PDA

View Full Version : festivals en gitaarversterkers



rijco.nl
26 mei 2008, 09:15
ga regelmatig naar festivals als parkpop, metropolis, dunya,nsj enz., valt me op dat de gitaristen bijna niet te horen zijn, als je dan goed kijk zie je meestal een jazz chorus of een twin van een verhuurbedrijf, dat zijn toch goede amps ? alleen hoor je bijna niet, prikken live gewoon niet door de mix , of ligt dat aan de p.a

Kim Wilson
26 mei 2008, 09:20
Dat ligt dan idd aan de (mensen achter de) PA. Ik kom al jaren op bluesfestivals, en daar staan ook allemaal Twin Reverbs en Bassmans, en reken maar dat die dingen door de mix komen!

heinz3110
26 mei 2008, 09:21
Hm, zal wel aan de afstelling liggen dan van de pa..Lijkt mij dat het doel van PA het (door)versterken van instrumentarium is. Of dat nu een full stack, een combo of een microcube is.

pol
26 mei 2008, 09:25
p.a. mannen horen liever drums en zangers, de rotzakken.

heinz3110
26 mei 2008, 09:35
...en woeshiewoeshiwaaah synthesizers...brrr.

Badr
26 mei 2008, 15:54
Niks te maken met de PA of de versterkers, ligt puur aan de knoppendraaier!!!

vincent136
26 mei 2008, 17:28
Ja de man achter de PA dus. Altijd en eeuwig die drums knoeterhard, bas gitaar verzuipt in het kick geluid en synths staan ook altijd zo hard. tja..

jerome
26 mei 2008, 19:31
Dat komt inderdaad onzettend veel voor bij (open lucht) festivals!
Ongelooflijk irritant!
Blijkt dat er veel amateuristische knoppendraaiers bijzitten.
Wat me ook opvalt is dat die gasten ook nooit even rond gaan lopen om te horen hoe het buiten hun knusse mengpaneel-tentje klinkt.
Vaak zitten ze ook nog de meeste tijd met een koptelefoon op hun harses en dan vergeten ze gewoon de totaalmix...
Maar het allergrootste probleem is dat er veel mixers bij zijn die geen "goede oren" hebben
Hiermee bedoel ik dat ze gewoon niet horen dat de mix niet in balans is!

Aca Ilic
26 mei 2008, 21:33
Dat komt inderdaad onzettend veel voor bij (open lucht) festivals!
Ongelooflijk irritant!
Blijkt dat er veel amateuristische knoppendraaiers bijzitten.
Wat me ook opvalt is dat die gasten ook nooit even rond gaan lopen om te horen hoe het buiten hun knusse mengpaneel-tentje klinkt.
Vaak zitten ze ook nog de meeste tijd met een koptelefoon op hun harses en dan vergeten ze gewoon de totaalmix...
Maar het allergrootste probleem is dat er veel mixers bij zijn die geen "goede oren" hebben
Hiermee bedoel ik dat ze gewoon niet horen dat de mix niet in balans is!

....grootste probleem zijn die , die op het moment dat je op de podium staat meteen zeiken " zet het alsjebleift wat zachter zodat we mooi geluid via p.a kunnen regelen....".
En dan heb ik het over 35 watt amp. Kom op zeg, wat zou je zeggen als ik J. Hendrix toren achter mij had....

vincent136
26 mei 2008, 21:35
Dat klopt helemaal wat je zegt. Ik doe zelf ook vaak geluid bij bands en hoor ook vaak dat veel geluidsmensen geen balans hebben. ze regelen de hele avond met die koptelefoon op hun hersens alles, maar vergeten de totaalmix. gevolg is dat het echt rampzalig klinkt..

