PDA

View Full Version : Mijn eerste plank: LP/PRS mix



KoenB
26 mei 2008, 13:47
Hier is ie dan, mijn eerste zelfgebouwde gitaar. Het is een soort mix tussen een Les Paul en een PRS model. Ik kwam op het idee toen ik deze zag http://buildyourguitar.com/books/sbgplan/index.asp . Deze is mij alleen wat te 'stratty/tele' dus ik heb er een andere draai aan gegeven. Verder de volgende feats:

- GFS Power rail pickups
- coilsplit op beide pickups
- volumeknop, 3 way switch, geen toneknoppen
- killswitch
- witte satin finish
- mahonie body, uit 1 stuk!
- beuken hals
- rosewood fretboard
- blauwe LEDs als inlays, die op 2 manieren kunnen branden: Allemaal aan / Aan op het moment dat er op die fret wordt gespeeld. Hier komt nog een filmpje van, op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=-kSn2AvfGDY) staat een gitaartje van een vriend van me waarbij ik dit heb gedaan

fototijd, LEDs uit:
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/Klein_IMG_3048.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/Klein_IMG_3054.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/Klein_IMG_3071.jpg

erg fijne achtergrond btw, zo'n Heineken Honcho

RoelTM
26 mei 2008, 13:49
LEDs die aangaan als je de fret indrukt :o veeeeeeeeeeeeeet :cooler:
hoe heb je dat dan weer voor elkaar gekregen?!?

KoenB
26 mei 2008, 13:50
Vervolg, LEDs aan:
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/Klein_IMG_3059.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/Klein_IMG_3072.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/Klein_IMG_3061.jpg

Klopt, er zitten alweer vieze vingers op :p. ik kon het niet laten om hem ff aan de tand te voelen bij de bandrepetitie. Hij speelt niet zo lekker als een epi of ibanez, maar t komt in de buurt. Zeker niet slecht! En die pickups, wat een topspul maakt GFS voor die prijs zeg. Veel power, maar ook warm als het moet. Coilsplit klinkt erg goed, lekkere strat-achtige sound.

Oja, en de klopt inderdaad dat de hals aan de lage-E-kant wat ver uitsteekt. Suffe meetfout. Toen ik met deze gitaar begon wist ik nog ontzettend weinig van gitaarbouwen, dus ik nam aan dat strats en LPs wel dezelfde halsbreedte hadden. Helaas. Tijdens het spelen heb je er gelukkig geen last van.

[edit: plaatjes waren HUGE, ff aangepast]

budje
26 mei 2008, 13:56
Damn! Dat zijn pas looks, geen overdreven vormen, geen spectaculaire houtnerven, en toch een sexy gitaar!

(en inderdaad ik zit ziek thuis, dus eens kijken of ik mijn aantal posts kan opvoeren!)

Dekkz0r
26 mei 2008, 15:51
Damn! Dat zijn pas looks, geen overdreven vormen, geen spectaculaire houtnerven, en toch een sexy gitaar!

(en inderdaad ik zit ziek thuis, dus eens kijken of ik mijn aantal posts kan opvoeren!)


Dat doe ik juist altijd op het werk :sssh: :dance:

Ontopic: Wat een gruwelijk mooie gitaar, enige minpunt voor mij zou zijn dat ik de inlays graag in het midden heb, maar ach :hippie:

YB
26 mei 2008, 16:43
Die led's zijn zow vet.
Hoe doe je dat? Dat wil ik ook:P

G.G.
26 mei 2008, 17:01
Mooie gitaar, lekker simpele vorm zonder fratsen. Vind die sobere lak er erg goed bij staan.


Je hebt dus een 3 way voor brug, hals en de combinatie, 2 miniswitsches coor de coilsplit en een killswitch? Lekker veelzijdig! Aparte kop, is ff wennen, maar past er wel bij. Complimenten. Gaat ie mee naar de DGBM dit weekend?

