PDA

View Full Version : Problemen met nieuwe snaren



Dekkz0r
23 mei 2008, 12:42
Middag allen,

Gister middag eventjes nieuwe snaren op mijn epi sg gezet en fingerboard behandeld met fastfret. Maar nu heb ik na het stemmen van mn gitaar last van fretbuzz. Had ik altijd wel een beetje, maar nu veel meer. Ook klinken mn snaren naar mijn gevoel wat vreemd, maar dan kan best zijn omdat ik al een jaar met dezelfde snaren speelde. Fretbuzz nu iig tot de 4de fret bij zowerl de E als de A snaar.

Nu had ik het idee dat ik de snaren bij het omleggen te strak aangedraaid heb, ik dacht zo de snaren meteen wat voor te rekken. Zat bij het stemmen bij elke snaar zeker 3 noten te hoog. Volgens mij is daarom mijn hals wat naar voren gekomen, wat meteeen de frettbuzz verklaart.

Is het nu een idee om de hals wat naar achter te draaien, en zo ja, welke kant moet ik de thusrod dan opdraaien?

Orpheo
23 mei 2008, 13:03
als je hals naar voren gaat, krijg je juist een holling, dus hogere actie, dus geen fretbuzz.


even iets anders. heb je wel gelezen wat er op dat busje van fastfret staat? moet je over je snaren en fretboard smeren, en niet alleen je toets.

verder: is de hals van je epi geschroefd of gelijmd.

welk pakje heb je er nu op gelegd? als 't heel veel dikker of dunner is dan je ouwe setje kan dat ermee te maken hebben.

Zamalan
23 mei 2008, 13:06
Wat je probleem betreft heb ik persoonlijk geen idee. Als je een jaar gewacht hebt kan het ook zijn dat je een andere dikte van snaren hebt. Of dat je door de snaren zo hard aan te spannen in de topkam gesneden hebt met je snaar (ik weet niet of dat mogelijk is, maar ik vermoed met zo'n spanning dat omwonden snaren misschien als een zaag gaan inwerken)

Wat ik wel zeker als tip kan geven: gewoon tunen, de snaar vast nemen rond de 12de fret en een paar keer flink heen en weer rukken, en terug tunen.

Dekkz0r
23 mei 2008, 13:07
Ik heb mij hals voor het omleggen van de snaren wat ingesmeerd met dat spul, en toen de snaren er op lagen nog een keer vluchtig.

Ik heb een geschroefde hals iig, zie niets vreemds aan de de verbinding.

En het setje snaren is een 010 setje Regular slinkys van ernie ball. volgens mij lag er hiervoor ook een 010 setje op. Iig niet dinner dan 009

Orpheo
23 mei 2008, 13:12
Ik heb mij hals voor het omleggen van de snaren wat ingesmeerd met dat spul, en toen de snaren er op lagen nog een keer vluchtig.

Ik heb een geschroefde hals iig, zie niets vreemds aan de de verbinding.

En het setje snaren is een 010 setje Regular slinkys van ernie ball. volgens mij lag er hiervoor ook een 010 setje op. Iig niet dinner dan 009

1: kijk even of de hals echt nog stevig zit; even de schroeven aandraaien (kan je niks mee verneuken; als 't handvast zit zit 't vast!).

2: snaren er even afhalen (of: tailstop omhoog, en dmv de tailstop je snaren echt eraf halen, zodner ze uit de tuners te halen!) en de fretboard schoonmaken. fastfret moet niet OP je fretboard, maar op je snaren vooral. je moet je hals dus gewoon even schoonmaken.

3: heb je, bij 't vervangen van je snaren, alle snaren eraf gehaald, blote hals gehad, en toen snaren erop gezet?


ja natuurlijk, anders kan je je fastfret niet op je toets smeren :satisfie:

ik denk dat je in dat proces je brug naar beneden heb geschroefd, per ongeluk. even dat dus wat hoger zetten (snaarspanning wat lager, brug iets hoger, en dan even stemmen, kijken of 't dan beter is).

