PDA

View Full Version : Mark Knopfler



FridoowW
23 mei 2008, 14:59
Wat vinden jullie van Mark Knopfler en de band Dire Straits. hij is zowiezo wel 1 van de beste gitaristen,, en voor mij staat ie op nummer 1,, Zijn solo's zijn echt perfect met live optredens..echt perfect, en dr is gewoon niemand die et em na kan doen.. en daarbij ook nog is zijn Fingerpicking stijl die hij gewoon zelf bedacht heeft, aan de manier van spelen hoor je dat hij et is, Dat is orgineel. typ op youtube maar s in ''Sultans of Swing Wembley,, en bekijk die eind solo.. echt vet. ik was verbaasd dat ik de naam mark knopfler zo weinig tegenkom op t forum,, terwijl ie gewoon bij the best of the best behoort,, (na mijn mening) maja wat is jullie mening?

Kim Wilson
23 mei 2008, 15:08
Heel goeie gitarist, maar niet zo'n showman. En dan druk ik het nog zacht uit. :satisfie:

Ace 1.15.19
23 mei 2008, 15:11
Mark Knopfler is echt uniek. Hét brein achter de Dire Straits. Zijn gitaarspel en solo's zijn geniaal. Compleet eigen spel zonder plectrum (wat hij geleerd heeft van één of andere koeksjaak).

Zijn zang is vaak binnensmond (ik weet niet hoe ik het beter uit kan drukken), maar dat vind ik juist zo kenmerkend. Net zoals Rod Steward wiens stem nogal 'hees' klinkt. Dit maakt Mark Knopfler ook echt dé Mark Knopfler.

Nummers zoals Sultans Of Swing, Money For Nothing, So Far Away en Walk Of Life (wie kent het niet) vind ik gewoonweg heerlijk.

hendrix_appendix
23 mei 2008, 15:13
Hij heeft de uitstraling van een gesjeesde wiskundeleraar maar idd, een heel eigen speeltstijl die vooral mooi is door de fijne nuances en een pas op plaats zo nu en dan. Een van mn favorieten dan ook.

Kim Wilson
23 mei 2008, 15:15
Hij heeft de uitstraling van een gesjeesde wiskundeleraar ...
:seriousf:

Ace 1.15.19
23 mei 2008, 15:16
Hij heeft de uitstraling van een gesjeesde wiskundeleraar

+ 1

:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

FridoowW
23 mei 2008, 15:23
Heel goeie gitarist, maar niet zo'n showman. En dan druk ik het nog zacht uit. :satisfie:

Geen showman? vin em dr altijd wel leip bijstaan... echt perfect spelen en et zo makkelijk laten lijken... alsof t niets is

Kim Wilson
23 mei 2008, 15:36
Laat ik het dan anders zeggen: het is niet echt rock & roll. Ik zeg ook niet dat ie niet goed is, sterker nog, het is één van mijn favoriete gitaristen. Maar live hoef ik hem op zich niet zo nodig te zien. :satisfie:

Van Dattum
23 mei 2008, 15:38
Mark Knopfler is de definitie van smaakvol gitaarwerk.....

Joey Handsome
23 mei 2008, 15:49
Mark Knopfler is de definitie van smaakvol gitaarwerk.....

Hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind hem de definitie van oersaai walgelijk gitaarwerk.

Van Dattum
23 mei 2008, 17:00
Hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind hem de definitie van oersaai walgelijk gitaarwerk.

Vreemd, dat heb ik als definitie van speed, grunge en death metal..... :seriousf:

Ace 1.15.19
23 mei 2008, 17:29
Wederom een + 1 :hippie:

E-J
23 mei 2008, 17:58
Joey, je maakt echt een grapje.

Knopfler is briljant als het gaat om ''smaakvol'' spelen. Zo dynamisch, zo subtiel... ik heb hem 30 maart gezien en ook al was het optreden nou niet bijster spannend (veel rustige muziek) zijn spel was fantastisch. Ongelofelijk, hoe die man kan spelen. Veel gitaristen, amateurs of professionals, zijn misschien beter, sneller, technischer maar Knopfler kan als geen ander gevoel in zijn spel leggen... dynamisch gitaarspelen, dat kunnen er relatief gezien maar weinig.

