PDA

View Full Version : Oefenversterker of toch niet?



Sjaan
23 mei 2008, 17:24
Hallo,

Ik wil eerst melden dat ik mij er bewust van ben dat er al héél veel topic's zijn die gaan over ongeveer hetzelfde onderwerp als mijn vraag. Ik heb zelf nog een aantal andere dus vandaar dat ik toch een topic aanmaak.

Situatie: Ik ben bassist en heb altijd basgitaar gespeeld in bands (doe ik nog altijd trouwens). Onlangs heb ik toegezegt om gitaar te gaan spelen in een nieuwe band (ik moet wel zeggen dat ik gitaar kan spelen, anders zou ik dat nooit gedaan hebben natuurlijk).

Nu de gitaar is geen probleem en na m'n vakantie werk koop ik een beter model dan het budget ding waarop ik nu speel.

MAAR, die versterker, daar zit het probleem.

In de repetitie ruimte heb ik mijn Marshall valvestate halfstack staan. Deze gaat luid genoeg en klinkt voorlopig goed genoeg voor mij.

Maar, nu wil ik graag ook een versterker op m'n kamer. De Marshall stond eerst op m'n kamer maar ik zie het niet zitten om deze elke week twee keer te verhuizen. Ik heb die oefenversterker echt nodig omdat ik mezelf graag wil horen boven de cd/mp3 waar ik mee meespeel. En ik gebruik een weinig effectenpedalen dus dat zou ik ook liefst oefenen (om te zorgen dat schakelen vlot gaat tijdens spelen etc).

Ik zie zelf meerdere opties met dan elk weer een hoop vragen:

1) Ik koop een kleine cabinet (1x12bv of 2x12) die vast op m'n kamer staat en hersleep enkel m'n head. Deze optie wil ik liever niet doen omdat ik dan toch nog aan het slepen ben en als ik na m'n vakantie werk dan een nieuwe versterker koop moet ik meteen al voor een head gaan (terwijl ik op dit moment liever een AC15 zou kopen).

2) Ik koop een oefenversterker. Met dan de keuze uit de hele kleine versterkers (die mini-(marshall's, orange's, fenders, ... )) of de iets grotere versterkers (roland cube, vox pathfiner (hoeveel mag een 2dehands pathfinder 15 zonder reverb nog kosten??)).

3) Ik wacht nog even en sukkel nog wat en verkoop m'n marshall om dan een AC15 te kopen en deze dan wel te herdragen.

Ohja, ik ben dus van plan om een AC15 te kopen. Dit kan wel nog even duren maar is het dan dom om nu al wat geld uit te geven aan een oefenversterker? Ik hou bv heel fel van het geluid van kings of leon en naar ik begrijp is dat vooral op basis van een AC15. Komt zo een pathfinder 15 daar bij in de buurt?
Maken ze die pathfinder 15's nog? En hoeveel kost (koste) die dan? Nuja, als ik die tweedehands kan vinden dan kan ik hem later altijd zonder heel veel verlies doorverkopen.

Alvast bedankt om de moeite te doen om deze tekst te lezen :)

Bernd Veenema
23 mei 2008, 19:33
Ik heb zelf een behoorlijke periode elke week met mijn VHT Pitbull rondgesjouwd en dat doe ik nog steeds. Ik dacht dat een combo het beste zou werken, omdat je dan maar 1 ding hoeft te tillen.

Nu weegt de versterker met flightcase ongeveer 50 kilo en dat moet nu elke week de trap af, in de auto, uit de auto, in de oefenruimte, uit de oefenruimte weer in de auto, uit de aute en dan weer de trap op naar mijn kamer. Bij elke stap heb ik eigenlijk hulp nodig, omdat ik liever niet mijn rug vern**k met het tillen van 50 kilo.

Ik zit nu op mijn studentkamer zonder versterker. Ik heb mijn VHT hier 1 keer gebruikt en binnen het uur stond mijn buurvrouw bij de deur te klagen.
50 watt buizen is ook wat overdreven voor in een flatje.

Ik ben nu zover dat ik mijn VHT alleen thuis ga gebruiken en bij optredens. Ik heb 2 cabinetten gebouwd (bijna af). De 1x12 komt op mijn kamer te staan met een Blackheart little giant en de 2x12 komt vast in de oefenruimte te staan met een Madamp. Dit is misschien niet erg rock & roll, maar je hoeft niet meer constant te sjouwen.

Waarom ik je met zo'n lap tekst vermoei? Denk goed na voordat je een beslissing neemt! Er zijn zoveel mensen die een grote zware buizenamp kopen om hem vervolgens na een tijdje weer in te ruilen voor iets lichters.
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik zeggen: Koop een 1x12 en een 2x12 cabinet (of nog leuker, bouw ze zelf) en koop hier 1 topje bij. Het voordeel is dan dat je overal je geluid hebt (want steeds dezelfde versterker) en dat je, als je iets beters wilt, dit in stappen kunt doen. Je kunt eerst een betere top kopen of juist eerst een aantal betere cabinetten.

