PDA

View Full Version : box in a box repetitie/opnameruimte



istari
25 mei 2008, 14:51
Hoi

Ik zou in mijn huis (ik heb plaats zat) een box in a box willen bouwen om te kunnen repeteren en desnoods deomopnames te kunnen doen. We zijn een héél luide band. Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe hebben jullie dit gebouwd, met welke materialen? Wat is het kostenplaatje?
Ik woon in een residentiële buurt, dus het is aangewezen dat de zaak heel goed akoestisch geïsoleerd is.

Alvast bedankt!

Fre

GeofJackon
25 mei 2008, 18:58
fout forum. Dit hoort in de Werkbank

harrie-beton
25 mei 2008, 18:59
Je moet even in recording zoeken, er zijn een aantal topics over "studio bouwen". In een woonwijk is het nauwelijks te doen, zelfs de dikste muur en constructie dempt maar 70 db.

dunnoaname
26 mei 2008, 12:44
Zachter spelen.

Nee, serieus. Ik vind echt dat bands die luid spelen vaak geen idee hebben hoeveel slechter ze daardoor klinken. Met extreme volumes valt niet fatsoenlijk te werken voor een geluidsman/opnametechnicus, het is schadelijk voor je gehoor en een groot deel van het publiek vind heel hard helemaal niet prettig.

Ik weet natuurlijk niet of dit voor jullie ook geldt.

Dat neemt natuurlijk nog niet weg dat je mischien wel een speciale ruimte nodig hebt om geen ruzie et de buren te krijgen.

istari
30 mei 2008, 20:49
zachter spelen is geen optie. Vorige week moesten we spelen in een zaal met max 97db, en het was HEL! zo zacht spelen,d an kunnen we beter kamermuziek gaan spelen. www.serpentcult.be

niemand ervaring dus?

ponq
30 mei 2008, 21:25
Je moet even in recording zoeken, er zijn een aantal topics over "studio bouwen".

Zoals gezegd, ga daar es kijken. Zijn zat topics over.

GeofJackon
31 mei 2008, 11:48
effe off topic maar jullie zijn goed!

Thijssie
31 mei 2008, 16:00
Je moet even in recording zoeken, er zijn een aantal topics over "studio bouwen". In een woonwijk is het nauwelijks te doen, zelfs de dikste muur en constructie dempt maar 70 db.

Hmmm, ik ben het daar niet mee eens.

Met mijn vorige band hebben we in een schuurtje omgebouwd naar repetitiehok en daar kun je dus gewoon "op volle kracht" in spelen, terwijl het buiten lijkt dat er heel in de verte een band speelt. Het was voor ons een experiment maar buitengewoon geslaagd.

We hebben eerst de hele schuur met 10cm dik polystyreen plaat (witte bolletjes) aan de binnenkant bekleed. Alle gaten en kieren dicht gemaakt met purschuim.

Daarna hebben we om de vierkante 30cm een blokje geluidsabsorberende plaat van 10x10cm (gewoon bij de gamma) gelegd waarop we de vloerplaat hebben gelegd. Op die vloerplaat hebben we een hele "zwevende constructie" gemaakt die we weer met 10cm dik steenwol aan de buitenkant hebben bekleed.

Een pijp naar buiten helemaal volgestopt met steenwol om toch een beetje luchtverversing te hebben en de zwevende constructie heeft ook nog een eigen deur. (Je moet dus 2 deuren door).

Maar dat werkt dus perfect, jammer dat de band niet meer bij elkaar is :sneaky:

ponq
31 mei 2008, 16:33
Interessant! Heb je mss pics van die schuur en isolatie?

Thijssie
31 mei 2008, 17:05
Interessant! Heb je mss pics van die schuur en isolatie?

Nee, we hebben geen foto's gemaakt van het bouwen en nu is er niets meer te zien alleen aan de dubbele deur zie je dat de muur heel dik is.

Maar als je een beetje handig bent, dan is dat in een paar weekendjes gedaan met de hele band. Wij hadden de mazzel dat we nog heel veel polystyreenschuim, steenwolmatten en underlaymentplaat hadden liggen.

Polystyreenschuim is trouwens niet echt geluidsisolerend, maar je kunt icm pur wel heel gemakkellijk een ruimte luchtdicht isoleren.

Het belangrijkste is dat je de binnenkamer "zwevend" maakt en dat deze nergens contact heeft met een vloer of muur.

harrie-beton
1 juni 2008, 10:08
ik heb er ook over nagedacht maar als je kijkt naar de kosten en wat het praktisch oplevert (denk ook aan hoe lang het project blijft bestaan) was het goedkoper en praktischer een losse oefenruimte te huren.