Joey Handsome
23 mei 2008, 17:59
Ik heb het toch over smaak. De topic starter vraagt 'wat vind je van hem'. Hoe goed hij ook voor jou moge zijn, het komt niet aan bij mij.

Orgasmocaster
23 mei 2008, 18:21
Vreemd, dat heb ik als definitie van speed, grunge en death metal..... :seriousf:

en ik ben het met jullie allebei eens..

Knopler is geen slechte gitarist, maar wel saai.. saaie zang, saaie nummers, saaie tone, saaie solos etc...
over het algemeen saaie composities met hier een daar een uitschieter

Van Dattum
23 mei 2008, 20:16
Ach, ieder zijn meug zullen we maar zeggen toch...?
Ik zelf hoor Knopfler erg graag spelen, vooral die dubbeltonen met hammer-ons, dat strat tussenstandje en die vervormde fixed wah sound. Sailing to Philadelphia is nog steeds 1 van mijn favoriete platen!

Mitch
24 mei 2008, 14:06
Een beetje Phil Collins in zijn ontwikkeling. Hoe meer succes er kwam, hoe saaier en voorspelbaarder de muziek werd. Het is trouwens wel de enige band waarvan ik alle albums nog op LP kocht :hippie:
Hoe dan ook, het is absoluut één van de gitiaristen die mij interesse voor elektrische gitaar gewekt heeft. Op de middelbare school kregen we Private Investigations bij muziek, om te ontleden en dat maakt wel indruk natuurlijk...
Daarna door een klasgenoot 'ingewijd' in Dire Straits. Vooral het tweede album Communiqué is heel constant van kwaliteit en lekker uptempo, gewoon een prettige 'zomer' plaat. De totale productie van het album daarna, Tunnel of Love is legendarisch slecht, maar Love over Gold..... mijn hemel, dat album heb ik wel honderden kere geluisterd en ik was er elke keer weer door gegrepen of ik ontdekte wel weer iets nieuws. Dé uitschieter, het grote epos is dan niet Private Investigations, maar Telegraph Road voor mij.
Telegraph Road is eigenlijk een verhaal, het had filmmuziek kunnen zijn, optimistisch, neerslachtig en dan ook nog een geweldige opbouw naar het ind, misschien wel één van de beste apotheoses ooit.
Hier in twee delen op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=dc6svzgGs78&feature=user
http://www.youtube.com/watch?v=7-jq-btVzMQ&feature=user
Alleen daarom al vergeef ik hem al die ouwelullenmuziek van de laatste jaren. ;)

AriaProII
24 mei 2008, 15:30
http://www.youtube.com/watch?v=Bh2WNXBOVNQ
een van de weinige stukken waarvan ik een brok in de keel krijg.

Een Dire Straits anecdote: Toen ik 7 was reed ik met mn ouders eens door Frankrijk, en de benzine was bijna op. En terwijl we angstig naar de horizon keken voor een tankstation, hadden we de hele tijd een bandje met Telegraph Road opstaan. Dus telkens als ik het hoor in de auto kijk ik angstig naar de benzine-meter...

EDIT: we hebben het tankstation nog wel gehaald.

B-studio
25 mei 2008, 22:29
Mark knopfler is gewoon een geweldige gitarist die zoveel feel in zijn spel legt en daarmee fantastische muziek maakt. Zijn zang mag dan misschien niet zo goed zijn als dat van vele andere artiesten, maar ik vind dat zijn stemgeluid gewoon hoort bij de sound die hij heeft gemaakt.

Ik vind dit weer een heerlijk voorbeeldje van zijn fantastische stijl:
http://www.youtube.com/watch?v=4j34gG2xR3I

Maar goed, je moet er maar van houden he :hippie:

FridoowW
26 mei 2008, 14:17
Hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind hem de definitie van oersaai walgelijk gitaarwerk.

daarom.. smaken verschillen.. en daarom vink die top 20 enzo maar onzin...

