PDA

View Full Version : Geluid valt weg bij een bend. (fender strat)



guitardude
26 mei 2008, 16:32
Hallo Allemaal,

Zoals uit de titel al blijkt heb ik een Fender Stratocaster (japans) met een probleem. Zodra ik een bend maak valt het geluid weg. Dit is alleen als ik op de neck element speel of Neck en midden element gecombineerd. Wat volgens mij de oorzaak is, dat zodra ik dit doe, de snaar precies tussen 2 pole-pieces komt van het element. Hij trilt dus boven plastic eigenlijk. Ik heb de pole pieces al hoger gedrukt (ze zaten erg laag in het element verzonken), maar nu is het probleem er nog steeds. Bij geen enkele andere gitaar gebeurt dit als zo'n bend maak, dus ik vermoed dat het element gewoon te zwak is om de trilling op te vangen?

Kan dit door ouderdom komen of misschien een slechte soldeerverbinding?
(zonder een bend te maken is het volume wel gewoon goed van het element)

*het zijn volgens de winkel waar hij vandaan komt (maxguitarstore) overigens echte amerikaanse Fender elementen die zij erin gezet hebben...*

Bedankt voor jullie hulp alvast.

Mr.Fingers
26 mei 2008, 16:37
Dat is de zogenaamde "sweet spot" van een stratocaster. Het halselement staat precies op de positie van de (imaginaire) 24e fret. Ik denk dat het daaraan ligt. M'n strat heeft ook dat kwaaltje, dus ik denk gewoon dat je ermee moet leren leven.

G.G.
26 mei 2008, 16:41
Weet je zeker dat het met het element te maken heeft, want over het algemeen maakt die spacing niet heel veel uit. Scheelt wel iets, maar da's niet veel.


Wat wel meer voorkomt is dat veel fenders een kleinere neckradius hebben, bij bends kunnen de snaren dan sneller aanlopen tegen de volgende fret en dan slaat het geluid ook dood.

G.G.
26 mei 2008, 16:42
Dat is de zogenaamde "sweet spot" van een stratocaster. Het halselement staat precies op de positie van de (imaginaire) 24e fret. Ik denk dat het daaraan ligt. M'n strat heeft ook dat kwaaltje, dus ik denk gewoon dat je ermee moet leren leven.

Dat is het verhaal niet, want die spot veranderd op het moment dat je een noot hoger op de hals pakt. Dat geld alleen voor de open positie.

iWishmaster
26 mei 2008, 16:45
Weet je zeker dat het met het element te maken heeft, want over het algemeen maakt die spacing niet heel veel uit. Scheelt wel iets, maar da's niet veel.


Wat wel meer voorkomt is dat veel fenders een kleinere neckradius hebben, bij bends kunnen de snaren dan sneller aanlopen tegen de volgende fret en dan slaat het geluid ook dood.
Ik heb het probleem ook gehad toen ik naar dikkere snaren ging, oplossing was de actie ietsje hoger zetten. Bij mij was het alleen op alle elemeten ...

Aca Ilic
26 mei 2008, 17:17
typisch string-pull probleem. Pickups staan te dicht bij de snaren

grtz
Alex

Gearjunkie
26 mei 2008, 21:36
Ik kan het vanaf hier (helaas) niet voelen en horen natuurlijk, maar Strats worden al ruim 50 jaar min of meer hetzelfde gemaakt. Benden hoort gewoon op elke fret bij elke willekeurige elementkeuze te kunnen.

Ik ga mee met G.G. waarschijnlijk loopt je snaar door de kleine radius aan. Iets minder lage actie en je probleem is opgelost.

String-Pull is een verschijnsel dat wanneer je elementen te hoog staan, je een vreemde modulatie van het geluid krijgt. De magnetische aantrekkingskracht van een element verandert niet bij het al dan niet gebruiken ervan.

Edit: Schroef je elementen eens een halve cm. naar beneden, en probeer het dan eens ZONDER versterker. Ik ben benieuwd...

Jim Haagmans
26 mei 2008, 21:43
Nou het kan sowieso niet zijn dat de snaar aanloopt, want de ts geeft aan dat de bend bij de andere elementen gewoon doorklinkt.

Gearjunkie
26 mei 2008, 21:48
Nou het kan sowieso niet zijn dat de snaar aanloopt, want de ts geeft aan dat de bend bij de andere elementen gewoon doorklinkt.

Natuurlijk moeten we de mogelijkheden open houden, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit probleem niets met de electronica te maken heeft.

Ik bedoel: HOE klinkt de bend door bij andere elementen???

Jim Haagmans
26 mei 2008, 21:56
Natuurlijk moeten we de mogelijkheden open houden, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit probleem niets met de electronica te maken heeft.

Ik bedoel: HOE klinkt de bend door bij andere elementen???

Ik zou het ook niet weten, maar hij heeft die gitaar thuis staan en hij zegt dat bij de andere elementen de bend gewoon klinkt. We kunnen dan wel gaan stellen dat hij ongelijk heeft en dat het aan de radius ligt, maar dat is dan dus onzin. Tenzij de TS het natuurlijk mis heeft maar het lijkt me sterk dat hij zich daarin vergist.

