PDA

View Full Version : Actieve single coil elementen in een Strat



Liquid_Metal
23 mei 2008, 21:04
Ik heb de oude topics al doorgespit maar ben niet echt tegengekomen wat ik zoek.
Op dit moment ben ik heel erg bezig met mn eigen sound. Alles wat ik heb klinkt lekker maar ik ben erg aan het experimenteren. Ik speel op een Fender Highway One Stratocaster (3 single coil elementen) en een Ibanez RGR320EX (2 humbuckers van EMG, passief). Ik heb vrij weinig ervaring met actieve elementen maar ze spreken me wel aan en ik verwacht dat mijn volgende gitaar (staat nog niet in de planning) ook wel actieve elementen bevat. Eventueel bouw ik ze in in mn Ibanez.

Mijn vraag was de volgende: zijn er hier mensen die een Strat (liefst van Fender) bespelen met actieve single coil elementen? Ik heb deze sound nog niet eerder gehoord maar ben razend benieuwd naar het verschil in geluid met de passieve versie.

pannekoek
23 mei 2008, 21:12
hebben ze bij je plaatselijke gitaarwinkel geen actieve singlecoil elementen?
zodat je ze kan testen.


oftopic: zo, iemand uit almere :D dat zie je ook niet vaak! :P, welk deel van almere?

nevyn292
23 mei 2008, 21:15
Ik heb de oude topics al doorgespit maar ben niet echt tegengekomen wat ik zoek.
Op dit moment ben ik heel erg bezig met mn eigen sound. Alles wat ik heb klinkt lekker maar ik ben erg aan het experimenteren. Ik speel op een Fender Highway One Stratocaster (3 single coil elementen) en een Ibanez RGR320EX (2 humbuckers van EMG, passief). Ik heb vrij weinig ervaring met actieve elementen maar ze spreken me wel aan en ik verwacht dat mijn volgende gitaar (staat nog niet in de planning) ook wel actieve elementen bevat. Eventueel bouw ik ze in in mn Ibanez.

Mijn vraag was de volgende: zijn er hier mensen die een Strat (liefst van Fender) bespelen met actieve single coil elementen? Ik heb deze sound nog niet eerder gehoord maar ben razend benieuwd naar het verschil in geluid met de passieve versie.

tuurlijk!

alleen ik toevallig niet.

denk aan allerhande blade gitaren met EMG SA's (als ik het juist heb hoor) en er zijn ik weet neit hoeveel andere voorbeelden....

Roel#1
23 mei 2008, 22:48
http://i243.photobucket.com/albums/ff78/Moob_Le_Kie/EMG-Strat005a.jpg

Ik heb m'n pickups vervangen door de EMG S serie en ik heb er geen moment spijt van gehad.
Veel meer toon, moeilijk precies te beschrijven.
Blijft wel bij het typische "strat" geluid maar net met iets meer.
Ik ben een beetje afgeknapt op de super-actieve high output humbuckers, die gaan juist een beetje doods klinken.
Maar de "gewone" actieve pickups klinken fantastisch.

Wel erom denken je plug uit je gitaar te halen als je niet speelt anders is de batterij snel leeg.

groovieguitarguus
24 mei 2008, 00:00
Tja wat moet ik je adviseren... zie mijn gitaren op Roookstar.com
3 90's superstrats van het merk ValleyArts. Geïnspireerd door de grote (sessie) muzikanten uit die tijd. Vooral Steve Lukather.
EMG's hebben een nadeel dat ze wat gecompressed en minder dynamisch zijn. Maar IK vind ze zeker te gek klinken. Misschien iets minder karakter dan b.v. een setje Texas specials, maar zeer allround.
Ik zou zeker een SA set adviseren. Klinken vetter en voller.
Een set Dave Gilmour is denk ook helemaal top. Deze koop je kant en klaar met slagplaat voor een Strat. Als je EMG's koopt, is een SPX booster een mooie optie. Heb ik op al mijn gitaren gezet. Kan je een vetter geluid mee creëren. Destijds schreef de 'Music Maker' over EMG's: 'Al monteer je ze op een sinaasappelkistje met snaren, het klinkt altijd goed.'
Ik heb ook een gitaar met wat meer vintageachtige SV elementen. Vind ik minder.
Destijds kocht ik EMG's via een knaap 'Harmjan'. Als je interesse hebt, moet je me een PM sturen, dan geef ik zijn mailadres door.
Een 2e hands set, behoud goed zijn waarde.
Zoek maar ff op marktplaats. Staat een Dave Gilmour set te koop voor 275,- op een zeer apparte slagplaat. Zoekterm: EMG set DG20