Gisteravond nog iets meegemaakt joh, een geluidsman die a) de instrumenten niet goed afgemixt (de snare stond heel hard en alle treble was eruit en de mids geboost leek het wel, de kick was de hele avond niet hoorbaar, net zoals de bekkens. de toms deden zeer aan je oren, enz.) en B) een klotenmix had, heeel dof en zeer slecht in balans (er zat delay op de totaalmix!! echt waar! als een insert, je wilt het niet geloven)

Dan kijk je ff op zijn EQ en dan zie je alle hoge tonen omlaag, alle subs omlaag en alle mids geboost.. aaaarg!

Maargoed, de totaalmix was ook kloten dus. Ik heb zelf altijd geleerd om als je denkt klaar te zijn nog eens goed te gaan monitoren. Alle instrumenten op het podium en mengtafel bij langs en dan kijken of je ze hoort. Alles op 1 lijn zetten, een totaalmix maken die klinkt als een cd. Alles in balans en niets overheersend.

Nou heb ik het voorrecht om met een erg goede allen & heath mengtafel te werken, heb ik de beschikking over een zeer goed Dynacord speakersysteem, een goede lexicon FX, DBX EQ's, Focusrite compressors.. alle mic's van shure, studio projects, akg..

Dat zorgt ook voor een erg helder en open geluidsbeeld hoor :) Vooral de speakers zijn heeel erg fijn. Ik hoor vaak een speakerset dat ook niet goed in balans is, of heel gesloten klinkt. Net alsof er nog deksels op de speakers zitten die eraf moeten...


Maareh, over die gitaren @ festivals, dat is vaak jammer ja. Je ziet dan ook vaak dat gitaristen hun eigen amps veel te hard zetten wat weer voor een brak podium geluid zorgt (ook een groot probleem altijd met open sessies :P)

pauld
26 mei 2008, 23:07
Was afgelopen weekeind bij optreden van Matt Bianco op The Haghue Jazz.

Geluid was om te huilen, zang bijna niet te horen, knallende drums, zwaar overstuurde bas en ook de gitarist was ver te zoeken. Om de haverklap rondzingende microfoons.

Begreep niet wat de geluidsmannen (aparte podium en zaal mix) daar aan het doen waren (liepen er legio rond).

B_2_the_a
26 mei 2008, 23:11
ik vind mijzelf geen goeie geluidsman
maar als ik dit zo hoor, ben ik nog geen eens zo slecht ;)

tidalwave_sideburns
27 mei 2008, 09:12
http://reverendhortonheat.com/rev_updates/07_01_19.php

"Sound men have taken the chain-saw guitars out of rock-and-roll."

toneblo
27 mei 2008, 09:25
Dat ligt dan idd aan de (mensen achter de) PA. ..die spelen niet dus maak je toch zelf uit hoe hard je wilt spelen?
Zij worden er voor betaald om er een mooie balans van te maken!
Laat ze dan ook maar eens werken voor hun centen!!!

...Geen soundengineer die met zijn gedachten of jatten aan mijn mastervolume komt!!...toch?, dan moet ie maar dood!

Kim Wilson
27 mei 2008, 09:29
..die spelen niet dus maak je toch zelf uit hoe hard je wilt spelen?
Zij worden er voor betaald om er een mooie balans van te maken!
Laat ze dan ook maar eens werken voor hun centen!!!

...Geen soundengineer die met zijn gedachten of jatten aan mijn mastervolume komt!!...toch?, dan moet ie maar dood!
Jij komt er wel, met zo'n instelling...

Geluid in de zaal moet je samen met de mensen van de PA maken. Je zit niet allebei op een eiland, en jullie staan niet los van elkaar. Je moet het samen doen, en als jij veel te hard staat, kan de geluidsman weleens bij je komen vragen of de boel wat zachter kan, omdat hij de rest er niet fatsoenlijk bij kan mixen.

