PDA

View Full Version : Nieuwe amp: Koch KC50 head



Jimwoud
23 mei 2008, 11:04
Hey,

Gister een nieuwe amp gekocht, een ouwe Koch KC50 head. Had de combo versie al eens geprobeerd, en was toen erg onder de indruk. Dus rustig afgewacht en nu een head versie gekocht. Heb hem bij de verkoper even geprobeerd en klonk weer prima. Vanavond na het werk thuis een even lekker uit proberen en zal dan nog wel even een review schrijven.

Het een 50 watt buizenversterker met 4xEL84's en 3x12ax7's en 3 kanalen, clean, crunch en lead. Ben benieuwd naar de clean headroom van dit ding. Er zit overigens aardig wat gain in dit ding. Prima metal geluidje ook.

Andere mensen ervaringen met dit type.

erwin_ve
23 mei 2008, 11:25
Hey,

Gister een nieuwe amp gekocht, een ouwe Koch KC50 head. Had de combo versie al eens geprobeerd, en was toen erg onder de indruk. Dus rustig afgewacht en nu een head versie gekocht. Heb hem bij de verkoper even geprobeerd en klonk weer prima. Vanavond na het werk thuis een even lekker uit proberen en zal dan nog wel even een review schrijven.

Het een 50 watt buizenversterker met 4xEL84's en 3x12ax7's en 3 kanalen, clean, crunch en lead. Ben benieuwd naar de clean headroom van dit ding. Er zit overigens aardig wat gain in dit ding. Prima metal geluidje ook.

Andere mensen ervaringen met dit type.

Ik heb de combo versie gehad. Prima versterker!
Headroom clean is prima. Je moet je clean volume op 10 zetten wil het een beetje tegen het clippen aan komen.
Crunch kanaal is het geheime wapen van deze amp; Vox achtig karakter. Erg lekker.
Deze versterker vond ik het beste klinken met een celestion V30. Je moet dan wel op het clean er iets meer mid in draaien dan bv. een Greenback.

Bart_Blueprint
23 mei 2008, 12:08
Waar kon ik die smiley-reeks ook al weer vinden van: this-topic-is-useless-without-pics ? :hippie:

Jimwoud
23 mei 2008, 12:09
Waar kon ik die smiley-reeks ook al weer vinden van: this-topic-is-useless-without-pics ? :hippie:
hehe, ik ben vanmiddag pas weer thuis, en zal dan een paar foto's maken.

PeteRS
23 mei 2008, 12:22
Heb de 1x12 combo gehad, geloof het of niet die ging niet hard genoeg. Ik speelde toen in een coverband en een big band. Misschien dat er iets aan mankeerde (2e hands gekocht) maar ik heb hem weggedaan. Ik vond de sound overigens wel OK, eigenlijk beter dan de opvolgers ervan (twin/multitone) waar ik de drive niet geweldig van vind.

Jimwoud
23 mei 2008, 12:31
Heb de 1x12 combo gehad, geloof het of niet die ging niet hard genoeg. Ik speelde toen in een coverband en een big band. Misschien dat er iets aan mankeerde (2e hands gekocht) maar ik heb hem weggedaan. Ik vond de sound overigens wel OK, eigenlijk beter dan de opvolgers ervan (twin/multitone) waar ik de drive niet geweldig van vind.
Hoe hard ie gaat weet ik niet, maar het zou wel jammer zijn als hij niet hard gaat. Ik vond 50 watt al vreemd met 4xEL84's, meestal is dat 30-40 watt. Maar dat kan ook weer loeihard zijn. We zullen zien.

EDIT: Ik heb btw een 16 Ohm cab, en de versterker is 4 of 8 Ohm. Heb Koch gebeld en die zei dat dit totaal geen probleem was. Zelfs dat ik ook de 4 Ohm kan gebruiken op een 16 Ohm cab. Vond het wel een beetje vreemd na al de strikte verhalen van impedanties.

Bernd Veenema
23 mei 2008, 12:34
Iig gefeliciteerd! Lijkt me een leuke amp. Ik heb er ook een keer naar gekeken, maar de verkoper wilde per sé de hoofdprijs. Is dus niet doorgegaan.

