PDA

View Full Version : Om de discussie maar eens een schop te geven...



Javaca
26 mei 2008, 00:11
Omdat de eeuwige discussie over lijm steeds opduikt op dit forum nu maar eens een proefsetje gemaakt.

Op de Meeting zal deze te zien zijn.
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/DSC05630.jpg
Van iedere lijmsoort een kleine sample. Gelijmd (wordt na de aangegeven droogtijd losgetrokken) en een druppel die deels uitgesmeerd is.

Heb helaas geen bruislijm tot mijn beschikking, maar die wordt weinig gebruikt.
Zal ook kijken of ik nog ergens epoxy kan vinden.

We zullen zondag zien...

pueblo
26 mei 2008, 20:14
goed idee, waar staat bizon?

JER00N
26 mei 2008, 20:15
Secondelijm is denk ik de verliezer hier :)

B_2_the_a
26 mei 2008, 20:17
goed idee, waar staat bizon?
witte houtlijm
links

G.G.
26 mei 2008, 20:27
Ik ben ook wel benieuwd wat de verschillen zijn. Met een strakke naadloze verbinding gebruik ik altijd gewoon witte bison (heb gemerkt dat witte houtlijm extra, van de hema ook erg sterk is).

Javaca
26 mei 2008, 20:54
Heb helaas geen mogelijkheid om een test met een krachtmeter te doen.
Ook zou je voor een goede test een opstelling moeten maken met gewichten en een meetlat, hiermee kun je ook de kracht onder spanning meten.

Zal de arabische gom, velpon, uhu hard (dè lijm voor het restaureren van opgegraven potten) en pritt achterwege laten.

B_2_the_a
26 mei 2008, 21:24
en van die alleslijm van de basisschool? die je kan eten enzo :P

Cocobolo
26 mei 2008, 21:34
Leuke test!
Ik heb een amerikaans tijdschrift over meubelmaken (abonnementje) waarin een goede test staat van houtlijm soorten, inclusief hoeveel kracht het kan hebben voordat de verbinding kapot gaat, maar ook daarna zie je dus of het kapot gaat op de lijm of op het hout. Ik kan het tijdschrift (en evt. wat kopietjes) wel meenemen naar de DGBM zondag?