RoelTM
26 mei 2008, 17:23
zou de TS ooit nog zijn geheim achter de LED's onthullen, of zal het een eeuwig mysterie blijven? :???:

Lexvandoef
26 mei 2008, 17:24
zou de TS ooit nog zijn geheim achter de LED's onthullen, of zal het een eeuwig mysterie blijven? :???:

niet zo ongeduldig mannetje :stop:

@TS, toffe gitaar, lekker eenvoudig en strak, en die LED's zijn lekker pimp :D

nevyn292
26 mei 2008, 17:27
nee, dat systeem is vrij simpel.

staat ergens een ander topic over, dat kan je doen door je snaar zelf onder stroom te zetten en samen met de fret waarachter het lichtje zit, op die manier krijg je een gesloten stroomkring en omdat je vinger aan de andere kant zit gaat de stroom dus van je vinger weg omdat je hand lekker veel weerstand biedt net zoals het uiteinde van de draad.

dus batterij, gaat stroom de hals in, door een lichtje naar een fret, dan via de snaar die die fret aanraakt weer terug naar de brug, dan van brug naar batterij.

en in de tweede modus => er gaat ook nog een ander draadje van ieder lichtje naar de batterij met een schakelaartje ertussen naar de batterij.

klopt dat of niet Koen?

G.G.
26 mei 2008, 17:33
Iedere led heeft een verbinding met de voeding, en het andere pootje heeft een verbinding met een massadraad (hier zit een schakelaar aan vast (alle leds aan, alle leds uit). Verder heeft iedere led naast deze verbinding met de massadraad een verbinding met de fret waar ie aan vast zit.


Wat gebeurd er als je een positie fret? Je aarde is verbonden met je brug, die is weer verbonden met je snaar en zodra je met je snaar een fret raakt, is het cirkeltje rond.

Deze hals is een bolt-on hals, dus waarschijnlijk zijn er achterop de hals bij de neckpocket twee contactpunten te vinden die ook in de neckpocket zelf te vinden zijn.

RoelTM
26 mei 2008, 17:33
heb je er dan geen last van als je bijv de 5e fret indrukt dat de snaar ook de 3e fret raakt (en zo dat LEDje ook aan gaat)???

zeer goed idee trouwens *duim omhoog icoontje*
zelf bedacht of goed gejat???

G.G.
26 mei 2008, 17:36
heb je er dan geen last van als je bijv de 5e fret indrukt dat de snaar ook de 3e fret raakt (en zo dat LEDje ook aan gaat)???



De 4e fret zit daar toch tussen , en die zorgt ervoor dat de snaar de 3e net niet raakt.

RoelTM
26 mei 2008, 17:47
De 4e fret zit daar toch tussen , en die zorgt ervoor dat de snaar de 3e net niet raakt.
bij mij raakt de snaar de vorige 'geinlayde' fret bijna (met de 19e en 17e)
zal wel net niet genoeg zijn
en als het werkt, werkt het. :dance:
ik vind het echt een briljante gitaar

KoenB
26 mei 2008, 20:36
Bedankt voor de reacties allemaal! Wat Nevyn idd zei is zo. Even searchen op dit
forum (of volgens mij eentje terug) en je vind het wel. Mijn geheim is al onthuld :p

Waarom de inlays niet in het midden zitten: Nu zitten je vingers alleen voor de inlays als je op de lage E speelt (en soms op de A ook). Zitten ze in het midden, dan zitten je vingers er nog veel vaker voor. Vandaar die keuze. Ook vind ik het er wel gaaf uit zien ;)

En dat de frets ervoor oplichten, dat gebeurt niet. Alleen als je bijv aan het tappen bent, bijv 5 7 T12 , dan wil 9 wel eens mee gaan. Of als je hard aan slaat en de snaar tegen de frets mept, dan zie je even een flitsje. Over het algemeen werkt het echter prima

KoenB
26 mei 2008, 20:47
Iedere led heeft een verbinding met de voeding, en het andere pootje heeft een verbinding met een massadraad (hier zit een schakelaar aan vast (alle leds aan, alle leds uit). Verder heeft iedere led naast deze verbinding met de massadraad een verbinding met de fret waar ie aan vast zit.


Wat gebeurd er als je een positie fret? Je aarde is verbonden met je brug, die is weer verbonden met je snaar en zodra je met je snaar een fret raakt, is het cirkeltje rond.

Deze hals is een bolt-on hals, dus waarschijnlijk zijn er achterop de hals bij de neckpocket twee contactpunten te vinden die ook in de neckpocket zelf te vinden zijn.

Je snapt het idee, maar de min-draad zit boven aan een speciaal snarenbruggetje. Hierdoor hoeft de stroom niet door de snaar naar de brug te lopen, want dan gaat ie boven de pickups en dat veroorzaakt storing. Nu gaat de stroom omhoog, naar het bruggetje, en vervolgens door een draad (idd via de neckpocket aangesloten op de batterij in de body) terug.


over je andere post:

ik moet nog even kijken of ik kan naar de DGBM, zo ja, gaat hij uiteraard mee!
die 2 miniswitches: 1 is voor de coilsplit op beide pickups tegelijk, de andere is een ON-OFF-ON voor de ledjes in de verschillende standen.