Lexvandoef
23 mei 2008, 13:04
Gefeliciteerd, lijkt me een leuk ding :)

Marc Oblivian
23 mei 2008, 13:24
Hoe hard ie gaat weet ik niet, maar het zou wel jammer zijn als hij niet hard gaat. Ik vond 50 watt al vreemd met 4xEL84's, meestal is dat 30-40 watt. Maar dat kan ook weer loeihard zijn. We zullen zien.

EDIT: Ik heb btw een 16 Ohm cab, en de versterker is 4 of 8 Ohm. Heb Koch gebeld en die zei dat dit totaal geen probleem was. Zelfs dat ik ook de 4 Ohm kan gebruiken op een 16 Ohm cab. Vond het wel een beetje vreemd na al de strikte verhalen van impedanties.

Anders kan je je cab misschien wel rewiren. Van serieel naar parallel (elk afzonderlijk aansturen). Kan je hem wellicht op 4 ohm krijgen dacht ik. Moet je even naar de ohmages op de speakers kijken.... Of stereo maken, dan krijg je ook een ander ohmage.
Gefelici met de nieuwe aanwinst!

x.a.d
23 mei 2008, 13:24
Gefeliciteerd!! Ik ken ze wel, goed klinkende en betrouwbare versterkers die nog steeds best gezocht zijn. Veel plezier ern mee!!

dml
23 mei 2008, 13:33
Heb zowel een combo als een head gehad. Eerst een head (mk 1c), daarna een combo (mk 1b) erbij om de boel stereo te maken. Van het combo heb ik vrij snel een head gemaakt en voorzien van een pluche velletje in tijgerprint. Er zwerft hier nog ergens een plaatje rond van dat ding. Maar te gekke versterkers. Welk type heb jij?

Jimwoud
23 mei 2008, 13:37
Heb zowel een combo als een head gehad. Eerst een head (mk 1c), daarna een combo (mk 1b) erbij om de boel stereo te maken. Van het combo heb ik vrij snel een head gemaakt en voorzien van een pluche velletje in tijgerprint. Er zwerft hier nog ergens een plaatje rond van dat ding. Maar te gekke versterkers. Welk type heb jij?
Het is iig niet die eerste serie, want deze heeft die grijze en rode drukknopjes ipv die tuimelschakelaartjes. Ik zal eens kijken, waar kan ik dat vinden? Hij ziet er ook nog erg goed uit, echt als nieuw, alleen er zit wat stof en spinnewebben in de amp, hehe. Hij heeft helaas ook geen reverb.

Jimwoud
23 mei 2008, 13:40
Anders kan je je cab misschien wel rewiren. Van serieel naar parallel (elk afzonderlijk aansturen). Kan je hem wellicht op 4 ohm krijgen dacht ik. Moet je even naar de ohmages op de speakers kijken.... Of stereo maken, dan krijg je ook een ander ohmage.
Gefelici met de nieuwe aanwinst!
Het gaat om een 1x12 cab hier, die ik in m'n woonkamer heb staan. m'n 4x12 staat opgeslagen. Maar het verbaasde me dat ze bij Koch heel makkelijk zeiden dat het helemaal geen kwaad kon.

@Iedereen: Bedankt voor de reacties!!!

Falcon
23 mei 2008, 14:39
En hier de foto waar DML op doelde:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=666468#post666468

Dit is zijn oude KC-50DLX en nu in mijn bezit.
Het zijn idd prima amps, maar ik heb helaas wel een probleem met de effectloop... Eerst viel het geluid af en toe krakend weg als er niets in de effectloop zat. Zodra je die doorluste met een patchkabeltje of er een effect tussen hing deed ie het prima..... Alleen de laatste weken heb ik ontdekt dat van de effecten die in de loop hangen (delay en chorus) het geluid vervormd. Ben er nog niet achter wat het probleem kan zijn.

Jimwoud
23 mei 2008, 14:41
En hier de foto waar DML op doelde:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=666468#post666468

Dit is zijn oude KC-50DLX en nu in mijn bezit.
Het zijn idd prima amps, maar ik heb helaas wel een probleem met de effectloop... Eerst viel het geluid af en toe krakend weg als er niets in de effectloop zat. Zodra je die doorluste met een patchkabeltje of er een effect tussen hing deed ie het prima..... Alleen de laatste weken heb ik ontdekt dat van de effecten die in de loop hangen (delay en chorus) het geluid vervormd. Ben er nog niet achter wat het probleem kan zijn.
Ziet er gaaf uit zo, hehe. Laat die van mij nog wel even origineel.

