PDA

View Full Version : Probleem footswitch ENGL Blackmore



heavy-metal-thunder
26 mei 2008, 22:17
Onlangs een 2dehands ENGL Blackmore gekocht, met de Z5 footswitch (en een ellenlange kabel). Alles werkte keurig, versterker zag er nauwelijks gebruikt uit. Idem dito voor de footswitch.

Na enkele repetities heb ik gisteren moeten vaststellen dat de footswitch het niet meer doet. Alle controlelampjes branden wel als ik op de desbetreffende switch duw, maar het geluid verandert niet. Ook het controlelampje op de versterker verspringt niet. Normaal gaat er een ander lampje branden als ik van kanaal/modus verandert.

Waar kan het probleem aan te wijten zijn? Weinig logisch dat het aan een stomp switch op de footpedaal ligt, want dan zouden ze alle 6 moeten stuk zijn?
De kabel lijkt me ook niet stuk omdat, het LEDje op de footswitch brandt als ik de stomp switch indruk.


PS: als de footswitch ingeplugd is, kan ik wél van kanaal/modus veranderen als ik op de knopjes vooraan op de versterker druk.

Bl44t44p
27 mei 2008, 01:04
De kabel lijkt me ook niet stuk omdat, het LEDje op de footswitch brandt als ik de stomp switch indruk.


Die redenering begrijp ik niet.

Bij mijn ENGL is het zo dat als je een footswitch inplugt je niet meer op je amp kunt switchen, lijkt me dat dat bij de Blackmore ook is. Feit dat jij dat wel kunt doet me dan toch vermoeden dat het iets met de kabel te maken heeft...

JohnLord
27 mei 2008, 10:07
Normaal gesproken is het inderdaad zo dat de knopjes op de versterker worden gedisabled als je een footswitch aansluit. Bij de Blackmore is dat ook zo, heb ik zojuist even bij de mijne gecheckt. Kabel zou kunnen, maar ik zou zeker ook kijken naar het mechanisme dat de knopjes uitschakelt.

jw009
27 mei 2008, 12:04
Schroef hem anders even open, dan kan je zien of alles connecties nog heel zijn. Zoniet dan moet je even solderen. Als alles prima eruit ziet heb je grote kans dat het je kabel is.

heavy-metal-thunder
27 mei 2008, 12:31
Die redenering begrijp ik niet.

Bij mijn ENGL is het zo dat als je een footswitch inplugt je niet meer op je amp kunt switchen, lijkt me dat dat bij de Blackmore ook is. Feit dat jij dat wel kunt doet me dan toch vermoeden dat het iets met de kabel te maken heeft...

mja, is gewoon een redenering van een niet-techneut. Ter verduidelijking:
- als de Z5 footswitch is aangesloten en ik wil via de Z5 van kanaal wisselen dan begint het lampje op de Z5 wél te branden, maar toch wordt er niet van kanaal veranderd. Omdat de Z5 enkel maar stroomvoorziening heeft via de amp, dacht ik dat de kabel ok is, omdat de lampjes branden als ik een stompswitch in druk.
- vroeger gebeurde er niets als ik op de channel switchers van het controlepaneel van de versterker duwde, als de Z5 was aangesloten. Nu is de footswitch aangesloten, maar kan ik nog steeds schakelen via de knopjes van het frontpaneel.

ik ga eens checken of ik met een gewone footswitch van kanaal kan veranderen. Nadien zal ik de versterker eens open schroeven om te zien of alle draadjes aan de fiches wel goed zijn gesoldeerd.

Bedankt voor de tips.

als de footswitch aangesloten is, dan brandt