RoelTM
26 mei 2008, 20:59
En dat de frets ervoor oplichten, dat gebeurt niet. Alleen als je bijv aan het tappen bent, bijv 5 7 T12 , dan wil 9 wel eens mee gaan. Of als je hard aan slaat en de snaar tegen de frets mept, dan zie je even een flitsje. Over het algemeen werkt het echter prima
als je aan het tappen bent geeft dat denk ik nog wel een cool effect

conclusie: tophals dit, echt waar... zit helemaal te GASsen op dat ding :satisfie:

Noid
26 mei 2008, 23:23
Erg smaakvolle gitaar. Knap werk en lLeuk dat je dat idee met die led's nog een keer doorgevoerd heb.

charlotte
27 mei 2008, 00:00
Hoi KoenB, :)

Ziet er gaaf uit,simpel maar doeltreffend.

Veel plezier ermee !


groetjes Charlotte :lp:

Brūn
28 mei 2008, 00:05
Koen^^!

Echt tof geworden mann :satisfie:
Ik kom binnenkort even luisteren :D (en testen;)?)

Squier4ever
28 mei 2008, 01:08
dit vraagt om live filmpjes van de LED's natuurlijk!

Orpheo
28 mei 2008, 01:17
dit vraagt om live filmpjes van de LED's natuurlijk!

is er al. zie beginpost.

KoenB
28 mei 2008, 01:32
is er al. zie beginpost.

klopt. Maar er komen ook nog live filmpjes van deze rakker. Ik ga ze maken zodra ikt ijd heb!

KoenB
3 juni 2008, 22:15
Een terechte bump: ik heb een filmpje gemaakt. Eerst zie je foto's van de bouw, daarna demonstreer ik mijn monster :rockon:

http://www.youtube.com/watch?v=fxTA144ryBU

Oja, nog @ RoelTM, beetje laat, maar mijn LEDidee is niet goed gejat, gewoon goed bedacht ;)

GeofJackon
3 juni 2008, 23:04
dat einde :D Ziet er wel heel nice uit. Als ik zelf zo iets zou doen, zou ik een Jackson kelly bouwen met fel rode leds, een ebben toets en een zwart gestainde flame top met bevels.

barno
3 juni 2008, 23:04
leuk gedaan, dat filmpje, mss overgang foto's net ietsie langzamer laten lopen, maar geeft een heel mooi beeld van bouw en eindresultaat. great job!

Fender75
4 juni 2008, 11:06
Supernetjes, en het effect van die Ledjes vind ik echt geweldig!

bart_g
4 juni 2008, 12:01
Ziet er goed uit! Vooral het effect van de ledjes bij het tappen is erg mooi!

Wiellem
4 juni 2008, 12:46
Nice zeker tof dat led systeem

RoelTM
6 juni 2008, 14:38
whahaham dat einde, geweldig :seriuosfun:
en het verbaast me nog steets dat je geen kortsluiting ofzoiets krijgt als je 2 ledjes aan hebt...
of zijn de ledjes onderling niet met elkaar verbonden????

DeiDRagonas
6 juni 2008, 16:32
Dat heb je erg netjes gedaan voor je eerste (!?) plank!
Alleen die ledjes he.. Wat n lelijkheid en overbodigness.
Maar super vet, doe ik je no way na!

Grt Roy.

KoenB
7 juni 2008, 13:29
@ RoelTM: de ledjes staan parallel geschakeld, dus er is niks van kortsluiting of iets. Je hebt gewoon de + draad vanaf de batterij, daar zitten alle ledjes aan, en de snaar vormt aan de andere kant de - draad ;)

@DeiDRagonas: jammer dat je de ledjes niks vind. Er zijn er genoeg die er anders over denken ;) maargoed ieder z'n ding he. Het is wel een echte publieksvermaker.

charlotte
7 juni 2008, 14:16
Hey Koen, :)

Heb net even je filmpje bekeken, ziet er gaaf uit met de leds,klinkt ook goed, voor zover het via de pc te beoordelen is.

Veel plezier met je gitaar .

Groetjes Charlotte :lp: