PDA

View Full Version : aan en uitzetten buizen amp



spike67
26 mei 2008, 11:14
Ik heb sinds kort een engl thunderbuizen amp.

nu heb ik een paar vragen.

1 is het slecht voor een buizenamp om die na 5 minuten uit te schakelen en dan na een paar minuten weer in te schakelen.of moeten de buizen eerst afkoelen?

2 hoe vaak moet je buizen verwisselen? hoeveel uur gaan ze mee?

en kan je horen aan de sound dat ze slechter worden?

alvast bedankt.

pimmetje
26 mei 2008, 11:33
1) Je hoeft niet te wachten tot ze helemaal koud zijn voordat je je amp weer aanzet. Na 5 minuten zijn de buizen overigens vaak alweer een aardig eind afgekoeld (enigszins afhankelijk van amp).
Alleen zou ik m'n amp niet uitzetten tussen sets of als ik ff thee ga zetten. Als je weet dat je over 5 minuten weer gaat spelen, kan je 'm beter gewoon aan laten staan. Buizen moeten namelijk niet alleen afkoelen, maar ook opwarmen (duhhh :D)... en de mate van opwarming heeft invloed op je geluid; je geluid verandert als je een tijdje speelt.

2) Zijn heel veel richtlijnen voor, maar 't hangt enorm af van hoe intensief je ze gebruikt (daarmee hoe je amp is afgesteld) en hoe goed je buizen sowieso al zijn. Je kan 't vaak zeker wel horen... vooral als een buisje microfonisch is geworden. Maar ook als ze zo goed als op zijn, verandert er wel wat in 't geluid... alleen gaat dat geleidelijk, dus is dat lastiger zelf te horen.


P.S. nog een klein dingetje voor uit- en aanzetten:
- Aanzetten: eerst op standby-stand aanzetten, dan na een half minuutje van standby afhalen.
- Uitzetten: meteen volledig uitzetten, dan na een half minuutje standby-knop op standby zetten voor als je 'm weer aan gaat zetten.

Dreed
26 mei 2008, 11:39
Als je het niet aan de sound zou horen, lijkt mij dat je ze dan ook niet hoeft te vervangen :confused:

de 1e 2 punten zijn wel intressant, omdat ik ook binnenkort een buizenamp gaat aanschaffen.

bass blom
26 mei 2008, 11:46
mijn delta blues heeft geen standby. :chicken:

maar welke versterker dan ook, als ik weet dat ik hem over 5 minuten weer wil gebruiken zet ik hem niet uit.

RiffMeister
26 mei 2008, 12:07
- Uitzetten: meteen volledig uitzetten, dan na een half minuutje standby-knop op standby zetten voor als je 'm weer aan gaat zetten.

Ik doe dit ook, omdat het me "zo geleerd is", maar waarom is dat eigenlijk (Vraag ik me nog steeds af...)

Meneer I.
26 mei 2008, 12:26
Interessant topic.

Ik zet mijn versterker nooit direct helemaal uit, maar eerst 2 minuten in standby en dan pas uit. Waarom? Volgens mij stond het zo in de handleiding van de amp.

Maar ik ben benieuwd naar de handelswijzen van andere buizenamp gebruikers.

Kim Wilson
26 mei 2008, 12:30
Mijn standaard procedure:

- aanzetten: half minuutje of langer op standby (vóór een optreden zorg ik dat ik stroom heb op mijn amp en de cab heb aangesloten, zet hem aan (standby, dan bouw ik de rest op, en daarna zet ik hem volledig aan).
- uitzetten: in één keer
- tijdens pauzes: op standby

Lexvandoef
26 mei 2008, 12:36
Mijn standaard procedure:

- aanzetten: half minuutje of langer op standby (vóór een optreden zorg ik dat ik stroom heb op mijn amp en de cab heb aangesloten, zet hem aan (standby, dan bouw ik de rest op, en daarna zet ik hem volledig aan).
- uitzetten: in één keer
- tijdens pauzes: op standby

Zo doe ik het inderdaad ook, alleen zet ik hem tijdens pauzes ook helemaal uit, waarom laat hem eigenlijk in standby staan? Voor die 20 min pauze zet ik hem wel ff uit, na de pauze dat ding aanzetten, gitaar omhangen en stemmen en dan kannie weer aan :)

JohnLord
26 mei 2008, 12:52
In de pauzes wil je toch je buizen op temperatuur houden? Ik laat hem gewoon op standby staan. Uitzetten doe ik gewoon in een keer, dus ook meteen op de standby. Anders is er grote kans dat ik dat later vergeet.

