PDA

View Full Version : Piezo's In Floyd Roses Beschikbaar!!!



Orpheo
26 mei 2008, 14:58
http://www.graphtech.com/products.html?SubCategoryID=28

EINDELIJK!!!!!!! piezo en synth in je original floyd rose!! het is EINDELIJK beschikbaar! dit gooit m'n plannen wel om, maarrrrrrrr



het is er!

Bram+
26 mei 2008, 15:07
Da's mooi, dat Ghost-systeem werkt ook nog eens behoorlijk, had ik begrepen. Toch raar dat het even geduurd heeft dan, een merk als Ibanez heeft al een aantal gitaren met FR + piezo gehad.

Ik neem aan dat je zo'n FR niet in een gitaar gaat stoppen bestaande uit pokkeduur tonehout? Of geringschat je de 'negatieve invloed van een FR op de tone'?

Orpheo
26 mei 2008, 15:09
Da's mooi, dat Ghost-systeem werkt ook nog eens behoorlijk, had ik begrepen. Toch raar dat het even geduurd heeft dan, een merk als Ibanez heeft al een aantal gitaren met FR + piezo gehad.

Ik neem aan dat je zo'n FR niet in een gitaar gaat stoppen bestaande uit pokkeduur tonehout? Of geringschat je de 'negatieve invloed van een FR op de tone'?

ik vind het flauwekul dat een floyd tone zuigt. ik heb in een gitaar ooit de wissel gemaakt van vintage trem-> wilkinson-> floyd, en t maakte geen fuck uit. sterker nog, de floyd zorgde ervoor dat t geluid wel vintagy bleef, maar met high gain werd 't strakker. ik denk wel dat ik dit op een nieuw project ga zetten. dit was altijd DE reden om geen floyd te nemen, maar nu neem ik er zeker een! ik denk dat ik 'm eerder op 'n andere gitaar zet om die nog veelzijdiger te maken, maar ok.

Dekkz0r
26 mei 2008, 15:12
Maar wat doen een piezo nou precies? je elementen ondesteunen of is het een element op zich?

Orpheo
26 mei 2008, 15:19
Maar wat doen een piezo nou precies? je elementen ondesteunen of is het een element op zich?


zucht...

search en google helpen een eind, maar goed, ik leg 't even vlug uit.

JE snaar trilt (logisch, anders geen geluid). door een veranderend magneetveld krijg je een stroompje door je magnetische pup, en dat geeft je gewone gitaarsound. Als je het anders doet, een dingetje dat een stroompje levert door veranderende druk, dus een piezokristal, kan je ook sound krijgen. je kan dus een akoestische gitaar simuleren daarmee, en nog behoorlijk overtuigend.

Edoch, ik krijg net van een forumlid door dat er een nog beter, en iets goedkoper, systeem voor de deur staat, maar dat zal ik, als 't eenmaal bekend is enzo, wel posten hier. voorlopig is dit waanzinnig nieuws.

Het probleem met de OFR piezo is namelijk dat je niet makkelijk de draadjes kan doorvoeren bij de floyd. daar hebben ze nu blijkbaar wat op gevonden. de floydzadeltjes zitten gewoon rottig, vergeleken bij anderen (immers, hoe/waar moet je dat kristal 't handigst neerzetten?!)

Bram+
26 mei 2008, 15:19
Maar wat doen een piezo nou precies? je elementen ondesteunen of is het een element op zich?
Het is een TIJD DAT JE DE ZOEKFUNCTIE GEBRUIKT GVD
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73154

Af en toe ben ik jaloers op het encyclopediesysteem van gitaar.net

Dekkz0r
26 mei 2008, 15:22
Het is een TIJD DAT JE DE ZOEKFUNCTIE GEBRUIKT GVD
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73154

Af en toe ben ik jaloers op het encyclopediesysteem van gitaar.net


Goh, "Piezo" geeft ook lekkere bruikbare resultaten. Wees blij dat ik geen nieuw topic start, en als je niet wilt helpen, hoeft dat ook niet (GVD) :hippie:

Dekkz0r
26 mei 2008, 15:25
zucht...

search en google helpen een eind, maar goed, ik leg 't even vlug uit.

JE snaar trilt (logisch, anders geen geluid). door een veranderend magneetveld krijg je een stroompje door je magnetische pup, en dat geeft je gewone gitaarsound. Als je het anders doet, een dingetje dat een stroompje levert door veranderende druk, dus een piezokristal, kan je ook sound krijgen. je kan dus een akoestische gitaar simuleren daarmee, en nog behoorlijk overtuigend.



Damn da's wel tof zeg... ken je dus in principe gewoon acoustisch spelen op je Les Paul.

Maar het is dus niet zo dat het je normale Output/Sustain versterkt/verbeterd?

Orpheo
26 mei 2008, 15:25
Helaas trekt dit systeem zich wat weinig aan van houtsoorten daar deze "drukpooltjes" zich in het zadel bevinden. Piëzo slementen geven uit zichzelf een wat iel geluid. Dit word in de meeste gitaren via een voorversterker wat aangevuld tot een bruikbaar signaal. Er zijn zelfs gitaren waarbij er ook nog een microfoontje in de klankkast geplaatst is zodat met de voorversterker in de gitaarbody zelf deze twee geluiden gemixt kan worden tot een bruikbaar of gewenst geluid.
Overigens is deze "voorversterker" vaak niet veel meer van een 5 bij 5 cm groot regelpaneeltje ergens op de body van de gitaar. Daarachter zit vaak het batterijvakje (9v blokje)
even geleend van een ander topic.

en dit is de reden voor dat 'nieuwe' systeem. omdat je voor piezo een amp nodig hebt die veel hoog doorlaat, hebben 'ze' een systeem gemaakt dat er voor zorgt dat iedere amp nu een goed akoestisch geluid geeft (zover ik heb begrepen :) ). Een andere reden voor de preamp is btw volumeverschil.