Een Vox Ac15 combo is ook een aardige keuze denk ik. Deze is niet erg zwaar en kan zowel thuis als in een band gebruikt worden. 2 losse cabinetten met een AC30 Head is natuurlijk nog veel mooier.

Tjong, wat een verhaal.

Spitfire
23 mei 2008, 19:54
Als het puur voor oefenen is kan je natuurlijk ook eens naar een POD, TonePort (of AmpliTube of GuitarRig) of zo'n Vox AmPlug gaan kijken.

Sjaan
24 mei 2008, 22:27
Als het puur voor oefenen is kan je natuurlijk ook eens naar een POD, TonePort (of AmpliTube of GuitarRig) of zo'n Vox AmPlug gaan kijken.

Dit heb ik een tijdje gedaan. Ik heb een V-amp 2 en naast het feit dat het geluid dat daaruit komt vrij tot zeer slecht is hinder ik me ook nog enorm fel aan de extra kabels die je nodig hebt (ik speel veel mee met cd's en lp's en dan moet ik van op de eindtrap van m'n stereo ook een kabel naar de aux in van die v-amp etc). Maar m'n grootste ergernis van zo een systeem is de koptelefoon (heel de problemen met die kabel daaraan). Ik hoef trouwens helemaal niet stil te spelen want de buren wonen ver genoeg van ons af.
Dus deze optie kies ik liever niet.

Ik heb ook zitten nadenken over wat Bernd Veenema vertelde. Het is waar dat als ik een zware combo koop ik deze niet elke keer heen en weer ga slepen. Maar de optie van 1 head en 2 cab's op twee verschillende plaatsen zie ik ook niet meteen zitten (het is weer wat gesleep extra en ik heb niet zoveel geld te besteden (wel genoeg voor bv een AC 15 maar niet genoeg voor een head die ik ok vind en dan nog 2 cab's erbij)).

Maar je sprak daar wel even over kleine lampenversterkers (5watt types). En dat zie ik misschien wel zitten. Die kan ik zelfs nu kopen en dan ben ik op m'n kamer meer als gesteld. Dan verkoop ik m'n Marshall en samen met het geld daarvan + het overige geld (eventueel na vakantiewerk) haal ik mij en AC 15 (of tegen dan misschien iets anders).

Nu misschien is dit dom want ik denk niet dat het geluid uit die 5watt lampenversterker op gaat kunnen tegen het geluid van die AC 15 (tenzij ik een dure 5watt combo koop maar dan ben ik misschien teveel aan het uitgeven als slaapkamer amp). En zo een AC 15 weegt iets van 21kilo dus dat is eigenlijk nog vrij draagbaar.

Nog even over die kleine lampenversterkers. Ik las hier net dat de Orange AD5 terug gemaakt word (of gaat gemaakt worden?). Deze klinkt waarschijnlijk een pak beter dan die fender of epiphone dingetjes (de prijs is dan ook een stuk hoger).

Achja, zoveel keuze's :)

Baker
24 mei 2008, 22:33
ik heb thuis een 8080 eindtrapje, + een jackson pre-amp en (nu nog) een 1912 1x12 cabje.

+ een podje + wat pedaatjes

ALLES Tweedehands op marktplaats opgescharreld.
Maak er gewoon een lekker experimenteer setje van. Wat je niet bevalt verkoop je weer. Leuk, leerzaam, en het werkt perfect!

Sjaan
24 mei 2008, 22:52
Achja, misschien heb je wel gelijk en moet ik me niet zo druk maken om alles. M'n Marshall voldoet voorlopig meer als genoeg om op te repeteren en voor op m'n kamer maakt het allemaal niet zoveel uit zolang er maar geluid uit komt :)

Bernd Veenema
25 mei 2008, 00:23
Een Vox AC15 is volgens mij inderdaad vrij draagbaar en ik denk dat je die zeker moet overwegen. Eventueel moet een tweedehands Hughes & Kettner Edition Tube ook mogelijk zijn. Dit schijnt een erg fijne versterker te zijn. Misschien zelfs een H&K Statesman.

Denk er, zoals ik al eerder opmerkte, om dat je niet in je enthousiasme over eventuele nadelen heenkijkt. Elke week met een versterker van meer dan 30 kilo rondsjouwen gaat je op een bepaald moment tegenstaan.

Trouwens, je hebt eigenlijk juist geen extra gesleep als je 2 cabinetten gebruikt. Je hoeft immers alleen je top mee te nemen. Een top is meestal toch een stukje lichter dan een combo.

Iig succes met het maken van een keuze.