Dat fx-loop probleem, als de fx-loop gestuurd wordt door een voorbuisje zou je die eens kunnen vervangen oid.

Wat zijn btw jouw bevindingen qua volume en de clean headroom met je LP????

dml
23 mei 2008, 15:00
Het is iig niet die eerste serie, want deze heeft die grijze en rode drukknopjes ipv die tuimelschakelaartjes. Ik zal eens kijken, waar kan ik dat vinden? Hij ziet er ook nog erg goed uit, echt als nieuw, alleen er zit wat stof en spinnewebben in de amp, hehe. Hij heeft helaas ook geen reverb.

Staat rechts, piepklein, naast de type-aanduiding, op de voorzijde. Als er niets staat, dan heb je hoogswaarschijnlijk een mk 1a.

Ik denk dat die van Falcon nu zo'n 14 jaar oud is.

the sure thing
23 mei 2008, 15:10
Ik heb er ooit eens 2e hands goed aan de tand gevoeld. Clean en crunch een prima versterker, maar lead had ik niets mee. Ik vond de crunch van de KC beter dan die van de tegenwoordige generatie Kochs.

The Golden Earring speelden heel lang op een Koch KC, maar bij de laatste 2 optredens die ik van hun heb gezien, stond het ding wel op het podium, maar stond ie niet aan, geen gitaar erin geplugd en er stond ook geen mic voor.

Jimwoud
23 mei 2008, 18:44
De foto's:
http://www.furiomusic.com/jim/koch1.jpg

http://www.furiomusic.com/jim/koch2.jpg

Het model is MK1c

Net nog even op laag volume gespeeld en dat klinkt lekker hoor. Mooi rond clean. Het crunch kanaal vind ik eigenlijk iets te doffig, ook met de bright switch aan. zal op hogere volumes wel beter gaan denk ik. En het lead kanaal kan flink knallen, zeker met de extra gain en bass boost lekker metal soundje. Misschien maandag in de oefenruimte proberen.

Ook als eindversterker voor mn Engl preamp werkt hij erg lekker. Heel helder en dik. En volgens mij gaat ook nog wel hard ook.

erwin_ve
23 mei 2008, 20:25
Nog een tip: laat op het leadkanaal de mid-shift en hi-cut uit staan. Vooral mid-shift ruineert je tone in bandbezetting.

Jimwoud
24 mei 2008, 01:40
Nog een tip: laat op het leadkanaal de mid-shift en hi-cut uit staan. Vooral mid-shift ruineert je tone in bandbezetting.
Ik heb alleen een hi-shift en een hi-cut. hi-cut, is inderdaar niks, want ik heb al weinig hoog. Met name op laag volume. maar mid shift zegt me niks. Die shift is verbonden met het high, en die boost ook het high. die heb ik siwiesi aan staan. Gain en bass boost is leuk vor metal, maar moet ie ook wat harder staan. Het is moeilijk instellen met al die mogelijkheden, maar op laag volume is hij toch wel snel wat bassig en doffig. Terwijl m'n Engl preamp heel helder is en lekker klinkt door die Koch.

hansli
24 mei 2008, 02:07
ennehhh

50 watt kan met 4 el84's best, dat ligt eraan hoe je de buis instelt, en natuurlijk aan de kwaliteit van de voeding.....

ik denk dat in een van die kanalen die je beschrijft er zodanig ingegrepen wordt in instellingen dat da 84 zijn maximale vemogen gaat leveren, en die ligt rond de 12,5 watt, (x4=50) maar vergis je niet: het verschil tussen 30 en 50 watt is niet heel groot, bij headroom gaat het om vette voedingen, en volgens mij heeft koch dat heel mooi voor elkaar

erwin_ve
24 mei 2008, 12:04
Ik heb alleen een hi-shift en een hi-cut. hi-cut, is inderdaar niks, want ik heb al weinig hoog. Met name op laag volume. maar mid shift zegt me niks. Die shift is verbonden met het high, en die boost ook het high. die heb ik siwiesi aan staan. Gain en bass boost is leuk vor metal, maar moet ie ook wat harder staan. Het is moeilijk instellen met al die mogelijkheden, maar op laag volume is hij toch wel snel wat bassig en doffig. Terwijl m'n Engl preamp heel helder is en lekker klinkt door die Koch.