Maar goed, ik ken het wel, die onmetelijk grote ego's van gitaristen. Je staat iig niet alleen met deze instelling. :satisfie:

toneblo
27 mei 2008, 09:43
Jij komt er wel, met zo'n instelling... ...kijk, ik weet ook wel dat ik niemand moet overstemmen met mijn sound, maar om je in een hoekje te laten lullen door een geluidsman en vervolgens oren in je knieen moet hebben om jezelf te horen wat er uit je vingers komt vindt ik wat ver gaan.
Ik hoor hier net ook over te harde drums en synths inplaats van gitaren, het is dus niet iets nieuws om even te laten weten welk volume er graag door de band gebruikt wordt. ( of dat nu hard of zacht is, het gaat er om dat de band met hun vertrouwde volume speelt ).
Als je zeker wilt zijn van de juiste afstelling neem dan je eigen soundengineer mee, zit je altijd goed!
Geluidsmensen horen nu eenmaal graag hifi geluid en denken dat alles als een c.d. tje klinkt.....niet helemaal waar, bijna waar !
Sommige klanken worden er niet beter op als je gaat knijpen.

@ kim wilson, ik kwam duidelijk iets te bruut over begrijp ik, zal het wat gevoeliger stellen:

Oke, kom je aan mijn master, hak ik alleen het eerste kootje van je vinger!


....zo beter??:p

kassie
27 mei 2008, 12:17
er zijn nu eenmaal redelijk veel kansloze geluidmannen waar ik me wel eens groen en geel aan kan ergeren. Solo's die niet geboost worden, drums die veel te hard staan, een zang die wat wegvalt bij een bepaald liedje, monitoren die slecht afgesteld worden, zodat de bassist de gitarist totaal niet kan horen.

Maargoed er zijn ook veel kansloze muzikanten die denken te weten waar het om draait maar er eigenlijk ook geen bal van snappen.

Het zou mooi zijn als muzikanten eens met geluidmannen in dialoog kunnen gaan. Dat doe ik altijd wel. Ik heb vaak het idee dat geluidsmannen vanuit een bepaald referentiekader denken die niet helemaal aansluit bij de muzikanten. Of vice versa. Zo heb ik laatst een hele poos met een geluidstechnicus gepraat over het wel en wee van buizenversterkers en de noodzaak om hard te gaan voor meer dynamiek. Hij vertelde weer veel over het verijken van zang d.m.v. reverb enzo.

Of zoals Axl Rose eens live zong "All we need is just a little patience....... and a really good monitor man".

B_2_the_a
27 mei 2008, 12:21
mijn mening:
als de geluidsman je volume op moet krikken bij een solo ben je zelf als gitarist niet goed bezig. Je moet zelf je balans in orde hebben
Ik vind dat je de band zo natuurlijk mogelijk moet uitversterken (daarom luister ik altijd ook even hoe het desbetreffende instrument op het podium klinkt)

pimmetje
27 mei 2008, 12:59
Het zou mooi zijn als muzikanten eens met geluidmannen in dialoog kunnen gaan. Dat doe ik altijd wel. Ik heb vaak het idee dat geluidsmannen vanuit een bepaald referentiekader denken die niet helemaal aansluit bij de muzikanten. Of vice versa.Doe ik ook altijd. Sowieso omdat wij liefst met kleine, oude ampjes spelen (en andere ouwe crap) en mede daarom hebben we een drummer die sowieso wat zachter slaat. Dat alles maakt dat 't gewoon nuttig is om de geluidsman van te voren al in te lichten over bepaalde zaken die we bij vorige optredens al hebben geleerd... o.a. van de geluidsmannen bij die optredens. En ook om duidelijk te maken wat voor geluid wij graag hebben e.d.

Bij de soundcheck van de afzonderlijke instrumenten staan ook als 't even kan 1 of 2 van de andere bandleden naast de geluidsman om een beetje aanwijzingen te geven. Pas hadden we er eentje die de snare graag instelde als St-Anger-pedaalemmer. Niet handig voor oude blues :D.
Uiteindelijk na vriendelijk overleg met een drankje gewoon lekker kunnen spelen met die gast achter de knoppen.