RoelTM
26 mei 2008, 12:56
maar als je stopt met spelen, moet de versterker dan ook op stand-by? dus als je niet na enkele minuten weer verdergaat?

Lexvandoef
26 mei 2008, 12:57
maar als je stopt met spelen, moet de versterker dan ook op stand-by? dus als je niet na enkele minuten weer verdergaat?

Dan kan je hem gelijk uit zetten.

Kim Wilson
26 mei 2008, 13:10
Zo doe ik het inderdaad ook, alleen zet ik hem tijdens pauzes ook helemaal uit, waarom laat hem eigenlijk in standby staan? Voor die 20 min pauze zet ik hem wel ff uit, na de pauze dat ding aanzetten, gitaar omhangen en stemmen en dan kannie weer aan :)
Ik hou hem graag op temperatuur. Mijn gevoel zegt dat het constant opwarmen en afkoelen niet goed is voor de buizen. En die standby-knop zit er niet voor niks. Waarom zou je hem voor 20 minuten helemaal uit willen zetten? Ik denk dat het beter is voor de buizen om hem op standby te zetten dan hem helemaal uitzetten.

humbucker
26 mei 2008, 13:21
ik doe het zo: eerst aanzetten (op standby), minuutje of 5 wachten, dan standby af en spelen maar. Als ik dan eventjes stop (<30 min) dan gaat ie op standby. Stop ik langer dan zet ik em eerst op standby voor een secondje of 20 en dan volledig uit..

Waarom ik dit doe weet ik eigelijk zelf niet, maar naar mijn gevoel toe is dit de beste manier.

Jimwoud
26 mei 2008, 13:40
maar als je stopt met spelen, moet de versterker dan ook op stand-by? dus als je niet na enkele minuten weer verdergaat?
als je even stopt kun je hem altijd op standby zetten, maar niet helemaal uit.

x.a.d
28 mei 2008, 13:29
Over standby's gaan allemaal spannende verhalen, maar dit is naar mijn weten hoe het zit.

In je buis is een vacuum zitten gloeidraden. Dat zijn de lampjes in de buizen. De buis werkt alleeen als het in de buis warm is. Als je je amp aan zet, gaan de gloeidraden gloeien en word het warm van binnen. Als het heet genoeg is, zet je de standby af, en gaat er signaal door de buizen. ben je klaar met spelen, zijn er 2 dingen die vaak gebeuren.

1. Somige mensen denken de buizen te moeten laten afkoelen door de amp op standby te zetten. Maar aangezien de gloeidraden blijven gloeien als hij op standby staat...koelen deze toch niet af. Dus dat is niet nodig.

2. De meeste zetten de amp op standby, en een seconde later af. Dit is zoals de meeste versterker merken het adviseren.

Nou hoor je ooit verhalen dat het 2e niet goed is, omdat je bij het stoppen van het signaal, want dat is wat je doet als je hem op stanby zet, een inslag krijgt op je buizen en daardoor de buizen eerder kapot gaan.
Ik weet niet in hoeverre dit waar is. Heeft iemand hier meer over gehoord??

Maar ik denk dat het niet slecht is om je amp meteen af te zetten, zonder standby te gebruiken.

Mr.Bluesbreaker
28 mei 2008, 14:42
Over het meteen uitzetten van je amp : geen idee, ik hou het inderdaad ook op eerst standby, paar seconden later helemaal uit. Puur gewenning.

