tweedehands ligt het natuurlijk anders, maar preamps zijn (vind ik toch) moeilijk te vinden :sad:

moretel
21 februari 2003, 10:01
Is het een beetje te vergelijken met zeg maar een audio rack ?
Gebruik je dan meestal 1 of meerdere speakers.

In het kort heb ik zeg maar het volgende nodig als basis :

Voorversterker
Eindversterker
Speakerkast

Zijn voor en eindversterker altijd los of heet het dan weer een top ?

Negative K3 fan
21 februari 2003, 10:44
in rack systemen zijn pre en power amps bijna altijd gescheiden, en bahlve dat moet je ook nog de nodige bekabeling en een behuizing hebben.

sash
21 februari 2003, 12:05
Op 2003-02-21 10:01, schreef moretel:
Is het een beetje te vergelijken met zeg maar een audio rack ?
Gebruik je dan meestal 1 of meerdere speakers.

In het kort heb ik zeg maar het volgende nodig als basis :

Voorversterker
Eindversterker
Speakerkast

Zijn voor en eindversterker altijd los of heet het dan weer een top ?


Jup dat is de basis. Als het samen in 1 kastje zit is het een top :smile:

Waarom wil je perse een rack met een speakerskast? Ik denk dat een combo makkelijker en goedkoper is.

moretel
21 februari 2003, 12:26
Gewoon eens rustig bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Lijkt me wel handig onm een compact rekje te hebben met versterker, effect etc.,
minder gezeul ?

Is rack apparatuur meer iets voor de prof ?

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 12:37
meer voor de tweaker denk ik... in racks zie je meestal heel veel knopjes en lampjes

met een combo of head+cab ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit

Rutger
21 februari 2003, 13:18
Zo'n rack heeft eigenlijk hetzelfde voordeel als pedaaltjes hebben boven een multifx. Je kunt je voor-, eindtrap en speakerkast naar eigen smaak uitzoeken, bent een stuk duurder uit maar je hebt dan wel topspullen helemaal naar jouw specificaties.

sash
21 februari 2003, 15:11
Op 2003-02-21 12:37, schreef Ic3gl0vE:
meer voor de tweaker denk ik... in racks zie je meestal heel veel knopjes en lampjes



Nee toch meer voor de gitarist die verschrikkelijk veel effecten gebruikt denk ik. Ik ben een gigantische tonetweaker (lees; zeikerd), maar ik werk gewoon met losse pedalen.

Sj03rd
23 februari 2003, 14:59
Een rack is inderdaad handig als je veel effecten gebruikt maar ook zonder die vele effecten kannet handig zijn. Ik heb combo's gehad en ook losse tops. Maar vaak zag ik weer wat anders en dan moest die hele top weer weg (omdat t allemaal zo duur is). Met een rack kun je je gear stukje bij beetje upgraden. Ik heb nu namelijk weer een andere eindtrap gekocht en misschien dat ik er binnenkort nog een extra pre-amp bijkoop.
Dat is namelijk ook wel makkelijk dat je alles kan combineren zoals al gezegd werd.
Nog een voordeel vind ik dat alles in een rack zit, dus alle kabels kun je zo laten zitten in je rack. Een keer aansluiten en klaar!
Daarbij komt nog dat het allemaal meestal midi is. Ik heb een groot midipedaal voor me liggen die mn g-major (effecten) en de pre amp aanstuurt, dus niet 200 kabeltjes en adapters en andere lastige dingen bij mn voeten waar ik toch helemaal gek van zou worden :smile:

Ic3gl0vE
23 februari 2003, 18:56
Op 2003-02-21 15:11, schreef sash:

Nee toch meer voor de gitarist die verschrikkelijk veel effecten gebruikt denk ik. Ik ben een gigantische tonetweaker (lees; zeikerd), maar ik werk gewoon met losse pedalen.


ja wij bedoelen wel hetzelfde :smile:
als je verschrikkelijk veel effecten gebruikt moet je ook ècht aan het tweaken

telecastermaster
24 februari 2003, 17:29
Het linke aan een rek is dat het nooit af (of compleet) is :grin: (Niet zo goed dus als je van jezelf weet dat je GAS hebt; en aan die rek apparatuur kan je je geld wel kwijt).

Een essentiele rek bestaat uit:

voorversterker
effectprocessor
eindversterker
speakerkast
voet controller
en een behuizing

In 'Gitarist' heeft een keer een heel goed artikel gestaan (ik meen in 1998) over 3 rack setups.