Of de shift nu verbonden was met het hoog of mid weet ik even niet meer. Wel weet ik dat als je hem niet indrukt, je het lekkerst door de bandmix heen prikt.
Stand 5 op mastervolume is waar de versterker lekker gaat klinken.
Je cleane kanaalvolume op 6 zetten maakt je clean wat minder hifi en iets ronder/ dikker.

Jimwoud
24 mei 2008, 13:21
Of de shift nu verbonden was met het hoog of mid weet ik even niet meer. Wel weet ik dat als je hem niet indrukt, je het lekkerst door de bandmix heen prikt.
Stand 5 op mastervolume is waar de versterker lekker gaat klinken.
Je cleane kanaalvolume op 6 zetten maakt je clean wat minder hifi en iets ronder/ dikker.
Ok bedankt voor de tips, thuis gaat master op 5 alleen niet lukken, hehe. Als ik die shift knop uitzet mis ik gewoon te veel hoog, heb mn treble en presence ook voluit staan. Maar met hoger volume versterkt toch vaak het hoog veel sneller dan het laag, en komt het wel goed.

minoin
24 mei 2008, 23:34
Vette amp! Heb er ook ooit bijna een gekocht, maar toch maar laten varen.
Hoe vergelijk je de scheur van de Koch met die van je oude GH50L?

Jimwoud
24 mei 2008, 23:54
Vette amp! Heb er ook ooit bijna een gekocht, maar toch maar laten varen.
Hoe vergelijk je de scheur van de Koch met die van je oude GH50L?
Ik heb de koch nog niet op hoog volume geprobeerd, dus kan het niet goed vergelijken. Die Laney is echt meer brits, en de koch is toch wat amerikaanser. Er zit trouwens bakken gain in die Koch. Op laag volume klinkt het wel al ok, maar weet bijna zeker als ik hem opendraai dat hij dan eht wel lekker gaat klinken. Als ik binnenkort ga oefenen met die Koch dan zal ik m'n bevindingen nog wel eens posten.

Bart_Blueprint
25 mei 2008, 11:00
Hulde voor de foto's ;). Die oudere Koch amps doen me vaak een beetje denken aan MarkBass amps, qua uiterlijk.

Desalniettemin, alsnog van harte gefeli met je nieuwe amp Jim!

Falcon
26 mei 2008, 14:37
Ziet er gaaf uit zo, hehe. Laat die van mij nog wel even origineel.

Dat fx-loop probleem, als de fx-loop gestuurd wordt door een voorbuisje zou je die eens kunnen vervangen oid.

Wat zijn btw jouw bevindingen qua volume en de clean headroom met je LP????

Heb nog wel ergens het schema liggen.. zal eens kijken of het door een voorbuisje kan komen.

Kwa volume ben ik meer dan tevreden (er zijn misschien 50 watters die harder kunnen, maar ik heb het nooit nodig gehad). Bij de master en clean volume op 5 en een LP, blijft ie niet helemaal clean. Vind ik niet zo'n probleem, want ik hou wel van clean met een 'randje'.

dml
26 mei 2008, 14:42
Heb tijden gespeeld met alleen een KC50dlx over een Marshall 1960BV. Ja, een rechte met V30's. Nou, dat ging hard zat en laag had je meer dan voldoende. Blijven mooie amps.....

Jimwoud
26 mei 2008, 17:38
Heb tijden gespeeld met alleen een KC50dlx over een Marshall 1960BV. Ja, een rechte met V30's. Nou, dat ging hard zat en laag had je meer dan voldoende. Blijven mooie amps.....
Er zit genoeg laag in inderdaad. Kon jij er een (redelijk)strak metalgeluid uit halen, op het lead kanaal, alleen uit de amp zonder TS of andere boosters?

Ik ga hem vanavond meenemen naar repeteren, staan alleen niet zulke goede cabs geloof ik, maar dan weet je dat het altijd beter kan.