Maar bij festivalletjes is dat vaak lastiger. Bij sommige krijg je van tevoren even allemaal tijd voor een grove soundcheck zodat 't wisselen van geluid gemakkelijker gaat, maar vaak genoeg wordt 't geluid pas geregeld in 't eerste nummer van je setje.

En dan is 't zeer goed mogelijk dat je kansloos geluid krijgt. Da's vooral kut als je vooraf nog ff op wat afwijkende gear + eigenschappen wijst en de geluidsman reageert nonchalant met "komt wel goed". Achteraf komen ze dan bijvoorbeeld zeiken dat die mic uit '51 een heel ander klankbeeld geeft en dat-ie veel meer rondom opvangt (lastig monitoren).
DAT ZEI IK VERDOMME JUIST VOOR WE BEGONNEN!!! :angry:

B_2_the_a
27 mei 2008, 13:06
Bij de soundcheck van de afzonderlijke instrumenten staan ook als 't even kan 1 of 2 van de andere bandleden naast de geluidsman om een beetje aanwijzingen te geven.

Sorry dat ik het zeg maar om eerlijk te zijn is dat het meest vervelende wat je kan meemaken als geluidsman zijnde. Ik weet dat jullie het goed bedoelen, maar neem dan lekker een eigen geluidsman mee!

Ik kan er niet tegen als ik bezig ben er iemand in m'n nek staat te hijgen!

Swan
27 mei 2008, 13:13
wij maken t geluidsmannen nooit makkelijk; n vage setup met twee blazende amps en een mixertje op het podium waarop we zelf 5 kanalen mixen die dan via zijn mixer naar de hoofdPA gaat..dus de geluidsman moet vooral 2 gitaaramps + 2 line (L en R) mixen...
nou maken we veel gebruik van feedback en meestal staan de amps (fender bassman) op 8 ofzo, maar tot nu toe nooit problemen gehad met geluidsmannen, gewoon goed overleggen en duidelijk maken waar je mee bezig bent...

B_2_the_a
27 mei 2008, 13:16
wij maken t geluidsmannen nooit makkelijk; n vage setup met twee blazende amps en een mixertje op het podium waarop we zelf 5 kanalen mixen die dan via zijn mixer naar de hoofdPA gaat..dus de geluidsman moet vooral 2 gitaaramps + 2 line (L en R) mixen...
nou maken we veel gebruik van feedback en meestal staan de amps (fender bassman) op 8 ofzo, maar tot nu toe nooit problemen gehad met geluidsmannen, gewoon goed overleggen en duidelijk maken waar je mee bezig bent...
dat is een ander verhaal, maar tijdens de soudncheck aanwijzingen lopen geven, noway...

kassie
27 mei 2008, 13:21
mijn mening:
als de geluidsman je volume op moet krikken bij een solo ben je zelf als gitarist niet goed bezig. Je moet zelf je balans in orde hebben
Ik vind dat je de band zo natuurlijk mogelijk moet uitversterken (daarom luister ik altijd ook even hoe het desbetreffende instrument op het podium klinkt)

Ja ik ben niet helemaal volledig geweest op dat punt. Ik ben het helemaal met je eens, maar ik refereer bijvoorbeeld aan optredens op jamsessies waar apparatuur al klaarligt. Zelf heb ik boosters en eq's tot m'n beschikking zodat ik zelf wel de zaken goed voor elkaar heb. Op jamsessies is dit niet altijd het geval. Als ik dan achteraf hoor van het publiek dat de solo er niet mooi uit kwam voel ik me treurig worden. Soms hebben geluidsmannen niet eens een mic voor de gitaarversterkers gezet. Dan snappen ze er helemaal niets van.

kassie
27 mei 2008, 13:23
Sorry dat ik het zeg maar om eerlijk te zijn is dat het meest vervelende wat je kan meemaken als geluidsman zijnde. Ik weet dat jullie het goed bedoelen, maar neem dan lekker een eigen geluidsman mee!

