PDA

View Full Version : Microfoon rondzingen



MarcoW
25 mei 2008, 13:16
Hallo allemaal!

Ik zit al een tijdje mee te lezen op dit leuke forum, maar zit toch met iets waar ik zelf niet helemaal uitkom. Ik hoop dat jullie ervaringen / ideeen mij kunnen helpen.

Ik heb sinds een paar jaar een acoustische gitaar [Larrivee C-05]. Dit is een puur acoustische gitaar, zonder elementen voor versterking enzo... Sinds kort heb ik de behoefte om ook eens een keertje versterkt te gaan spelen. Ik heb hiervoor een condensator microfoon aangeschaft [krijg hem aankomende week], omdat ik niet in mijn gitaar wil boren, en zo'n spoel-elementje voor in het klankgat het NET niet is [qua klank].

Ik ben van plan om binnenkort ook een versterker te kopen. Het lijkt mij erg gaaf om iets van een AER Compact 60/2 te kopen [goede recensies op Internet].

Nu komt mijn vraag: als ik met een microfoon voor mijn klankgat ga versterken, is het dan zeer waarschijnlijk dat ik last van rondzingen ga krijgen? Die AER heeft geen feedback of notch filter, en ik heb geen notch of gate of fase pedaaltjes kunnen vinden die een XLR [fantoom-microfoon] in- en uitgang heeft.

Wat zijn opties die voor mij zouden kunnen werken? Alvast hartstikke bedankt voor reacties!

harrie
25 mei 2008, 19:10
In een band spelen zal niet gaan. Je moet dan vrij hard spelen om jezelf verstaanbaar te maken. Ik heb zelf wel eens gespeeld met zo'n Rumbamicrofoon. Voor akoestische sessies met een aandachtig luisterend publiek kan een microfoon wel volstaan. Je moet nou ook weer niet denken dat dat heel erg natuurlijk klinkt. Ik heb zelf een tijdje een Rumba microfoon gehad. Ik heb hier vershillende malen mee opgeteden met een Speense gitaar. Ik kan nou niet zeggen dat dit beter klonk dan mijn met Piëze versterkte Almansa Spaanse gitaar. De microfoon in combinatie met de versterker voegt toch ook iets onnatuurlijks aan de akoestische sound toe. ALs je gebruik maakt van een microfoon op standaard iws dat ook wat minder comfortabel omdat de gitaar in een bepaalde positie van de microfoon moet blijven. Wat dat betreft is zo'n rumbamicrofoon (Dynacord) een goede oplossing als je al met een microfoon wilt spelen.

dede
25 mei 2008, 21:30
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108694

Deze thread geeft de shortcut naar een site die heel wat info bied betreffende het opnemen met microfoon.

Greets,

Danny


:B

Harald
25 mei 2008, 21:47
Qua versterkt spelen via een microfoon zou ik trouwens eerder naar een kleine zanginstallatie kijken, of een Schertler Unico, dan een AER. Die zijn weer geweldig met piezo systemen. Voor microfoon (afgaande op ervaring met zang) vind ik de Schertler mooier eigenlijk. Maar waarom wil je versterkt spelen als je het natuurlijke geluid van je gitaar wilt. De beste methode daarvoor is onversterkt. En versterkt en echt mooi zal niet meevallen. Voor op het podium zou ik zelf eerder de tekortkomingen van een goede pickup voor lief nemen, dan de stress van een microfoon die makkelijk zal rondzingen, en die je aan je kruk vastnagelt. En kleine bewegingen tov de microfoon kunnen enorm veel verschil in versterkt geluid uitmaken, dus het natuurlijke resultaat is nog maar de vraag.

MarcoW
26 mei 2008, 21:58
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties!!

Het lijkt dus dat optreden met een microfoon voor je klankgat een behoorlijke uitdaging is [voor in de studio wel mooi, voor live-optredens wat minder geschikt].
Mischien dat ik dan inderdaad de (eventuele) nadelen van een elementje voor lief moet nemen, want je krijgt er meer gebruiksgemak voor terug.

Wat mij dan wel wat lijkt, is zo'n dingetje, wat je onder tegen je voorblad aan kunt kleven, zoiets als een iBeam active
[vijlen aan mijn saddle lijkt me een beetje te riskant, vandaar].

Ik kan mijn al bestelde microfoon altijd nog gebruiken voor zang [al weet ik niet of de mensen daar op zitten te wachten! Hahaha...]

Als ik voor zo'n iBeam elementje ga [wat volgens mij een relatief warm geluid geeft], zijn er dan bepaalde merken versterkers die hier
meer of minder geschikt voor zijn [Schertler / Aer / Marshall]?

Ik weet wel dat zelf luisteren de enige echte manier is, maar ik ben behoorlijk nieuw op dit gebied, ben bang dat ik bepaalde dingen niet kan horen/beoordelen,
en ik wil natuurlijk graag jullie mening horen!

Wederom alvast weer bedankt voor de reacties...

B_2_the_a
26 mei 2008, 22:01
ik zou er een lr baggs systeempje in zetten
in combi met een aer versterker is dat erg aangenaam!

MarcoW
29 mei 2008, 12:23
Bedankt jongens!

Ik heb nog eens heel diep [!] zitten nadenken, en heb toch uiteindelijk
een LR Baggs Ibeam Active elementje erbij besteld, samen met een
Aphex Acoustic exciter. :B

Aangezien dit topic weinig meer met microfoon rondzingen te maken heeft,
mag hij wat mij betreft wel dicht. Nogmaals hartstikke bedankt!

harrie
29 mei 2008, 20:35
Bedankt jongens!

Ik heb nog eens heel diep [!] zitten nadenken, en heb toch uiteindelijk
een LR Baggs Ibeam Active elementje erbij besteld, samen met een
Aphex Acoustic exciter. :B

Aangezien dit topic weinig meer met microfoon rondzingen te maken heeft,
mag hij wat mij betreft wel dicht. Nogmaals hartstikke bedankt!

Laat je nog even je bevindigen horen? Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de Aphex Acoustic exciter.