PDA

View Full Version : Buizenversterker die goed klinkt bij relatief laag volume



Onkelpazuzu
27 mei 2008, 09:09
Sorry als ik vraag naar de bekende weg. :)

Ik zoek een lekkere buizenversterker met een warm maar helder geluid, bij voorkeur met twee kanalen, zodat ik in combinatie met mijn Telecaster en mijn Fulltone OCD clean, halfvervormd, en lekker vervormd kan spelen. Ingebouwde reverb is zeker een pre. Omdat ik op dit moment niet in een band speel en bovendien onderburen heb, is het belangrijk dat de versterker ook op een relatief laag volume goed klinkt.

Volgens mij is de Vox AC15 precies wat ik zoek, en ik ga hem dus binnenkort maar eens beluisteren. Maar ik vraag me af of er nog vergelijkbare aanraders zijn die ik zeker niet mag missen. Ik heb natuurlijk al wel gezocht op dit forum en de rest van Internet, maar ik krijg de indruk dat de meeste andere buizenversterkers een veel groter vermogen hebben en dus (a) duurder zijn en (b) minder geschikt zijn voor mijn situatie. Versterkers met een kleiner vermogen zijn dan vaak weer niet 'volledig buizen', en dat lijkt me dan weer jammer qua geluid. Of mis ik iets?

almarvk
27 mei 2008, 09:17
Ach, ik speel met 100 watt buizen thuis en dat kan ook prima. Het hele wattage / lawaai verhaal wordt mijn inziens nogal overdreven...

Die AC15 lijkt mij een prima optie. Ik hoor/lees hier alleen maar goede verhalen over. Gebruik de zoekfunctie maar 's als je meer gebruikerservaringen wil lezen.

pimmetje
27 mei 2008, 09:19
Je kan denken aan een Kochje... studiotone is slechts zo'n 5 watt zwaarder... dat merk je niet overdreven. Twintone is te gebruiken op 50 of 25 watt... dat laatste is dan dus ook te doen. Maar natuurlijk wel wat duurder...

Vooral omdat beiden een ingebouwde powersoak hebben, zijn ze ook handig voor thuis. Zonder powersoak of vergelijkbaar grapje, denk ik dat 15W buizen nog steeds aan de heftige kant kan zijn voor je buren. Zoek 'ns voor de gein op de 5-wattertjes e.d. op dit forum... genoeg onderwerpen over kleine buizenbakkies geweest.

G.G.
27 mei 2008, 09:40
Ik heb 15 watt buizen en onderburen. 15 watt is te doen, maar mooier zou zijn 5 watt ofzo. Misschien zelfs nog minder voor een echte scheur.

Onkelpazuzu
27 mei 2008, 09:47
Nou ja, mijn onderburen zijn gelukkig erg makkelijk, dus héél zacht hoef ik nou ook weer niet te spelen. :)

Djankie
27 mei 2008, 14:52
fender deluxe reverb

~Dimitri~
27 mei 2008, 18:33
Orange rocker 30 !!!

Je krijgt er alles uit van crunch tot overdrive op bijna ieder volume.
Ik gebruik hem ook voor op men kamer voor het moment , en ik woon in een rijhuis => direct aanliggende buren

Moet ge zeker eens testen

Onkelpazuzu
27 mei 2008, 18:49
Alvast bedankt voor alle tips (meer info is altijd welkom :))! Ik krijg wel de indruk dat die Vox binnen de specificaties die ik in gedachten heb wel één van de meer betaalbare opties is... moet ik daar wantrouwig van worden? ;)

humbucker
27 mei 2008, 19:06
ik heb zelf een AC15 en daar moet je echt niet wantrouwig om worden hoor. Héél lekkere bak! Maar hij is wel maar 1-kanaals en in de openingspost staat dat je een tweekanaals bak zoekt. Dus hopelijk weet je dit. Voor de rest is ie perfect thuis te gebruiken (daar staat de mijne namelijk ook :D).

Onkelpazuzu
27 mei 2008, 19:09
Maar hij is wel maar 1-kanaals en in de openingspost staat dat je een tweekanaals bak zoekt.

