PDA

View Full Version : Din-Jack Verloop voor Dynacord Eminent IIT



martelino
23 mei 2008, 21:43
Hallo,

onlangs een goede Dynacord Eminent IIT buizenversterker gekocht, en heb nu een kleine kwestie waarop ik zelf niet het antwoord kan vinden. De 4 kanalen hebben een Din ingang en daar moet ik even een verloopje voor maken. Er staat op dit forum ook al een duidelijk draadje over:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=30547&highlight=Dynacord+buizen
MAAR in de sheet over de amp op:
http://www.el-me-se.de/pdf_files/EMINENT2T.pdf
staat dat er verschillende ingangswaarden zijn voor een mic ingang en voor een gitaar/bas ingang.
Betekent dit dat ik een ander verloop moet maken voor een gitaarsnoer (pin 1 en 3 danwel 2 en 3) dan voor een mic (pin 1 en 2)?
Of is het zoals op dit forum gezegd pin 1 hot en pin 2 en 3 massa?
Hier het schema van de versterker:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/files/dynac_emin2.jpg
(het gaat dus om Eingang I, II, II en IV)

Dank en groet, Martelino

snaarplukker
23 mei 2008, 22:56
Op de schema is te zien dat pin 2 massa is en zou je voor de hot pin 1 of 3 moeten gebruiken. Hebt je er geen microfoon bij met zo'n din steker? Dan kan je zien welke pin de mic gebruikt en zal de andere pin voor gitaar moeten zijn.

Cees

martelino
23 mei 2008, 23:58
Ha Cees,

ik heb er geen microfoon bij, maar de andere inputs (achterop voor tape) zijn alleen 1 en 2. Voor microfoons wordt verder bij Din meestal 1 en 2 (en4!)gebruikt. Dus daarom dacht ik dat voor de gitaar 2 en 3 zou moeten. Het gaat mij er om of dat inderdaad een ander ingangsniveau geeft. Maar jij denkt dus dat het zowieso 1 en 2 OF 2 en 3 moet zijn? En niet als elders op dit forum wordt gezegd 1hot en 2 EN 3 (samen) massa?
Excuseer mijn technische onkunde (ik kan dit soort schema's echt niet lezen), maar een eenvoudig verloopje solderen kan ik wel, maar dan wil ik het natuurlijk wel echt goed doen...

Frits van Mourik
24 mei 2008, 00:19
Je gitaar sluit je aan op 1 (hot) en 2 (gnd).
Je kunt de gevoeligheid van de input wat verhogen door 2 en 3 door te verbinden. Succes!

martelino
24 mei 2008, 01:08
Ok, da's duidelijk!
Dank.

snaarplukker
24 mei 2008, 10:57
Pin 2 is sowiezo massa (GND). Als de MIC pin 1 en 2 gebruikt zal je gitaar waarschijnlijk 2 (GND) en 3 (HOT) gebruiken. Als je pin 2 en 3 met elkaar verbind krijgt je een mooie rookpluim.

Cees

bert k
24 mei 2008, 11:40
Nee, je gaat van gebalanceerd naar ongebalanceerd. Geen rookpluim.

martelino
24 mei 2008, 19:43
Maar speelt gebalanceerd of ongebalanceerd dan mee bij een gitaarsnoer met Jack? En wat is dan te verkiezen?

bert k
24 mei 2008, 19:57
Nou, die mic-ingang is gebalanceerd, en een gitaar niet. Als je 3 aan massa legt is hij correct aangesloten, dat is een normaal verloopje. Dan is de ingang dus ongebalanceerd. (En dat doorverbinden doe je dus in de plug, niet in de versterker.)

Frits van Mourik
24 mei 2008, 23:48
Pin 2 is sowiezo massa (GND). Als de MIC pin 1 en 2 gebruikt zal je gitaar waarschijnlijk 2 (GND) en 3 (HOT) gebruiken. Als je pin 2 en 3 met elkaar verbind krijgt je een mooie rookpluim.

Cees

Onzin. Zie schema.

martelino
27 mei 2008, 19:24
Goed, vandaag heb ik alles eens in de praktijk getest en het volgende bleek:

voor gitaar = pin 1 (hot) en pin 2 (gnd) ok
voor mic = pin 2 (gnd) en pin 3 (hot) ok
Andersom niet: weinig volume en dof en de volumepot van mijn tele gaf in de laatste 10% een ontzettend boost.

MAAR met pin 1 (hot) en pin 2 èn 3 (gnd) voor allebei PERFECT!
Helderder en meer volume (dus nòg meer headroom, deze versterker is trouwens niet te oversturen).

Dus: dank heren, voor adviezen.

Frits van Mourik
28 mei 2008, 00:50
Yeah, way to go Martelino!

Wil je ooit nog 'es een gebalanceerde mic aansluiten:
1= hot, 2= gnd, 3= cold.
DIN is dus nèt ff anders dan XLR...