-geert-
26 mei 2008, 19:02
Prachtige muziek, ik vind zn zang goed, hoort gewoon bij de muziek, geeft het die sfeer wat het 'dire straits' maakt. En uiteraard heerlijke gitaar en mooie melodieen. Ik draai zelf best vaak de live cd alchemy, prachtplaat.

FridoowW
27 mei 2008, 10:20
Joey, je maakt echt een grapje.

Knopfler is briljant als het gaat om ''smaakvol'' spelen. Zo dynamisch, zo subtiel... ik heb hem 30 maart gezien en ook al was het optreden nou niet bijster spannend (veel rustige muziek) zijn spel was fantastisch. Ongelofelijk, hoe die man kan spelen. Veel gitaristen, amateurs of professionals, zijn misschien beter, sneller, technischer maar Knopfler kan als geen ander gevoel in zijn spel leggen... dynamisch gitaarspelen, dat kunnen er relatief gezien maar weinig.

Idd..! nou denk k niet dat er ook veel gitaristen technisch beter zijn dan hem

FridoowW
27 mei 2008, 10:21
en ik ben het met jullie allebei eens..

Knopler is geen slechte gitarist, maar wel saai.. saaie zang, saaie nummers, saaie tone, saaie solos etc...
over het algemeen saaie composities met hier een daar een uitschieter


Tja das jou mening... ik vin et alles behalve saai

Joey Handsome
27 mei 2008, 15:27
Het is voornamelijk aan alle kanten braaf en alles behalve gewaagd. Die man speelt enkel op safe, dat maakt het saai.

E-J
27 mei 2008, 15:41
Saai/braaf is natuurlijk wel erg subjectief. Waar vergelijk je hem mee? Net zoals metalfans die gaan roepen dat (pop)rock te soft is... dat argument slaat toch nergens op? Puur subjectief.

Knopfler is niet meer iemand die verrast met iets vernieuwends of radicaal anders (maar welke oude artiesten doen dat nog), toch kan ik onwijs genieten van recent werk als Sailing To Philadelpia en Kill To Get Crimson. Op en top relaxe Engelse muziek met hier en daar een vleugje folk... het is inderdaad geen uptempo muziek of verrassend maar om het meteen saai te noemen gaat wat ver. Dat zit meer in je eigen hoofd, de verwachtingen die je hebt.

Joey Handsome
27 mei 2008, 15:47
Ja, daar heb je wel gelijk in denk ik. Ik had het beter ook kunnen verwoorden met 'ik vind'. Hierbij kom je ook wel redelijk bij het punt 'smaak' uit. Ik luister overigens heel breed muziek van klassiek tot hardcore punk tot drone tot ambient en van alles er tussen in.
Ik kan hem overal mee gaan vergelijken, maar wat mij op valt is de braafheid en saaiheid. Dat is het eerste waar ik aan denk als ik zijn muziek hoor.

Meneer I.
27 mei 2008, 15:52
Tja mijn allereerste elektrische gitaar was een rode (samick) strat...3 x raden waar dat vandaan kwam :strat:

Mark Knopfler is een gitarist met absoluut een eigen sound, en een lastig na te spelen fingerpicking techniek. Ik krijg nog altijd kippenvel van 't nummer "Brothers in Arms".

Kim Wilson
27 mei 2008, 16:00
Joey noemt het saai, ik noem het liever rustgevend. Wat mr. I. zegt, die sound en die techniek, dat vind ik echt heerlijk om lekker achterover liggend naar te luisteren.

Private Investigations is trouwens wel één van mijn favorieten van de Dire Straits, en Romeo & Juliet vind ik ook erg mooi.

-geert-
27 mei 2008, 18:25
filmppieee (http://www.youtube.com/watch?v=ylaynrlTEOI&feature=related)

Zo'n overgang als op 0:58 vind ik gewoon geniaal, is niet bijster technisch of wat dan ook, maar is wel een klein voorbeeldje warom ik t meeste van hun niet saai vind.