Gearjunkie
26 mei 2008, 22:16
En daarom wil ik weten wat de gitaar doet met de elementen naar beneden, zonder versterker.
Anders blijft het maar gissen...

jerome
27 mei 2008, 08:46
Zoals al gezegd kan het imho idd string pull zijn
Als één of meerdere van de elementen te hoog staan (dus te dicht bij de snaren), kan tijdens het benden de betreffende snaar zo heftig door de magneet aangetrokken worden dat de snaar ophoudt met trillen en het geluid van die snaar (bijna) helemaal wegvalt.
Dit is een vrij extreme situatie maar het kan wel voorkomen
Iig de elementen een flink stuk naar beneden (verder weg van de snaren) schroeven en als het probleem zich dan nog steeds voordoet is het iets anders...

Het kan (zoals ook al eerder gezegd) natuurlijk ook zijn dat de snaar gewoon aanloopt op één of meerdere frets tijdens het benden en dan kan het geluid ook wegvallen.
Maar dat heb je dan over het algemaan niet op alle posities

G.G.
27 mei 2008, 08:56
Ik twijfel bij het verhaal dat het alleen bij het hals element gebeurd. Als je je gitaar in de stand van het brugelement zet, dan trekt het halselement net zo hard (stringpull)

dunnoaname
27 mei 2008, 10:11
Ik ken dit probleem. Het is geen stringpull, het is precies wat de topicstarter aangeeft. Je snaar zit dan boven een stukje element waar geen polepieces zitten. Ik ken hier geen oplossing voor, anders dan andere elementen. De zogenaamde 'blade'-stijl of rails elementen hebben hier geen last van.
Ik meen mij te herinneren dat er ook een elementenmerk is dat singlecoils standaard met 12 polepieces uitrust, om dit probleem te voorkomen, kan het nu niet meer vinden helaas.

FenderPlayer
27 mei 2008, 10:18
Toch wel vreemd dat ik er met (extreem) benden totaal geen last van heb bij mn strats......Ligt dan denk ik aan pickups, of de te kleine radius..... Maar dat het bij strats sowieso een probleem zou zijn help ik bij dezen uit de wereld, ik heb nooit ergens last van gehad namelijk

Orpheo
27 mei 2008, 10:28
alsof het magneetveld abrupt ophoudt waar geen polepiece is.

Ik ga ook mee in het verhaal van GG. en stringpull heeft hier ook niks mee te maken.

Dark_Tranquillity
27 mei 2008, 10:39
Eigenlijk vind ik dit hele verhaal nergens op slaan. Bij andere elementen doet hij het wel, maar hij loopt niet aan. Een onmogelijke combinatie, naar mijn mening.

guitardude
27 mei 2008, 17:59
Even voor alle duidelijkheid (hier is de TS weer).

Zonder versterker is het probleem er totaal niet, dus het moet wel een elektronica probleem zijn. De snaren lopen dus ook niet aan. Ik zal er binnenkort eens een nieuw element inzetten (even kijken of ik die ergens kan lenen)

Nog even een paar puntjes: Ik heb de elementen volledig omlaag geschroeft en het probleem is er nog steeds, dus het is ook geen string-pull.


Eigenlijk vind ik dit hele verhaal nergens op slaan. Bij andere elementen doet hij het wel, maar hij loopt niet aan. Een onmogelijke combinatie, naar mijn mening.
Toch is het probleem er hier. Dat het probleem alleen bij het hals element er is (en een combi van hals en midden) komt doordat de brug element verder weg staat. Waardoor ik wel heel extreem moet benden voordat hij daar ver genoeg van de polepiece vandaan komt...

Tevens gebeurt het alleen bij bends bij de wat hogere frets. Als ik een bend doe op de lagere frets verschuift de snaar niet ver genoeg van de pole-piece.
Vandaar dat het element mij gewoon te zwak lijkt (wat enigzins weer raar is omdat de output normaal wel genoeg is)

Dark_Tranquillity
27 mei 2008, 19:26
Ik snap er geen zak van. Wel is er volgens mij bij elke gitaar minder sustain als je op de dunste snaar hoge frets bespeeld. Dat hebben mijn Jacksons en mijn ooms Gibsons ook. Valt vrij snel weg dus.

faasie
27 mei 2008, 20:08
ik zou gewoon uit de bend stappen

GeofJackon
27 mei 2008, 20:10
:seriousf: :seriousf: die is mooi

koentjo
27 mei 2008, 20:43
ik zou gewoon uit de bend stappen

of gewoon die bende vervangen.

maar alle gekheid op een stokje.

zoals je zelf aangeeft zal het waarschijnlijk aan de pickpups liggen.
als het is verholpen door andere pickups in je plank te zetten, meldt het ff :)

guitardude
29 juni 2009, 22:26
Ik heb zojuist het neck element vervangen. (Het heeft even geduurd ja..) Maar het is nu verholpen! Ik kan weer gewoon benden met het neck element. Op het oude element zaten ook wat draadjes los. Dat zal wel de oorzaak geweest zijn. Apart aangezien het volume wel in orde was. I.i.g werkt het nu weer helemaal. Alleen nog even grotere schroefjes vinden. De gaatjes van de bevestiging zijn groter dan van m'n oude element. :)