PDA

View Full Version : Peavey Deuce 120 Black Widow zonder zekeringen



budje
26 mei 2008, 08:28
Hallootjes medeknutselaars,

al ruim 15 jaar heb ik een tweedehands Peavey Deuce 120 met black widow speakers erin. Nou heb ik m van de week eens open gemaakt (je weet maar nooit wat je na zo'n tijd aan stof en losse onderdelen zou kunnen tegenkomen) en kwam tot m'n verbazing de volgende constructie tegen:

aan de rechter zijkant zitten 4 setjes van die klemmetjes waar een zekering in kan worden geklemd. Deze zekeringen zijn echter afwezig en de verbinding is netjes met een koperen draadje doorgelust. Dit is echter zo netjes gedaan dat je bijna zou gaan denken dat het vanuit de fabriek al zo is gedaan!

Iemand met ook zo'n ding die er regelmatig in kijkt of zin heeft om de zijne/hare eens open te schroeven? Ik ben weleens nieuwsgierig of dat ik mezelf al jaren in gevaar breng door t ding te gebruiken of dat er gewoon niets aan t handje is. Heb er helaas geen foto bij omdat detailfoto's van een mobiele telefoon meestal erg lelijk zijn :-(

the sure thing
26 mei 2008, 09:31
JA, je loopt duidelijk gevaar. Ik zou er uit veiligheidsoverwegingen niet meer op spelen en de versterker naar iemand brengen die er verstand van heeft. Die kan het zekeringsdeel weer in ere herstellen!

budje
26 mei 2008, 11:46
strak plan dan, ik ben niet zo heel technisch onderbouwd dus dacht wie weet... of ik stuur m met pensioen, zo vaak gebruik ik m ook niet meer. Hij is eigenlijk gewoon overpowered voor bijna overal. 120 watt buizen, de tegels komen uit de muur in de gemiddelde kroeg!

Lexvandoef
26 mei 2008, 12:21
JA, je loopt duidelijk gevaar. Ik zou er uit veiligheidsoverwegingen niet meer op spelen en de versterker naar iemand brengen die er verstand van heeft. Die kan het zekeringsdeel weer in ere herstellen!

Het kan zijn dat dat fabrieks-af al zo gedaan is, bij TimmU en Jimwoud hun Peavey Deuces is dat namelijk ook zo :)

Jimwoud
26 mei 2008, 12:39
Het kan zijn dat dat fabrieks-af al zo gedaan is, bij TimmU en Jimwoud hun Peavey Deuces is dat namelijk ook zo :)
+1. Toen ik begon met lezen dacht ik ook, ja dat heb ik ook. Hoort waarschijnlijk zo. Wel een beetje vreemd inderdaad.

budje
26 mei 2008, 12:45
zou t misschien kunnen zijn dat ze die printplaten voor meerdere modellen maakten en dat ze voor deze dus zeg maar "overgeslagen" konden worden?

Ik vind t toch wel vreemd dat er geen zekeringen inzitten. Afijn, eens ff verder googlen

Alvast bedankt!

TimmU
26 mei 2008, 12:46
Ik heb dat ook ,detailfoto's staan in mijn topic over de Deuce !

Lexvandoef
26 mei 2008, 12:46
zou t misschien kunnen zijn dat ze die printplaten voor meerdere modellen maakten en dat ze voor deze dus zeg maar "overgeslagen" konden worden?

Ik vind t toch wel vreemd dat er geen zekeringen inzitten. Afijn, eens ff verder googlen

Alvast bedankt!

Er zullen achterop wel verzekeringen zitten (denk ik). Dat heeft zo'n beetje elke buizenversterker.

TimmU
26 mei 2008, 12:48
Er zullen achterop wel verzekeringen zitten (denk ik). Dat heeft zo'n beetje elke buizenversterker.
achterop zit inderdaad een zekering nog.

Jimwoud
26 mei 2008, 12:48
Er zullen achterop wel verzekeringen zitten (denk ik). Dat heeft zo'n beetje elke buizenversterker.
Achterop zit alleen een power fuse. niet iets wat met de buizen te maken heeft.

budje
26 mei 2008, 12:58
inderdaad een power fuse op de achterkant, helemaal overheen gekeken :nervous:

the sure thing
27 mei 2008, 14:09
... dan is er niets aan de hand...

Maar op een buizenversterker spelen zonder enige vorm van zekering (en dan het liefst ook nog zonder aarde :) ) is een vorm van suicide....

Lexvandoef
27 mei 2008, 14:27
... dan is er niets aan de hand...

Maar op een buizenversterker spelen zonder enige vorm van zekering (en dan het liefst ook nog zonder aarde :) ) is een vorm van suicide....

Er zit op de achterkant nog wel een main powerfuse.

the sure thing
27 mei 2008, 16:23
een fuse is Engels voor zekering. Dus dit model heeft een zekering. Ik doel op gekken die deze zekering ook hebben doorgesoldeerd...

Lexvandoef
27 mei 2008, 18:07
een fuse is Engels voor zekering. Dus dit model heeft een zekering. Ik doel op gekken die deze zekering ook hebben doorgesoldeerd...

Ik weet wet wat fuse betekent hoor :satisfie:

de powerfuse is niet doorgesoldeerd, de doorgesoldeerde zekeringen zitten binnen in, en niet aan de achterkant.

budje
27 mei 2008, 20:36
tsja lezen is ook moeilijk... zoals jullie misschien al merkten werden die dingen schijnbaar (de mijne heeft t, de anderen ook) zo in de fabriek in elkaar gejast! dus zal wel een reden hebben, maar denk niet dat meneer peavey daar 28 jaar na t bouwen nog antwoord op geeft.

matto
4 juni 2008, 08:18
Ik denk dat het zekeringhouders zijn waarmee verbindingen aan de primaire kant van de voedingstrafo gewijzigd kunnen worden.
De versterker kan dan door verbindinge anders te maken eenvoudig omgezet worden voor gebruik op andere netspanningen zoals 110 of 240 Volt.
Waarom het dan doorgesoldeerd zit?
Misschien een actie van de importeur om de versterkers betrouwbaarder te maken.