FridoowW
28 mei 2008, 09:44
Het is voornamelijk aan alle kanten braaf en alles behalve gewaagd. Die man speelt enkel op safe, dat maakt het saai.

vind ik niet,, vind ik echt niet..

Joey Handsome
28 mei 2008, 11:03
Jij kan je mening echt goed motiveren zeg. Petje af!

beruk
4 juni 2008, 00:18
Eerst twee dire straits lp waren ok, daarna zo verschrikkelijk saai en ongeinspireerd klinken, pffff

Dude
4 juni 2008, 00:29
mijn all time favorite ! (http://www.youtube.com/watch?v=V2nNZeULPIk) .... helaas een kansloze youtube versie maar het gaat om de muziek.

Mee opgegroeid, kilometers lang in de auto gehoord als kind, en later zelf de cd's van pa gejat en gaan draaien. Echt te gek, de enige band die ik echt blijf waarderen en me blijft raken door de jaren heen, interesses veranderen maar dit blijft hangen.

Maiden Michiel
9 juni 2008, 15:41
Oeh jongens vergeten we hier even niet de live versie van de On The Night DVD "Local Hero: Wild Theme"?

http://www.youtube.com/watch?v=Bh2WNXBOVNQ

Geniaal.

Live vind ik de zang van Mark trouwens niet echt te pruimen. Net alsof hij het even afraffelt.

janpetrarca
11 juni 2008, 17:36
Ik vind hem super spelen! Die man heeft echt een techniek van hebikjoudaar. Zijn huidige werk vind ik ook wat saai, maar dire straits periode is top :soul:

E-J
12 juni 2008, 11:28
Of het echt vroege Dire Straits werk... 1979, in the Gallery

In The Gallery (Live Rockpalast 1979) (http://www.youtube.com/watch?v=V3D7DmKiDsA)

Magistraal gitaarwerk :) !

FridoowW
12 juni 2008, 13:50
en ik ben het met jullie allebei eens..

Knopler is geen slechte gitarist, maar wel saai.. saaie zang, saaie nummers, saaie tone, saaie solos etc...
over het algemeen saaie composities met hier een daar een uitschieter


dat vind jij.. ik vin et echt zulke chille muziek... en die solo's,, bijv. van sultans of wing live, vind ik echt perfect,, en verre van saai... als ik er naar luister krijg ik juist een soort van energie. maja dat verschilt natuurlijk per persoon... en daarom vink die top 20 van beste gitaristen ook echt overbodig

FridoowW
12 juni 2008, 13:55
deze blijft ook echt mooi,,

http://www.youtube.com/watch?v=rfoBDOtqzzw

FridoowW
12 juni 2008, 14:04
deze wel is gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=2L5cztPijfc

Nielsje
12 juni 2008, 17:55
mijn all time favorite ! (http://www.youtube.com/watch?v=V2nNZeULPIk) .... helaas een kansloze youtube versie maar het gaat om de muziek.

Mee opgegroeid, kilometers lang in de auto gehoord als kind, en later zelf de cd's van pa gejat en gaan draaien. Echt te gek, de enige band die ik echt blijf waarderen en me blijft raken door de jaren heen, interesses veranderen maar dit blijft hangen.

Dude, je hebt helemaal gelijk. Dit nummer gaat er bij in als gesneden koek, een heerlijk 'autorijnummer'. Ik vind het erg spijtig dat de solo wat kort is, en dat er nooit een live versie van het nummer op album is geweest. Een 7 minuten versie zou heerlijk zijn geweest op de snelweg richting zuid-Frankrijk..

JorikDekkers
27 juni 2008, 17:23
30 maart ben ik 20 geworden dus mn pa vroeg wat ik wilde hebben. Toen heb ik hem (grote Dire Straits fan) uitgenodigd om samen naar Mark Knopfler te gaan op de dag zelf als cadeau. Los van het feit dat het dus daarom altijd een hele goede herinnering zal blijven, heb ik me ook verbaast over hoe die man kan spelen.