Ik kan er niet tegen als ik bezig ben er iemand in m'n nek staat te hijgen!

drummer van m'n band is geluidsman met een beste ervaring en PA installatie, op een zeker moment was hij bij een jamsessie waar een stelletje amateurs bezig waren. (denk aan glazen bier op de mengtafel, voortdurend weglopen tijdens de liedjes om bier te halen, beetje lachen over van alles en nog wat) Hij liep erop af en begon wat aan de knoppen te draaien, gevolgd door de opmerking: Zo klinkt het toch een stukje beter niet?

Kim Wilson
27 mei 2008, 13:27
...

Het zou mooi zijn als muzikanten eens met geluidmannen in dialoog kunnen gaan. ...
Juist, dat is de sleutel. Je moet naar elkaar luisteren, niet op je eigen eiland blijven staan. In overleg is alles mogelijk, maar meestal wordt de discussie bij voorbaat al kansloos door een onwijs eigenwijze instelling van één van beide kanten. En uit ervaring weet ik dat dat ook vaak de muzikant is die elke vorm van overleg onmogelijk maakt.

pimmetje
27 mei 2008, 13:29
Sorry dat ik het zeg maar om eerlijk te zijn is dat het meest vervelende wat je kan meemaken als geluidsman zijnde. Ik weet dat jullie het goed bedoelen, maar neem dan lekker een eigen geluidsman mee!

Ik kan er niet tegen als ik bezig ben er iemand in m'n nek staat te hijgen!Tja, "naast de geluidsman" was ook niet handig geformuleerd. We staan er idd niet meteen pal bij.
We staan in de zaal met een drankje en pas als de geluidsman duidelijk een heel ander geluid voor ogen heeft dan wat wij willen, dan grijpen we in.

9 uit 10 keer hoeft dat niet zo. Dan kan 't met een of twee kleine opmerkingen als je alweer op 't podium staat en met het totaalgeluid en monitors bezig gaat. Maar sommigen maken 't echt te bont... en dan moet je er wel zijn om in te grijpen, hebben we geleerd.

Kim Wilson
27 mei 2008, 13:36
...@ kim wilson, ik kwam duidelijk iets te bruut over begrijp ik, zal het wat gevoeliger stellen:

Oke, kom je aan mijn master, hak ik alleen het eerste kootje van je vinger!


....zo beter??:p
Nee, een geluidsman moet met zijn vingers van de backline afblijven, daarover ben ik het wel met je eens. En het is een live optreden, dus het mag best knallen. Maar er zijn grenzen. Ik heb eens een bandje mogen uitversterken in een klein zaaltje, waarbij de gitarist een fullstack 100 watt Marshall het podium opreed. Die zet dat ding vervolgens zo kneiterhard, dat ik er met geen mogelijkheid de zanger bovenuit kon krijgen. Vind je het dan gek dat ik even vraag of het wat zachter mag? Met uitleg uiteraard. Maar nee, meneer vond dat zijn set zo het beste klonk. Dat zal best, maar je staat er als band, niet als gitarist. Dus heb je ook rekening te houden met het totaalplaatje.

Even aan elkaar voorstellen en je wensen duidelijk maken is het belangrijkste. En een goeie podiummix waar de muzikanten zich prettig bij voelen, want dan spelen ze het fijnst.

B_2_the_a
27 mei 2008, 13:55
ik zit nooit, maar dan ook nooit aan de backline van andere.
Als het in de zaal is waar ik werk en het is onze eigen backline, ander verhaal of als ik de muzikant ken.

Meestal vraag ik via de talkback of via de stagemanager of het iets zachter kan, als ze niet luisteren is het hun eigen schuld als bijv. de zang niet te verstaan is.