Bram+
26 mei 2008, 15:26
Goh, "Piezo" geeft ook lekkere bruikbare resultaten. Wees blij dat ik geen nieuw topic start, en als je niet wilt helpen, hoeft dat ook niet (GVD) :hippie:
Wel als je de zoekfunctie leert gebruiken (bijvoorbeeld door alleen te zoeken op titel). Zo had ik al een prima onderwerp voor je opgezocht.

Het was verder ook niet zo heel serieus hoor, je opende er inderdaad in ieder geval geen nieuwe thread voor.


Maar waar zou je het systeem echt voor willen gebruiken Orpheo, ook echt als synth voor leuke vioolpartijen of voor 'akoestische' dingetjes?

Orpheo
26 mei 2008, 15:30
Damn da's wel tof zeg... ken je dus in principe gewoon acoustisch spelen op je Les Paul.

Maar het is dus niet zo dat het je normale Output/Sustain versterkt/verbeterd?

het heeft daar weinig mee te maken, met output en sustain. je kan inderdaad gewoon akoestisch spelen, ja, is helemaal waar. ik zoek even een clipje op.

maar kijk, het is een apart, gescheiden systeem van je magnetische pups. je kan het wel blenden, is absoluut geen probleem (heb je wel natuurlijk even een preampje nodig) maar je sustain of output gaat niet omhoog of omlaag. niet bijzonder veel in ieder geval. het is alsof je een extra pup erbij zet (zeg maar, tussenstandje op je 'normale', non-piezo gitaar). dat doe je dan vaak om een wat warmer akoestisch geluid te krijgen.

@bram: beiden. ik wil lekker akoestisch kunnen klinken, en ook 'childs choir' kunnen klinken zeg maar.

Dekkz0r
26 mei 2008, 15:30
Het was verder ook niet zo heel serieus hoor, je opende er inderdaad in ieder geval geen nieuwe thread voor.


Mja dacht met je Capslock en GVD gebruik dat je het juist wel serieus bedoelde maarja :hippie:

Punt was ook een beetje dat mijn vraag op kwam zetten toen ik dit topic las, vandaar dat ik dergelijks ook gewoon meteen vraag 8-)

Orpheo
26 mei 2008, 15:32
Mja dacht met je Capslock en GVD gebruik dat je het juist wel serieus bedoelde maarja :hippie:

Punt was ook een beetje dat mijn vraag op kwam zetten toen ik dit topic las, vandaar dat ik dergelijks ook gewoon meteen vraag 8-)

en zelf zoeken kan vaak helpen :)

http://nl.youtube.com/watch?v=w9bKJYp-LV4&feature=related

alsje. piezo in elec. gitaar. kan je leuke dingen mee doen :)

koentjo
26 mei 2008, 16:01
hier is een filmpje, tja t is van die dude uit limp bizkit, maar toch

http://nl.youtube.com/watch?v=wI8e8LU4yHU&feature=related

t is wel zon floyd met piezo.

Dekkz0r
26 mei 2008, 16:03
hier is een filmpje, tja t is van die dude uit limp bizkit, maar toch

http://nl.youtube.com/watch?v=wI8e8LU4yHU&feature=related

t is wel zon floyd met piezo.

Jep die heb ik ook gezien(gehoord eigenlijk) net, leuk filmpie, enne ik vond Wes het enige goeie uit Limp Bizkit :cheerup:

Nadat ie weg was ist ook niets meer geworden met ze

koentjo
26 mei 2008, 16:04
Jep die heb ik ook gezien(gehoord eigenlijk) net, leuk filmpie, enne ik vond Wes het enige goeie uit Limp Bizkit :cheerup:

Nadat ie weg was ist ook niets meer geworden met ze

k wist niet eens dat ie daar weg was :P

Orpheo
26 mei 2008, 16:05
hier is een filmpje, tja t is van die dude uit limp bizkit, maar toch

http://nl.youtube.com/watch?v=wI8e8LU4yHU&feature=related

t is wel zon floyd met piezo.

nee, tis een edge trem met piezo. niet een OFR. nu kan je op iedere gitaar waar je een floyd op hebt, of kan zetten, een piezo hebben. voorheen was t alleen maar op ibanez gitaren, en die bruggen en/of zadels kon je niet los kopen.

koentjo
26 mei 2008, 16:07
nee, tis een edge trem met piezo. niet een OFR. nu kan je op iedere gitaar waar je een floyd op hebt, of kan zetten, een piezo hebben. voorheen was t alleen maar op ibanez gitaren, en die bruggen en/of zadels kon je niet los kopen.

ok, cool.

heb me niet erg verdiept in verschillende trem systemen, en vooral niet of daar wel of niet piezo in zit.

t is een leuke add om een zeer breed inzetbare gitaar te bemachtigen.

vriend van me heeft een piezo in zn godin, ik moet zeggen dat ie daarop wel veel bijgeluiden krijgt.