Het is technisch misschien niet allemaal hoogstaand of snel of spectaculair, maar die man maakt MUZIEK! Zijn versterker staat waanzinnig hard in de bandmix, maar hij maakt er maar een keer of 5 op het hele optreden gebruik van, de rest van de tijd kabbelt hij rustig mee op de muziek. En wanneer hij vol uithaalt valt je mond ook open van de vetheid van het geluid en de dynamiek die erin zit. Zijn improvisatiesolo's leken toen niet altijd ergens naartoe te gaan, maar ze waren wel allemaal met feeling gespeeld. Erg indrukwekkend!
Daarnaast is Telegraph Road wat mij betreft een van de mooiste muziekstukken aller tijden.

pannekoek
29 juni 2008, 01:56
hmmm, dire straits, geweldig!, ik luister het vaak en dat zeg ik als voornamelijk metalhead!

alleen vind ik mark knophler de uitstraling hebben van een natte spons met een arrogante kop, wel een geweldige gitarist!

Jeroen76
4 juli 2008, 12:51
Toch vraag ik me af of uitsraling niet hetgeen is dat Mark juist minder geliefd maakt. Een popidool zal het niet worden, maar met zo'n techniek valt dat toch weg?
Ikzelf mag graag naar de Dire periode luisteren en dan voornamelijk naar Communique. Heerlijk slow en dan weer lekker swing. Echt muziek om naar te luisteren met je ogen dicht. En wees nou es eerlijk, dan zegt uitstraling toch geen hol meer.

Jeroen

E-J
4 juli 2008, 13:19
Nou, daar kaart je iets bijzonders aan.

Dire Straits is enorm populair geworden in de jaren '80 en duidelijk niet dankzij het uiterlijk van Knopfler...

I-am-crazy
4 juli 2008, 21:20
hmmm, dire straits, geweldig!, ik luister het vaak en dat zeg ik als voornamelijk metalhead!

alleen vind ik mark knophler de uitstraling hebben van een natte spons met een arrogante kop, wel een geweldige gitarist!

same here, ik luister ook voornamelijk metal, maar dire straits (en dus ook mark knophler) is gewoon zalig, de manier waarop die vent gitaar kan spelen... geniaal!

axis303
2 augustus 2008, 12:02
deze blijft ook echt mooi,,

http://www.youtube.com/watch?v=rfoBDOtqzzw

Ongelooflijk wat een toon, feeling. Dat middenstuk is echt hemels gewoon, de rustiek met af en toe zo'n gevoelige solo-stukje!!

bagheera
2 augustus 2008, 12:19
hoe doet ie het toch zie die vingers gaan man en dan heb ik het over de vingers waarmee hij noten aanslaat.
Ik speel ook wel eens een solo zonder plectum maar dan klinkt het gewoon abominabel slecht. :)

Ja ja hij kan er wat van

*AcousticGuitarMan*
2 augustus 2008, 13:17
Ik vind MArk Knopfler een super goede gitarist. Hij speelt zo soepel! Ik zou niet live naar hem toe gaan maar toch echt wel een gitarist waarvan wel een paar cd'tjes in mijn kast staan. Ik denk ook dat je hem niet veel op utube kan vinden omdat hij veel onder dire straits staan maar ja..

repelsteeltje
3 augustus 2008, 20:39
Dit is mijn favoriet

http://nl.youtube.com/watch?v=Yj0cvL8KsHI&feature=related

axis303
4 augustus 2008, 11:47
Dit is mijn favoriet

http://nl.youtube.com/watch?v=Yj0cvL8KsHI&feature=related


De eindsolo staat er niet op!! ;)

Hier: http://nl.youtube.com/watch?v=zq_xem6ku3M

repelsteeltje
4 augustus 2008, 19:46
De eindsolo staat er niet op!! ;)

Hier: http://nl.youtube.com/watch?v=zq_xem6ku3M

Duurde te lang voor u-Tube staat wel een andere versie in het rijtje, had ik ff kunnen linke inderdaad... :satisfie:

Kris Haex
8 augustus 2008, 21:06
Een schitterende muzikant! Geniaal!