4: eerst snaren erop, stemmen, en DAN stretchen.

5: snaar voor snaar erop, niet alles er, alles erop. gewoon, om dit soort dingen te voorkomen. als je 't wel allemaal in een keer eraf wilt halen, pak dan een lineaaltje en meet hoe hoog de brug eerst stond.

6: succes!

Orpheo
23 mei 2008, 13:14
Wat je probleem betreft heb ik persoonlijk geen idee. Als je een jaar gewacht hebt kan het ook zijn dat je een andere dikte van snaren hebt. Of dat je door de snaren zo hard aan te spannen in de topkam gesneden hebt met je snaar (ik weet niet of dat mogelijk is, maar ik vermoed met zo'n spanning dat omwonden snaren misschien als een zaag gaan inwerken)

Wat ik wel zeker als tip kan geven: gewoon tunen, de snaar vast nemen rond de 12de fret en een paar keer flink heen en weer rukken, en terug tunen.

neuh, die snaren snijden heus niet zo snel door een topkam heen. ik heb genoeg topkammen ingevijld, en je hebt echt een vijl nodig met flink wat kracht vaak, om erdoorheen te gaan.

wat wel kan natuurlijk is dat de snaar dunner word, omdat ie steeds wat uitgerekt word. nou, ik weet haast zeker dat 't zo zit maar ok :D

Dekkz0r
23 mei 2008, 13:17
ok tnx voor je reactie, ik zal mn hals even fretboard even schoonmaken (gewoon met een vochtig doekje?), al kan ik me niet voorstellen dat dat die lage actie verklaard. Ik heb voor de gein even gemeten en als ik de lineaal bovenop de 1e fret plaats zit er nog geen milimeter tussen de fret en de snaar.

je hoort zo van me wat de overige handelingen opleveren :P

enne.. thrusrod aanpassingen maar achterwege laten dus?

Ace 1.15.19
23 mei 2008, 13:19
5: snaar voor snaar erop, niet alles er, alles erop. gewoon, om dit soort dingen te voorkomen. als je 't wel allemaal in een keer eraf wilt halen, pak dan een lineaaltje en meet hoe hoog de brug eerst stond.

Goede tip dankjewel. Ik doe altijd eerst alle snaren eraf en dan ineens 6 nieuwe erop.

De volgende keer dus toch maar anders doen :satisfie:.

Ace 1.15.19
23 mei 2008, 13:21
ok tnx voor je reactie, ik zal mn hals even fretboard even schoonmaken (gewoon met een vochtig doekje?),

Voor het schoonmaken van mijn toets gebruik ik altijd Lemon Oil. Met een doekje er een beetje opsmeren, goed uitwrijven en dan even wachten tot het opgedroogd is. Voor de vuiligheid rond de frets gebruik ik altijd het puntje van mijn plectrum om dat voorzichtig schoon te krassen.

Kim Wilson
23 mei 2008, 13:23
Nieuwe snaren hebben idd meer last van fretbuzz, is mijn ervaring. Als het echt te erg is, zou je hem even kunnen laten afstellen. Vooral als je er zelf geen ervaring mee hebt, kun je dat beter even laten doen. Goed meekijken en vragen stellen, en dan kun je het de volgende keer misschien zelf ook doen. :)

Orpheo
23 mei 2008, 13:25
Voor het schoonmaken van mijn toets gebruik ik altijd Lemon Oil. Met een doekje er een beetje opsmeren, goed uitwrijven en dan even wachten tot het opgedroogd is. Voor de vuiligheid rond de frets gebruik ik altijd het puntje van mijn plectrum om dat voorzichtig schoon te krassen.

met lemoil kan je niet schoonmaken. het lijkt erop van wel, maar dat doet 't niet. echt schoonmaken doe ik altijd met wasbenzine (heel heel erg verdund!) of terpetine, of gewoon aceton. aceton is heel agressief, dus na het schoonmaken DIRECT voeden met olie!!

maar in dit geval zou ik 't schoonmaken met een droge doek, meer niet. schoonwrijven. daarna druppeltje lemoil (of parafine, scheelt je 5 euro per flesje geloof ik), inwrijven, klaar.

