PDA

View Full Version : Equalizer



SonofDestiny
25 mei 2008, 11:56
Goedemorgen mensen!

Ik ben er sinds kort achtergekomen dat de distortion van mijn buizenversterker toch mooier is dan die van m'n distortionpedaal (het moest een keer gebeuren...).

Nu ben ik van plan mijn distortion pedaal te verkopen en daarvoor in de plaats een equalizer te nemen. Mijn distortionpedaal is een H&K Warp Factor, dus klinkt hij redelijk zwaar en dat is wel vet, maar het klinkt nergens naar als ik van clean naar distortion overga. Het is dan ook een of ander death metal pedaal.... tja... dat klinkt natuurlijk niet zo goed samen met een vredige cleane melodie :P. (No offense, maar dat is gewoon zo ;))

Nu ik de distortion van mijn versterker gebruik, ben ik die zware klank kwijt. Dat was ook wel de bedoeling, maar niet zó erg. Ik moet de gain heel ver opentrekken, voordat het niet meer klinkt alsof ik op een koebel sta te rammen (en mijn gitaar staat dan op de humbucker).

Zou ik met een equalizer dit recht kunnen trekken? Of hebben jullie andere tips?

Stel dat jullie voor de equalizer zouden gaan... Welke raden jullie aan? Hoe is het met de prijs/kwaliteit verhouding? Want als ik voor een tientje hetzelfde resultaat bereik als met een of andere koelkast voor 500 euro... dan weet ik wel wat ik kies :D

Oh, misschien is dit wel handig om te weten trouwens. De instellingen van m'n Peavey Valveking 212 zijn als volgt:
Gain: 5,5
Bass: 10
Mid: 8
Treble: 6

Ik hoop jullie me kunnen helpen :)

arjanb01
25 mei 2008, 12:04
Probeer es een equalizer van Boss (de beroemde GE-7). Daar kan je je klank zodanig kleuren hoe jij wilt.
Probeer eens, als je geld hebt, de Valveking op een andere speakerkast aan te sluiten, zoals een kast met V30's. Dat kan je geluid ook zodanig kleuren. Suggesties: goeie verhalen gehoord over Orange speakerkasten, Bogner speakerkastjes, of speakerkasten van Engl, Koch of een goedkoper alternatief, kasten van Marshall (bijvoorbeeld de 1922, ook 2x12 en tweedehands prima te vinden).
Verder vraag ik me af of die Valveking voicing knopjes heeft (waarmee je de mate van mids en brights kan afstellen). Probeer daar eens mee te spelen voordat je de bevengenoemde equalizer koopt.


Vooral goed luisteren dus ! Succes !

B_2_the_a
25 mei 2008, 12:10
ik zou even wachten met een pedaal kopen en je valveking eens goed op de tand voelen!

Ik heb er zelf redelijk brute sounds uitgehaald!

SonofDestiny
25 mei 2008, 14:12
@ arjanb01: het is een combo...kan je dan nog steeds die speakerkast vervangen?

Er zijn trouwens nog wel twee knopjes voor 'Damping' --> resonance en presence. Maar ik hoor nooit verschil als ik daaraan draai :( Tips voor de instellingen daarvan?

@ B_2_the_A: Ik zal inderdaad nog wat meer proberen met de knopjes. Zou zonde zijn van het geld als ik er straks achterkom dat het gewoon zonder kan :D

Kan het misschien ook aan m'n gitaar liggen? Ibanez SA260FM?

Geoffrey
25 mei 2008, 14:21
De speakerkast kan je moeilijk gaan vervangen van een combo ;) maar je kan er wel een 2x12 of een 4x12 cabinet op aansluiten.
Dit zal je sound ook al veel meer power geven..

Als je bij Valveking wil blijven zijn dit zeker betaalbare cabs.. en kan je regelmatig zeker voor een prijsje 2de hands vinden..
Het hangt natuurlijk wat af van jou budget.. maar ga niet te snel kijken voor een equalizer.. Ik heb deze ook gekocht maar ik gebruik hem practisch nooit.