Jimwoud
27 mei 2008, 10:26
Even een Update:

Heb gisteren met repeteren over de Koch gespeeld. En moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben. Clean vind ik op hogere volumes(Master ongeveer 3/4 open) toch wel wat te steriel klinken, miste wat warmte. De Crunch is een stuk lekkerder met wat volume, waar hij laag volume toch wat bassig is, klinkt hij nu veel helderder. Het Lead kanaal is wat lastig in te stellen, en moest ook totaal anders ingesteld worden dan als ik thuis speel. Ik heb het idee dat de voicing erg het mid laag benadrukt, waardoor het wat lastig is om echt dikke palmmutes te krijgen. Heb ook nog even geprobeerd met een TS-clone(VS J&H) te boosten, dan verdwijnt er een heel hoop bas, wat prima weer bij te draaien is, maar daardoor is het wel wat smoother te krijgen. Alleen gebruik ik liever alleen m'n versterker om m'n scheur te krijgen.

Cabinet waarover ik speelde was een London City cab van de Bulldog/Pershing serie.

Ik ga ook nog wat proberen met buisjes, want volgens mij zitten merkloze buizjes in de preamp, moet ook de binnenkant nog even schoonmaken.

Tot nu toe een blijvertje. Volgende stap wordt eerst een goede 4x12 cab en daarna echt een vette high gain versterker.

Baker
27 mei 2008, 21:04
Het Lead kanaal is wat lastig in te stellen

het lijkt wel een multitone.... ;)


Maar wel feli met deze leuke amp!

erwin_ve
28 mei 2008, 11:43
het lijkt wel een multitone.... ;)


Maar wel feli met deze leuke amp!

Het lead kanaal heeft ook niet echt een metal geluid. Met alle toonregelaars op 5 (of evt een lichte correctie) heb je een hele mooie lead sound.

Jimwoud
28 mei 2008, 11:51
Het lead kanaal heeft ook niet echt een metal geluid. Met alle toonregelaars op 5 (of evt een lichte correctie) heb je een hele mooie lead sound.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk weinig lead speel, en het leadkanaal wil gebruiken om slag op te spelen. Maar het mid is een beetje raar gevoiced, dus daar moet ik nog even naar kijken hoe en wat. Heb nog een EQ liggen dus zal die er ook nog eens tussen hangen. Kijken of metal er dan wel wat beter uit te halen is.

Nog een paar vraagjes:

- Moet deze amp gebiast worden?

- Wat zullen lekker buizen zijn voor dit beestje om stevige rock/ metal te spelen? (config. is 4x 12ax7, 4x el84)

Baker
28 mei 2008, 11:53
wie heeft het nu weer over metal?

Ik doelde op het feit dat TS klaagt over het feit dat het lead kanaal wat lastig af te stellen is. Uit ervaring weet ik dat dat bij de multitone ook het geval is.

[edit] aha: TS had het over metal

erwin_ve
28 mei 2008, 12:08
Het lead kanaal van de KC50 is niet lastig in te stellen behalve als je metal speelt:satisfie: .
Ik heb er een tijdje metal mee gespeeld i.c.m. de EQ van de Rocktron Replifex. Dat is nog redelijk te doen.
Ik liet alle buizen altijd vervangen bij Koch i.c.m. met biassen.
Buizen: 12 ax7;JJ of TAD selected, vooral de laatste, die ik via Cris Winsemius heb, klinken erg goed.
El84; JJ

Mr.Bluesbreaker
28 mei 2008, 12:18
Ben je ook in de gelegenheid om eem clipje te maken van de amp?
Ik ken eigenlijk alleen de nieuwe Koch amps en heb die KC reeks nooit gehoord.

Jimwoud
28 mei 2008, 12:54
Het lead kanaal van de KC50 is niet lastig in te stellen behalve als je metal speelt:satisfie: .
Ik heb er een tijdje metal mee gespeeld i.c.m. de EQ van de Rocktron Replifex. Dat is nog redelijk te doen.
Ik liet alle buizen altijd vervangen bij Koch i.c.m. met biassen.
Buizen: 12 ax7;JJ of TAD selected, vooral de laatste, die ik via Cris Winsemius heb, klinken erg goed.
El84; JJ
Zal zelf voor die EL84's ook al aan JJ te denken, en voor de preamp Tung Sol. Maar ik ga ook even kijken naar die TAD buizen, misschien heb ik thuis nog één of twee TAD buizen liggen.