Voor vuiligheid rond frets gebruik ik zo'n ouderwets scheermes:

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00077/scheermes_77807h.jpg

werkt uitstekend. gebruik ik ook voor het afkrabben van binding trouwens maar ok.

Orpheo
23 mei 2008, 13:27
Nieuwe snaren hebben idd meer last van fretbuzz, is mijn ervaring. Als het echt te erg is, zou je hem even kunnen laten afstellen. Vooral als je er zelf geen ervaring mee hebt, kun je dat beter even laten doen. Goed meekijken en vragen stellen, en dan kun je het de volgende keer misschien zelf ook doen. :)

is een goeie :) maar in dit geval denk ik dat de t.s. het heel makkelijk zelf kan doen. brugje hoger, schoonmaken, eitje. Je moet 't toch ooit zelf leren, niet waar? met hals afstellen zou ik heel, heel heel voorzichtig zijn, als je niet weet wat je doet. De eerste keer dat ik een slagje deed aan de trussrod van m'n gitaar had ik 't gevoel alsof ik door de grond ging, terwijl ik tegenwoordig zwengel aan die schroef van je welste. het is een gitaar, een gebruiksvoorwerp. het kan echt wel wat hebben. het is geen antiek porcelein maar desalniettemin: alles RUSTIG doen, en doordacht, en niet zomaar zitten hakken in je gitaar. bij twijfel: vragen! bij nog meer twijfel: vragen! en als je 't echt niet weet, dan pas laten doen. Ik vind het laten afstellen zo zonde. kost je verdomd veel, terwijl je 't zelf supermakkelijk kan doen, in minder tijd, voo rminder geld. ALS je maar rustig nadenkt!
:)

Kim Wilson
23 mei 2008, 13:30
Ja, de brug iets hoger kun je makkelijk zelf. Maar daar houdt het qua afstelling wel ongeveer op, zeker als je er helemaal geen ervaring mee hebt. En hoe kun je beter leren dan mee te kijken met iemand die er ervaring mee heeft? :)

Orpheo
23 mei 2008, 13:35
Ja, de brug iets hoger kun je makkelijk zelf. Maar daar houdt het qua afstelling wel ongeveer op, zeker als je er helemaal geen ervaring mee hebt. En hoe kun je beter leren dan mee te kijken met iemand die er ervaring mee heeft? :)

rustig nadenken, en het zelf proberen. ik snap dat 't eng is om je eigen hals af te stellen, maar als je rustig blijft, en denkt "dicht rechts open links, hals moet holler, dus snaren moeten harder trekken, dus de pen moet losser, dus naar LINKS' kom je echt een eind. ik blijf erbij; afstellen kost teveel, en je kan 't netzo makkelijk zelf :)

Dekkz0r
23 mei 2008, 13:39
Heb nu iig de brug awt omhooggeschroefd en dit lijkt afdoende, ben nog steeds wel een beetje fretbuzz maar dat is vrij normaal met een sg en een hogere actie wil ik ook helemaal niet.

Vind trouwens mn snaren nog steeds vrij blikkerig klinken, maar nogmaals, dit kan komen omdat mijn oren gewend zijn aan vieze oude snaren... :cooler:
(is over de versterker niets van te merken trouwens)

Orpheo
23 mei 2008, 13:42
Heb nu iig de brug awt omhooggeschroefd en dit lijkt afdoende, ben nog steeds wel een beetje fretbuzz maar dat is vrij normaal met een sg en een hogere actie wil ik ook helemaal niet.

Vind trouwens mn snaren nog steeds vrij blikkerig klinken, maar nogmaals, dit kan komen omdat mijn oren gewend zijn aan vieze oude snaren... :cooler:
(is over de versterker niets van te merken trouwens)

ben 't wel eens met dat laatste :)

over de actie: tja, de brug kan wellicht nog iets hoger, maar als je versterkt de buzz niet hoort, lekker laten zitten, toch?