Ja, ik zag het inderdaad. Op zich hoeft dat nog geen probleem te zijn; met de OCD kan ik al prima schakelen tussen half- en geheel vervormd door het volume op mijn gitaar aan te passen natuurlijk. Als de combinatie OCD en AC15 dan maar lekker klinkt (en ik meende al ergens te lezen dat dat inderdaad zo is).

Misschien dit weekend maar eens langs een winkel met mijn gitaartje. :)

humbucker
27 mei 2008, 19:12
Misschien dit weekend maar eens langs een winkel met mijn gitaartje. :)

zeker doen!!

je gaat er geen spijt van hebben :D

Onkelpazuzu
27 mei 2008, 19:18
Ik moet mijn vakantiegeld toch ergens aan kwijt. :)

Mr.Fingers
27 mei 2008, 19:24
Fender HotRod deluxe. 40W, gaat best luid, maar is best acceptabel op laag volume (spreekniveau). heeft 3 kanalen (clean, drive & more drive), met aparte master voor drive & more drive. Amp heeft 2 ingangen, dus twee gitaren tegelijk is mogelijk. Tevens uitbreidbaar met een cab (HotRod enclosure)

hansli
27 mei 2008, 19:56
nog even voor de denkwijze: 100 watt resulteert in 6 db meer dan 10 watt, en dat is wat leken noemen: 2 x zo hard.
Dus of je nu een 100 of een 40 thuisgebruikt maakt weinig uit, je moet zoeken naar versterkers met zeer weinig vermogen. die 15 watt is voor thuis nog steeds veel, maar een vox is natuurlijk een fijne versterker.

Ik heb eeb 6 watt ibanez, en als die voluit staat kunnen de buren nog steeds meegenieten, maar hij geeft dan wel een lekker smerig geluid.

Mijn 50 watt pcl kan ik maar beter niet eens aanzetten, als die lekker begint te klinken is het voor niemand meer te harden.

Rormo
27 mei 2008, 20:02
Vox AC15 zou inderdaad voldoen.

Check ook Marshall JTM 30.
Hughes and Kettener Statesman (20W).

Rude Perception
27 mei 2008, 20:03
Misschien een beetje spam, maar een DSL401 is wel een buizenversterker die goed zacht kan. Ik zou hem zeker even testen.

MjS
27 mei 2008, 20:50
Huhges and Kettner Statesman Dual EL84 is inderdaad een aanrader! Vond het clean wat minder 'rauw/rasperig' dan bij de Vox. Gaat HARD, maar kan ook zacht! Zeker de clean.

Gearjunkie
27 mei 2008, 22:01
Misschien een beetje spam, maar een DSL401 is wel een buizenversterker die goed zacht kan. Ik zou hem zeker even testen.

Ik heb er ook een, is echt een superversterker!!

Rude Perception
27 mei 2008, 22:19
Ik heb er ook een, is echt een superversterker!!

Het is zeker een lekkere versterker, ik zou hem ook echt niet aanraden als hij niet bij de eisen van de topicstarter past. Hij gaat vooral weg omdat mijn jcm800 veel harder kan blazen (deze is dan weer niet op huiskamerniveau te gebruiken).

x.a.d
27 mei 2008, 23:45
zou het ook niet gewoon per versterker verschillen? Sommige versterker kun je gewoon niet zacht zetten. Maar ik denk dat je met een koch studiotone, of een vox ac15 wel goed af bent. Een koch loadbox is ook nog altijd een optie. Hiermee kan je je volume terug brengen en toch je amp hard zetten...Of zelfs met kotelefoon spelen.

-Heineken-
28 mei 2008, 01:54
Ben van mening dat de Watts dan weer niet zoveel schelen op dat gebied. Maat van me heeft zo'n AC15 en klinkt dan ook pas weer goed als je 'm minimaal half open draait. 't is een heel ander geluid maar dan vind ik m'n Marshall DSL100 watt toch gewoon beter klinken op laag volume. Gewoon wat bas erbij en iets meer gain en 't scheurt best. Die modernere high-gain versterkers hebben allemaal diode-clipping in de pre-amp dus die kan je best oversturen op laag volume. In tegenstelling tot de oudere Marshall buizenbakken die van scheetgeluid tot knalhard (maar dan wel weer heel mooi) gaan met niks ertussenin. Het blijft behelpen.