Wat ik wel merk is dat als mijn amp een half uurtje heeft gedraaid een stuk lekkerder klinkt dan wanneer je een minuut voorverwarmt en dan meteen speelt. Wanneer ik live speel hebben we vaak 3 sets van een uur met 10 a 15 minuten pauze. Ik laat de amp dan gewoon lekker aan staan met de tuner aan, zo blijft ie gewoon altijd gelijk klinken naar mijn idee. Die paar kwartier extra gaan ze niet echt dood van.

Het rare is dat ik dit met mijn amp uit '81 heel sterk heb, maar bij een vorige amp, een splinternieuwe TSL60 uit 2005 destijds, was dit lang niet zo aan de orde. Ook het verschil tussen pre amp buizen kwam in zo'n amp veel minder naar voren. Iemand een idee hoe dat zit?

Chris Winsemius
28 mei 2008, 15:31
Wat ik wel merk is dat als mijn amp een half uurtje heeft gedraaid een stuk lekkerder klinkt dan wanneer je een minuut voorverwarmt en dan meteen speelt.

Het rare is dat ik dit met mijn amp uit '81 heel sterk heb, maar bij een vorige amp, een splinternieuwe TSL60 uit 2005 destijds, was dit lang niet zo aan de orde. Ook het verschil tussen pre amp buizen kwam in zo'n amp veel minder naar voren. Iemand een idee hoe dat zit?

Eerste punt: maak ik ook mee, vanaf 30 minuten wordt het leuk :)

Tweede punt: ander circuit en de kwaliteit v/d uitgangstrafo.

artnaz
28 mei 2008, 15:36
Ik hoor een paar keer dat je de amp meteen moet uitzetten, zonder eerste in Stand By te zetten? Mijn gevoel zegt dat het niks uit moet maken (zelf zet ik hem eerst op Stand By). Een stand my is toch niet meer dan een signaalschakelaar bij de uitgang? Dus alles werkt gewoon, alleen komt er niks uit.

Of niet? :p

janpetrarca
28 mei 2008, 15:39
Die van mij heeft niet eens een standby modus, gaat dus gelijk uit.

RoelTM
28 mei 2008, 15:40
Die van mij heeft niet eens een standby modus, gaat dus gelijk uit.
welke versterker heb jij dan?

Rocketman
28 mei 2008, 23:08
Mijn ervaring is dat na een optreden ik m wel op standby zet maar dat meestal dan de drummer al lang een paar stekkers overal uit getrokken heeft omdat ie wil opruimen en dat de amp dan al uitstaat. Dit heeft nooit problemen opgeleverd.

Paar jaar geleden had ik een 5150 die drie keer/week een nieuwe zekering nodig had totdat ik de standby switch ging gebruiken bij het aanzetten. Dat hielp.

In pauzes zet ik mijn amp op standby.

BasHermus
29 mei 2008, 09:02
Er zijn drie dingen waar een buis sneller door verouderd/kapot gaat.

1. Lang overbelast (en dus oververhit) raken. Dat nemen we als gitaristen meestal voor lief, omdat dat nu eenmaal een fijn geluid oplevert.

2. Mechanische slijtage door opwarmen en afkoelen. Om die reden werden vroeger de uitzend-buizen van radiostation, van die hele grote enorm dure die nu niet meer te krijgen zijn, warm gehouden (vergelijkbaar met stand-by). Dan gaan ze veel langer mee.
Sommige studio-freaks laten om een vergelijkbare reden hun dure microfoons altijd aan de phantom power hangen.

3. Mechanische trillingen (waar ze extra gevoelig voor zijn als ze (nog) warm zijn).


Het is dus aan te raden om je versterker op stand-by te zetten als je even een half uur of minder niet speelt (als je geen stand-by switch hebt, kun je ook gewoon de jack plug uit de versterker input halen. Dat heeft hetzelfde effect). En dus niet iedere keer uit en aan zetten.
En het is dus ook verstandig om je versterker te laten afkoelen voordat je hem verplaatst of vervoert (het helpt ook iets als je hem op je achterbank legt ipv de kofferbak, omdat de zitting veel trillingen dempt).