Dekkz0r
23 mei 2008, 13:44
ben 't wel eens met dat laatste :)

over de actie: tja, de brug kan wellicht nog iets hoger, maar als je versterkt de buzz niet hoort, lekker laten zitten, toch?

\
Vind ik ook, zoals het nu is kan ik er mee leven, ik speel immers niet op een acoustische gitaar :)

tnx iig

Rormo
23 mei 2008, 16:37
Je kunt je fretboard prima schoonmaken met fastfret hoor. Staat wel niet op het doosje, maar werkt wel degelijk. Gewoon even er op smeren met die stick en dan uitwrijven met het bijgeleverde doekje. Werkt uitstekend. Doe ik al jaren.

Dekkz0r
25 mei 2008, 22:31
ben 't wel eens met dat laatste :)

over de actie: tja, de brug kan wellicht nog iets hoger, maar als je versterkt de buzz niet hoort, lekker laten zitten, toch?


Hmm ik zie net (lekker optijd) dat de linkerkant van m'n brug gewoon een halve cm lager gemonteerd is dan de rechte. Dit zal dan ook wel de reden zijn dat mn E en A niet lekker klinken, ook al merk je daar versterkt niets van..

http://www.overdieren.nl/gtr/sg.gif

Vind dit heel knap, moeten ze wel heel beroerd geboord hebben :)

(van de 3 gitaren die ik gekocht heb, was de keiper het beste :chicken: )

Dekkz0r
25 mei 2008, 22:40
Of ben ik nou gewoon zo slim niet op te merken dat alle tom bruggen scheef gemonteerd zijn ... :sneaky: :chicken:

http://www.blackcreekguitars.com/Baker-RF_747-001.jpg
beauty trouwens...

Speulert
25 mei 2008, 23:12
Ja zo slim ben je :) .Gewoon ff lekker die snaren inspelen want je vergelijkt ze nu met een jaar oude snaren.Nieuwe snaren hebben een veel groter uitslag zeker in vergelijking met een jaar oude snaren. Als ze ingespeeld zijn en de fretbuzz is nog steeds storend gewoon ff de brug iets omhoog draaien

Dekkz0r
25 mei 2008, 23:15
Ja zo slim ben je :) .Gewoon ff lekker die snaren inspelen want je vergelijkt ze nu met een jaar oude snaren.Nieuwe snaren hebben een veel groter uitslag zeker in vergelijking met een jaar oude snaren. Als ze ingespeeld zijn en de fretbuzz is nog steeds storend gewoon ff de brug iets omhoog draaien


Ja idd, mezelf kennende zal ik voorlopig geen snaren meer vervangen tot er iets breekt :P houw niet zo van veranderingen :D :hippie:


(lijk wel een autist af en toe :chicken: )

Speulert
25 mei 2008, 23:21
Ik moet mezelf ook corrigeren niewe snaren hebben helemaal geen grotere uitslag lees ik net maar er word meer hoog doorgegeven.Anyway wat het ook is nieuwe snaren buzzen ff.

Vind het opzich wel knap een jaar zonder te verwisselen

Dekkz0r
25 mei 2008, 23:28
Ik moet mezelf ook corrigeren niewe snaren hebben helemaal geen grotere uitslag lees ik net maar er word meer hoog doorgegeven.Anyway wat het ook is nieuwe snaren buzzen ff.

Vind het opzich wel knap een jaar zonder te verwisselen


Jep vond het ook totaal niet storend ofzo. Maargoed woensdag speel ik weer op een fatsoenlijke versterker kijken of ik verschil merk...

Heb ook een high end kabel gekocht, vraag me af of ik dat nog ga merken. :speed:

Orpheo
25 mei 2008, 23:31
Of ben ik nou gewoon zo slim niet op te merken dat alle tom bruggen scheef gemonteerd zijn ... :sneaky: :chicken:

http://www.blackcreekguitars.com/Baker-RF_747-001.jpg
beauty trouwens...


alle ToM's staan scheef. hoort bij het ontwerp :)