Onkelpazuzu
28 mei 2008, 06:38
Misschien een beetje spam, maar een DSL401 is wel een buizenversterker die goed zacht kan. Ik zou hem zeker even testen.

Dat zal ik zeker doen inderdaad. Wat ik erover lees, klinkt al veelbelovend. Het grappige is alleen dat ik Marshall eigenlijk altijd associeer met heel zwaarvervormde gitaren, niet zozeer met het halfvervormde werk. Dus misschien wordt het tijd mijn blik eens te verruimen. :)

Rormo
28 mei 2008, 10:06
Die DSL401 vind ik dan weer helemaal niets. Is nog duurder ook dan al die andere hier genoemde amps en zeker niet beter. Ik vond hem zelfs slecht (wat me nog steeds verbaasd omdat ik zelf een DSL50 heb).

ACSlater
28 mei 2008, 18:11
Op veel versterkers zit ook zo'n 25/50 watt keuzeschakelaar. Lijkt een hele mooie functie maar in de praktijk niet bruikbaar. Het geluid wordt nogal iel/dun. De meeste moderne versterkers zijn prima te gebruiken op laag volume zoals al eerder in dit topic is gezegd. Mijn London City lijkt echter alleen een aan/uit volumeknop te hebben.

Chris Winsemius
28 mei 2008, 18:17
Ben van mening dat de Watts dan weer niet zoveel schelen op dat gebied. Maat van me heeft zo'n AC15 en klinkt dan ook pas weer goed als je 'm minimaal half open draait. 't is een heel ander geluid maar dan vind ik m'n Marshall DSL100 watt toch gewoon beter klinken op laag volume. Gewoon wat bas erbij en iets meer gain en 't scheurt best. Die modernere high-gain versterkers hebben allemaal diode-clipping in de pre-amp dus die kan je best oversturen op laag volume. In tegenstelling tot de oudere Marshall buizenbakken die van scheetgeluid tot knalhard (maar dan wel weer heel mooi) gaan met niks ertussenin. Het blijft behelpen.

Gelukkig niet :)

Chris Winsemius
28 mei 2008, 18:20
Op veel versterkers zit ook zo'n 25/50 watt keuzeschakelaar. Lijkt een hele mooie functie maar in de praktijk niet bruikbaar. Het geluid wordt nogal iel/dun. De meeste moderne versterkers zijn prima te gebruiken op laag volume zoals al eerder in dit topic is gezegd. Mijn London City lijkt echter alleen een aan/uit volumeknop te hebben.

+1!
Die 50/25 Watt functie in 'n 50 Watter schakelt de eindbuizen om van penthode naar triode schakeling waardoor dus geluidseigenschappen veranderen, per type schakeling wordt 'n andere aansturing/impedantie/etc. "vereist" (dat wordt niet meegeschakeld) en de volume-vermindering is maar 3 dB.

Als het om 'n oude LC gaat: post pi mv laten installeren.

Rocketman
28 mei 2008, 22:34
Ik vind de AC15 toch te hard voor thuis hoor. Ik bedoel hij kan wel superzacht maar dan klinkt ie echt niet lekker vind ik. Ik vind m alleen fijn met master op 10 en volume iets meer dan half open maar ja dat is echt veel en veel te hard voor thuis.

janpetrarca
29 mei 2008, 13:21
fender chapion 600

Onkelpazuzu
29 mei 2008, 14:22
fender chapion 600

Ja, die kwam ook voorbij in mijn zoektocht inderdaad. Ik heb er op Internet wat dingen van gezien/gehoord, en ik vond dat hij toch wat dunnetjes klonk. Maar dat kan ook liggen aan de gebruikte instrumenten en overdrive. Wat ik zoek is een versterker waar ik wel veel kanten mee uit kan. Ik verwacht ook wel binnen afzienbare tijd (toch hopelijk wel binnen een jaar) naar een eigen vrijstaand huis te verkassen, dus dan zijn die buur-overwegingen ook al wat minder relevant. :)

kassie
29 mei 2008, 14:32
mijn marshall silver jubilee klinkt verbazingwekkend goed op laag volume. zit ook een extra preamp gain stage in. Ja en als je hem hard opengooit ---------> Then I am in heaven.