@Mr. Bluesbreaker: Ik heb niet echt spullen, kan de recording out eens proberen, maar denk niet dat dat lekker gaat klinken. Heb wel een microfoon maar die klinkt ook voor geen meter, maar is misschien wel eens leuk om te proberen.

x.a.d
28 mei 2008, 13:11
Ik vraag me af of je met el84's wel een metal geluid kan krijgen. Je blijft het altijd horen dat het el84 is en niet bv een 6l6. Verder voor de metal sound agressievere pre-amp buisjes er in zetten.. En die heb je van veel merken. Electr harmonix...JJ..enz

erwin_ve
28 mei 2008, 13:42
Ik vraag me af of je met el84's wel een metal geluid kan krijgen.
+1! Exact mijn gedachte...

minoin
28 mei 2008, 14:26
Ik vraag me af of je met el84's wel een metal geluid kan krijgen. Je blijft het altijd horen dat het el84 is en niet bv een 6l6. Verder voor de metal sound agressievere pre-amp buisjes er in zetten.. En die heb je van veel merken. Electr harmonix...JJ..enz

JJ pre-ampbuizen voor agressieve metal sound? Dat zou ik niet proberen... Electro Harmonix, Shuguang, Tung Sol dan weer wel :)

Mr.Bluesbreaker
28 mei 2008, 14:33
+1 voor EH in de voortrap, voor iets minder schreeuwend een GT12AX7 en JJ zou ik kiezen wanneer je toch wat ronder wilt klinken, maar strakker wordt het er zeker niet op. Blijven nuances echter, setje dikkere snaren, element omhoog of een EQ in de loop zullen meer uitmaken.
Als je die recording out zou willen testen, graag!

erwin_ve
28 mei 2008, 14:40
JJ pre-ampbuizen voor agressieve metal sound? Dat zou ik niet proberen... Electro Harmonix, Shuguang, Tung Sol dan weer wel :)
Iets specifieker: De ecc803s van JJ klinken wel behoorlijk aggressief.

Jimwoud
28 mei 2008, 16:01
+1 voor EH in de voortrap, voor iets minder schreeuwend een GT12AX7 en JJ zou ik kiezen wanneer je toch wat ronder wilt klinken, maar strakker wordt het er zeker niet op. Blijven nuances echter, setje dikkere snaren, element omhoog of een EQ in de loop zullen meer uitmaken.
Als je die recording out zou willen testen, graag!

Ik heb nu EH in m'n Sovtek versterker, maar ben daar niet zo wild van, vind het een beetje karakterloos eigenlijk, en teveel bas, en het hoog is niet echt mooi.

Zal die recording out zeker even proberen.

Mr.Bluesbreaker
28 mei 2008, 16:13
Heb je mij ergens mooi horen zeggen:D

Nee ik ben ook geen fan van EH als voorbuizen, sinds ik GT en vooral Tung Sol in mijn scheuramps heb zitten ben ik daarbij gebleven.

Jimwoud
25 juni 2008, 10:26
Heb maandag de Koch weer eens meegenomen naar de oefenruimtje en op een 1960 gezet. En moet zeggen het klonk erg goed, ben er eigenlijk steeds meer tevreden mee. De speaker damping is ook erg belangrijk voor het geluid, daarmee kun m.n. de overdrive van bassig smooth naar wat meer hoog en rauwer draaien. Heb ook het idee dat hij op laag volume precies tegenovergesteld werkt.

Waardeer nu ook de crunch steeds meer, zeker met een TS ervoor klinkt hij lekker bijtend maar niet te schel ofzo. Lekkere AC/DC sound. Het lead kanaal, wat ik voor slag gebruik, klonk eigenlijk ook prima. Misschien dat het door de speakers kwam(G12T75), maar wil hem ook graag eens proberen op V30's, want daar is volgens mij de amp voor ontworpen.

Alleen op laag volume komt hij toch minder tot z'n recht. Maar laat ik daarvoor nou een Engl tube toner hebben, die daar wel weer in uitblinkt. Al met al toch een blijvertje naast m'n Sovtek.

Weet iemand of deze amp gebiast moet/kan worden, na vervangen vd eindbuizen.

@Mr. Bluesbreaker: Ik zal binnenkort wat proberen op te nemen, heb nu weer wat meer tijd wegens afronden studie.