Het scheelt dat ik zelf ook gitarist/bassist ben, meestal kan ik wel goed communiceren met de desbetreffende band, maar dan moeten ze achteraf niet gaan zeiken als het podium geluid niet goed was (ik vraag van te voren wat ze op hun monitor willen, of het goed staat... dan soundcheck... daarna check ik het nog ff.. als ze dan zeiken is het hun eigen schuld)

Mijn grootste ergenis als geluidsman richting gitarist, gitaristen met hun dikke mesa boogie die vanuit hun amp al een gevoel in je maag willen geven, dan pak je zo'n kutsignaal op waar je niets mee kan. Een goed geluid is de samenwerking tussen bron en p.a. (samen met de desbetreffende personen natuurlijk)

B_2_the_a
27 mei 2008, 13:56
Even aan elkaar voorstellen en je wensen duidelijk maken is het belangrijkste. En een goeie podiummix waar de muzikanten zich prettig bij voelen, want dan spelen ze het fijnst.

Precies,
en een grapje mag ook wel! Ik probeer altijd de sfeer zo goed mogelijk te houden...

B_2_the_a
27 mei 2008, 13:59
drummer van m'n band is geluidsman met een beste ervaring en PA installatie, op een zeker moment was hij bij een jamsessie waar een stelletje amateurs bezig waren. (denk aan glazen bier op de mengtafel, voortdurend weglopen tijdens de liedjes om bier te halen, beetje lachen over van alles en nog wat) Hij liep erop af en begon wat aan de knoppen te draaien, gevolgd door de opmerking: Zo klinkt het toch een stukje beter niet?

O ik ken dat, gelukkig voor mezelf: ik drink geen bier voor/tijdens het werk, alleen derna..
Daarnaast zorg ik dat altijd iemand wat te drinken haalt voor me en dat staat netjes ver van de tafel. Ik loop alleen van mijn tafel weg als er iets op het podium gebeurd of ik wil even door de zaal lopen om het geluid te checken. En dan zorg ik dat er altijd voor mij een bekend iemand bij de tafel blijft staan zodat er geen shithoofden met de tafel gaan spelen (ik heb meegemaakt in waterfront dat tijdens de grote prijs oppeens er geen geluid was, de geluidsman was toen bier aan het halen en toen heeft iemand de multikabel eruit getrokken)

pimmetje
27 mei 2008, 14:33
(ik heb meegemaakt in waterfront dat tijdens de grote prijs oppeens er geen geluid was, de geluidsman was toen bier aan het halen en toen heeft iemand de multikabel eruit getrokken)Wel kut als 't geluid dan plots beter wordt... ;)

B_2_the_a
27 mei 2008, 14:52
Wel kut als 't geluid dan plots beter wordt... ;)
ik vond van wel, die chick die zichzelf host noemde had een vervelende stem!

don marco
29 mei 2008, 21:07
ik ga ook eens even inpikken..

avondje optredens in een klein zaalke.. dus niet echt de plaats om het loeihard te zetten.. maar hoe stond t, nog harder.. Doet ten eerste al pijn aan de oren en ten tweede hoort ge 'alles en nix'.
Dan ziet ge de gitarist een solo spelen alsof de duivel in zen vingers is gekropen en ge hoort er nix van. Dan kijkt ge even naar de geluidsman, staat die daar rustig te luisteren. Pakt die even de koptelefoon, ja dan hoort ge de solo wel. Ik begrijp niet dat iemand die zijne kost daarmee verdient niet de link kon leggen tussen het zien soleren van de gitarist en het ontbreken van elk geluid door de pa. hehe toch..
En ja ik moei mij absoluut niet met de techniekers, die mensen doen hun werk. Maar het werd me even teveel en ik heb gezegd ritmegitaar een pak minder en sologitaar een klets omhoog. Ritmegitarist had btw zijn amp (super reverb) op podium extreem luid staan, hij kwam vanop het podium zo door de pa heen geblazen. :D

Kvind ne geluidsman moet kunnen 'horen'!

pimmetje
29 mei 2008, 21:11
En anders.... mot-ie maar voeluh....